Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef: De reformatie heeft het doen van belijdenis zo gezien, dat je daarmee aan de kerkenraad toegang vraagt tot het avondmaal.

Dat de praktijk daarvan helaas tegenwoordig anders is, met name in kerken die de reformatie volgen, dat is helaas een feit.
Dat is:toch nog steeds praktijk?
Ik neem rond mij heen waar dat in de praktijk belijdenis en avondmaal ontkoppeld worden. En dat was gedurende de reformatie niet zo.

Maar dat is weer een andere discussie.
Bij ons is het wel gekoppeld, ook met dopen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door John Galt »

Toen ik belijdenis deed, ging het op de manier als in "Hoor nu mijn stem": Vragen leren, uitleg van de Schrift en belijdenis, en geen mens die vroeg naar mijn innerlijke drijfveer, laat staan persoonlijk geloof.
Later heb ik in dezelfde gemeente een belijdenisdienst meegemaakt waar de dominee glashard zei: Jullie zijn allemaal als die ene zoon uit de gelijkenis die Ja zei en Nee deed.
In de gemeente waar ik nu kerk, moeten de belijdeniscatechisanten een brief schrijven aan de dominee waarin ze beschrijven hoe ze tot geloof gekomen zijn. NIet iedereen die belijdeniscatechisatie volgt, doet ook daadwerkelijk belijdenis. Zij die dat wel doen, wort in die dienst uitdrukkelijk gezegd dat ze welkom zijn aan het Avondmaal. Helaas haken in deze gemeente ook mensen later a. Maar ik heb toch het idee dat dit dichterbij de betekenis en bedoeling van "belijdenis des geloofs" staat.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef: De reformatie heeft het doen van belijdenis zo gezien, dat je daarmee aan de kerkenraad toegang vraagt tot het avondmaal.

Dat de praktijk daarvan helaas tegenwoordig anders is, met name in kerken die de reformatie volgen, dat is helaas een feit.
Dat is:toch nog steeds praktijk?
Ik neem rond mij heen waar dat in de praktijk belijdenis en avondmaal ontkoppeld worden. En dat was gedurende de reformatie niet zo.

Maar dat is weer een andere discussie.
Bij ons is het wel gekoppeld, ook met dopen.
Die visie die ds G.A. van den Brink heeft die hebben niet veel HHK predikanten.
ds op t Hof heeft die visie ook
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Waarom zou dat een interessant punt zijn? Een belijdend lid, die niet onder censuur staat, heeft toch gewoon het recht om aan het Avondmaal te gaan?
Volgens mij laat dit het gesprek zien dat 'gewoon het recht' gezien moet worden als 'een recht met inachtneming van plaatselijke gebruiken en gevoeligheden'. En dat laatste moet dan aangevoeld worden.
Volgens mij laat het vooral zien dat mensen zich te druk maken over dat laatste en te weinig nadenken over wat het Heilig Avondmaal betekent. In algemene zin zeg ik: laten we geen aanstoot nemen en geen aanstoot geven. In die volgorde.
Als de volgorde was geweest: geen aanstoot geven (dus eerst kijken hoe ik zelf de ander niet tot aanstoot kan zijn, opkomend vanuit de liefde tot elkander) én geen aanstoot némen, dan was ik het met je eens geweest. Maar nu dus niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik neem rond mij heen waar dat in de praktijk belijdenis en avondmaal ontkoppeld worden. En dat was gedurende de reformatie niet zo.

Maar dat is weer een andere discussie.
Bij ons is het wel gekoppeld, ook met dopen.
Die visie die ds G.A. van den Brink heeft die hebben niet veel HHK predikanten.
ds op t Hof heeft die visie ook
Vooraf ik zeg dit alles zonder waardeoordeel.

Die beide visies lijken echt niet op elkaar . De doopvisie van ds G.A. van den Brink is behoorlijk Kuyperiaans te noemen en die van Dr op ‘t Hof is veel meer Kersten .

Bij Dr op ‘t Hof is wedergeboorte een eis bij het doen van belijdenis en er deden in zijn gemeente dan ook zeer weinigen belijdenis. Dat is bij ds G.A. van den Brink toch echt anders.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Zeeuw schreef:Waarom zou dat een interessant punt zijn? Een belijdend lid, die niet onder censuur staat, heeft toch gewoon het recht om aan het Avondmaal te gaan?
Volgens mij laat dit het gesprek zien dat 'gewoon het recht' gezien moet worden als 'een recht met inachtneming van plaatselijke gebruiken en gevoeligheden'. En dat laatste moet dan aangevoeld worden.
Volgens mij laat het vooral zien dat mensen zich te druk maken over dat laatste en te weinig nadenken over wat het Heilig Avondmaal betekent. In algemene zin zeg ik: laten we geen aanstoot nemen en geen aanstoot geven. In die volgorde.
Als de volgorde was geweest: geen aanstoot geven (dus eerst kijken hoe ik zelf de ander niet tot aanstoot kan zijn, opkomend vanuit de liefde tot elkander) én geen aanstoot némen, dan was ik het met je eens geweest. Maar nu dus niet.
Dat gaat niet. Je kunt niet de verantwoordelijkheid nemen om anderen altijd 100% tevreden te stellen, mensen zullen altijd iets vinden. Je kunt wel de verantwoordelijkheid voor je eigen emoties nemen. Dus eerst geen aanstoot nemen, dan geen aanstoot geven. Ik heb nog wel wat aardige coachingsboeken voor je over dit soort thema’s.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik neem rond mij heen waar dat in de praktijk belijdenis en avondmaal ontkoppeld worden. En dat was gedurende de reformatie niet zo.

Maar dat is weer een andere discussie.
Bij ons is het wel gekoppeld, ook met dopen.
Die visie die ds G.A. van den Brink heeft die hebben niet veel HHK predikanten.
ds op t Hof heeft die visie ook
Vooraf ik zeg dit alles zonder waardeoordeel.

Die beide visies lijken echt niet op elkaar . De doopvisie van ds G.A. van den Brink is behoorlijk Kuyperiaans te noemen en die van Dr op ‘t Hof is veel meer Kersten .

Bij Dr op ‘t Hof is wedergeboorte een eis bij het doen van belijdenis en er deden in zijn gemeente dan ook zeer weinigen belijdenis. Dat is bij ds G.A. van den Brink toch echt anders.
Wat anders?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Geytenbeekje schreef: Die visie die ds G.A. van den Brink heeft die hebben niet veel HHK predikanten.
ds op t Hof heeft die visie ook
Vooraf ik zeg dit alles zonder waardeoordeel.

Die beide visies lijken echt niet op elkaar . De doopvisie van ds G.A. van den Brink is behoorlijk Kuyperiaans te noemen en die van Dr op ‘t Hof is veel meer Kersten .

Bij Dr op ‘t Hof is wedergeboorte een eis bij het doen van belijdenis en er deden in zijn gemeente dan ook zeer weinigen belijdenis. Dat is bij ds G.A. van den Brink toch echt anders.
Wat anders?
Dat kun jij beter uitleggen maar door het grote verschil in doopopvatting is de verdere uitwerking richting belijdenis volkomen anders.

Preekt dr op ‘t Hof de laatste jaren in de gemeente van ds G.A. van den Brink?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
Geytenbeekje schreef: Die visie die ds G.A. van den Brink heeft die hebben niet veel HHK predikanten.
ds op t Hof heeft die visie ook
Vooraf ik zeg dit alles zonder waardeoordeel.

Die beide visies lijken echt niet op elkaar . De doopvisie van ds G.A. van den Brink is behoorlijk Kuyperiaans te noemen en die van Dr op ‘t Hof is veel meer Kersten .

