Jongeren in de kerk

Plaats reactie
Bart_123

Jongeren in de kerk

Bericht door Bart_123 »

Zuster, broeders (ik blijf het grappig vinden om zo te beginnen ;) ).

Mijn situatie: Ik ben voorzitter van Jeugdvereniging Shalom Alechem. Wij zijn een zelfstandige vereniging (eigen gekozen bestuur) binnen de Gedachtenis kerk te Oud Beijerland (chr. geref).

Ik merk op de jv heel erg dat het niet vanzelfsprekend is om mee te doen aan activiteiten binnen de kerk. Onze kerk telt ongeveer 80 jongeren op jv leeftijd. Hiervan komen ongeveer 25 mensen naar JV. Zes mensen op jv zijn buitenkerkelijk of komen uit een andere gemeente.
Er komen dus relatief weinig jongeren naar JV. Dit geld ook voor catechesatie, en voor de jongerenclub.

Als ik vraag aan mensen waarom ze niet naar jv komen lijkt het alsof we een imago probleem hebben (duf, saai). Dit is niet het geval. Maar het vooroordeel is niet weg te krijgen.

Waar het mij meer op lijkt is dat het tegenwoordig niet meer normaal is voor jongeren om mee te doen aan kerkelijke activiteiten. Een groot deel komt zelfs zelden in de kerk. Natuurlijk is dit niets nieuws. Maar ook de mensen op JV zijn nergens voor te porren. Niemand neemt initiatief (de uitzonderingen daargelaten), over geloof spreken is eng.

Nu denk ik dat het probleem niet zozeer bij de jongeren ligt, maar veel eerder. De kindernevendienst is altijd al drukbezocht, maar daarna lijkt het in te storten. De kinderclub (8 tot 12) word bezocht door een kleine groep, de jeugdclub (12-16) door 5 mensen. En daarna de jv door (als je het zo bekijkt) door nog redelijk veel mensen.

Nu vraag ik me af. Zijn er mensen die dit probleem kennen (tuurlijk wel). Maar zijn er ook mensen die weten wat hier aan te doen valt? Simpelweg op dezelfde manier doorgaan lijkt me niet slim. Af en toe een voetbal avondje organiseren is ook niet een baanbrekend succes.

Het lijkt alsof de ouderlingen alleen maar aandacht voor ons hebben als er iets is uitgehaald, en ze ons kunnen berispen. (er werden een keer 30 blikjes bier gevonden na de afsluitavond (25 man). Direct werd er gebeld.

We hebben trouwens wel een jeugdraad mar het lijkt weinig uit te maken. Zij organiseren 2x per jaar een avondje en 2x per jaar gesprekken met alle jeugd in groepen van 5.

Ik hoop dat mijn verhaal niet te chaotisch is geworden (tis lastig tikken in zo'n klein scherm).

Dus, heb je advies, weet je een boek, is iemand hier mee bezig?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Hallo bart_123

Mischien stel ik een domme vraag maar wat is JV ?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Jarenlang op JV gezeten maar nu niet meer!

In een toptijd waren ongeveer 40 jongeren van de 80 (doelgroep) lid. Was altijd super gezellig.

Een slechte opkomst komt veelal door de slechte uitstraling en een verkeerd programma. Ik bedoel dan een programma uit bijvoorbeeld de jaren 80. Je uitstraling wordt meestal beter als het programma meer is afgestemd op de jongeren. Als voorbeeld: 20 jaar geleden bestond de avond uit 90% bezinnning en 10% gezelligheid. In deze tijd kan dat niet meer. Je moet in deze tijd meer 50% bezinning zijn en 50% gezelligheid. Deze gezelligheid geeft gebondenheid.

Er zijn denk ik zelfs JV's waar men nog een notulen van elke avond maakt!
madelief

Bericht door madelief »

Nou kridje ik kan je gelijk geven in mn oude kerk was er een jv waar ze nog notulen maakten. In feiten voor niets, want wie is er nog geintereseerd. Vooral als het op jv avond voorgelezen word.

In mn nieuwe kerk is het beter geregeld vind ik. Daar hebben ze de jv opgeheft. Dat werkte niet. En nu zijn er kleine bijbelstudie groepjes. We komen een keer per twee weken bij elkaar en we behandelen op het moment de bergrede. Vooaf maken we eten ( 10 pers) en dan een gezellige avond. Echt perfect............
Misschien een idee voor iemand.:#
an3sdej

Bericht door an3sdej »

In mijn tijd was de JV voor mij een heerlijke warme plek in de wereld. In die tijd had ik weinig vrienden, daar mijn ouders zeer kritisch waren op de kinderen waar ik mee omging. Het moesten eigenlijk alleen kinderen van de kerk zijn. Dus als ik onder leeftijdgenoten was, vond ik dat ook erg fijn.

In die tijd was ook elke jongere lid van de JV. Veel anders hadden die kinderen ook niet. Hoe anders is dat nu!!
Hoeveel clubs en sportverenigingen hebben kinderen wel niet. Persoonlijke (lichamelijke EN geestelijke ) ontwikkeling vindt men niet alleen meer in de kerk en haar verenigingen meer.
Volgens mij ligt het ook niet aan de leiding van die verenigingen.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

In de jeugdgroep die ik leid met twee anderen hebben we het als volgt aan gepakt: er is veel ruimte voor ontspanning, we doen altijd een klein, druk en grappig spelletje vooraf, de tieners kunnen de muziek draaien die zij willen, ook als dat geen christelijke muziek is. Dan na een half uur of zo gaan we in ee groep zitten, doet één van de leiding een korte inleiding van 10 minuten over een onderwerp dat de jongeren zelf hebben uitgekozen via anonieme briefjes, en dan splitsen we de groep op in kleinere groepjes van 3 tot 5 man en gaan een persoonlijke discussie met ze aan, gewoon een gesprek, waarin ze mogen zeggen wat ze willen, wat ze denken, zonder dat de leiding gaat ''prediken" of zeggen dat het Bijbels onjuist is. Het is juist een kwestie van dusdanige vragen stellen dat ze zelf gaan ontdekken wat er anders is, of hoe de Bijbel het nou precies bedoelt, en soms geven ze antwoorden die je niet verwacht, maar die wel degelijk kloppen. En dat is dan helemaal mooi. Maar het is wel een stuk moeilijker dan een voorgekloven stukje Bijbelstudie. Ik heb al wel gehad dat een meisje zei dat ze niet in God geloofde, of een jongen die zij dat alle godsdiensten het over de zelfde god hebben maar ze het gewoon allemaal anders hebben begrepen. Maar dat is juist het mooie: de tieners/jongeren mogen zijn wie zijn, denken wat ze denken, zonder dat ze bang hoeven te zijn berispt te worden. Op die manier is het veel minder eng om over het geloof te praten, en komen er veel mooiere momenten tot stand. Een 'preek' neemt de jeugd toch niet aan, je zult het ze zelf moeten laten ontdekken.

Hier zijn overigens een paar van de onderwerpen die onze tieners (12-15 jaar) hebben aangedragen:

(Gothic) muziek
Moslims
Vriendschap en liefde
de Heilige Geest
Sexualiteit

Het belangrijkste is dat je de jongeren, ongeacht hoeveel het er zijn, welk percentage dat is van de totale jongerengroep in de gemeente of wat ze geloven en denken, je moet ze hunzelf laten zijn; ze moeten ruimte hebben om na te kunnen denken, een mening te hebben. Dat is het belangrijkste. Als bijvoorbeeld een jongere komt die toch niet in God gelooft, dan bekeer je hem ook niet met een Bijbelstudie. Waarom laat je hem dan niet de redenen geven waarom hij/zij denkt dat God niet bestaat. Als God hem die ruimte laat - om niet te geloven - vind ik dat wij hem die ruimte ook moeten laten. Het juist wel 's goed om 's een paar sterke argumenten tegen God te hebben. Reken maar dat er dan een discussie los barst!
anna

Bericht door anna »

Tja, onze gemeente bestaat uit ongeveer 1500 (leden en doopleden), de j.v. bestaar nu ongeveer uit 60 (denk ik) leden.......

Ik zelf zit er niet meer op. Vind de groep gewoon afschuwelijk....
Plaats reactie