Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
@Valcke:
de eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Ik heb hier dan toch het idee dat God niemand kiest om te verwerpen, maar niet uitkies om te behouden, maar te laten in een toestand waar ze zichzelf in gezondigd hebben.
Klopt dit?
de eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Ik heb hier dan toch het idee dat God niemand kiest om te verwerpen, maar niet uitkies om te behouden, maar te laten in een toestand waar ze zichzelf in gezondigd hebben.
Klopt dit?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Gods besluit van verwerping, zoals in de DL geformuleerd, was dat hij mensen voorbijging, ofwel niet verkiest om zalig te maken uit de ellende waarin zij zichzelf gebracht hebben en hen in hun ongeloof en overige zonden te laten, enz.samanthi schreef:@Valcke:
de eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Ik heb hier dan toch het idee dat God niemand kiest om te verwerpen, maar niet uitkies om te behouden, maar te laten in een toestand waar ze zichzelf in gezondigd hebben.
Klopt dit?
Waarom dat zo is kunnen en mogen we niet onderzoeken. We kunnen het slechts beschrijven op grond van het Woord en Hem aanbidden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
In ellende laten is mi anders dan zeggen : Ik ga jou verwerpen, maar hij is al verloren, verworpen.Valcke schreef:Gods besluit van verwerping, zoals in de DL geformuleerd, was dat hij mensen voorbijging, ofwel niet verkiest om zalig te maken uit de ellende waarin zij zich gebracht hebben en hen in hun ongeloof en overige zonde te laten.samanthi schreef:@Valcke:
de eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Ik heb hier dan toch het idee dat God niemand kiest om te verwerpen, maar niet uitkies om te behouden, maar te laten in een toestand waar ze zichzelf in gezondigd hebben.
Klopt dit?
Waarom dat zo is kunnen en mogen we niet onderzoeken. We kunnen het slechts beschrijven op grond van het Woord en Hem aanbidden.
Wat is je punt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Probeer nu toch niet zo in Gods besluiten in te dringen... en al helemaal niet naar het waarom te vragen... maar het is waar dat de DL de verwerping anders formuleren dan de verkiezing (zoals ik ook eerder gezegd heb). Maar bedenk wel dat degenen die wél verkozen zijn, in dezelfde ellende en zonde lagen als hen die niet verkozen zijn. God is vrijmachtig en wij mogen Hem niet ter verantwoording roepen. Je dringt m.i. toch in in het ‘waarom’ en dat zou je niet moeten doen.samanthi schreef:In ellende laten is mi anders dan zeggen : Ik ga jou verwerpen, maar hij is al verloren, verworpen.Valcke schreef:Gods besluit van verwerping, zoals in de DL geformuleerd, was dat hij mensen voorbijging, ofwel niet verkiest om zalig te maken uit de ellende waarin zij zich gebracht hebben en hen in hun ongeloof en overige zonde te laten.samanthi schreef:@Valcke:
de eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Ik heb hier dan toch het idee dat God niemand kiest om te verwerpen, maar niet uitkies om te behouden, maar te laten in een toestand waar ze zichzelf in gezondigd hebben.
Klopt dit?
Waarom dat zo is kunnen en mogen we niet onderzoeken. We kunnen het slechts beschrijven op grond van het Woord en Hem aanbidden.
Wat is je punt?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee ben het eens, alleen vind ik de formulering wat onhandig, God verkiest ten leven of Hij laat iemand liggen, die zelf zijn rug naar God gekeerd heeft.Valcke schreef:Probeer nu toch niet zo in Gods besluiten in te dringen... en al helemaal niet naar het waarom te vragen... maar het is waar dat de DL de verwerping anders formuleren dan de verkiezing (zoals ik ook eerder gezegd heb). Maar bedenk wel dat degenen die wél verkozen zijn, in dezelfde ellende en zonde lagen als hen die niet verkozen zijn. God is vrijmachtig en wij mogen Hem niet ter verantwoording roepen. Je dringt m.i. toch in in het ‘waarom’ en dat zou je niet moeten doen.samanthi schreef:In ellende laten is mi anders dan zeggen : Ik ga jou verwerpen, maar hij is al verloren, verworpen.Valcke schreef:Gods besluit van verwerping, zoals in de DL geformuleerd, was dat hij mensen voorbijging, ofwel niet verkiest om zalig te maken uit de ellende waarin zij zich gebracht hebben en hen in hun ongeloof en overige zonde te laten.samanthi schreef:@Valcke:
de eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Ik heb hier dan toch het idee dat God niemand kiest om te verwerpen, maar niet uitkies om te behouden, maar te laten in een toestand waar ze zichzelf in gezondigd hebben.
Klopt dit?
Waarom dat zo is kunnen en mogen we niet onderzoeken. We kunnen het slechts beschrijven op grond van het Woord en Hem aanbidden.
Wat is je punt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
De verkorenen stonden niet minder met hun rug naar God gekeerd. Mi staat het er overigens heel duidelijk, al is het natuurlijk geen omgangstaal.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja dat klopt, maar Hoj verwerpt die andere niet, due zijn alrede veroordeeld.Valcke schreef:De verkorenen stonden niet minder met hun rug naar God gekeerd. Mi staat het er overigens heel duidelijk, al is het natuurlijk geen omgangstaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
We liggen allen onder het oordeel, er is geen onderscheid.samanthi schreef:Ja dat klopt, maar Hij verwerpt die andere niet, die zijn alrede veroordeeld.Valcke schreef:De verkorenen stonden niet minder met hun rug naar God gekeerd. Mi staat het er overigens heel duidelijk, al is het natuurlijk geen omgangstaal.
Het is door vrije verkiezing dat sommigen hieruit verlost worden en anderen niet.
Nogmaals dit is tot aanbidding, niet tot doorgronding.
Verder laat ik het hier maar bij.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Mooi interview met ds Golverdingen: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-gol ... -1.1599073
Re: Gereformeerde Gemeenten
Absoluut waar Bezorgd!Bezorgd schreef:Mooi interview met ds Golverdingen: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-gol ... -1.1599073
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jammer dat de catechesatiemethode van ds. Golverdingen binnen de GerGem in de "ban" is gedaan.pierre27 schreef:Absoluut waar Bezorgd!Bezorgd schreef:Mooi interview met ds Golverdingen: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-gol ... -1.1599073
Re: Gereformeerde Gemeenten
Weet ik niks van!crossmountain schreef:Jammer dat de catechesatiemethode van ds. Golverdingen binnen de GerGem in de "ban" is gedaan.pierre27 schreef:Absoluut waar Bezorgd!Bezorgd schreef:Mooi interview met ds Golverdingen: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-gol ... -1.1599073
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik weet niet beter of die wordt nog steeds gebruikt hoor. Maar er is een actuelere methode, met een iets andere insteek.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Deze catechesatiemethode wordt nog wel steeds gebruikt in een aantal GG's. 'Met de Kerk der eeuwen' is ook al bijna 40 jaar oud dus daarom is het vrij logisch dat er sinds een aantal jaar 2 nieuwe catechesatiemethoden zijn:pierre27 schreef:Weet ik niks van!crossmountain schreef:Jammer dat de catechesatiemethode van ds. Golverdingen binnen de GerGem in de "ban" is gedaan.pierre27 schreef:Absoluut waar Bezorgd!Bezorgd schreef:Mooi interview met ds Golverdingen: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-gol ... -1.1599073
https://www.rd.nl/kerk-religie/catechis ... n-1.492528
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het zou fijn zijn als "Met de kerk der eeuwen" zou worden herzien. Maar goed. Ik vrees dat dat niet gebeurt.