Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Dank voor de toelichting. Als het zo bedoeld was, dan ben ik het er natuurlijk mee eens. Ik heb de neiging om te lezen wat er staat, en dat is vaak goed, maar soms wat minder profijtelijk.

De DKO kun je zeker gebruiken als ondersteuning van het standpunt dat je geen Opwekkingsliederen in de kerk zou moeten zingen. Dan is mij na vier(?) bladzijden ook duidelijk wat de strekking was van deze opmerking.

Maar waar ik het absoluut niet mee eens ben, is dat de mening (onduidelijk blijft soms of het dan gaat over de oproep tot vertrek, maar dat lijkt toch de strekking, bovendien is dat het onderwerp van dit draadje) in verschillende bijdragen in de afgelopen pagina's nog steeds in de schoenen van ds. De Heer wordt geschoven. Hij heeft zich hierover voor zover ik kan beoordelen zeer zorgvuldig en vrij genuanceerd uitgelaten en of je het met hem eens bent of niet, het past niet om hem dan allerlei boosaardigheden in de mond te leggen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Dank voor de toelichting. Als het zo bedoeld was, dan ben ik het er natuurlijk mee eens. Ik heb de neiging om te lezen wat er staat, en dat is vaak goed, maar soms wat minder profijtelijk.

De DKO kun je zeker gebruiken als ondersteuning van het standpunt dat je geen Opwekkingsliederen in de kerk zou moeten zingen. Dan is mij na vier(?) bladzijden ook duidelijk wat de strekking was van deze opmerking.

Maar waar ik het absoluut niet mee eens ben, is dat de mening (onduidelijk blijft soms of het dan gaat over de oproep tot vertrek, maar dat lijkt toch de strekking, bovendien is dat het onderwerp van dit draadje) in verschillende bijdragen in de afgelopen pagina's nog steeds in de schoenen van ds. De Heer wordt geschoven. Hij heeft zich hierover voor zover ik kan beoordelen zeer zorgvuldig en vrij genuanceerd uitgelaten en of je het met hem eens bent of niet, het past niet om hem dan allerlei boosaardigheden in de mond te leggen.
Dan zijn wij het ook weer met elkaar eens :super
Ik had er beter aan gedaan de opmerking te maken zonder het draadje te citeren.

De opmerking om de kerk te verlaten waar opwekkingsliederen worden gezongen kwam inderdaad niet van ds. de Heer maar van een van de andere sprekers (Macleane)!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Simon0612 schreef:Kun je eens uitleggen wat je bedoelt met de zwart-wit benadering? Want ik merkte alleen op dat ds de Heer de DKO aan zijn zijde heeft. Overigens net zoals Erasmiaan zojuist ook nog een keer zei. Heeft die dan ook zwart wit benadering?

Ik heb me verbaasd wat dat voor emoties en opmerkingen oproept. Blijkbaar was het een zeer gevoelige opmerking.
Beste Simon, wederom met dank aan Valcke voor het keurig verwoorden van het punt. Ook DDD heeft dat toegelicht en ik maak op uit jouw laatste reactie dat ook wij het inhoudelijk wel eens zullen zijn. :)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Natuurlijk ligt dat gevoelig. Ten eerste al omdat hier een dominee de schuld krijgt, en ten tweede omdat het in dit draadje gaat over een oproep tot kerkscheuring. Dat lijkt me geen geschikte plaats om te zeggen dat de DKO een zogenaamd standpunt van ds. de Heer om te vertrekken, ondersteunt.

Ten eerste omdat het geen standpunt is van deze dominee en ten tweede omdat het onzin is dat de DKO dat standpunt ondersteunt.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Natuurlijk ligt dat gevoelig. Ten eerste al omdat hier een dominee de schuld krijgt, en ten tweede omdat het in dit draadje gaat over een oproep tot kerkscheuring. Dat lijkt me geen geschikte plaats om te zeggen dat de DKO een zogenaamd standpunt van ds. de Heer om te vertrekken, ondersteunt.

Ten eerste omdat het geen standpunt is van deze dominee en ten tweede omdat het onzin is dat de DKO dat standpunt ondersteunt.
Ik ga niet opnieuw de discussie beginnen, en ik was ook van plan niet meer te reageren. Wel wil ik het volgende nog opmerken.

Je eerste punt is pas achteraf duidelijk, zie daarvoor je eigen opmerking van 11 juni om 22:57. Daar heeft u het over: “de oproep van deze meneer”. Terwijl ik op dat moment niets over de oproep had gezegd maar enkel op een draadje reageerde waar foutieve informatie in stond.

Het tweede heb je gelijk dat je het kerkverlaten n.a.v. de gezangen niet kan onderbouwen met de DKO. Maar feit blijft dat de mening van deze ds gebaseerd is op de DKO.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door KGPHP »

Ds. De Heer geeft nadere uitleg:

https://cip.nl/cip+/74148-ds-de-heer-le ... hNJcRMWFxI

M.i. een prachtig en duidelijke verwoording. Benieuwd naar de andere artikelen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

Jammer genoeg kan ik het artikel van ds. De Heer niet lezen. Daarvoor moet je ingelogd zijn....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Het tweede deel in de serie van vier artikelen over Opwekkingsmuziek.
Tot nu toe een helder en genuanceerd verhaal van ds De Heer, waar ik het grotendeels mee eens ben:

https://cip.nl/cip+/74290-ds-de-heer-ki ... VCAim2kkgU


Ik weet niet of het aan de journalist ligt, of de voorzichtigheid rond dit onderwerp, maar deze twee artikelen zijn vele malen genuanceerder, positiever en hartelijker van toon, dan sommige andere artikelen die ik van deze predikant gelezen heb.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Ik denk dat je er van uit zou kunnen gaan dat het ligt aan de dominee. ;-) Ik heb een interview gehoord, live, en dat was ook zorgvuldig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door parsifal »

Bezorgd schreef:Het tweede deel in de serie van vier artikelen over Opwekkingsmuziek.
Tot nu toe een helder en genuanceerd verhaal van ds De Heer, waar ik het grotendeels mee eens ben:

https://cip.nl/cip+/74290-ds-de-heer-ki ... VCAim2kkgU


Ik weet niet of het aan de journalist ligt, of de voorzichtigheid rond dit onderwerp, maar deze twee artikelen zijn vele malen genuanceerder, positiever en hartelijker van toon, dan sommige andere artikelen die ik van deze predikant gelezen heb.
Hier vind ik eigenlijk weinig inhoudelijks in het artikel naar voren komen. Ik ben het volledig met hem eens wat betreft het volume van de muziek trouwens. Dat is ook in sommige kerken veel te luid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik denk dat je er van uit zou kunnen gaan dat het ligt aan de dominee. ;-) Ik heb een interview gehoord, live, en dat was ook zorgvuldig.
Inderdaad. Dat weet ik wel zeker. Het is bekend dat hij alle interviews altijd eerst uitgebreid wil overlezen voordat het geplaatst wordt. Dat heeft met zijn journalistieke verleden te maken. In de prediking, die ik regelmatig van hem mag horen, is hij ook altijd zeer zorgvuldig. En het verslag van de betreffende avond wat zoveel stof deed opwaaien is waarschijnlijk minder genuanceerd geweest dan wij allen hier deden voorkomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door KGPHP »

Bezorgd schreef:Het tweede deel in de serie van vier artikelen over Opwekkingsmuziek.
Tot nu toe een helder en genuanceerd verhaal van ds De Heer, waar ik het grotendeels mee eens ben:

https://cip.nl/cip+/74290-ds-de-heer-ki ... VCAim2kkgU

Ik weet niet of het aan de journalist ligt, of de voorzichtigheid rond dit onderwerp, maar deze twee artikelen zijn vele malen genuanceerder, positiever en hartelijker van toon, dan sommige andere artikelen die ik van deze predikant gelezen heb.
Ook dit tweede deel is inderdaad helder.
Hoewel het normaal zou moeten zijn, is het heerlijk om te ervaren dat predikanten uit onze gezindte genuanceerd kunnen denken over dit soort uiterlijkheden.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Gisteren stond er een zeer interessant artikel in de krant van Jaco van der Knijff, met als veelzeggende titel: 'De spagaat rond opwekking'.

https://www.rd.nl/muziek/de-spagaat-ron ... -1.1612372
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Gisteren stond er een zeer interessant artikel in de krant van Jaco van der Knijff, met als veelzeggende titel: 'De spagaat rond opwekking'.

https://www.rd.nl/muziek/de-spagaat-ron ... -1.1612372
Een heel goed artikel! Ik heb het 3 keer gelezen. Hoop dat het inderdaad een spiegel is voor veel mensen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Gisteren stond er een zeer interessant artikel in de krant van Jaco van der Knijff, met als veelzeggende titel: 'De spagaat rond opwekking'.

https://www.rd.nl/muziek/de-spagaat-ron ... -1.1612372
Er is al eerder duidelijke taal geschreven. Zo het lijkt is men dat vergeten, of wat me waarschijnlijker lijkt, wilde men dat, zeker in bepaalde kringen vergeten:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... lse-norm/6
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie