Verantwoorde stripboeken

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
samanthi schreef:@John gold
Ik zelf hou me er verre van...
Waarvan? Van Lucky Luke of van Aladdin en Hans en Grietje?

Van mij mag je je verre houden van alles waar jij je verre van wilt houden. Zelf vind ik het overdreven om achter elke boom een demon te verwachten. Als je op internet zoekt, zijn er mensen die de Smurfen of My Little Pony ook occult vinden. Ooit sprak ik iemand die in het vliegtuig een stuk van de eerste Narniafilm had gezien. "Echt occult, al die monsters en een leeuw die uit de dood opstaat!" Ik heb haar toen gevraagd of ze de Christenreis ook occult vond, met Appollyon en met die reus. Maar dat was héél wat anders. Tja...

Ik denk dat kinderen heel goed het verschil aanvoelen tussen fantasy en werkelijkheid. Ooit kwam er een film bij ons in huis waarin een jongetje de geest van zijn overleden vader opriep om beter te kunnen voetballen. Dát vind ik occult en die film is ook weer weggegaan. Maar een fantasiefiguur die met een stokje zwaait, simsalabim roept en een aardbeientaart tevoorschijntovert? Als een kind denkt dat dat echt is, gelooft hij ook dat als je een wolf opensijdt, er levende Roodkapjes en oma's uitkomen.
Het gaat over toverij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door John Galt »

Ik realiseer me ineens dat er nóg een stip is waarin toverij voorkomt:
Afbeelding
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Ik realiseer me ineens dat er nóg een stip is waarin toverij voorkomt:
Afbeelding
Dus?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door windorgel »

Zeeuw schreef:
windorgel schreef:Of het nou net wel of net niet occult is, vind ik niet eens zo belangrijk. In ieder geval zou ik mijn kinderen daar verre van willen houden. Je kunt ze zoveel beters bij brengen dan dat. Er zijn tegenwoordig genoeg zinnige kinder- en stripboeken beschikbaar.
Welke stripboeken zijn dat?
Als het specifiek gaat om stripboeken: van Jan Kragt, Roelof Wijtsma, André Diepenbroek over geschiedenis-onderwerpen etc en ook verschillende van Dolfi en Wolfi. Dat vind ik best verantwoorde boekjes.
Gewone christelijke kinderboeken zijn er zat, ook boeken met wat meer inhoud zoals van Van Rijswijk, Vogelaar- van Amersfoort (kerkhistorische verhalen etc).
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door John Galt »

samanthi schreef:
John Galt schreef: Dus?
Ik waarschuw maar. Men heeft nog niet ontdekt dat Flipje ook occult is.
Who is John Galt? :quoi
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:
Zeeuw schreef:
windorgel schreef:Of het nou net wel of net niet occult is, vind ik niet eens zo belangrijk. In ieder geval zou ik mijn kinderen daar verre van willen houden. Je kunt ze zoveel beters bij brengen dan dat. Er zijn tegenwoordig genoeg zinnige kinder- en stripboeken beschikbaar.
Welke stripboeken zijn dat?
Als het specifiek gaat om stripboeken: van Jan Kragt, Roelof Wijtsma, André Diepenbroek over geschiedenis-onderwerpen etc en ook verschillende van Dolfi en Wolfi. Dat vind ik best verantwoorde boekjes.
Gewone christelijke kinderboeken zijn er zat, ook boeken met wat meer inhoud zoals van Van Rijswijk, Vogelaar- van Amersfoort (kerkhistorische verhalen etc).
Boeken weer ik inderdaad wel, stripboeken niet zo. Dank voor de tips!
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Mannetje »

John Galt schreef:
samanthi schreef:
John Galt schreef: Dus?
Ik waarschuw maar. Men heeft nog niet ontdekt dat Flipje ook occult is.
Het probleem van deze opmerking is dat het occult noemen van DD op deze manier belachelijk gemaakt wordt.
De bezwaren tegen DD zijn volgens mij veel steekhoudender en diepgaander dan de, op zichzelf terechte, opmerking dat Flipje met een toverkunstje ter wereld wordt gebracht. Overigens komt er nog twee keer vaker toverkunst in voor, als je volledig wilt zijn.
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door John Galt »

Maar noem dan eens één occulte daad die in de DD wordt gepleegd? Het simpele voorkomen van een heks maakt iets niet occult. In Suske en Wiske worden daadwerkelijk occulte handelingen verricht (pentagrammen tekenen, geesten oproepen), maar ik heb dat in de DD nooit gezien, ook al heb ik zo'n beetje alle jaargangen vanaf de jaren 70 in huis.
Who is John Galt? :quoi
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Mannetje »

