Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

MePaul schreef:
HHKtE schreef:Kijk eens naar een dienst vanuit de hervormde kerk van Stellendam waar de eigen predikant Ds D Hoolwerf voorgaat.
Stellendam was vroeger een gewone midden Geref Bonds gemeente...
Waar het nu op lijkt …..?????

Verder bijvoorbeeld in 3 van de 4 wijken in hervormd Huizen wordt de vrouw in het ambt ingevoerd binnen niet al te lange tijd,.Ze ziin er heel ver in. Ook in de Nieuwe Kerk waar in de jaren 80 van de vorige eeuw Ds G S A de Knegt en Ds A Beens stonden.
Ongelofelijk maar waar...
Wel behoudende gastpredikanten aanstaande maanden in de hervormde gemeente te Stellendam.
In de zomer zie je vaker dat er wegens gebrek aan predikanten in een progressieve gemeente behoudende dominees voorgaan en andersom.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Veel gemeenten nodigen als gastpredikanten degenen uit die in het boekje van de gereformeerde bond staan en in een plaats binnen x kilometer afstand staan.
En dan is er wel eens een gastpredikant die een wat andere kleur heeft. Zowel ter linker als ter rechterzijde.

Aangezien de leden in bondsgemeenten vaak wat diverser zijn zorgt dit er tegelijk voor dat iedereen op zijn tijd een gastpredikant hoort die in zijn of haar straatje past. En de rest hoort dan een ander geluid wat je ook weer aan het denken kan zetten.
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Klopt, dat is ook mijn ervaring sinds ik sinds anderhalf jaar in de gereformeerde bond kerk. De diversiteit is erg prettig
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Moet zeggen dat wij wel redelijk een vast rijtje gastpredikanten hebben die regelmatig voorgaan met soms wel een "nieuwe" naam er tussen.
Maar ja met weer 2 eigen predikanten hebben we nu ook veel minder gastpredikanten, terwijl in de vacaturetijd natuurlijk niet anders hadden, maar ook toen wel redelijk de vaste namen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Bij ons in de HHK ook wel andere flank predikanten dan normaal gesproken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Waar de vakantieperiode al niet goed voor is. In het buitenland leid dit in Nederlandse vakantiediensten tot verbroedering. Maar nu blijkt dat dit ook onder de thuisblijvers in Nederland het geval is.

Ik kijk in ieder geval naar de zomervakantie uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Waar de vakantieperiode al niet goed voor is. In het buitenland leid dit in Nederlandse vakantiediensten tot verbroedering. Maar nu blijkt dat dit ook onder de thuisblijvers in Nederland het geval is.

Ik kijk in ieder geval naar de zomervakantie uit.
Ga je nog weg ?
ik blijf zelf wel thuis.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Als ik naar het prekenrooster voor de zomervakantie kijk staan ook daar weer de vaste namen van gast (em)predikanten en proponenten.(onze eigen predikanten zijn vrijwel gelijk op vakantie)
En tot het eind van het jaar ook weinig verrassends, de enige voor mij onbekende die er tussen staat is Ds. J. Muller van Bleskensgraaf en voor de rest de vertrouwde namen op het prekenrooster.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

aggieoudje schreef:de enige voor mij onbekende die er tussen staat is Ds. J. Muller van Bleskensgraaf en voor de rest de vertrouwde namen op het prekenrooster.
Ach, die stond in Wapenveld toen jullie oud-predikant Mensink in Emst stond. Op fietsafstand, allemaal korte lijntjes ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Bij ons N den Ouden, P Verhaar de Greef, Treur.
Misschien doen ze het ook voor mensen die vlakbij op vakantie zijn ?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

Geytenbeekje schreef:Bij ons N den Ouden, P Verhaar de Greef, Treur.
Misschien doen ze het ook voor mensen die vlakbij op vakantie zijn ?
Wat is daar dan mee?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

aggieoudje schreef:Als ik naar het prekenrooster voor de zomervakantie kijk staan ook daar weer de vaste namen van gast (em)predikanten en proponenten.(onze eigen predikanten zijn vrijwel gelijk op vakantie)
Hier is dat opmerkelijk genoeg ook al jaren zo. Enkele dominees komen al meer dan 10 jaren zomers 2 weken in de pastorie. Dit jaar is er wel enige verandering, maar het is voor de GG toch wel een unicum, geloof ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij ons N den Ouden, P Verhaar de Greef, Treur.
Misschien doen ze het ook voor mensen die vlakbij op vakantie zijn ?
Wat is daar dan mee?
Er komen veel toeristen naar Voorthuizen.
En aangezien een deel van Voorthuizen ook bij ons kerkt..
Goed, ik vraag het me ook af
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
aggieoudje schreef:de enige voor mij onbekende die er tussen staat is Ds. J. Muller van Bleskensgraaf en voor de rest de vertrouwde namen op het prekenrooster.
Ach, die stond in Wapenveld toen jullie oud-predikant Mensink in Emst stond. Op fietsafstand, allemaal korte lijntjes ;)
Heb deze dominee weleens gehoord in zijn huidige gemeente. Hij gaat dacht ik twee keer (dit jaar) voor in de hervormde gemeente Krimpen aan den IJssel .
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

MePaul schreef:
Hendrikus schreef:
aggieoudje schreef:de enige voor mij onbekende die er tussen staat is Ds. J. Muller van Bleskensgraaf en voor de rest de vertrouwde namen op het prekenrooster.
Ach, die stond in Wapenveld toen jullie oud-predikant Mensink in Emst stond. Op fietsafstand, allemaal korte lijntjes ;)
Heb deze dominee weleens gehoord in zijn huidige gemeente. Hij gaat dacht ik twee keer (dit jaar) voor in de hervormde gemeente Krimpen aan den IJssel .
Ja het preekrooster staat altijd al voor het hele jaar op onze website dus ik had het gezien!
Dv 18 augustus is hij er 's avonds, dan kerken we nog in 1 kerkgebouw dus zal ik hem wel horen. En dv 1 december 's avonds staat hij op voor de Rehobothkerk, maar dan hoop ik weer gewoon in de Sionskerk te zitten!
Mijn ouders hebben hem weleens in Ouderkerk gehoord en waren er niet zo van hem onder de indruk, maar ik ga hem voor het eerst horen dus ik wacht het rustig af!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten