SPACE SHUTTLE EXPLODEERT

Plaats reactie
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

SPACE SHUTTLE EXPLODEERT

Bericht door Billy »

Na 17 jaar gebeurt er vandaag weer een ruimteveer Ramp!




CAPA CANAVERAL - Het Amerikaanse ruimteveer Columbia is zaterdagmiddag kort voor de landing in stukken uiteengevallen boven de staat Texas. De shuttle, die 16 januari was gelanceerd, zou om 15.16 uur (onze tijd) landen op het Kennedy Space Center in Florida. Aan boord waren zeven astronauten, zes Amerikanen en een Israëliër.

Bekijk hier een video van het ongeluk

Omstreeks 15.00 uur raakte het vluchtleidingscentrum van de NASA alle contact met de Columbia kwijt. Het had geen gesproken contact met de bemanning en kreeg ook geen gegevens meer binnen over de voortgang van de vlucht. Het ongeluk met het ruimteveer Columbia is mogelijk gebeurd door een defect aan het hitteschild. Dat zei de Duitse ruimtevaartexpert Heinz-Herman Koelle. In dat geval is volgens hem de bemanning van de shuttle vermoedelijk binnen tien seconden om het leven gekomen.

Snelheid van zesmaal het geluid

De Columbia was op 63 kilometer hoogte toen het contact werd verbroken. Op het moment dat de shuttle in stukken brak, vloog hij met een snelheid van zes maal die van het geluid op een hoogte van zes kilometer. Een woordvoerder van de NASA zei dat een noodlanding geen optie was bij een dergelijke snelheid.

Luide knal

Inwoners van de staat Texas meldden een luide knal en een zwaar gerommel te hebben gehoord. Een van hen vertelde aan de nieuwszender CNN dat zijn huis op dat moment op zijn grondvesten stond te schudden. De NASA heeft gewaarschuwd dat er in het noorden en oosten van Texas brokstukken kunnen neerkomen. De inwoners van die gebieden werden gewaarschuwd de NASA in te lichten over brokstukken die mogelijk verband houden met het ongeluk, maar er niet in de buurt te komen omdat er giftige brandstof aan boord is.

Meedere stukken

Dat de Columbia in meerdere stukken is gebroken, was volgens deskundigen te zien aan het aantal condensstrepen in de atmosfeer. Als de vrees van de NASA wordt bewaarheid, is dit de tweede ramp met een ruimteveer. In januari 1986 verongelukte het ruimteveer Challenger met zeven astronauten aan boord. Het toestel ontplofte toen vlak na de lancering.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

ja ik zie het nu ook op het nieuws... erg voor de nabestaanden....
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

heel erg voor de getroffenen.

Vind ruimtevaart zowiezo zinloos. Wat komt daar nu uit.
Amerika investeerd 100 miljard, ja je leest het goed, daarin. Ze moeten zich schamen.


tukkertje
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Als de opbrengsten niet opwogen tegen de kosten waren de Yanks allang gestopt. Er zijn dankzij de ruimtevaart bergen uitvindingen gedaan. Misschien dat die toch wel gedaan waren, maar dan later.

Het mooiste is het zgn astronautenvoedsel. In de jaren 60 ging men nadenken over de vraag: hoe zorg ik dat alles wat die mannen eten verteerd wordt? Want als iets niet verteerd wordt levert dat in de ruimte lastige conseqenties op, dus hoe kleiner de grote boodschap hoe beter. Patienten van nu profiteren van die uitvinding.

Verder zijn erg veel zaken geminiaturiseerd, waarvoor voorheen geen oplossing werd bedacht.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Origineel geplaatst door tukkertje
Vind ruimtevaart zowiezo zinloos. Wat komt daar nu uit.
Amerika investeerd 100 miljard, ja je leest het goed, daarin. Ze moeten zich schamen.


tukkertje
Bel je wel eens? Enig idee hoe dat werkt? Internet je wel eens? Kijk je wel eens t.v.?

Mooi hè, satellieten. Mooi hè, ruimtevaart.

Als je van een auto-ongelukk hoort, stel je je dan ook de vraag of autorijden wel nuttig is?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Origineel geplaatst door Atropine
ik vind het grote onzin dat er hier zo'n heisa over gemaakt wordt
als er in china 7 chinezen in een busje zitten en ze krijgen een ongeluk hoor je daar hier ook niets over
Moeten we hier ècht op reageren..........???


Een 'breekje' van Breekijzertje
Steef

Bericht door Steef »

Origineel geplaatst door Atropine
dat zeg ik niet
ik geef hier alleen mijn mening
Hij heeft gelijk , over de hele wereld worden 100-en mensen op een dag vermoord en die komen niet eens in 't nieuws
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel geplaatst door Steef
Hij heeft gelijk , over de hele wereld worden 100-en mensen op een dag vermoord en die komen niet eens in 't nieuws
Tja, dat wordt ook wel de harde wereld van de media genoemd. Iets is alleen maar nieuws als het nieuwswaarde bevat, oftewel (eventueel op te wekken)relevantie voor de degene die het leest/hoort/ziet. Een busongeluk in Pakistan waar 7 mensen om het leven komen heeft, hoe tragisch ook, geen enkele relevantie voor mij. Zo'n ongeluk zal de levens van de meeste mensen in Nederland/Europa/Wereld niet beïnvloeden.

Wanneer er een spaceshuttle explodeert heeft dit wel relevantie. Allereerst natuurlijk omdat wat die mensen doen niet alledaags is. Daardoor werd het al gevolgd door de media. Als er vervolgens ook nog eens iets mis gaat, dan is het niet meer dan logisch dat de media elk druppeltje nieuws uit deze nieuws-spons probeert te knijpen. Het verkoopt namelijk. Wanneer je er dus aan ergert, koop dan geen krant en kijk geen TV. Luister geen radio en reageer ook niet op eventuele discussies op het internet. Laat zien dat het voor jou geen relevantie heeft.
appie21

Bericht door appie21 »

in loos en al die proeven dan??? ook was er een experiment van het AMC aan boord!!!
Origineel geplaatst door tukkertje
heel erg voor de getroffenen.

Vind ruimtevaart zowiezo zinloos. Wat komt daar nu uit.
Amerika investeerd 100 miljard, ja je leest het goed, daarin. Ze moeten zich schamen.


tukkertje
Plaats reactie