Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Boertje schreef:
John Galt schreef:[
Dat moet ons bescheiden maken in het veroordelen van anderen.
Met name dit laatste moet ons ter harte gaan. Ieder kerkgenootschap zien zichzelf als de ware kerk, maar er kan er maar een gelijk hebben...of zouden beiden ongelijk hebben en niet Gods eer voorop stellen maar het eigen gelijk....
Wat een onzin. Ik zie mijn kerk (CGK) absoluut niet als de ware kerk en zeker niet als de enige ware kerk. Ik zie in ons land dat er elke week op honderden kansel van diverse kerkverbanden een Bijbelgetrouwe prediking klinkt .

De tijd dat vooral de GKv zich positioneerde als enige ware kerk in ons land ligt ver achter ons.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Het gaat mij niet om het uitspreken zoals vroeger bijvb. door de GKv gebeurde, maar om de houding naar elkaar. Wie afwijkt van de leer wordt verkettert. Neem nu hoe op dit forum het Opwekkingsgebeuren gezien wordt. Niet dat het mijn manier van geloofsbeleving is, maar ook daar zijn velen oprecht gelovig, net als bijvb in de RK. We moeten leren waarderen dat Gods kinderen van vele gezindten kunnen zijn, niet alleen refo's.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Het gaat mij niet om het uitspreken zoals vroeger bijvb. door de GKv gebeurde, maar om de houding naar elkaar. Wie afwijkt van de leer wordt verkettert. Neem nu hoe op dit forum het Opwekkingsgebeuren gezien wordt. Niet dat het mijn manier van geloofsbeleving is, maar ook daar zijn velen oprecht gelovig, net als bijvb in de RK. We moeten leren waarderen dat Gods kinderen van vele gezindten kunnen zijn, niet alleen refo's.
Precies.
Maar we moeten wel wijzen op de valkuilen wbt opwekking of de mis in de RK
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Maar willen we zelf gewezen worden op wat erin onze gezindtes mis is? Durven we ons zelf een spiegel voor te houden? Durven we naar ons zelf te kijken zoals God ons ziet? Ik ben bang dat velen staan te steigeren als daar hier op gewezen wordt. Ik merk het zelf hoe soms op mijn betoog vaak wordt gereageerd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ik las een stukje in de Wekker, geschreven door Atie Peet:
Tijd en kosten
Bij elkaar opgeteld betekent het dat elke afgevaardigde thuis een ruime week aan het werk is. Tel daar zeventien vergaderdagen bij op en je komt in totaal op bijna vijf werkweken! Al de afgevaardigden bij elkaar verrichten dus het werk dat iemand in vijf fulltime arbeidsjaren doet. En dan hebben we het nog niet gehad over de bezinningsdag op 4 oktober aanstaande, al het mailverkeer, al het telefonisch contact en alle tijd die nodig is om rapporten op schrift te stellen en te lezen. Voor een ambtsdrager die een werkkring in de maatschappij heeft, is het daardoor nauwelijks mogelijk een bijdrage aan de generale synode te leveren, wat het aantal beschikbare broeders behoorlijk beperkt.
Intussen kost dit allemaal ook veel geld. De afgevaardigden die van ver komen mogen, heel terecht, op kosten van de kerk in een hotel overnachten – daar hebben wij dus ook aan bijgedragen door onze gaven in de collectezak te doen. Daar komen natuurlijk nog allerlei andere kosten bij, zoals reiskosten en kosten voor maaltijden. Het is belangrijk te investeren in ons kerkverband, en uiteraard mag dat tijd en geld kosten.

https://www.dewekker.com/artikel/nader- ... -de-synode

Realiseren we ons dit ook allemaal? Hoeveel geld en tijd dit kost?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Beter om er quote-haken in te zetten, @Mara...
Zoals ik het hieronder heb aangepast.
Mara schreef:Ik las een stukje in de Wekker, geschreven door Atie Peet:
Tijd en kosten
Bij elkaar opgeteld betekent het dat elke afgevaardigde thuis een ruime week aan het werk is. Tel daar zeventien vergaderdagen bij op en je komt in totaal op bijna vijf werkweken! Al de afgevaardigden bij elkaar verrichten dus het werk dat iemand in vijf fulltime arbeidsjaren doet. En dan hebben we het nog niet gehad over de bezinningsdag op 4 oktober aanstaande, al het mailverkeer, al het telefonisch contact en alle tijd die nodig is om rapporten op schrift te stellen en te lezen. Voor een ambtsdrager die een werkkring in de maatschappij heeft, is het daardoor nauwelijks mogelijk een bijdrage aan de generale synode te leveren, wat het aantal beschikbare broeders behoorlijk beperkt.
Intussen kost dit allemaal ook veel geld. De afgevaardigden die van ver komen mogen, heel terecht, op kosten van de kerk in een hotel overnachten – daar hebben wij dus ook aan bijgedragen door onze gaven in de collectezak te doen. Daar komen natuurlijk nog allerlei andere kosten bij, zoals reiskosten en kosten voor maaltijden. Het is belangrijk te investeren in ons kerkverband, en uiteraard mag dat tijd en geld kosten.
https://www.dewekker.com/artikel/nader- ... -de-synode

Realiseren we ons dit ook allemaal? Hoeveel geld en tijd dit kost?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Sorry, moet er nog even aan wennen. :blush
Dacht dat het niet hoefde als er een reactie van mijzelf boven en onder stond, plus link.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

CGK Zwolle heeft dit op haar website staan: https://cgkzwolle.nl/toerusting/activit ... uw-en-ambt . Nadrukkelijk wordt de mogelijkheid benoemd om vanaf het voorjaar broeders en zusters te benoemen of kandidaat te stellen voor de ambten.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

Tactisch moment. Met alleen een uitzondering voor samenwerkingsgemeenten zoals wel eens wordt gesuggereerd gaat het dus niet lukken, ook gemeenten die alleen zijn aangesloten bij de CGK dreigen een andere koers te gaan.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

s1051952 schreef:CGK Zwolle heeft dit op haar website staan: https://cgkzwolle.nl/toerusting/activit ... uw-en-ambt . Nadrukkelijk wordt de mogelijkheid benoemd om vanaf het voorjaar broeders en zusters te benoemen of kandidaat te stellen voor de ambten.
Dank voor de verwijzing! De tekst is weloverwogen en biedt alle openingen voor een inhoudelijk gesprek over dit onderwerp.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Omdat in deze tijd vrouwen ook mondig genoeg zijn moeten ze dat ook zijn in de kerk anders is onze kerk niet serieus bezig :?
Zo zorg je echt niet meer voor kerkleden hoor.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

s1051952 schreef:CGK Zwolle heeft dit op haar website staan: https://cgkzwolle.nl/toerusting/activit ... uw-en-ambt . Nadrukkelijk wordt de mogelijkheid benoemd om vanaf het voorjaar broeders en zusters te benoemen of kandidaat te stellen voor de ambten.
Gewoon provocerend gedrag. Lange neus naar de synode. Triest dat het zo moet gaan in kerkelijk NL.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
s1051952 schreef:CGK Zwolle heeft dit op haar website staan: https://cgkzwolle.nl/toerusting/activit ... uw-en-ambt . Nadrukkelijk wordt de mogelijkheid benoemd om vanaf het voorjaar broeders en zusters te benoemen of kandidaat te stellen voor de ambten.
Dank voor de verwijzing! De tekst is weloverwogen en biedt alle openingen voor een inhoudelijk gesprek over dit onderwerp.
Er is niets inhoudelijks wat of deze kerkenraad schrijft. Ze lappen letterlijk alle regels aan hun laars. Wat een beschamende vertoning. Hier lusten de honden geen brood van. Bah!

Het lijkt wel alsof ze hun tong uitsteken naar de Generale Synode. Net zoals een klein kind tegen zijn vader of moeder met daarbij de uitstraling: 'Ik doe het gewoon toch, lekker puh.'
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik denk dat ze toch wel de belangrijkste overwegingen noemen om te komen tot openstelling van de ambten voor zusters van de gemeente.

Het zou interessant zijn of er echt een beleid tegen de synode achter zit, of dat de kerkenraad zich gewoon vrij autonoom opstelt.

Ik zeg niet dat ik het goed vind als een kerkenraad zich tegen de synode keert. Maar anderzijds: als een synode unaniem besluiten neemt die in éénderde van de gemeenten op bezwaren stuiten, dan klopt er iets niet. Dan had de synode moeten vaststellen dat zij niet goed is afgevaardigd.

Op het eerste gezicht lijkt nu de kerkenraad in Zwolle degene die geen recht doet aan het gereformeerd kerkrecht. Maar je kunt evenzeer zeggen dat de classes geen recht hebben gedaan aan het kerkrecht door geen afspiegeling van hun achterban naar de synode te sturen.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 okt 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie