Zonden in de gemeente/ in je gezin

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Zeeuw »

JSF schreef:
Zeeuw schreef:
JSF schreef:
Zeeuw schreef:
En de wil van Zijn Vader was het zenden van Zijn Zoon naar de wereld, voor mensen die niet naar Hem vroegen. Dus op dat moment nog onverbroken zondaren.
Inderdaad. Hij zond Zijn Zoon om Hem te verbrijzelen. Om Zijn volle toorn tegen de zonde te dragen aan het vloekhout. Dat is totaal iets anders dan met wat goede bedoelingen de zonde en de onverbroken zondaar te knuffelen.
Het Evangelie is radicaal en gaat in tegen onze menselijke gedachten en overleggingen.
Lees Exodus 34:6 eens. Juist omdat de Heere barmhartig is (brandend hart), wilde Hij Zijn Zoon zenden. Om die zonden te dragen.
De Heere is barmhartig én rechtvaardig. Zoals jij het beschrijft vind ik de daad van het zenden van Zijn Zoon niet barmhartig en een eenzijdig Godsbeeld.
Natuurlijk was mijn eenzijdige post een reactie op jouw eenzijdige post. Juist op Golgotha zie je de gruwelijkheid van de zonde. M.i. wordt de zonde steeds lichter genomen en dat gaat ten koste van Gods liefde en het borgwerk van Christus. Wie het vatten kan vatte het....
Je eerste zin is onzin. Ik stel nergens iets eenzijdigs. Ik geef in mijn eerste reactie puur iets weer. Zonder een mening erin te leggen.
Je één na laatste zin is een algemeenheid zonder verdere toelichting, dat geeft weinig mogelijkheid tot reageren. Evenals het stukje over een onverbroken zondaar knuffelen. Dat soort termen zijn nogal sneu.
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door JSF »

Mara schreef:
JSF schreef:
Ik lees al lang mee en lees bij jou een afkeer van “refoland” . Een afkeer die D66 proporties aanneemt. Ik bedoel dit niet aanvallend maar waarom die afkeer? Ik zie ook best wel verdrietige dingen in “refoland” maar voel mij er hartelijk mee verbonden. Van die verbondenheid merk ik niet zoveel bij jou.
Dan lees je zeer selektief. :huhu Ik ben opgegroeid in een reformatorisch nestje. Alleen, wij woonden niet in de bible belt.
En ik had een nuchtere vader die zei: we zijn in de wereld, maar we zijn er niet van, we moeten er echter wel doorheen.
Maar je moet onderscheiden wat ECHT en wat NIET echt is.
En op dit forum zijn al tientallen discussies gevoerd over regels die in feite nergens op gebaseerd zijn, maar angstvallig worden vastgehouden. Praat maar eens met mensen die uit de rechterflank zijn vertrokken, waarom ze er weggingen.
Er wordt veel nagepapegaaid, zonder enige grond.
Ik ben met een man getrouwd die niet christelijk was, (wel geworden) hij prikt feilloos heen door vrome hypocrisie.

En je uitspraak w.b. D66 proporties vind ik beledigend en kwetsend! Ik heb totaal niets met die club.
Fijn dat jij en jouw man feilloos hypocrisie kunnen onderscheiden van het ware maar die gave heeft niet iedereen. Ik niet in ieder geval dus ik moet het doen met wat voor ogen en oren is en dat toetsen aan Gods Woord.

Dat je niets hebt met D66 geloof ik wel maar je weerstand tegen de biblebelt (waar jij gelukkig niet bent geboren) roept nu eenmaal deze associatie op . Maar ik neem deze D66 vergelijking van harte terug.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door gallio »

Mara schreef:
JSF schreef:
Ik lees al lang mee en lees bij jou een afkeer van “refoland” ...
Dan lees je zeer selektief. :huhu Ik ben opgegroeid in een reformatorisch nestje. Alleen, wij woonden niet in de bible belt.
En ik had een nuchtere vader die zei: we zijn in de wereld, maar we zijn er niet van, we moeten er echter wel doorheen.
Maar je moet onderscheiden wat ECHT en wat NIET echt is.
En op dit forum zijn al tientallen discussies gevoerd over regels die in feite nergens op gebaseerd zijn, maar angstvallig worden vastgehouden. Praat maar eens met mensen die uit de rechterflank zijn vertrokken, waarom ze er weggingen.
Er wordt veel nagepapegaaid, zonder enige grond.
....
Klopt helemaal Mara. Bij bijna elke nieuwe discussie weet je al van te voren welke forummers allerlei argumenten op gaan voeren om het gelijk van hun kerkverband of die van refoland te verdedigen. En als dat verdedigen niet zo lukt dan komt vaak het verwijt dat je je kerkelijke afkomst verloochend of in dit geval zelfs dat je een afkeer zou hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Mara »

JSF schreef:
Fijn dat jij en jouw man feilloos hypocrisie kunnen onderscheiden van het ware maar die gave heeft niet iedereen. Ik niet in ieder geval dus ik moet het doen met wat voor ogen en oren is en dat toetsen aan Gods Woord.

Dat je niets hebt met D66 geloof ik wel maar je weerstand tegen de biblebelt (waar jij gelukkig niet bent geboren) roept nu eenmaal deze associatie op . Maar ik neem deze D66 vergelijking van harte terug.
Ik begrijp nu waarom je jezelf naar een gevechtsvliegtuig heb genoemd.
Jezelf voorstellen was niet nodig? Omdat je hier al eerder was onder een andere naam zeker.
Aangezien je slecht en selektief leest, ook bij anderen, heb ik geen zin meer om hier nog energie in te steken. ::bye
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door GGotK »

gallio schreef:
Mara schreef:
JSF schreef:
Ik lees al lang mee en lees bij jou een afkeer van “refoland” ...
Dan lees je zeer selektief. :huhu Ik ben opgegroeid in een reformatorisch nestje. Alleen, wij woonden niet in de bible belt.
En ik had een nuchtere vader die zei: we zijn in de wereld, maar we zijn er niet van, we moeten er echter wel doorheen.
Maar je moet onderscheiden wat ECHT en wat NIET echt is.
En op dit forum zijn al tientallen discussies gevoerd over regels die in feite nergens op gebaseerd zijn, maar angstvallig worden vastgehouden. Praat maar eens met mensen die uit de rechterflank zijn vertrokken, waarom ze er weggingen.
Er wordt veel nagepapegaaid, zonder enige grond.
....
Klopt helemaal Mara. Bij bijna elke nieuwe discussie weet je al van te voren welke forummers allerlei argumenten op gaan voeren om het gelijk van hun kerkverband of die van refoland te verdedigen. En als dat verdedigen niet zo lukt dan komt vaak het verwijt dat je je kerkelijke afkomst verloochend of in dit geval zelfs dat je een afkeer zou hebben.
Dat is inderdaad toch wel erg vreemd op een refoforum...
Terug naar de discussie. Je kunt je inderdaad afvragen of de scheiding tussen homofilie en homosexualiteit gerechtvaardigd is. Daarbij wil ik de volgende vraag stellen:

Zijn homofiele gevoelens zondig of niet? En daarmee bedoel ik zuiver de liefdesgevoelens en geen sexuele gevoelens. Of ontkennen we dat deze gevoelens waarlijk bestaan?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:Terug naar de discussie. Je kunt je inderdaad afvragen of de scheiding tussen homofilie en homosexualiteit gerechtvaardigd is. Daarbij wil ik de volgende vraag stellen:

Zijn homofiele gevoelens zondig of niet? En daarmee bedoel ik zuiver de liefdesgevoelens en geen sexuele gevoelens. Of ontkennen we dat deze gevoelens waarlijk bestaan?
Kan die discussie niet in een ander topic gevoerd worden? M.i. voert dat vér af van wat in dit topic de vraagstukken zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:
GGotK schreef:Terug naar de discussie. Je kunt je inderdaad afvragen of de scheiding tussen homofilie en homosexualiteit gerechtvaardigd is. Daarbij wil ik de volgende vraag stellen:

Zijn homofiele gevoelens zondig of niet? En daarmee bedoel ik zuiver de liefdesgevoelens en geen sexuele gevoelens. Of ontkennen we dat deze gevoelens waarlijk bestaan?
Kan die discussie niet in een ander topic gevoerd worden? M.i. voert dat vér af van wat in dit topic de vraagstukken zijn.
Weet je zelf nog wel wat de vraagstukken zijn in dit topic?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Sommige zonden lijken in refoland erger dan de andere.
Met name die op het seksuele vlak. ( openbare belijdenis vanwege een "moetje".)
Ik heb er een keer bijgezeten, wat een hypocrisie zeg.
Zeker 80% van de aanwezigen had waarschijnlijk gewoon geluk gehad dat het niet uit is gekomen.
Ik wil mij niet in de twisten mengen, maar zo'n passage als hierboven vind ik ook redelijk stuitend.
Het is geen hypocrisie wanneer de openbare zonden benoemd worden.
Dat anderen vergelijkbare zonden niet in het openbaar hebben hoeven te belijden, doet daar helemaal niets aan af.
Dan kunnen jij en je man dat hypocriet vinden, maar dan weet je toch niet wat je zegt...
Ik denk eerder dat je de zonde - en niet alleen deze zonde - te licht acht.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:
Valcke schreef:
GGotK schreef:Terug naar de discussie. Je kunt je inderdaad afvragen of de scheiding tussen homofilie en homosexualiteit gerechtvaardigd is. Daarbij wil ik de volgende vraag stellen:

Zijn homofiele gevoelens zondig of niet? En daarmee bedoel ik zuiver de liefdesgevoelens en geen sexuele gevoelens. Of ontkennen we dat deze gevoelens waarlijk bestaan?
Kan die discussie niet in een ander topic gevoerd worden? M.i. voert dat vér af van wat in dit topic de vraagstukken zijn.
Weet je zelf nog wel wat de vraagstukken zijn in dit topic?
Ja, hoe wij moeten omgaan met zonden van gezinsleden. En ook hoe dit zich verhoudt tot de kerkelijke tucht.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door GGotK »

Helma (de topicstarter) zei het volgende in haar 2de bijdrage (pagina 1):

Bij de vraag op die avond ging het over het aanvaarden van een homoseksuele partner van je (volwassen) kind.
Mag je kind hem meenemen naar huis?
Aanvaard je hem als gezinslid? (schoonkind)

Zo nee:
Bij welke zonde begint je drempel? Samenwonen? Ongelovige partner?
Is er verschil in zonden?
Zo ja:
Bij welke zonde eindigt je tolerantie ?
De maatschappij kan de komende jaren nog wel meer deuren openzetten... Meerdere partners, pedofilie, noem maar op. Waar ligt dan een grens?

Ik vind het nog niet zo'n makkelijk vraagstuk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door eilander »

Valcke schreef:
Mara schreef:Sommige zonden lijken in refoland erger dan de andere.
Met name die op het seksuele vlak. ( openbare belijdenis vanwege een "moetje".)
Ik heb er een keer bijgezeten, wat een hypocrisie zeg.
Zeker 80% van de aanwezigen had waarschijnlijk gewoon geluk gehad dat het niet uit is gekomen.
Ik wil mij niet in de twisten mengen, maar zo'n passage als hierboven vind ik ook redelijk stuitend.
Het is geen hypocrisie wanneer de openbare zonden benoemd worden.
Dat anderen vergelijkbare zonden niet in het openbaar hebben hoeven te belijden, doet daar helemaal niets aan af.
Dan kunnen jij en je man dat hypocriet vinden, maar dan weet je toch niet wat je zegt...
Ik denk eerder dat je de zonde - en niet alleen deze zonde - te licht acht.
Dat laatste durf ik niet te zeggen, maar met de rest ben ik het helemaal eens. Ik vind de 80%-uitspraak enorm stuitend. Waar haal je die 'zeker 80%' vandaan?
Los daarvan is het onderscheid tussen openbare en niet-openbare zonden een fundamenteel gegeven, dat kun je maar niet op één hoop gooien.
En wie weet hoeveel mensen er zaten die niet in deze zonden gevallen zijn maar wel weet hadden van de verdorvenheid van hun hart en daarom absoluut niet boven deze mensen konden staan? Hoe kun je ooit over hypocrisie spreken zonder het hart van een ander te kennen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:Sommige zonden lijken in refoland erger dan de andere.
Met name die op het seksuele vlak. ( openbare belijdenis vanwege een "moetje".)
Ik heb er een keer bijgezeten, wat een hypocrisie zeg.
Zeker 80% van de aanwezigen had waarschijnlijk gewoon geluk gehad dat het niet uit is gekomen.
Ik wil mij niet in de twisten mengen, maar zo'n passage als hierboven vind ik ook redelijk stuitend.
Het is geen hypocrisie wanneer de openbare zonden benoemd worden.
Dat is het wel als er zo selektief gedacht en gehandeld wordt.
Waarom zit die gemeente achter dat stel, wat is de bedoeling er nu werkelijk van?
De reacties weleens opgeluisterd?

Ik ben blij dat dit in onze kerk niet wordt gedaan. Wij kennen dit gebruik gelukkig niet, ik kan me ook niet heugen dat dit moest.
Valcke schreef:Dan kunnen jij en je man dat hypocriet vinden, maar dan weet je toch niet wat je zegt...
Daar ging dat niet expliciet over, dat was als een algemene reactie!
Dat er veel uiterlijk vertoon is ja. Je moet wel blind en doof zijn wil je dat niet onderkennen.
Zie in dat verband ook de opinie in het RD.
Valcke schreef:Ik denk eerder dat je de zonde - en niet alleen deze zonde - te licht acht.
:bobo
eilander schreef:En wie weet hoeveel mensen er zaten die niet in deze zonden gevallen zijn maar wel weet hadden van de verdorvenheid van hun hart en daarom absoluut niet boven deze mensen konden staan? Hoe kun je ooit over hypocrisie spreken zonder het hart van een ander te kennen?
Ik ken mijn eigen hart!

O en als je zelf nog "koren te velde heb staan", kun je maar beter zwijgen over de misoogst op de andere velden, was de wijze raad van mijn opoe.(bessien)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:En wie weet hoeveel mensen er zaten die niet in deze zonden gevallen zijn maar wel weet hadden van de verdorvenheid van hun hart en daarom absoluut niet boven deze mensen konden staan? Hoe kun je ooit over hypocrisie spreken zonder het hart van een ander te kennen?
Ik ken mijn eigen hart!

O en als je zelf nog "koren te velde heb staan", kun je maar beter zwijgen over de misoogst op de andere velden, was de wijze raad van mijn opoe.(bessien)
Waarom? Ik denk dat we er beter altijd over kunnen zwijgen. Als we in de ene zonde niet gevallen zijn, ligt het toch op de bodem van ons aller hart. Daarom heb ik er ook ernstig moeite mee dat je anderen hypocrisie verwijt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Valcke schreef:
Mara schreef:Sommige zonden lijken in refoland erger dan de andere.
Met name die op het seksuele vlak. ( openbare belijdenis vanwege een "moetje".)
Ik heb er een keer bijgezeten, wat een hypocrisie zeg.
Zeker 80% van de aanwezigen had waarschijnlijk gewoon geluk gehad dat het niet uit is gekomen.
Ik wil mij niet in de twisten mengen, maar zo'n passage als hierboven vind ik ook redelijk stuitend.
Het is geen hypocrisie wanneer de openbare zonden benoemd worden.
Dat is het wel als er zo selektief gedacht en gehandeld wordt.
Waarom zit die gemeente achter dat stel, wat is de bedoeling er nu werkelijk van?
De reacties weleens opgeluisterd?

Ik ben blij dat dit in onze kerk niet wordt gedaan. Wij kennen dit gebruik gelukkig niet, ik kan me ook niet heugen dat dit moest.
Valcke schreef:Dan kunnen jij en je man dat hypocriet vinden, maar dan weet je toch niet wat je zegt...
Daar ging dat niet expliciet over, dat was als een algemene reactie!
Dat er veel uiterlijk vertoon is ja. Je moet wel blind en doof zijn wil je dat niet onderkennen.
Zie in dat verband ook de opinie in het RD.
Valcke schreef:Ik denk eerder dat je de zonde - en niet alleen deze zonde - te licht acht.
:bobo
eilander schreef:En wie weet hoeveel mensen er zaten die niet in deze zonden gevallen zijn maar wel weet hadden van de verdorvenheid van hun hart en daarom absoluut niet boven deze mensen konden staan? Hoe kun je ooit over hypocrisie spreken zonder het hart van een ander te kennen?
Ik ken mijn eigen hart!

O en als je zelf nog "koren te velde heb staan", kun je maar beter zwijgen over de misoogst op de andere velden, was de wijze raad van mijn opoe.(bessien)
Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan @Mara.Afbeelding
Ben het volledig met haar eens, vooral de hypocrisie die zij ondervind is zo herkenbaar!
Ik wil er nog een schepje bovenop doen: je kop in het zand steken is ook behoorlijk "des refo's".
Én ik ken ook mijn eigen hart en sta er bijna niet meer boven!
Helaas kruipt dat duiveltje nog weleens uit het doosje.
Ik lijk wel een (zondig) mens.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
GGotK schreef:Terug naar de discussie. Je kunt je inderdaad afvragen of de scheiding tussen homofilie en homosexualiteit gerechtvaardigd is. Daarbij wil ik de volgende vraag stellen:

Zijn homofiele gevoelens zondig of niet? En daarmee bedoel ik zuiver de liefdesgevoelens en geen sexuele gevoelens. Of ontkennen we dat deze gevoelens waarlijk bestaan?
Kan die discussie niet in een ander topic gevoerd worden? M.i. voert dat vér af van wat in dit topic de vraagstukken zijn.
Nee ik denk dat het hier hoort, zonden benoemen, ik heb er een andere vraag bij aan GGtoK, gevoelens voor het andere geslacht, dus buiten een huwelijk? Is dat begeren? Of niet? Ik vind het moeilijk, bijvoorbeeld vier jaar verkering en vier jaar vechten tegen seksuele verlangens? Het luistert heel nauw Matteüs 5: 28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

Aangetrokken voelen is nog niet meteen seksuele verlangens, maar het luistert heel nauw.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie