De geest van Martha

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De geest van Martha

Bericht door Mara »

De geest van Martha is tegenwoordig zeer overheersend in Gods kerk

Martha’s geest is in onze tijd overheersend in de kerk, op sommige terreinen zeer verwoestend en onder ons allen in ieder geval in een gevaarlijke mate.
Wat bedoelen we, als we zeggen dat Martha’s geest momenteel overheerst?
We bedoelen in de eerste plaats dat er onder christenen een sterke neiging zichtbaar is om Christus zo te dienen dat men op vleselijke wijze goed voor de dag wil komen.

Martha wilde onze Heere een waardige ontvangst bereiden, waardoor haar huis en familie in aanzien zou stijgen en daarin is ze prijzenswaardig boven die sloddervossen, die denken dat alles goed genoeg is voor Christus. Zo is er op dit moment onder belijdende christenen een verlangen om voor de zaak van Christus gebouwen op te richten die beroemd zijn om hun architectuur en schoonheid.
We willen geen schuren meer, onze kerkgebouwen moeten onze vooruitstrevende smaak etaleren.
Zo mogelijk moeten onze kerken zuiver Gotisch of streng-klassiek zijn tot in de kleinste details, zowel van buiten als van binnen.
Onze openbare eredienst, zo wordt gedacht, moet imponerend en indrukwekkend zijn.

Alles moet eraan meewerken dat de ledenlijsten op peil blijven.
Ieder kerkverband wil de ander voorbijstreven in de opbrengst van collecten.
De geschetste zaken kunt u doen, maar er zijn hogere dingen die u moet doen, tenzij u schade wilt lijden. Er is iets dat meer aandacht verdient dan de buitenkant.
Collecten, moedgevende cijfers en goedgesmeerde machinerieën zijn prima als ze de vrucht van hartelijke liefde zijn, maar als ze een doel op zich worden, en het enige wat telt, mist u het eigenlijke doel. Jezus zou meer tevreden zijn met een graankorrel liefde dan met een grote hoop uiterlijk vertoon.

Maria, die elk woord van Christus als een schat bewaart.
Maria, die elke zinsnede waardevol als een parel acht, ze wordt zelf als onpraktisch, zo niet totaal nutteloos persoon gezien. Die geest wint, naar ik vrees, terrein in onze tijd en moet daarom tot stilstand gebracht worden.
Het is niet minderwaardig om het Evangelie te kennen en te beminnen. Gehoorzaamheid aan Jezus en je erop toeleggen om Zijn wil te kennen, zodat je Hem in alles zult behagen, dat zijn geen tweederangs kwesties.

Overdenking, aanbidding en groei in de genade zijn niet onbelangrijk. Ik hoop dat we geen ruimte geven aan de geest die het onderwijs van onze Heere veracht, want als we dat zouden doen, de vrucht prijzend en de wortel afwijzend, zouden we zowel de wortel als de vrucht kwijtraken. Als we de grote Springader van heilige werkzaamheden, namelijk persoonlijke vroomheid, zouden vergeten, raken we de stromen die daaruit voortvloeien ook kwijt. Vanuit de oprechtheid van het geloof en de vurigheid van de liefde moet het praktisch Christendom opkomen.

Bron: Onder de vijgenboom, 7 augustus jl

Ik heb er maar meteen een apart topic van gemaakt, want ik heb het vermoeden dat hier wel wat over gediscussieerd gaat worden,

Valt dit onder werkheiligheid of is dat toch echt iets anders?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De geest van Martha

Bericht door Geytenbeekje »

Is het nu de bedoeling om te discussiëren over Martha ?
Ik snap dat artikel ook niet helemaal.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Ik heb een beetje het idee dat dit artikel beter in 1860 in Engeland zou passen dan in 2020 in Nederland. Wat dat betreft, vind ik het niet raar dat niet iedereen het kan volgen.

Wie is de auteur?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10446
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De geest van Martha

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik heb een beetje het idee dat dit artikel beter in 1860 in Engeland zou passen dan in 2020 in Nederland. Wat dat betreft, vind ik het niet raar dat niet iedereen het kan volgen.

Wie is de auteur?
De voorbeelden die gegeven worden, vind ik een beetje raar. Gothische gebouwen enzovoorts.
Maar als er werd gezegd dat we in de gemeente eindeloos druk kunnen zijn met het organiseren van enorm veel zaken, van rommelmarkten tot vrouwenverenigingsmiddagen, van kinderkerstfeesten tot bejaardenbijeenkomsten, zó druk zelfs dat we het geestelijk leven, het zitten aan de voeten van Jezus, uit het oog kunnen verliezen, dan zou ik er wel iets van gesnapt hebben.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Het is waarschijnlijk een artikel uit de rubriek 'uit de oude doos'. Maar sommige kerkbladredacteuren leven zich zo in in een ander tijdperk, dat ze geen erg hebben in de vertaalslag die voor gewone lezers nodig is om zo'n artikel als geestelijk opbouwend te lezen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De geest van Martha

Bericht door Dodo »

Ik dacht dat Martha ook eigenlijk gewoon goed bezig was, omdat de oosterse gastvrijheid hoog in het vaandel stond. Alleen had ze in dit geval de boel de boel moeten laten, en net als Maria moeten doen. Maar op zich was haar gedrag toch juist goed?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De geest van Martha

Bericht door Ad Anker »

Stond in de Vijgenboom als bladvulling, zonder vermelding van auteur. Ik begreep de inhoud ook niet zo.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De geest van Martha

Bericht door Zonnebloem »

De geest van Martha? Martha heeft een andere keer zulke mooie dingen gezegd. Ik vind het een raar stuk.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De geest van Martha

Bericht door -DIA- »

Als ik me niet vergis kunnen we een link leggen met religieus activisme, dat meer met uitwendige en tijdelijke zaken bezig dan met het inwendige en eeuwigheidszaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De geest van Martha

Bericht door Mara »

DDD schreef: Wie is de auteur?
Er stond geen naam bij, anders had ik die uiteraard vermeld.
-DIA- schreef:Als ik me niet vergis kunnen we een link leggen met religieus activisme, dat meer met uitwendige en tijdelijke zaken bezig dan met het inwendige en eeuwigheidszaken.
Zoiets haalde ik er dus ook uit.
Op zich zijn die zaken niet verkeerd, wel als er teveel van verwacht wordt.

Een voorbeeld dat ik laatst hoorde:
Enerzijds: wat zullen wij bidden, hoe zullen wij bidden?
Anderzijds:
gebedskringen, gebedsavonden.

Mijn dochter ging eens mee met een vriendin naar een gebedsbijeenkomst. Ieder uur zou er voor een ander land gebeden worden.
Maar het gebed duurde ook bijna een uur!
Ze kregen een ongemakkelijk gevoel ervan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De geest van Martha

Bericht door Herman »

Mara schreef:Maar het gebed duurde ook bijna een uur!
Ze kregen een ongemakkelijk gevoel ervan.
Maar dit wordt toch niet bestreden in de meditatie?
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De geest van Martha

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Martha wilde onze Heere een waardige ontvangst bereiden, waardoor haar huis en familie in aanzien zou stijgen
Dat haal ik toch niet uit de Bijbel?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De geest van Martha

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Martha wilde onze Heere een waardige ontvangst bereiden, waardoor haar huis en familie in aanzien zou stijgen
Dat haal ik toch niet uit de Bijbel?
Nee, Martha liet de dingen van de tijd prevaleren boven de dingen van de eeuwigheid. En dan zegt de Heere Jezus: Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen, maar een ding is nodig.
Het gaat over het éne nodige, waarbij in feite alles in het niet moest vallen.

Ook een hele les voor mij en een ieder, dacht ik... Hoeveel tijd besteden we aan de dingen van de eeuwigheid t.o.v. de tijdelijk zaken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De geest van Martha

Bericht door refo »

Het verhaal van Martha en Maria wordt m.i. verkeerd geduid. Er is helemaal niets mis met het zorgen voor de maaltijd. Er kwamen NB 13 mensen op bezoek. En Maria zat daar maar....
Martha wilde dat Jezus haar zou bijvallen in haar ontstemming over het 'niets doen' van Maria. En daarin was ze op het verkeerde Adres.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De geest van Martha

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Het verhaal van Martha en Maria wordt m.i. verkeerd geduid. Er is helemaal niets mis met het zorgen voor de maaltijd. Er kwamen NB 13 mensen op bezoek. En Maria zat daar maar....
Martha wilde dat Jezus haar zou bijvallen in haar ontstemming over het 'niets doen' van Maria. En daarin was ze op het verkeerde Adres.
Menselijk beredeneerd zou je zo kunnen denken. Maar ik geloof niet dat we hier de luiste exegese hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie