Vrije gemeente in wording

Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Vrije gemeente in wording

Bericht door Volontair »

Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Niets van gehoord.
Wel is het een feit dat het Recht Gods bijna niet meer gepreekt wordt,
Of we op zo'n manier een kerk moeten stichten weet ik niet.
God zal wel bijeenbrengen wat geestelijk een is.
Ds. Lamain voorzag die tijd, door de druk en vervolging heen,
dat het ene kind van God het andere zou ontmoeten
in een droge greppel, en hem verwonderd zou uitroepen:
Leef jij ook nog?
Ik weet niet of dit hier wel verstaan wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door NorahLinde »

-DIA- schreef:
Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Niets van gehoord.
Wel is het een feit dat het Recht Gods bijna niet meer gepreekt wordt,
Of we op zo'n manier een kerk moeten stichten weet ik niet.
God zal wel bijeenbrengen wat geestelijk een is.
Ds. Lamain voorzag die tijd, door de druk en vervolging heen,
dat het ene kind van God het andere zou ontmoeten
in een droge greppel, en hem verwonderd zou uitroepen:
Leef jij ook nog?
Ik weet niet of dit hier wel verstaan wordt.
Een feit dat het recht Gods bijna niet meer gepreekt wordt? Volgens mij valt dat wel mee, of het hangt samen met waar je kerkt, dat kan...

Of het nou een goed idee is om een vrije gemeente op te richten betwijfel ik, ik had en heb er verder niks van vernomen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

NorahLinde schreef:
-DIA- schreef:
Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Niets van gehoord.
Wel is het een feit dat het Recht Gods bijna niet meer gepreekt wordt,
Of we op zo'n manier een kerk moeten stichten weet ik niet.
God zal wel bijeenbrengen wat geestelijk een is.
Ds. Lamain voorzag die tijd, door de druk en vervolging heen,
dat het ene kind van God het andere zou ontmoeten
in een droge greppel, en hem verwonderd zou uitroepen:
Leef jij ook nog?
Ik weet niet of dit hier wel verstaan wordt.
Een feit dat het recht Gods bijna niet meer gepreekt wordt? Volgens mij valt dat wel mee, of het hangt samen met waar je kerkt, dat kan...

Of het nou een goed idee is om een vrije gemeente op te richten betwijfel ik, ik had en heb er verder niks van vernomen.
Nee u begrijpt het niet. De weg die God met Zijn volk houdt, hoe Sion door Recht verlost wordt (zie ook Zondag 23)
Omdat we het niet begrijpen, zo ik merk, (en wie verstaat het bevindelijk?) missen we het niet.
Zoals b.v. (wel bekend wellicht?) ds. Blok het kon verklaren, of ds. Mallan, ds. Joh. van der Poel, en als we terugkijken was het eerder algemeen in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), en ook nog wel in de Nederlandse Hervormde kerk en de Christelijke Gereformeerde Kerken.
Nu zijn er zaken die niet bevindelijk verklaard worden. Zie ook het gedicht van Rijer Pothoven.
Laten we duidelijker zijn, er zijn nog wel levende dominees, maar die kunnen dit niet preken. Niet iedereen kan dat opmerken, maar een volk dat verder is geleidt mist het wel. Er wordt nog wel Schriftuurlijk gepreekt, en ik geloof zeker ook levend gemaakte predikers, maar dit preken ze niet bevindelijk. Ik weet dat er onder deze predikers ook wel zijn die weten wat ze missen, maar we moeten ook maar denken, zoals een oud gezegde luidt: Zo het volk, zo de priester. Dan moeten we wel constateren dat we in een geestelijk-donkere tijd leven, en juist het verontrustende is dat velen het niet opmerken.
Men kan iets kwijtraken zonder er erg in te hebben. Ik denk aan Simson. Hij dacht de touwen te verbreken, maar dan lezen we: Hij wist niet dat de Heere van hem geweken was. Daarmee was Simson wel een levend kind van God, maar hij had veel door eigen schuld verloren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Geytenbeekje »

In groningen en drenthe is er niet veel, misschien een clubje georganiseerde thuislezers
Dan is het wel weer een voordeel
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door eilander »

Nee, het is geen goed idee om zelf een kerk te stichten.
Blijkbaar twijfelen ze daar zelf ook nog aan, gezien het feit dat ze met brieven onder nummer werken.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: ds. Blok het kon verklaren, of ds. Mallan, ds. Joh. van der Poel, en als we terugkijken was het eerder algemeen in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), en ook nog wel in de Nederlandse Hervormde kerk en de Christelijke Gereformeerde Kerken.
Nu zijn er zaken die niet bevindelijk verklaard worden. Zie ook het gedicht van Rijer Pothoven.
Van deze mannen heb ik nog nooit wat gelezen, wel van Wulfert Floor, Ds Detmar, A. Comrie, A. Hellenbroek, B. Smytegelt, W. A Brakel, etc. en daar heb ik hetgeen wat in het gedicht van heer Pothoven verklaart wordt, niks teruggevonden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:, er zijn nog wel levende dominees,
Als ik bij kerktijden kijk, nog een heleboel hoor.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Nee, het is geen goed idee om zelf een kerk te stichten.
Blijkbaar twijfelen ze daar zelf ook nog aan, gezien het feit dat ze met brieven onder nummer werken.
Misschien wel een thuisleeskerk, nou ja goed ik wacht wel af.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Gerrit35 »

-DIA- schreef: Zie ook het gedicht van Rijer Pothoven.
Bedoel je dit gedicht?
https://www.elkzingzijnlof.nl/lied.php?ID=168
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Tiberius »

Dat denk ik wel. Volgens mij heeft Rijer maar 1 gedicht geschreven, althans er wordt maar 1 gedicht van hem hier zeer regelmatig besproken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Dodo »

Gerrit35 schreef:
-DIA- schreef: Zie ook het gedicht van Rijer Pothoven.
Bedoel je dit gedicht?
https://www.elkzingzijnlof.nl/lied.php?ID=168
+
In de laatste regel zie je maar weer hoe belangrijk spelling is. Er staat:
O, aller zaligst lot.
Waarschijnlijk bedoelt de schrijver:
O, allerzaligst lot.
Met een spatie te veel zou hij suggereren dat alle mensen dit zaligst lot zouden ontvangen.
Overigens denk ik dat de schrijver het wel goed heeft opgeschreven, maar dat iemand het met foutjes heeft overgenomen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Hendrikus »

Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Ik zou hier niet eens wat van wíllen weten. Clubjes van mensen die voor zichzelf beginnen, daar is nog nooit iets goeds uit voortgekomen. Blijf er verre van.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Als het in een omgeving is waar nu geen Reformatorische prediking is, dan lijkt me met het stichten van een gemeente niets mis.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 okt 2019, 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Nathanaël »

J.C. Philpot schreef:Als het in een omgeving is waar nu geen Reformatorische prediking is, dan lijkt me met het stichten van een gemeente niets mis.
Wel, want een vrije gemeente gaat buiten de kerk om. Pak À Brakel er nog maar eens bij op dit punt ;-)
Plaats reactie