De aarde is (g)een bol?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De aarde is (g)een bol?

Bericht door Mara »

Niet alleen in de middeleeuwen dachten mensen dat de aarde plat was, ook tegenwoordig zijn er nog mensen die niet geloven dat de aarde rond is. Zo ook in Nederland. Dit weekend is er zelfs een congres in Amsterdam van deze 'flat earthers'. Wat drijft deze mensen?

De Britse Gary John is een van de organisatoren en heeft inmiddels verschillende bijeenkomsten meegemaakt. In Amsterdam verwacht hij zo'n 130 mensen, van wie veel uit andere landen komen. Maar een ding hebben ze gemeen: ze geloven allemaal niet dat de aarde rond is. "Wat ons is geleerd, is niet waar. We zijn gemanipuleerd."

De flat earthbeweging is niet nieuw, maar het aantal believers lijkt te groeien. Ook blijken het geen dorpsgekkies of simpele figuren te zijn, maar er zijn ook hoog opgeleiden die dit vast geloven.

Is op grond van de Bijbel te verklaren dat dit onjuist is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Niet alleen in de middeleeuwen dachten mensen dat de aarde plat was, ook tegenwoordig zijn er nog mensen die niet geloven dat de aarde rond is. Zo ook in Nederland. Dit weekend is er zelfs een congres in Amsterdam van deze 'flat earthers'. Wat drijft deze mensen?

De Britse Gary John is een van de organisatoren en heeft inmiddels verschillende bijeenkomsten meegemaakt. In Amsterdam verwacht hij zo'n 130 mensen, van wie veel uit andere landen komen. Maar een ding hebben ze gemeen: ze geloven allemaal niet dat de aarde rond is. "Wat ons is geleerd, is niet waar. We zijn gemanipuleerd."

De flat earthbeweging is niet nieuw, maar het aantal believers lijkt te groeien. Ook blijken het geen dorpsgekkies of simpele figuren te zijn, maar er zijn ook hoog opgeleiden die dit vast geloven.

Is op grond van de Bijbel te verklaren dat dit onjuist is?
Ik heb een keer een filmpje van die lui gezien, en dat waren wel rare gasten hoor. Niet alleen was de aarde plat, maar lady Diana leefde ook nog, net als Elvis Presley. Shakespeare heeft ook nooit bestaan. De Titanic voer in 1945 nog.
Waarom energie in deze mensen steken?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Bezorgd »

Er zitten rare types tussen zeker.
Maar ook heel normale.
Ik vind het wel interessant.
Een platte aarde lijkt me sterk, maar je weet het niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Waarom energie in deze mensen steken?
Je steekt geen energie in mensen als je over een bepaalde kwestie leest. Je neemt er kennis van, dat is iets anders.
Omdat het geen dorpsdroedels zijn, maar ook universitair geschoolden. Die dus hun "geloof" doorgeven aan studenten, mogelijk.
Je kunt je kop natuurlijk ook in het zand steken, net als bij de holle aarde-aanhangers.
Maar ik ben liever voorbereid op een bizar gesprek, ooit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Niet alleen in de middeleeuwen dachten mensen dat de aarde plat was, ook tegenwoordig zijn er nog mensen die niet geloven dat de aarde rond is. Zo ook in Nederland. Dit weekend is er zelfs een congres in Amsterdam van deze 'flat earthers'. Wat drijft deze mensen?

De Britse Gary John is een van de organisatoren en heeft inmiddels verschillende bijeenkomsten meegemaakt. In Amsterdam verwacht hij zo'n 130 mensen, van wie veel uit andere landen komen. Maar een ding hebben ze gemeen: ze geloven allemaal niet dat de aarde rond is. "Wat ons is geleerd, is niet waar. We zijn gemanipuleerd."

De flat earthbeweging is niet nieuw, maar het aantal believers lijkt te groeien. Ook blijken het geen dorpsgekkies of simpele figuren te zijn, maar er zijn ook hoog opgeleiden die dit vast geloven.

Is op grond van de Bijbel te verklaren dat dit onjuist is?
Als Christen vooral in niet meegaan.
Anders word het geloof in de Heere op dezelfde hoop gegooid als sinterklaas en de paashaas.

Theologische discussies over bijbelse zaken worden gevoerd vanuit het standpunt dat we duidelijk praten over onzichtbare zaken.
Dat geeft zelfs anno 2019 nog wat ernst en overtuigingskracht aan gesprekken over het evangelie.

Gaan we echter zaken bestrijden die allang wel zichtbaar gemaakt en bewezen zijn is dat vragen om belachelijk gemaakt te worden.
Samen met de rest wat we verkondigen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door ejvl »

Bezorgd schreef:Er zitten rare types tussen zeker.
Maar ook heel normale.
Ik vind het wel interessant.
Een platte aarde lijkt me sterk, maar je weet het niet.
Natuurlijk weten we dat wel dat dat niet zo is.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Volontair »

Mara schreef:Niet alleen in de middeleeuwen dachten mensen dat de aarde plat was, ook tegenwoordig zijn er nog mensen die niet geloven dat de aarde rond is. Zo ook in Nederland. Dit weekend is er zelfs een congres in Amsterdam van deze 'flat earthers'. Wat drijft deze mensen?

De Britse Gary John is een van de organisatoren en heeft inmiddels verschillende bijeenkomsten meegemaakt. In Amsterdam verwacht hij zo'n 130 mensen, van wie veel uit andere landen komen. Maar een ding hebben ze gemeen: ze geloven allemaal niet dat de aarde rond is. "Wat ons is geleerd, is niet waar. We zijn gemanipuleerd."

De flat earthbeweging is niet nieuw, maar het aantal believers lijkt te groeien. Ook blijken het geen dorpsgekkies of simpele figuren te zijn, maar er zijn ook hoog opgeleiden die dit vast geloven.

Is op grond van de Bijbel te verklaren dat dit onjuist is?
Ik zou eens in een vliegtuig stappen als ik jou was, dan heb je het antwoord.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door J.C. Philpot »

Je hebt altijd complotdenkers en bijzondere theorien. Die denken dat er nooit iemand op de maan geweest is, 9-11 het werk van Bush zelf, of zelfs van de Joden is. Dat Nederland 1 van de verloren stammen van Israel is, of dat de wereld bestuurd word door een geheim verbond, waar de vrijmetselaars een grote rol in spelen. Sinds de komst van internet kan iedereen de wonderlijkste verhalen op eenvoudige wijze aan de man brengen.

Ik ben dan wel benieuwd hoe men dan verklaart dat we rond de wereld kunnen reizen, en er nog nooit iemand van de wereld is afgevallen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door J.C. Philpot »

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Je hebt altijd complotdenkers en bijzondere theorien. Die denken dat er nooit iemand op de maan geweest is, 9-11 het werk van Bush zelf, of zelfs van de Joden is. Dat Nederland 1 van de verloren stammen van Israel is, of dat de wereld bestuurd word door een geheim verbond, waar de vrijmetselaars een grote rol in spelen. Sinds de komst van internet kan iedereen de wonderlijkste verhalen op eenvoudige wijze aan de man brengen.

Ik ben dan wel benieuwd hoe men dan verklaart dat we rond de wereld kunnen reizen, en er nog nooit iemand van de wereld is afgevallen.
Met veel complotten heb ik ook niets.
Maar zoals de mens op de maan, ja daar heb ik ook nog steeds grote twijfels bij.
Verder zijn er in het wereldbestuur heel veel vragen te stellen.
Gelukkig staat er Een boven, maar dat er achter de schermen andere krachten spelen dan dat wij via de media voorgeschoteld krijgen, daar geloof ik ook in.

Er zijn twee valkuilen: elke complot klakkeloos geloven, en, elk complot zomaar aan de kant schuiven.
Juist de laatste tijd wordt zo duidelijk wat voor macht media of regeringen hebben om een bepaald beeld neer te zetten.
Bv:
- Evolutietheorie / de oude aarde theorie: ten diepste ook een complottheorie die door miljoenen mensen geloofd wordt.
- Gekleurde verslaglegging van NOS, niet in de minste plaats rond ethische thema's
- Poetin: het Russische volk denkt echt dat de MH17 ramp een heel andere oorzaak heeft dan dat wij horen via de media.
- Erdogan. Media in Turkije of in het buitenland hebben een heel ander verhaal.
- De hele gender discussie. Dit onderwerp komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daar zit iets achter.

Als het in al deze zaken gebeurd, waarom zou dit dan niet op andere onderwerpen kunnen voorkomen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben het wel met je eens hoor, Bezorgt. Misschien had ik het over "extreme complotdenkers" moeten hebben, waarbij jij en ik vallen onder de "genuanceerde complotdenkers" ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Dodo »

Hoe de NOS nieuws brengt, is van een andere orde dan geloven in een platte aarde.
En je voorbeelden van Turkije en Poetin zijn niet indrukwekkend. Elke dictator schotelt zijn volk een ander beeld voor.
Wat ik wel geloof is dat de boze voortdurend bezig is met een groot complot om schade te doen en verwarring te stichten. Welke dingen daar onder vallen weet ik niet precies, maar de hele gender/lhbgt discussie zou daar wel eens bij kunnen horen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door Bezorgd »

Dodo schreef:Hoe de NOS nieuws brengt, is van een andere orde dan geloven in een platte aarde.
En je voorbeelden van Turkije en Poetin zijn niet indrukwekkend. Elke dictator schotelt zijn volk een ander beeld voor.
Wat ik wel geloof is dat de boze voortdurend bezig is met een groot complot om schade te doen en verwarring te stichten. Welke dingen daar onder vallen weet ik niet precies, maar de hele gender/lhbgt discussie zou daar wel eens bij kunnen horen.
Het gaat erom dat machten mensen echt iets kunnen laten geloven wat uiteindelijk niet de waarheid is.
Men is dan overtuigd van een waarheid die toch een andere waarheid blijkt te zijn.

De platte aarde is ook niet mijn ding. Ik heb wel eens een uitleg over een holle aarde gehoord, die was aannemelijker. O.a. werd daarin beweert dat, dat ook de reden is ; hoe verder een vliegreis is, hoe hoger een vliegtuig vliegt. Bij een holle aarde klinkt dat aannemelijk, want dan is de reis inderdaad korter. Bij een bolle aarde is het maar de vraag waarom vliegtuigen extra kilometers maken door zo hoog te vliegen.

Kijk, dit gaat mij ook wat ver, maar dit soort redeneringen vind ik dan wel weer interessant. :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:Je hebt altijd complotdenkers en bijzondere theorien. Die denken dat er nooit iemand op de maan geweest is, 9-11 het werk van Bush zelf, of zelfs van de Joden is. Dat Nederland 1 van de verloren stammen van Israel is, of dat de wereld bestuurd word door een geheim verbond, waar de vrijmetselaars een grote rol in spelen. Sinds de komst van internet kan iedereen de wonderlijkste verhalen op eenvoudige wijze aan de man brengen.

Ik ben dan wel benieuwd hoe men dan verklaart dat we rond de wereld kunnen reizen, en er nog nooit iemand van de wereld is afgevallen.
Met veel complotten heb ik ook niets.
Maar zoals de mens op de maan, ja daar heb ik ook nog steeds grote twijfels bij.
Verder zijn er in het wereldbestuur heel veel vragen te stellen.
Gelukkig staat er Een boven, maar dat er achter de schermen andere krachten spelen dan dat wij via de media voorgeschoteld krijgen, daar geloof ik ook in.

Er zijn twee valkuilen: elke complot klakkeloos geloven, en, elk complot zomaar aan de kant schuiven.
Juist de laatste tijd wordt zo duidelijk wat voor macht media of regeringen hebben om een bepaald beeld neer te zetten.
Bv:
- Evolutietheorie / de oude aarde theorie: ten diepste ook een complottheorie die door miljoenen mensen geloofd wordt.
- Gekleurde verslaglegging van NOS, niet in de minste plaats rond ethische thema's
- Poetin: het Russische volk denkt echt dat de MH17 ramp een heel andere oorzaak heeft dan dat wij horen via de media.
- Erdogan. Media in Turkije of in het buitenland hebben een heel ander verhaal.
- De hele gender discussie. Dit onderwerp komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daar zit iets achter.

Als het in al deze zaken gebeurd, waarom zou dit dan niet op andere onderwerpen kunnen voorkomen?
Ik ook... ik vraag me oprecht af waarom er met de thechnologie van nu, niet nog een poging gewaagd is...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De aarde is (g)een bol?

Bericht door ZWP »

samanthi schreef: Ik ook... ik vraag me oprecht af waarom er met de thechnologie van nu, niet nog een poging gewaagd is...
Veel te duur; prestige is er toch af.
Als het nep zou zijn (wat niet zo is, je kunt met een goede telescoop nog dingen op de maan zien) zou Rusland er wel wat meer aandacht aan hebben gegeven. Zij wilden ook als eerste op de maan zijn.
Plaats reactie