Bij Dr op ‘t Hof is wedergeboorte een eis bij het doen van belijdenis en er deden in zijn gemeente dan ook zeer weinigen belijdenis. Dat is bij ds G.A. van den Brink toch echt anders.
Wat anders?
Dat kun jij beter uitleggen maar door het grote verschil in doopopvatting is de verdere uitwerking richting belijdenis volkomen anders.

Preekt dr op ‘t Hof de laatste jaren in de gemeente van ds G.A. van den Brink?
Wat heeft dat ermee te maken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Dat kun jij beter uitleggen maar door het grote verschil in doopopvatting is de verdere uitwerking richting belijdenis volkomen anders.

Preekt dr op ‘t Hof de laatste jaren in de gemeente van ds G.A. van den Brink?
Wat heeft dat ermee te maken?
Een beetje nuchterheid. Beide gewaardeerde predikanten bevinden zich binnen de HHK aan tegengestelde vleugels.

Verder hoop ik oprecht dat de gezondheid van jullie predikant mag toenemen. Ik ben het lang niet met alles met hem eens maar ik heb toch van hem geleerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
Dat kun jij beter uitleggen maar door het grote verschil in doopopvatting is de verdere uitwerking richting belijdenis volkomen anders.

Preekt dr op ‘t Hof de laatste jaren in de gemeente van ds G.A. van den Brink?
Wat heeft dat ermee te maken?
Een beetje nuchterheid. Beide gewaardeerde predikanten bevinden zich binnen de HHK aan tegengestelde vleugels.

Verder hoop ik oprecht dat de gezondheid van jullie predikant mag toenemen. Ik ben het lang niet met alles met hem eens maar ik heb toch van hem geleerd.
Nou dat vind ik erg fijn te horen, zijn gezondheid gaat maar langzaamaan vooruit, hij is deze week weer vader geworden, dat is weer grote blijdschap.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

In het huis waar wij op passen ligt het desbetreffende boek. Ik ben er meteen in begonnen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Boertje »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:
Bijdrager schreef:Wat moet je eigenlijk aan als je een kind ten doop houdt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vrienden van me hebben een aantal weken geleden hun jongste ten doop gehouden. Kerkenraad heeft een A4 opgesteld over hoe en wat.
Stond ook bij dat de vaders met Colbert en stropdas worden verwacht. Ik heb hem een bugs bunny stropdas voorgesteld, maar hij had toch een andere om
Bah. Bah. Bah.
Waarom zo negatief, hij maakt gewoon een grapje. We gaan toch niet zuur worden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het beroep op de Openbaring is onterecht. Daar spreekt God zelf tot de gemeente. Wellicht dat er uitzonderlijke situaties zijn dat God nóg in concrete zin spreekt. Maar dat is in ieder geval niet de gewone manier. De dominee kan zich beperken tot vertellen wat het wel (en eventueel niet) is. De conclusies kan hij aan de gemeenteleden zelf en aan God overlaten. Zodra een dominee die grens oversteekt, gaat hij buiten zijn boekje.
Morgenochtend is de tekst voor de derde achtereenvolgende keer uit Openbaring 2 en 's middags gaat het over Openbaring 3. Ik vermoed dat de preken wel een antwoord geven zullen op je laatste alinea. Dus ik zal er maandag over berichten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het beroep op de Openbaring is onterecht. Daar spreekt God zelf tot de gemeente. Wellicht dat er uitzonderlijke situaties zijn dat God nóg in concrete zin spreekt. Maar dat is in ieder geval niet de gewone manier. De dominee kan zich beperken tot vertellen wat het wel (en eventueel niet) is. De conclusies kan hij aan de gemeenteleden zelf en aan God overlaten. Zodra een dominee die grens oversteekt, gaat hij buiten zijn boekje.
Morgenochtend is de tekst voor de derde achtereenvolgende keer uit Openbaring 2 en 's middags gaat het over Openbaring 3. Ik vermoed dat de preken wel een antwoord geven zullen op je laatste alinea. Dus ik zal er maandag over berichten.
Je gaat er van uit dat deze (voor mij onbekende) predikant het einde is van alle tegenspraak?
Plaats reactie