Mag een predikant alles zeggen?

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:In het boek "Vlinders in de kerk" las ik dat een predikant na de H.A.viering vanaf de kansel had gezegd:
Er loopt een scheidslijn door de Avondmaalstafel.
Afgezien van het feit of iemand terecht of onterecht aangegaan is (volgens de gewoonte van die gemeente) mag een predikant dit zo zeggen?
Ik ben stevige uitspraken gewend - in het verleden - maar ik vind dit uitermate kwetsend.

Voor wie dit boek niet gelezen heeft, een vrouw ging voor het eerst in haar gemeente naar de Tafel, na jarenlange worstelingen.
Maar ze voldeed niet aan de uiterlijke kenmerken.

Een predikant heeft vrijheid van meningsuiting, maar of dit altijd verstandig is?
Heeft iemand er ook moeite mee, of moet dit kunnen?
Natuurlijk kan dit niet. Ik ga even niet in op de discussie of het al dan niet waar zou zijn. Want ja, dit gebeurt. Ik ga ook geen details op tafel leggen, maar ook ik heb dergelijke verhalen uit eerste hand gehoord. Van iemand waarvan ik zeker weet dat diegene de waarheid spreekt.

Het is totaal verwerpelijk en zo’n dominee gaat zn boekje totaal te buiten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik verwijs naar de topictitel en wat er allemaal in dit draadje besproken is.
...en dat is jouw bewijs van jouw forse beschuldiging? De topic titel is niet van mij en op het verhaaltje van de topicstarter ben ik bewust niet inhoudelijk ingegaan. Dus jouw beschuldiging vind ik niet kunnen. Reden? Het is gewoon niet waar dus een leugen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Eens, het boek geeft enkele voorbeelden, maar het gaat om een gehele sfeer in een gemeente.
Overigens vind ik het wel een aanbevelingswaardig boek. Veel herkenning wat er soms fout kan gaan als er systeem denken optreedt in kerkelijke gemeenten. En niet alleen geestelijk maar ook qua cultuur kunnen er dan zulke stevige piket paaltjes worden ingeslagen dat mensen zichzelf niet meer mogen zijn. De gekleurde vlinders mogen hun kleur niet uitdragen. Iedereen wordt geacht zwarte of bruine vleugels te hebben. Dat kan zeer verstikkend werken.
Wel vond ik de eerste helft van het boekje beter dan de tweede helft.
Ik zie niet in waarom je jezelf in een gemeente, waar men donker gekleed ten Avondmaal treedt, opzichtig zou moeten kleden in een felle bloemetjesjurk. Paulus schrijft aan Korinthe ook dat men rekening moet houden met de zwakken. Dat geldt hier ook. Het feit dat men zich hier al zo druk over maakt, vind ik al heel veelzeggend.

Verder sluit ik me volledig aan bij de scherpe maar duidelijke reactie van @Luther. Blijkbaar weet niemand daar een weerwoord op, zelfs @DDD niet.

@huisman, zou jij nog een beknopte samenvatting kunnen geven van jouw mening? Want door de opeenstapeling van reacties is mij dat niet meer geheel duidelijk.

@DDD, de kans is groot dat de dominee zondag (opnieuw) uit Openbaring 2 of 3 preekt. Dat zei hij zondag namelijk. Als het een toepasselijke tekst is, is dat voor jouw misschien wel interessant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Eens, het boek geeft enkele voorbeelden, maar het gaat om een gehele sfeer in een gemeente.
Overigens vind ik het wel een aanbevelingswaardig boek. Veel herkenning wat er soms fout kan gaan als er systeem denken optreedt in kerkelijke gemeenten. En niet alleen geestelijk maar ook qua cultuur kunnen er dan zulke stevige piket paaltjes worden ingeslagen dat mensen zichzelf niet meer mogen zijn. De gekleurde vlinders mogen hun kleur niet uitdragen. Iedereen wordt geacht zwarte of bruine vleugels te hebben. Dat kan zeer verstikkend werken.
Wel vond ik de eerste helft van het boekje beter dan de tweede helft.
Ik zie niet in waarom je jezelf in een gemeente, waar men donker gekleed ten Avondmaal treedt, opzichtig zou moeten kleden in een felle bloemetjesjurk. Paulus schrijft aan Korinthe ook dat men rekening moet houden met de zwakken. Dat geldt hier ook. Het feit dat men zich hier al zo druk over maakt, vind ik al heel veelzeggend.
Zoals ik al eerder schreef, waarschijnlijk is de persoon daar helemaal niet mee bezig geweest en rekening houden met de zwakken heeft hier niets mee te maken, dat is rekening houden met jongbekeerden, dus niet omdraaien.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Jantje »

Dat is dan vreemd. Waarom zou je daar geen rekening mee houden?
En het gaat helemaal niet over pasbekeerden. Als je je opzichtig gaat kleden, terwijl je weet dat dit ergernis zal gaan wekken, getuigt dat van provocerend gedrag en weinig ootmoed. En dat zijn geen vruchten van wedergeboorte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik verwijs naar de topictitel en wat er allemaal in dit draadje besproken is.
...en dat is jouw bewijs van jouw forse beschuldiging? De topic titel is niet van mij en op het verhaaltje van de topicstarter ben ik bewust niet inhoudelijk ingegaan. Dus jouw beschuldiging vind ik niet kunnen. Reden? Het is gewoon niet waar dus een leugen.
Je doet uitspraken die je niet letterlijk mag uitleggen, zo blijkt. Als ik daar inhoudelijk op inga, blijkt na twee bladzijden dat je iets anders bedoelt dan wat er staat.

Vervolgens staat jouw bijdrage in een bepaalde context, die echter niet bepalend is voor de interpretatie. En dan nu zo'n kabaal als ik zeg dat je afleidt van de discussie. Want dan zou je dus deze veroordelingen niet willen goedpraten. Ik kan je bijdragen niet anders lezen.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zonnebloem »

Jantje schreef:Dat is dan vreemd. Waarom zou je daar geen rekening mee houden?
En het gaat helemaal niet over pasbekeerden. Als je je opzichtig gaat kleden, terwijl je weet dat dit ergernis zal gaan wekken, getuigt dat van provocerend gedrag en weinig ootmoed. En dat zijn geen vruchten van wedergeboorte.
Wat is opzichtig kleden? Wat wekt precies ergernis op? Als je dat weet kan je je aanpassen denk ik.
Laatst gewijzigd door Zonnebloem op 14 aug 2019, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Boertje »

Toch vraag ik mij af gaat het niet veel meer om de innerlijke gezindheid van degene die aan het HA gaat, en niet om de kleding? Wat baat al die vroomdoenerij als je niet echt oprecht bekeerd bent? Waar denk je dat de Heere naar kijkt; naar je hart of de kleur van je pak of jurk. Maar al te vaak stappen mensen met een mooi pak aan het HA terwijl hun leven eigenlijk een grote smeerboel is (sorry dat ik het zo uitdruk).
HersteldHervormd
Berichten: 6054
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door HersteldHervormd »

Boertje schreef:Toch vraag ik mij af gaat het niet veel meer om de innerlijke gezindheid van degene die aan het HA gaat, en niet om de kleding? Wat baat al die vroomdoenerij als je niet echt oprecht bekeerd bent? Waar denk je dat de Heere naar kijkt; naar je hart of de kleur van je pak of jurk. Maar al te vaak stappen mensen met een mooi pak aan het HA terwijl hun leven eigenlijk een grote smeerboel is (sorry dat ik het zo uitdruk).
Ik vrees dat ieders leven een grote smeerboel is, alhoewel ik je best begrijp hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik verwijs naar de topictitel en wat er allemaal in dit draadje besproken is.
...en dat is jouw bewijs van jouw forse beschuldiging? De topic titel is niet van mij en op het verhaaltje van de topicstarter ben ik bewust niet inhoudelijk ingegaan. Dus jouw beschuldiging vind ik niet kunnen. Reden? Het is gewoon niet waar dus een leugen.
Je doet uitspraken die je niet letterlijk mag uitleggen, zo blijkt. Als ik daar inhoudelijk op inga, blijkt na twee bladzijden dat je iets anders bedoelt dan wat er staat.

Vervolgens staat jouw bijdrage in een bepaalde context, die echter niet bepalend is voor de interpretatie. En dan nu zo'n kabaal als ik zeg dat je afleidt van de discussie. Want dan zou je dus deze veroordelingen niet willen goedpraten. Ik kan je bijdragen niet anders lezen.
Ik praat niets goed omdat ik mij niet inhoudelijk wil bemoeien met een verhaal uit een boek.
Mijn bijdrage ging over wat een predikant wel mag/moet zeggen. Daarover zijn wij het niet eens en denk dat jij mij niet hebt begrepen en dus daarom zo raar reageerd.

Als ik wel was ingegaan op het verhaal uit het boek zou ik het meer eens zijn met jou dan jij voor mogelijk zou houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Dat lijkt me dan een mooie afsluiting van de misverstanden.

Ik doe mijn best niemand onrecht te doen, trouwens. En ik ben zeker niet tegen een heldere en confronterend preekstijl, mits binnen de lijnen van het evangelie, en niet naar de smaak van de predikant.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat lijkt me dan een mooie afsluiting van de misverstanden.

Ik doe mijn best niemand onrecht te doen, trouwens. En ik ben zeker niet tegen een heldere en confronterend preekstijl, mits binnen de lijnen van het evangelie, en niet naar de smaak van de predikant.

Ga er maar van uit dat de forse en m.i. onterechte beschuldiging aan mij dus op een misverstand berust

Wat ik proef bij best veel forummers is een wantrouwen richting predikanten en/of ambtsdragers. Of dit wantrouwen altijd terecht is waag ik te betwijfelen. Heel veel predikanten ( van GKv tot GGiN) hebben het tegenwoordig erg moeilijk in hun gemeente. Is dat altijd weerstand tegen een predikant of ook tegen het Evangelie? Ik denk dat het laatste ook veel voorkomt. Men wil een Evangelie dat alleen maar vertroost maar zeker niet ontdekt en de zonde scherp aanwijst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

Ik denk dat het veel verschil maakt of de prediking zich richt op de luisteraars én de dominee, of dat de dominee de gemeente de les leest.

Maar goed, wellicht heb je gelijk. Dat weet ik niet zo goed.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat lijkt me dan een mooie afsluiting van de misverstanden.

Ik doe mijn best niemand onrecht te doen, trouwens. En ik ben zeker niet tegen een heldere en confronterend preekstijl, mits binnen de lijnen van het evangelie, en niet naar de smaak van de predikant.

Ga er maar van uit dat de forse en m.i. onterechte beschuldiging aan mij dus op een misverstand berust

Wat ik proef bij best veel forummers is een wantrouwen richting predikanten en/of ambtsdragers. Of dit wantrouwen altijd terecht is waag ik te betwijfelen. Heel veel predikanten ( van GKv tot GGiN) hebben het tegenwoordig erg moeilijk in hun gemeente. Is dat altijd weerstand tegen een predikant of ook tegen het Evangelie? Ik denk dat het laatste ook veel voorkomt. Men wil een Evangelie dat alleen maar vertroost maar zeker niet ontdekt en de zonde scherp aanwijst.
Il denk dat het ergens in het midden ligt of het terecht is of niet, ik het ene geval wel in het andere niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Boertje schreef:Toch vraag ik mij af gaat het niet veel meer om de innerlijke gezindheid van degene die aan het HA gaat, en niet om de kleding? Wat baat al die vroomdoenerij als je niet echt oprecht bekeerd bent? Waar denk je dat de Heere naar kijkt; naar je hart of de kleur van je pak of jurk. Maar al te vaak stappen mensen met een mooi pak aan het HA terwijl hun leven eigenlijk een grote smeerboel is (sorry dat ik het zo uitdruk).
Ik vrees dat ieders leven een grote smeerboel is, alhoewel ik je best begrijp hoor.
Dat klopt. Overigens ben ik het wel zeer eens met de bovenstaanden. Als jezelf aan het Heilig Avondmaal mag gaan en, ipv daar verbroken door Gods goedheid alleen met jezelf en met Hem bezig bent, dan let op anderen en hun kledij, dan ben je volgens mij echt van je plaats.
Als je een nieuwe zuster mag aan zien gaan, dan bel je haar, stuur je haar een kaartje, schud je haar de hand etc. Welkom je haar in de strijd. Mocht ze nu bij de volgende 2/3 Heilig Avondmaals nog steeds in afwijkende (wat is afwijkend?) kleding aangaan, kun je haar rustig eens 1-op-1 spreken. Maar het begint bij de hartelijke blijdschap dat er een nieuw iemand aan de tafel mag komen. Het is Zijn tafel he.
Plaats reactie