Evensongs in Nederland

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Ik zal het gelijk verbeteren. Ik had nota bene de website nog opgezocht want ik wist dat er iets mee was.

Los daarvan: in de Hooglandse kerk is wel een Engels orgel. Dat wordt ook gebruikt bij de evensongs. Maar het is jammer dat dat in Utrecht er niet is. Het zou fijn zijn als de evensong standaard in één daarvoor geschikt gebouw gehouden werd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: En in het geval van de Utrechtse serie: dat deze door de weeks zijn, en met een zo grote regelmaat. Dat gebeurt nergens elders in Nederland, voor zover ik weet. Al schijnt er in Amsterdam ook regelmatig een evensong te zijn.
Wat heet regelmatig: het hele jaar door, elke zaterdag, met uitzondering van een week rondom de jaarwisseling en een zomerstop in augustus en september. Dat zijn er op jaarbasis heel wat méér dan in Utrecht. In de Nicolaaskerk tegenover A'dam Centraal. En van hoog niveau! De kerkmusicus daar, Michael Hedly, is geboren en getogen Engelsman.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Nooit geweest. Ik moet zaterdag toch in Amsterdam zijn. Maar helaas: Het is nog zomerstop.

Ik vind het wel jammer dat je maar één keer mag meezingen. In Leiden en Utrecht zijn er twee hymns.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 sep 2019, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Evensongs in Nederland

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Vandaag was ik noch te laat, noch op tijd. En het was weer erg mooi.

Maar het jongenskoor uit Rhoden is er niet op vooruitgegaan sinds vorig jaar. Er waren tot mijn verbazing wel een paar onzuiverheden.

Dat neemt niet weg, dat het iedere keer weer een geweldige ervaring is om naar de avondzang te gaan. 30 jaar geleden moest je daarvoor naar Engeland, denk ik.
't Is maar gewoon Roden hoor :)

Ja, sommige koren komen een heel eind in het benaderen van de Engelse koorklank.
Alleen die Nederlandse orgels - dat blijft behelpen. De Engelse orgels zijn zó optimaal toegerust voor deze liturgische praktijk, zo wendbaar in hun dynamiek, dat krijg je op een Nederlands orgel nooit voor elkaar. Al was het maar door het ontbreken van generals en divisionals (de registratie-voorprogrammering van Engelse orgels). En door het veelal ontbreken van de zwelkast.
Ook ik was aanwezig. Prachtig orgel, maar naar mijn bescheiden mening was de begeleiding van het koor te hard. Dat was jammer.

Philpot zat eerste rang, die had er misschien wat minder last van.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Nooit geweest. Ik moet zaterdag toch in Amsterdam zijn. Maar helaas: Het is nog zomerstop.

Ik vind het wel jammer dat je maar één keer mag meezingen. In Leiden en Utrecht zijn er twee hymns.
Zelf meezingen is heerlijk. Diensten als een Easter Vigil of Advent Lessons and Carols zijn in Engeland daarom extra mooi: veel samenzangmomenten!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zat inderdaad in de herenbank met mijn neus pal op het koor. Een superplek, ware het niet dat er een jongetje naast me met lego begon te spelen ;)

Ik heb inderdaad niet zoveel last gehad van het orgel, maar dat kan ook komen omdat ik een muziek-leek ben. Ik geniet van de koorzang en muziek, maar waarom ik iets mooi vind kan ik niet over meepraten.

Het koor vorige week vond ik mooier als die van gisteren. Vooral de Mendelssohns "I waited for the Lord" vond ik toen bijzonder mooi.

Volgende week DV zit ik in het buitenland ivm mijn werk, en ben ik niet aanwezig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zit rustig op een harde bank te wachten. Er prikkelt een mij onwelgevallig wierookodeur in mijn neusgaten. Over 15 minuten gaat de evensong beginnen.
De Choral Evensong op donderdag 17 oktober is om 20.00 uur in de Sint Catharinakathedraal.

Gezongen door het Borodin Octet (professionele zangers).

Muziek:
Introit: Tebe poyem – Reachmaninoff
Preces & Responses – Martin Neary
Canticles: Stanford in G
Anthem: Psalm 23 – Goodall
Hymns: Abide with me & At the Name of Jesus
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door helma »

Wij waren zaterdag in Rhenen bij de Evensong.
Het orgel was zo verschrikkelijk hard dat ik het gewoon afschuwelijk vond. Daardoor vond ik het geen positieve ervaring.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Wij waren zaterdag in Rhenen bij de Evensong.
Het orgel was zo verschrikkelijk hard dat ik het gewoon afschuwelijk vond. Daardoor vond ik het geen positieve ervaring.
Jammer. Het was de eerste keer dat daar een digitaal Hauptwerk-instrument werd gebruikt. Kennelijk is men nog zoekende naar de juiste instellingen qua volume.

En verder maakt het vaak nogal verschil waar je zit, zeker bij zo'n elektronisch substituut. Zit je (te) dicht bij de speakers, dan kan dat inderdaad heel onplezierig klinken, terwijl iemand die verder van de geluidsbron verwijderd zit het misschien wel prachtig vindt.

Wij maakten recent enkele diensten mee in een Engelse kathedraal waar het orgel in restauratie is, en waar men momenteel ook met een elektronisch orgel werkt als interim. Bij de begeleiding van koor- en samenzang klonk het helemaal niet slecht. Wordt er na afloop een groot orgelwerk gespeeld als voluntary, dan valt de elektronica snel door de mand, dat wel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door helma »

We zaten inderdaad vrij dicht bij de speakers.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Vanavond is het weer in de Gertrudiskathedraal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Vanavond is het weer in de Gertrudiskathedraal.
Ik moet helaas verstek laten gaan in verband met de verjaardag van onze jongste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:Vanavond is het weer in de Gertrudiskathedraal.
Ik moet helaas verstek laten gaan in verband met de verjaardag van onze jongste.
Gefeliciteerd!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Gaan er nog mensen naar de mannenzang Katwijk? Ik wel, heb er zin in!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Lilian1975 »

HersteldHervormd schreef:Gaan er nog mensen naar de mannenzang Katwijk? Ik wel, heb er zin in!
De mannen evensong?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Plaats reactie