Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Ben ik even blij dat de moderators streng optreden. Ik heb na dit kleine fragmentje al meer dan genoeg gegeten en gedronken, en ik ben blij dat ik de rest niet hoef te lezen. Bah, wat een generalisatie. In plaats van dat men eens wat raakvlakken opzoekt... Maar nee hoor, het is weer een prima stok om eens keihard mee te slaan. :deg
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Ben ik even blij dat de moderators streng optreden. Ik heb na dit kleine fragmentje al meer dan genoeg gegeten en gedronken, en ik ben blij dat ik de rest niet hoef te lezen. Bah, wat een generalisatie. In plaats van dat men eens wat raakvlakken opzoekt... Maar nee hoor, het is weer een prima stok om eens keihard mee te slaan. :deg
Blijkbaar zegt deze ds. wel iets wat waar is anders hoef je niet zo te reageren. Probeer ook gewoon eens te begrijpen hoe de buitenwacht tegen de prediking aankijkt die in onze gemeenten wordt gebracht. Je hoeft het er niet in alles mee eens te zijn, dat ben ik ook niet maar er valt veel te leren door onbevangen met kritiek om te gaan.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Ben ik even blij dat de moderators streng optreden. Ik heb na dit kleine fragmentje al meer dan genoeg gegeten en gedronken, en ik ben blij dat ik de rest niet hoef te lezen. Bah, wat een generalisatie. In plaats van dat men eens wat raakvlakken opzoekt... Maar nee hoor, het is weer een prima stok om eens keihard mee te slaan. :deg
Het is waarschijnlijk het meest kritische fragment, dat er nu uitgelicht wordt. Dus om dan "wederkerig" aan generalisatie te gaan doen, lijkt mij niet verstanding. Ondanks dat ik kritisch ben op de Gereformeerde Gemeenten, en dat weet je, heb ik een grote waardering voor hun theologie en prediking. Ik zeg altijd dat je veel van de GG-prediking kan leren, als het gaat over hoe God handelt met Zijn kinderen. De wegen die de Heere houdt met Zijn volk worden duidelijk en eenvoudig toegelicht. De praktijk van het geloofsleven, daar is veel aandacht voor. Alleen de kritiek van Dr. De Koeijer over 'een weinig uit de verf komen' van het onvoorwaardelijke Evangelie-aanbod, daarin moet ik hem toch bijvallen. Ik kies bewust mijn eigen woorden. Alleen dat vind ik oprecht jammer, want als Gods genade-aanbod gepreekt wordt, en dat wordt het zeker (!), gebeurd dat in een heerlijke mate.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door eilander »

FlyingEagle schreef:
eilander schreef:Het is maar een fragment neem ik aan?
Ben jij niet geabonneerd? Afbeelding
Neen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Je kunt niet altijd met ds. A. Vergunst komen aandragen, denk ik dan.
Omdat ik Steenblokkiaans ben grootgebracht heb ik niet zoveel met ds. Vergunst. Een boekentip om 'je gelijk te halen' is niet altijd sterk. Ik vind interessant om te zien dat bijvoorbeeld de Christenreis van Bunyan een welhaast canonieke status krijgt en er zelfs verklaringen over geschreven zijn, zoals van ds. van Boven. Ik ben daar best wat kritisch over. Conclusie zou kunnen zijn dat dit prima past bij de schematische, in standen uiteengezette heilsleer van de GG. Interessant is ook de plek van de psalmen in bevindelijke preken. Het heeft een heel eigen taalkleed wat aansluit bij de ervaring van Gods kinderen. Prachtig. Verder met Marion eens. Tot nu vind ik het aangenaam om te lezen.
Wat staat je dan minder aan van ds Vergunst ?
Dat je zo bent groot gebracht vind ik dan weer geen geldige reden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
FlyingEagle schreef:
eilander schreef:Het is maar een fragment neem ik aan?
Ben jij niet geabonneerd? Afbeelding
Neen.
Waarom eigenlijk niet? Of ben ik weer eens te nieuwsgierig?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

@JCRyle en @FlyingEagle,
Het feit dat men er zoveel aandacht aan besteed, begrijp ik absoluut niet. Want in feite hoeft men zich er toch helemaal niet druk over te maken? Zegt dat andersom niet ook wat over de intentie van hen zelf?

Blijft staan dat ik het geciteerde stuk generaliserend blijf vinden en niet recht vindt doen aan de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor zelden de schetsen die de Waddinxveense predikant allemaal bezigt. En ik heb met de vele dominees die ik hoor toch wel een beetje recht van spreken, al zeg ik het zelf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Zita »

Jantje schreef:@JCRyle en @FlyingEagle,
Het feit dat men er zoveel aandacht aan besteed, begrijp ik absoluut niet. Want in feite hoeft men zich er toch helemaal niet druk over te maken? Zegt dat andersom niet ook wat over de intentie van hen zelf?

Blijft staan dat ik het geciteerde stuk generaliserend blijf vinden en niet recht vindt doen aan de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor zelden de schetsen die de Waddinxveense predikant allemaal bezigt. En ik heb met de vele dominees die ik hoor toch wel een beetje recht van spreken, al zeg ik het zelf.
Maar ds De Koeijer reageert toch op wat Van der Knijff beschrijft? Dan ben je het waarschijnlijk niet eens met de hoofdlijn die Van der Knijff in zijn onderzoek heeft beschreven.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:@JCRyle en @FlyingEagle,
Het feit dat men er zoveel aandacht aan besteed, begrijp ik absoluut niet. Want in feite hoeft men zich er toch helemaal niet druk over te maken? Zegt dat andersom niet ook wat over de intentie van hen zelf?

Blijft staan dat ik het geciteerde stuk generaliserend blijf vinden en niet recht vindt doen aan de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor zelden de schetsen die de Waddinxveense predikant allemaal bezigt. En ik heb met de vele dominees die ik hoor toch wel een beetje recht van spreken, al zeg ik het zelf.
Ds. de Koeijer maakt zich niet druk, hij recenseert een promotieonderzoek waar hij gezien het ambt wat hij bekleedt theologische interesse in kan hebben, ik kan dus goed begrijpen dat hij hier een recensie over schrijft.
Dit stukje is een onderdeel van een groter geheel, dus ik ga er vanuit dat er nog meer over gezegd wordt.

Inhoudelijk heeft hij op bepaalde punten wel gelijk, maar volgens mij gaat de spraakverwarring er bijvoorbeeld over dat jij iets heel anders verstaat onder het aanbod van genade dan dr. de Koeijer, dan zul je elkaar nooit begrijpen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

@Zita,
Ik wel. Hij niet. Dat is het hele punt.

@FlyingEagle,
Je overtuigt me geenszins. En de dominee, notabene zelf ook doctorandus, ook in geen enkel geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:@Zita,
Ik wel. Hij niet. Dat is het hele punt.

@FlyingEagle,
Je overtuigt me geenszins. En de dominee, notabene zelf ook doctorandus, ook in geen enkel geval.
Ik had ook niet verwacht dat ik je zou kunnen overtuigen, je bent altijd erg overtuigd van je eigen gelijk. Ik vond het toch nodig om te reageren op jouw reactie op het stukje van dr. de Koeijer waaruit voor mij bleek dat de dr. een gevoelige snaar heeft geraakt.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:@JCRyle en @FlyingEagle,
Het feit dat men er zoveel aandacht aan besteed, begrijp ik absoluut niet. Want in feite hoeft men zich er toch helemaal niet druk over te maken? Zegt dat andersom niet ook wat over de intentie van hen zelf?
Ds. De Koeijer bespreekt een proefschrift over de prediking. Ik neem aan niet met de intentie om de GG even te gaan bashen, maar om te leren, om kritisch te onderzoeken en om de getrokken conclusies te beoordelen. En dan merkt hij een hiaat op tussen de conclusie(s) van Van der Knijf en zijn eigen waarneming.

En wellicht is dat hét verschil tussen jou en dr. De Koeijer, namelijk dat laatstgenoemde wel het belang ziet om over de prediking te (blijven) spreken en nadenken. Als de prediking een vaststaand kader is (of anders gezegd "in het beton gegoten"), waaraan we de hele boel aan op hangen, dan heb je een zekere zekerheid. De vraag is dan wel of je nog kan spreken van "levende" Woordverkondiging.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Piet Puk »

Wat mij opviel in het stuk van ds. Van Eckeveld is dat Van der Knijff aangeeft 'dat bevindelijke begrippen in veel preken als het ware worden ingedragen in de Bijbeltekst. Het bevindelijke perspectief wordt dan bepalend voor de uitleg. Door 'geestelijke diagnose' van personen uit de Bijbel ondergaan deze als het ware een identificatie met bevindelijke geloofsgestalten'.

Ik moet van der Knijff hierin helaas gelijk geven
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Ik meen dat je vorige week in een ander draadje, in een discussie met @Luther, ook dingen schreef over de volgordelijke weg van ellende - verlossing - dankbaarheid. Daar was ik het helemaal mee eens. Als dat vaststaand kader met alle bekende termen van één Naam, twee wegen en drie stukken gemist wordt in de prediking, dan gaat er pas echt iets goed mis.

Begrijp ik nu goed dat je het ook niet eens bent met de visie van Van der Knijff?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Ik meen dat je vorige week in een ander draadje, in een discussie met @Luther, ook dingen schreef over de volgordelijke weg van ellende - verlossing - dankbaarheid. Daar was ik het helemaal mee eens. Als dat vaststaand kader met alle bekende termen van één Naam, twee wegen en drie stukken gemist wordt in de prediking, dan gaat er pas echt iets goed mis.

Begrijp ik nu goed dat je het ook niet eens bent met de visie van Van der Knijff?
Heb je het tegen mij?
Plaats reactie