Preken beluisteren op internet

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Tsja, als half Rijssen daar zit gaat het automatisch langzamer. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als je Enter hoorde in de jaren 70 en 80 dan ken je het niet terug. Enter is veel 'moderner' geworden.
DDD schreef:Ja. Ik ben het echt sneller gewend, en ik weet verschillende midden-gemeenten die echt niet langzamer zingen. Ik hoor wel allerlei pauzes in de zinnen op rare plekken, dus een deel van de aanwezigen is gewend om langzaam te zingen:
"Dat mijne ziel PAUZE de wondren zie en leer,
die in uw wet PAUZE alom zich openbaren"
Zó modern dus ook weer niet, DIA ;) Oude gewoontes laten zich niet gemakkelijk uitroeien, hoe onzinnig ze ook zijn...
Het zingen is niet het bezwaar. Zeker niet het grootste. Hoewel je wel vaak ziet, al gaat dat niet altijd op, dat waar de prediking wat moderner wordt, ook sneller wordt gezongen. Maar nogmaals, om geen misverstand hierover te hebben, het gaat me zeker niet om het wat sneller zingen, hoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan een meer gedragen tempo. Maar het gaat ten eerste om de prediking. Een prediking waarin niets wordt achtergehouden, een eerlijke prediking van Wet en Evangelie, vloek en zegen, dood en leven, eeuwig(!) wel of wee. (we kunnen het immers niet overdoen, een vergissing kan een eeuwigheidsvergissing zijn!)

Rare pauzes kunnen juist goede pauzes zijn. Ik hoorde vanavond nog een dominee zeggen: U hebt het daarnet gezongen. Of hebt u alleen maar de woorden gedachteloos gezongen?
Een vuurgloed gaat Hem voor,
den gansen hemel door,
en blaakt aan alle zijden
hen die Zijn macht bestrijden.
Zijn felle bliksemschicht
snelt door al 'r zwerk; verlicht
den gansen wereldkloot;
het aardrijk ziet zijn nood (en wij?)
en ijst... en beeft... en zwicht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Opmerkelijk: Ik lees hier alleen maar over een bijzaak als het zingen. Over de preek (juist waar het om gaat!) zegt niemand wat...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Erasmiaan »

Houden zo. Die rare preekbesprekingen die hier af en toe langskomen... een eerlijke prediking wordt op basis van allerlei bijzaken afgekeurd en allerlei verbondsmatige prediking waar nauwelijks gesepareerd wordt, wordt als het summum aanbevolen.

Nee DIA, je kunt beter niet om een oordeel over een preek vragen aan bepaalde mensen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Roddelpraatjes weggehaald.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:Houden zo. Die rare preekbesprekingen die hier af en toe langskomen... een eerlijke prediking wordt op basis van allerlei bijzaken afgekeurd en allerlei verbondsmatige prediking waar nauwelijks gesepareerd wordt, wordt als het summum aanbevolen.

Nee DIA, je kunt beter niet om een oordeel over een preek vragen aan bepaalde mensen.
Beste Erasmiaan, zou je wat meer kunnen zeggen over de dikgedrukte zinnen?
Ik ben benieuwd of je daar ook preken uit de luisterkring mee bedoelt en wat je dan weerhoudt om daar Bijbels-kritische kanttekeningen bij te maken. Daar zouden we allemaal ons voordeel mee kunnen doen.
Overigens ook als het om andere aanbevolen preken gaat, maar ik voel me wel een beetje verantwoordelijk voor de preekluisterkring.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Erasmiaan schreef:Houden zo. Die rare preekbesprekingen die hier af en toe langskomen... een eerlijke prediking wordt op basis van allerlei bijzaken afgekeurd en allerlei verbondsmatige prediking waar nauwelijks gesepareerd wordt, wordt als het summum aanbevolen.

Nee DIA, je kunt beter niet om een oordeel over een preek vragen aan bepaalde mensen.
Beste Erasmiaan, zou je wat meer kunnen zeggen over de dikgedrukte zinnen?
Ik ben benieuwd of je daar ook preken uit de luisterkring mee bedoelt en wat je dan weerhoudt om daar Bijbels-kritische kanttekeningen bij te maken. Daar zouden we allemaal ons voordeel mee kunnen doen.
Overigens ook als het om andere aanbevolen preken gaat, maar ik voel me wel een beetje verantwoordelijk voor de preekluisterkring.
Tja Helma, volgens mij heb ik van jouw hand nog geen rare preekbesprekingen gezien. Maar wel van andere forummers waarbij ik echt mijn wenkbrauwen heb gefronst. Het lust me eerlijk gezegd niet om daar nader op in te gaan, maar ik zou zeggen: wie de schoen past, trekke hem aan. Het kan best verdriet doen als preken van predikanten die je liefhebt, afgekraakt worden op niet-inhoudelijke gronden of semi-inhoudelijke gronden.

Dan zeg ik tegen o.a. DIA: geniet er zelf maar van in stilte en vraag niet om het oordeel van mede-forummers.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Helemaal eens. Je mag best opbouwende kritiek hebben, maar ik kan me heel goed voorstellen wat @Erasmiaan voelt. Ik heb in het verleden geregeld preken aanbevolen. Niet zelden was daar te veel negatieve kritiek op. Nu ben ik zelf ook een actief deelnemer aan de 'Preekluisterkring' (wellicht moet ik het daar plaatsen), maar misschien is het een idee om voortaan ook aan te geven (in de eerste plaats) wat je geleerd hebt van de preek, en niet gelijk te beginnen met een uitspraak van de dominee waar je het niet mee eens bent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Dank voor je antwoord. Het is goed om eerlijk te luisteren en niet om bijzaken een preek of predikant af te keuren. Dat gevaar lopen we wel ja.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21758
Je kan de dienst van vanavond zelfs terug kijken.
Nu niet meer, alleen te beluisteren.
Jesaja40
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:56

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jesaja40 »

Nu mee te luisteren: ds. Verschuure in GG Soest
https://kerkdienstgemist.nl/streams/1367847
"Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams."
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23858

Wat een heerlijke, eerlijke en gunnende preek! Zeer aan te bevelen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23858

Wat een heerlijke, eerlijke en gunnende preek! Zeer aan te bevelen!
Dat geloof ik. Ik ken hem niet anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mara »

mulder schreef:
Zomaar wat me opvalt...
wordt een trillende bidstem niet afgeleerd op de theol. school der gergem? zelfs in mijn kerkverband (ggin) komt dat eigenlijk niet meer voor onder de laatste studenten. tijdens het gebed een hele andere stem dan nu in de preek.
er wordt wel lekker snel gezongen!
Ik hoop dat ze dit inderdaad afleren, want het is in sommige gemeenten echt erg. Ook ouderlingen die dit doen.
Men denkt blijkbaar dat dit eerbiediger is.
In het grote gebed werd gebeden voor iemand die ernstig ziek was, dan kan ik het nog wel passend vinden, maar er was een baby geboren en een echtpaar was 50 jaar getrouwd. Dankend met zo'n treurige bibberstem. :fi
Er zijn ook vaders die dit thuis doen.
Mijn vader zei altijd tegen ons: bidt gewoon zoals je ook praat. Met eerbied, maar met jouw normale manier van spreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

VHG Driedorp
1930 ds K Veldman
Te luisteren op Kerkfoon.nl
Plaats reactie