Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef:
Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Stof schreef:PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegd aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Nou nou, dat zeg ik je niet na. Kijk, iets toevoegen aan het thema waar een puritein al over geschreven heeft zal niet het doel van de hedendaagse theoloog zijn. Maar als je dezelfde God liefhebt en een beetje schrijftalent gekregen hebt, dan wil je God groot maken. Al is het dan met je pen en al ben je niet zo begaafd als een puritein als Owen. Je wilt mensen bereiken en voor God winnen.

Ik schaar J. Packer, Jerry Bridges, Joel Beeke, R.C. Sproul, S. Ferguson en anderen onder de vleugels van de Puriteinen. En er zijn er zeker meer. En wat denk je van ds. M. Klaassen, ds. M. Goudriaan. Nog andere Nederlandse aanvullingen?

Door Jerry Bridges ben ik John Owen gaan lezen. https://www.youtube.com/watch?v=aR1FdZCuQIA
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door CvdW »

Arja schreef:
Jeremiah schreef:
Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Stof schreef:PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegd aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Nou nou, dat zeg ik je niet na. Kijk, iets toevoegen aan het thema waar een puritein al over geschreven heeft zal niet het doel van de hedendaagse theoloog zijn. Maar als je dezelfde God liefhebt en een beetje schrijftalent gekregen hebt, dan wil je God groot maken. Al is het dan met je pen en al ben je niet zo begaafd als een puritein als Owen. Je wilt mensen bereiken en voor God winnen.

Ik schaar J. Packer, Jerry Bridges, Joel Beeke, R.C. Sproul, S. Ferguson en anderen onder de vleugels van de Puriteinen. En er zijn er zeker meer. En wat denk je van ds. M. Klaassen, ds. M. Goudriaan. Nog andere Nederlandse aanvullingen?

Door Jerry Bridges ben ik John Owen gaan lezen. https://www.youtube.com/watch?v=aR1FdZCuQIA
Zo kan je ook zeggen dat ds P. Blok onder de vleugels van de Oudvaders wordt geschaard.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Stof »

CvdW schreef:
Jeremiah schreef:
Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Stof schreef:PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegd aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Wat zal dan de reden zijn dat er zoveel boeken geschreven worden?
Bouwfondsen? En de (ongetwijfeld oprechte oprechte) intentie om leesouderlingen te voorzien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door J.C. Philpot »

Vergeleken met de Puriteinen zijn we flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes. Van oudvaders en puriteinen heeft de tijd echter al wel een schifting gemaakt. De middelmatige werken uit die tijd worden niet meer gelezen.

Deze schifting is nog niet door de hedendaagse boeken gegaan. Sommigen zullen blijven, en het middelmatige zal verdwijnen.

Mijn persoonlijke mening is dat het zeer aan te raden is om het oude goud te lezen, maar dat het goed is om daarnaast ook nieuwe bijbelgetrouwe schrijvers te lezen, die vanuit de schrift beter in kunnen spelen op wat er in deze tijd leeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
'Op zich waardevolle boeken' waarvan je bang bent dat ze in de ramsj verdwijnen, maar waarvan je toch denkt dat het geen goed idee was om te laten verschijnen... Hmm, beetje moeilijk te combineren.
Maar ik begrijp je wel. Ik ben daar heel nuchter in: laat mensen lekker schrijven als ze die behoefte voelen. Ongetwijfeld zijn er mensen die over dat thema nog geen ander boek hebben en het daarom kopen.
Ik heb er vaak niet zo'n behoefte aan, precies om de reden die je noemt: het oude goud bevalt mij beter.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegt aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Interessante stelling. Wie zou iets kunnen noemen?
Ik heb niet zoveel boeken van predikanten uit de laatste decennia. Ik denk nu wel even aan 'Aangaande mij en mijn huis' van J.R. Beeke; ik heb ook 'De plichten der ouders' van Koelman, maar dan is het boek van Beeke wel wat praktischer voor deze tijd.
Ik weet niet of dit is wat Jeremiah ook bedoelt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegt aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Interessante stelling. Wie zou iets kunnen noemen?
Ik heb niet zoveel boeken van predikanten uit de laatste decennia. Ik denk nu wel even aan 'Aangaande mij en mijn huis' van J.R. Beeke; ik heb ook 'De plichten der ouders' van Koelman, maar dan is het boek van Beeke wel wat praktischer voor deze tijd.
Ik weet niet of dit is wat Jeremiah ook bedoelt.
Dat heb ik met het boek Lodewijk van Renesse. Ik lees liever dat dan een boekje over het huwelijk van een hedendaagse schrijver.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Stof »

eilander schreef:
Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
'Op zich waardevolle boeken' waarvan je bang bent dat ze in de ramsj verdwijnen, maar waarvan je toch denkt dat het geen goed idee was om te laten verschijnen... Hmm, beetje moeilijk te combineren.
Maar ik begrijp je wel. Ik ben daar heel nuchter in: laat mensen lekker schrijven als ze die behoefte voelen. Ongetwijfeld zijn er mensen die over dat thema nog geen ander boek hebben en het daarom kopen.
Ik heb er vaak niet zo'n behoefte aan, precies om de reden die je noemt: het oude goud bevalt mij beter.
Ook ik lig er geen seconde van wakker. Ik schrijf: "opzich waardevolle boeken" omdat in al die boeken ongetwijfeld heen gaat gewezen wordt naar Christus. Daarom voert het veel te ver om ze af te doen als pulp. Mijn vraag is of de boeken en de uitleg wat toevoegen aan dat wat er al is. Ik zou het daarnaast helemaal erg vinden als ze de plaats zouden gaan innemen van oudvaders.

Overigens @Arja, ik had het over preken- en meditatieboeken van hedendaagse predikanten, met name van binnen mijn eigen kerkverband (GG) en daaraan verwant. Op de schrijvers die jij noemt heb ik weinig zicht.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Vergeleken met de Puriteinen zijn we flakkerende pitjes en walmende nachtkaarsjes. Van oudvaders en puriteinen heeft de tijd echter al wel een schifting gemaakt. De middelmatige werken uit die tijd worden niet meer gelezen.

Deze schifting is nog niet door de hedendaagse boeken gegaan. Sommigen zullen blijven, en het middelmatige zal verdwijnen.

Mijn persoonlijke mening is dat het zeer aan te raden is om het oude goud te lezen, maar dat het goed is om daarnaast ook nieuwe bijbelgetrouwe schrijvers te lezen, die vanuit de schrift beter in kunnen spelen op wat er in deze tijd leeft.
Helemaal mee eens. Het is interessant om een inventarisatie te hebben van hedendaagse schrijvers, die toevoegen aan het Oud Goud. Ik moet zeggen dat ik daar weinig zicht op heb. Persoonlijk grijp ik vaak terug op de puriteinen waarin voor mij Owen een bijzondere plaats in neemt.

Welke hedendaagse schrijvers zijn op een lijstje te plaatsen die toevoegen aan het Oude Goud? Ik heb wat van Beeke, vooral zijn duiding van de puriteinen, maar verder heb ik er geen zicht op.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Welke hedendaagse schrijvers zijn op een lijstje te plaatsen die toevoegen aan het Oude Goud? Ik heb wat van Beeke, vooral zijn duiding van de puriteinen, maar verder heb ik er geen zicht op.
Het zou inderdaad interessant zijn om dat te inventariseren. Al denk ik wel dat er heel diverse antwoorden zullen komen.

Ik heb zelf een groot respect voor John Piper en voor zijn boeken. Die zijn in het Engels overigens gratis te downloaden op de site van DesiringGod.org. Ik zou ook nog wel eens wat van wijlen professor Aalders willen lezen. Hij schijnt op bijzondere wijze de geest van deze tijd te hebben doorzien.

Misschien hebben anderen ook schrijvers in gedachte, die de middelmatigheid van de massa ontstijgen, en een echte meerwaarde hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Arja »

CvdW schreef:
Arja schreef:
Jeremiah schreef:
Stof schreef:Ik word weleens moe als ik dit topic doorneem. Veel lezen kan ook een vermoeing des vleses zijn. Er zal vast Goud tussen zitten maar bij het gros van de meditatie- en prekenboeken die hierboven worden vermeld denk ik: van wie kwam het idee om dat thema voor de zoveelste keer in boekvorm te laten verschijnen? Het lijkt niet op te houden, de stroom boeken. Met vaak in de inleiding: "we menen niet iets nieuws toe te voegen aan wat er al verschenen is". Waarom doe je het dan? Ben bang dat er veel in de kast verdwijnt of in de ramsj terecht komt. Jammer, want opzich zullen het best waardevolle boeken zijn.
Stof schreef:PS overigens niets ten nadele van het Oude Goud, dat kan wat mij betreft niet genoeg herdruk beleven.
Van harte mee eens. Ken geen predikant uit de laatste decennia die qua schrijfsel iets toevoegd aan het werk van een oudvader of puritein over hetzelfde onderwerp.
Nou nou, dat zeg ik je niet na. Kijk, iets toevoegen aan het thema waar een puritein al over geschreven heeft zal niet het doel van de hedendaagse theoloog zijn. Maar als je dezelfde God liefhebt en een beetje schrijftalent gekregen hebt, dan wil je God groot maken. Al is het dan met je pen en al ben je niet zo begaafd als een puritein als Owen. Je wilt mensen bereiken en voor God winnen.

Ik schaar J. Packer, Jerry Bridges, Joel Beeke, R.C. Sproul, S. Ferguson en anderen onder de vleugels van de Puriteinen. En er zijn er zeker meer. En wat denk je van ds. M. Klaassen, ds. M. Goudriaan. Nog andere Nederlandse aanvullingen?

Door Jerry Bridges ben ik John Owen gaan lezen. https://www.youtube.com/watch?v=aR1FdZCuQIA
Zo kan je ook zeggen dat ds P. Blok onder de vleugels van de Oudvaders wordt geschaard.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
:quoi Hoewel ik erg goede herinneringen heb aan de tijd dat ik onder ds. P. Blok kerkte, zie ik geen in het oog springende gelijkenis tussen zijn preken en de preken van de puriteinen (en dominees die ik hierboven) noem. :livre
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Augustienus »

Boeken van dr. A De Reuver, W.H. Velema, C.Graafland, W. Van Vlastuin zijn ook zeer de moeite waard. Er zijn anderen te noemen, maar deze schieten me te binnen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Arja »

Augustienus schreef:Boeken van dr. A De Reuver, W.H. Velema, C.Graafland, W. Van Vlastuin zijn ook zeer de moeite waard. Er zijn anderen te noemen, maar deze schieten me te binnen.
Ja, ik heb deze nog in mijn kast.
ds. G Boer
Herman Ridderbos (Paulus)
Martyn Lloyd-Jones
Laatst gewijzigd door Arja op 04 sep 2019, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Arja schreef:
Augustienus schreef:Boeken van dr. A De Reuver, W.H. Velema, C.Graafland, W. Van Vlastuin zijn ook zeer de moeite waard. Er zijn anderen te noemen, maar deze schieten me te binnen.
Ja, ik heb deze nog in mijn kast.
ds. G Boer
Herman Ridderus (Paulus)
Martyn Lloyd-Jones
Ridderbos
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bertiel »

van de afgelopen eeuw lees eigenlijk enkel ds. Kievit, Ds. Sliedregt, Ds. Boer.
21ste eeuw heb ik diverse boeken van ds. Heemskerk gelezen, die niet zo zeer heel veel toevoegen, maar wel op een hedendaagse manier "de oude waarheid" verklaren.

Als ik veel hedendaagse meditaties en preken naast die van de puriteinen leg, en ook de dogmatische verhandelingen van onze oudvaders van Nederlands bodem, dan is er na 1750 niet veel meer bijgekomen wat toevoegd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie