Belofte niet nakomen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

Veel mensen beloven iets maar komen het vervolgens niet na.
Soms zijn dat ogenschijnlijk onbelangrijke beloftes, maar die in het leven van iemand veel betekenis kunnen hebben.
- Ik bel je deze week. Beloofd!
- Ik ga het vandaag nog voor je uitzoeken.
- Ik kom naar je toe, zo snel mogelijk
- Ik bel je volgende week om een afspraak te maken

Een paar voorbeelden. iedereen kent ze vast wel. Hetzij dat het jou beloofd wordt, of dat jij het belooft.
Kom je dat echt altijd na?
Ik heb eens in een preek gehoord dat iedere niet nagekomen belofte een zonde is. Het is in feite liegen.
En liegen is een zonde tegen het 9e gebod.

Dan laten we de belofte van trouw, die velen met voeten treden, maar even liggen, anders gaat het teveel over kapot gelopen relaties.
Maar de "gestrooide" belofte, hoe serieus nemen we die (nog)?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door crossmountain »

Mara schreef:Veel mensen beloven iets maar komen het vervolgens niet na.
Soms zijn dat ogenschijnlijk onbelangrijke beloftes, maar die in het leven van iemand veel betekenis kunnen hebben.
- Ik bel je deze week. Beloofd!
- Ik ga het vandaag nog voor je uitzoeken.
- Ik kom naar je toe, zo snel mogelijk
- Ik bel je volgende week om een afspraak te maken

Een paar voorbeelden. iedereen kent ze vast wel. Hetzij dat het jou beloofd wordt, of dat jij het belooft.
Kom je dat echt altijd na?
Ik heb eens in een preek gehoord dat iedere niet nagekomen belofte een zonde is. Het is in feite liegen.
En liegen is een zonde tegen het 9e gebod.

Dan laten we de belofte van trouw, die velen met voeten treden, maar even liggen, anders gaat het teveel over kapot gelopen relaties.
Maar de "gestrooide" belofte, hoe serieus nemen we die (nog)?
Ik kan hier alleen maar volmondig "amen" op zeggen. Helaas waar, maar ook zelf schiet je hierin vaak te kort. Laat je ja, ja zijn en je nee nee. Dat komt omdat het begrip "zonde" in de reformatorische kring heel afgebakend is en men de breedte (en diepte) daarvan niet meer beseft. Ook qua "burgerlijke ongehoorzaamheid" vind ik het vaak bedroevend, ook van mensen waarvoor je achting en respect hebt. Muziekstukken die illegaal gekopieerd worden. Een boer die de in Nederland verboden bestrijdingsmiddelen in België koopt zodat hij ze toch kan gebruiken. Daar heeft iemand blijkbaar geen moeite mee, maar een vrouw in een lange broek wel. Vroeger hoorde je wel de uitdrukking van mensen met een aanhankelijk leven en besef van Gods heiligheid "ze kunnen nog niet over een strootje heenpasssen".
Komt dit mede omdat "heiligmaking" meestal geen onderdeel is van de preek?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Veel mensen beloven iets maar komen het vervolgens niet na.
Soms zijn dat ogenschijnlijk onbelangrijke beloftes, maar die in het leven van iemand veel betekenis kunnen hebben.
- Ik bel je deze week. Beloofd!
- Ik ga het vandaag nog voor je uitzoeken.
- Ik kom naar je toe, zo snel mogelijk
- Ik bel je volgende week om een afspraak te maken

Een paar voorbeelden. iedereen kent ze vast wel. Hetzij dat het jou beloofd wordt, of dat jij het belooft.
Kom je dat echt altijd na?
Ik heb eens in een preek gehoord dat iedere niet nagekomen belofte een zonde is. Het is in feite liegen.
En liegen is een zonde tegen het 9e gebod.

Dan laten we de belofte van trouw, die velen met voeten treden, maar even liggen, anders gaat het teveel over kapot gelopen relaties.
Maar de "gestrooide" belofte, hoe serieus nemen we die (nog)?
Ik probeer geen belofte meer te doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Orchidee »

Idd, aan de vruchten word je gekent en herkend!
Niet aan je broek, jurk of legging.
Of aan je spijkerbroek, hoodie of 3 delig pak met stropdas.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door CvdW »

Orchidee schreef:Idd, aan de vruchten word je gekent en herkend!
Niet aan je broek, jurk of legging.
Of aan je spijkerbroek, hoodie of 3 delig pak met stropdas.
Volgens mij heeft het niet met elkaar te maken. Zijn twee verschillende onderwerpen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Orchidee »

Sorry
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Boertje »

In de Bijbel staat het duidelijk ja is ja en nee is nee. Probleem is dat we er zelf allerlei mitsen en maren aan toevoegen om het weer net evens anders uit te leggen en onze belofte niet na hoeven te komen.

@Orchidee: ik vind jouw vergelijk wel degelijk van belang. Ook hier op het forum zie je dat men meer belang hecht aan uiterlijkheden en regels dan aan het innerlijk en de ware gesteldheid. Je ziet hier veel wrange en bedorven vruchten, helaas.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

Boertje schreef:In de Bijbel staat het duidelijk ja is ja en nee is nee. Probleem is dat we er zelf allerlei mitsen en maren aan toevoegen om het weer net evens anders uit te leggen en onze belofte niet na hoeven te komen.
Bij belangrijke en sterke beloften wordt dat nog wel nagekomen in het algemeen.
Het gaat in dit topic ook niet over de grove leugen, dat is sowieso onbijbels en schadelijk.
Maar er wordt beloofd om volgende week een kopje thee te komen drinken. Een eenzaam iemand kijkt daar naar uit en vervolgens ziet en hoort hij niets meer. Na 2 maanden of zo en dan is het misschien nog: o ja, sorry, er was niets van gekomen.

Volgens Amerikaans onderzoek vertellen we gemiddeld zo’n 1,65 leugens per dag. En Amsterdamse onderzoekers ontdekten dat zo’n 59 procent van de mensen de afgelopen 24 uur tenminste één leugen heeft verteld.
Volgens Quest.
Waarom liegen we?
Om iemands gevoelens te sparen. Leugentjes om bestwil worden ze genoemd. Je wilt iemand niet voor het hoofd stoten. Natuurlijk zie je er zeker 10 kilo lichter uit met de broek. Kinderen kunnen zich er vreselijk over verbazen dat ze moeten zeggen dat een cadeau helemaal geweldig is, terwijl dat niet zo is. Dit zijn de ‘aardige’ leugens, niet voor jezelf maar voor iemand anders. Bij veel leugentjes gaat het hierom.
Om straf te ontlopen. Je wilt geen straf voor een misstap. Je ontloopt de verantwoordelijkheid voor je eigen fout. Dit kunnen natuurlijk grote (misdadige) leugens zijn maar ook hele kleine. ‘De bal stuiterde vanzelf de straat op.’
Omdat ik het wil. Soms wil je iets zo graag, die baan, die auto, die vrouw, dat alles geoorloofd lijkt. Iets slechts vertellen over een collega die op dezelfde functie aast, valt in deze categorie.
Ik ben helemaal geweldig. Gewoon om je reputatie een beetje op te krikken. Alle geweldige diploma’s die je in de kast hebt liggen, de fantastische banen die je hebt gehad en het aantal doelpunten in één wedstrijd.
Omdat ik het kan. Dit is pure manipulatie. Enkelen onder ons liegen om het liegen zelf. Het is de kick van het niet ontdekt worden, mensen zo kunnen manipuleren dat ze doen wat jij wilt.
bron:mens-en-samenleving.info. nu.nl
Boertje schreef:Ook hier op het forum zie je dat men meer belang hecht aan uiterlijkheden en regels dan aan het innerlijk en de ware gesteldheid. Je ziet hier veel wrange en bedorven vruchten, helaas.
Het is belangrijker om een rok te dragen en dan is het niet zo erg om af en toe een slinger aan de waarheid te geven, bedoel je? ;)

Ja het uiterlijk zie je in één oogopslag, voor iemands innerlijk moet je langer kijken EN luisteren!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door DDD »

Ik probeer ook geen beloften te doen. Toch vraag ik me wel eens af of daarmee de hoofddoelstelling van dit gebod niet verloren gaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik probeer ook geen beloften te doen. Toch vraag ik me wel eens af of daarmee de hoofddoelstelling van dit gebod niet verloren gaat.
Je mag wel een belofte doen, waarom niet? Maar als je die door omstandigheden niet na kunt komen, dien je dat wel te zeggen en iemand niet in onzekerheid te laten.
Dus als je eigenlijk al weet, ik weet niet of dit me gaat lukken, zeg het dan niet.
Maar zeg dan bijv. ik hoop u binnen afzienbare tijd een keer te bezoeken. Daar bel ik u nog over. Ik heb het nu helaas erg druk, zoiets.
Hoe vaak wordt er niet met beloftes gestrooid vlak na een begrafenis? Als een kwart, of de helft misschien, daarvan nagekomen wordt, is dat al veel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik probeer ook geen beloften te doen. Toch vraag ik me wel eens af of daarmee de hoofddoelstelling van dit gebod niet verloren gaat.
Ik denk dat je juist wel beloften moet doen. Daarmee spreek je commitment uit voor iets wat je gaat doen. En niet bijvoorbeeld ‘ik hoop volgende maand langs te komen’ of ‘ ik probeer dat’, maar: ‘ik kom volgende maand langs, ik bel je een week van te voren’.
En als je merkt dat je belofte niet gaat lukken, zeg dat dan (ruim) van te voren en geef een nieuw tijdstip op. Eens dus met Mara.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door DDD »

Zeker. Maar aangezien ik altijd nogal vergeetachtig ben, doe ik alleen schriftelijk beloften, of beloften onder het voorbehoud van een herinnering.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Mara »

DDD schreef:Zeker. Maar aangezien ik altijd nogal vergeetachtig ben, doe ik alleen schriftelijk beloften, of beloften onder het voorbehoud van een herinnering.
Een ouderwetsche agenda - waar je wel dagelijks in moet kijken - is een prima middel om afspraken na te komen.
Ik zet sommige afspraken ook wel in mijn mobiel, maar persoonlijke noteer ik in mijn tasagenda.
Maar dit soort dingen vergeet ik niet. (nog niet :sweat )

Misschien worden mensen vergeetachtiger doordat ze hun apparaten voor hen laten denken en handelen.
Als mijn man in mijn auto rijdt, vergeet hij om de lichten aan te zetten voordat hij de Beneluxtunnel inrijdt, omdat dat in zijn auto automatisch gebeurt. Van mij hoeft dat niet.
Een paar tips uit het Psychologie magazine

Vier tips om beter te onthouden
Gebruik je aandacht. Aandacht is de poortwachter van het geheugen. Wat je met veel aandacht doet, aanhoort en bekijkt, zal beter door het geheugen worden opgepikt.

Gebruik je fantasie. Het langetermijngeheugen bestaat uit associaties. Wil je iets onthouden, leg dan verbanden met wat je al weet. Als je iemand met de naam Bob ontmoet, denk dan bijvoorbeeld: ‘Hij lijkt helemaal niet op de Bob die ik al ken.’

Gebruik je doorzettingsvermogen. Hoe vaker je iets terug haalt in je herinnering, hoe beter het zich in je geheugen verankert. Repeteer namen en telefoonnummers die je niet wilt vergeten, en herhaal dat de volgende dagen nog een paar keer.

Gebruik papier. Het is geen schande om dingen op te schrijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door John Galt »

Geen beloftes meer doen lijkt me de omgekeerde wereld. Overigens kan dat volgens mij niet eens. Je kunt het woord vermijden maar "ik kom erop terug" is wel degelijk een belofte, ook al zeg je er geen "beloofd" bij. Tenzij je een leven hebt waarin je geen afspraken maakt, kun je niet leven zonder toezeggingen.

In een managementboek las ik eens van een directeur van een bedrijf die iedere keer als iemand hem aan een belofte moest herinneren (Weet je nog dat je zou...?, Heb je nog gedacht aan..?) die persoon een boekenbon van een tientje gaf. Hij vond dat hij zijn woorden na moest komen en strafte zichzelf als hij dat eens vergat. Ik kreeg niet het idee dat hij daar erg arm van werd, het hielp hem zijn eigen woorden te herinneren. Lukte iets niet, dan kwam hij zelf op zijn belofte terug: Ik had gezegd dat... maar door die en die omstandigheden... Hij liet het nooit zomaar voorbijgaan.

Zelf maakte ik het een poosje terug mee dat ik iemand iets beloofde. Een collega had wat voor me gedaan en ik beloofde voor hem een flesje speciaalbier uit mijn woonplaats mee te nemen. Toen ik dat een paar dagen later deed, reageerde hij verrast: Ik had niet verwacht dat je dat echt zou doen!
Daar werd ik wel een beetje treurig van.
Who is John Galt? :quoi
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Belofte niet nakomen

Bericht door Zonnebloem »

John Galt schreef:Geen beloftes meer doen lijkt me de omgekeerde wereld. Overigens kan dat volgens mij niet eens. Je kunt het woord vermijden maar "ik kom erop terug" is wel degelijk een belofte, ook al zeg je er geen "beloofd" bij. Tenzij je een leven hebt waarin je geen afspraken maakt, kun je niet leven zonder toezeggingen.

In een managementboek las ik eens van een directeur van een bedrijf die iedere keer als iemand hem aan een belofte moest herinneren (Weet je nog dat je zou...?, Heb je nog gedacht aan..?) die persoon een boekenbon van een tientje gaf. Hij vond dat hij zijn woorden na moest komen en strafte zichzelf als hij dat eens vergat. Ik kreeg niet het idee dat hij daar erg arm van werd, het hielp hem zijn eigen woorden te herinneren. Lukte iets niet, dan kwam hij zelf op zijn belofte terug: Ik had gezegd dat... maar door die en die omstandigheden... Hij liet het nooit zomaar voorbijgaan.

Zelf maakte ik het een poosje terug mee dat ik iemand iets beloofde. Een collega had wat voor me gedaan en ik beloofde voor hem een flesje speciaalbier uit mijn woonplaats mee te nemen. Toen ik dat een paar dagen later deed, reageerde hij verrast: Ik had niet verwacht dat je dat echt zou doen!
Daar werd ik wel een beetje treurig van.
Mooie reactie. Ik vergeet door mijn beperking veel dingen. Ook beloftes. Ik schrijf nu dingen op, zodat ik het niet vergeet en dat is helpend. Dat is een tip: opschrijven aan wie je iets beloofde.
Plaats reactie