Ik citeer even een stukje:
Met de figuur van heks Zwarte Magica dringt af en toe ook de occulte wereld het stripblad binnen. Dat duivels, geesten en demonen bestaan, weet elke christen die de Bijbel voor waar houdt. In Donald Duck hoort de heks heel duidelijk bij de categorie "kwade figuren", net als bijvoorbeeld de onverbeterlijke "zware jongens". Toch is op dit terrein voorzichtigheid geboden. Juist omdat er sprake is van een huiveringwekkende realiteit, moet het "domein van de slang" niet als grappige en spannende smaakmaker aan kinderen worden opgedist. Al is het overdreven om te beweren dat Donald Duck met zulke verhalen kinderen (doelbewust) in occult vaarwater wil brengen. Daar zijn de strips gewoon te zwart-wit voor.

Bron

Vaak genoeg heb ik een DD in mijn handen gehad om te weten dat de verhaaltjes over Zwarte Magica inderdaad regelmatig occult zijn. Het is zeker niet zo dat ze kinderen meteen occult belasten o.i.d., maar ik denk wel dat het bijdraagt aan het wennen aan occulte zaken.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door samanthi »

Waarom wij ook, naar het bevel van Christus en van den Apostel Paulus, allen, die zich met deze navolgende ergerlijke zonden besmet weten, vermanen van de tafel des Heeren zich te onthouden; en hun verkondigen, dat zij geen deel in het Rijk van Christus hebben; als daar zijn: alle afgodendienaars; allen, die verstorven heiligen, engelen of andere schepselen aanroepen; allen, die den beelden eer aandoen; alle tovenaars en waarzeggers, die vee of mensen, mitsgaders andere dingen zegenen, en die aan zulke zegening geloof hechten; alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten; alle Godslasteraars; allen die tweedracht, secten en muiterij in de kerken en wereldlijke regeringen begeren aan te richten; alle meinedigen; allen, die hun ouderen en Overheden ongehoorzaam zijn; alle doodslagers, kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven; alle echtbrekers, hoereerders, dronkaards, dieven, woekeraars, rovers, spelers, gierigaards, en al degenen, die een ergerlijk leven leiden



Als je dit serieus neemt kun je er geen lolletje of kinderverhaaltje van maken.
Occulte zaken zitten niet alleen in pentagrammen tekenen ed dat gaat veel subtieler dan je denkt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Hendrien »

John Galt schreef:Ik realiseer me ineens dat er nóg een stip is waarin toverij voorkomt:
Afbeelding
Ja grappig he? Ik ken een zeer behoudende familie waar alle strips en sprookjes zeer taboe waren, maar Tiels Flipje, daar waren ze echt dol op!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Zita »

Rond Halloween vond ik de DD echt akelig. Dan zijn de verhaaltjes overladen met geesten, spoken, hekserij en tovenarij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Jantje »

Ik lees nooit in een stripboek, vanwege de simpele reden dat de hoofdpersonen vaak een eeuwig leven zijn gegeven. Dat klopt absoluut niet met de werkelijkheid van het aardse leven wat eindig en vergankelijk is.

Verder heb ik ook een gruwelijke hekel aan stripboeken en kan het mij geenszins bekoren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Nasrani »

Zoals ik al eerder aangaf en zoals op het forum blijkt dat mensen daar verschillend in staan. Ieder is wat dat betreft voor zichzelf vrij daarin. Al kun je daar vraagtekens bij hebben....

Ik las het volgende bij Prof. M.J. Paul in het boek Occulte machten en bevrijding
... in zulke boeken (kinderboeken waarin occulte machten voorkomen, N) wordt de omgang met geesten, tovenaars en heksen aannemelijk gemaakt en als zeer aanvaardbaar op kinderen overgebracht.
..de boeken (en verhalen) geven de kinderen en jongeren een honger naar het occulte.
Voor mij daarom al een reden om mijn kinderen daar bij vandaan te houden.

Hij heeft er ook zeer interessante lezingen over gegeven: https://www.heartcry.nl/media/videofrag ... erby=title
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verantwoorde stripboeken

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik lees nooit in een stripboek, vanwege de simpele reden dat de hoofdpersonen vaak een eeuwig leven zijn gegeven. Dat klopt absoluut niet met de werkelijkheid van het aardse leven wat eindig en vergankelijk is.

Verder heb ik ook een gruwelijke hekel aan stripboeken en kan het mij geenszins bekoren.
Dat komt zeker voor....
Maar de vraag was om verantwoorde stripboeken voor een jongen van 8 jaar. Niet voor iemand waar we vanuit gaan dat hij volwassen is...
Dat jij er een gruwelijke ( :bobo ) hekel aan hebt dat anderen ze niet mogen lezen?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie