Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:Precies. Het is een redenering van likmevestje.
Net zoals jouw laatste twee reacties.
Natuurlijk. Maar je schrijft zulke domme dingen, dat daar niet tegen in te argumenteren is. Anderen hebben daar al uitvoerig op gewezen.

Je vergeet steeds in te gaan op het terechte bezwaar dat de DKO of synodebesluiten van deze nationale synode op geen enkele wijze gemeenteleden oproepen om bij niet naleving van deze bepaling uit de kerk te stappen. Die stelling is volkomen onhistorisch en flauwekul. Ik heb geen zicht op wat er precies besproken is, maar ik weet vrij zeker dat dát in ieder geval niet aan de orde kwam.

Je zou dus eerst je eigen stellingen wat beter kunnen onderbouwen in plaats van zomaar wat roepen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Precies. Het is een redenering van likmevestje.
Net zoals jouw laatste twee reacties.
Natuurlijk. Maar je schrijft zulke domme dingen, dat daar niet tegen in te argumenteren is. Anderen hebben daar al uitvoerig op gewezen.

Je vergeet steeds in te gaan op het terechte bezwaar dat de DKO of synodebesluiten van deze nationale synode op geen enkele wijze gemeenteleden oproepen om bij niet naleving van deze bepaling uit de kerk te stappen. Die stelling is volkomen onhistorisch en flauwekul. Ik heb geen zicht op wat er precies besproken is, maar ik weet vrij zeker dat dát in ieder geval niet aan de orde kwam.

Je zou dus eerst je eigen stellingen wat beter kunnen onderbouwen in plaats van zomaar wat roepen.
Ik ga verder niet in op jouw denigrerende kwalificaties. Wel leuk om te zien hoe je in de stijgers gaat :langue

De DKO roept inderdaad niet op om je kerk te verlaten. Het roept wel kerkenraden op om “gezangen te weren”, of al reeds andere gezangen die in gebruik genomen zijn, uitgezonderd de genoemde in de DKO, “af te stellen”. Voor de andere spreker van die avond (Macleane) is dat blijkbaar voldoende om een kerk te verlaten als kerkenraden daar geen gehoor aan geven. Zo denk ik dat ieder daar zijn afweging in moet maken.

Ik schreef dat ds de Heer hierin de DKO volgt. Maar ik had beter kunnen zeggen dat de achterliggende gedachte, niet de oproep zelf dus, wel conform de DKO kan zijn.

Ps: ik voerde zelf geen stelling maar wilde alleen wijzen op het feit dat de DKO er ook een mening over heeft.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 12 jun 2019, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door eilander »

Van beide kanten kun je hier helemaal niets mee, meen ik. De situatie was toen niet zo dat je diverse kerken van gereformeerd belijden had. Ik pleit niet voor een makkelijke overstap, maar het kerkelijk landschap is dermate anders dat je met zo'n tekst volgens mij niets kunt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door parsifal »

Waarom zo fel. Je kunt van de DKO niet verwachten dat ze rekening houdt met meerdere protestantse kerkverbanden in een gemeente. De tijden waren anders. De DKO is verder in deze discussie niet direct relevant (juist vanwege de situatie van meerdere protestantse kerken dicht bij elkaar). Het lijkt dan meer van belang om de argumenten voor of tegen opwekkingsmuziek Bijbels te onderbouwen.

Alleen direct Bijbelse liederen zingen zou een argument kunnen zijn (waardoor sommige van de "enige gezangen" vervallen, zoals aangegeven en sommige opwekkingsliederen toegevoegd kunnen worden; en mogelijk wat aan de berijming moet worden gedaan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Ik schreef dat ds de Heer hierin de DKO volgt. Maar ik had beter kunnen zeggen dat de achterliggende gedachte, niet de oproep zelf dus, wel conform de DKO kan zijn.

Ps: ik voerde zelf geen stelling maar wilde alleen wijzen op het feit dat de DKO er ook een mening over heeft.
Zonder me in de discussie te mengen, waar ik zie dat de bekende personen weer de bekende stokpaardjes berijden, was dit volgens mij ook gewoon je eerste bijdrage. Ik kon die best volgen eigenlijk.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Dat ds. De Heer tegen gezangen in de eredienst is, is wel helder, @Simon0612
De DKO is echter een kerkorde, en geen grondwet voor de kerk, daar ligt toch een verschil. De DKO functioneert niet als een pauselijke 'ex cathedra'.
Daarnaast heeft ds. De Heer nergens gezegd dat iemand zijn gemeente moet verlaten als er gezangen worden gezongen. Dat is een feitelijke onjuistheid.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Desiree »

Ik dacht dat het een antwoord was op een vraag uit de zaal toch? In de context moet je die verstaan... in de context van een reformatorische avond.

Naar mijn idee kun je juist heel goed kerken in een kerk waar je gezangen/sela mag zingen. Maar dat is dan meer een persoonlijke mening en ervaring.

Links en rechts in de kerk, zal altijd blijven bestaan, blijkbaar. Ze waarschuwen soms voor elkaar. Nou prima hoor, het is nooit verkeerd om nog eens na te denken en te overzien. Maar als je maar bedenkt dat je het werk van de Geest als mens niet kunt overzien... want Die verbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Desiree schreef:Ik dacht dat het een antwoord was op een vraag uit de zaal toch? In de context moet je die verstaan... in de context van een reformatorische avond.
Dat antwoord was niet van ds. De Heer maar van een andere spreker :) En inderdaad, je moet dat in de context zien van die bewuste avond en de vraagsteller.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Desiree »

GJdeBruijn schreef:
Desiree schreef:Ik dacht dat het een antwoord was op een vraag uit de zaal toch? In de context moet je die verstaan... in de context van een reformatorische avond.
Dat antwoord was niet van ds. De Heer maar van een andere spreker :) En inderdaad, je moet dat in de context zien van die bewuste avond en de vraagsteller.
Ik ben de naam kwijt van die meneer.. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

GJdeBruijn schreef:Dat ds. De Heer tegen gezangen in de eredienst is, is wel helder, @Simon0612
De DKO is echter een kerkorde, en geen grondwet voor de kerk, daar ligt toch een verschil. De DKO functioneert niet als een pauselijke 'ex cathedra'.
Daarnaast heeft ds. De Heer nergens gezegd dat iemand zijn gemeente moet verlaten als er gezangen worden gezongen. Dat is een feitelijke onjuistheid.
Je hebt gelijk dat ds de Heer dat niet gezegd heeft. Heb het dan ook aangepast. Ds de Heer stelt tijdens de avond/artikel dat opwekkingsliederen botsen met wet en evangelie. Macleane gaf in een antwoord op een vraag aan om een gemeente waar opwekkingsmuziek wordt gezongen zeker te verlaten.

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548

Daarnaast over de kerkorde. Kerkorde is geen grondwet, wel het kerkrecht.

Verder ga ik er niet over in discussie. Ik wilde alleen aantonen dat ook de DKO hierover nagedacht / een mening heeft. En veel kerken hebben een de kerkorde die nog steeds gebaseerd is op de DKO of hanteren de DKO.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

Simon0612 schreef: Sterker nog, in de kerkorde van de Ger Gem (2008) staat de letterlijke tekst nog van de DKO (artikel 69). Het besluit van die tijd wordt dus nog zeker toegepast.
Ehm... als het zo uitkomt, ja.
Als het gaat over het aftreden van ambtsdragers stapt men húp over de DKO heen. Beetje selectief allemaal.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Simon0612 schreef: Sterker nog, in de kerkorde van de Ger Gem (2008) staat de letterlijke tekst nog van de DKO (artikel 69). Het besluit van die tijd wordt dus nog zeker toegepast.
Ehm... als het zo uitkomt, ja.
Als het gaat over het aftreden van ambtsdragers stapt men húp over de DKO heen. Beetje selectief allemaal.
De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
GJdeBruijn schreef:De DKO is echter een kerkorde, en geen grondwet voor de kerk, daar ligt toch een verschil. De DKO functioneert niet als een pauselijke 'ex cathedra'.
We hebben met elkaar een kerkorde, maar het maakt niet uit of je je er wel of niet aan houdt, zoiets?

Ik ben het volledig met Simon eens en ik vind zijn antwoorden verre van dom.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Erasmiaan schreef:
GJdeBruijn schreef:De DKO is echter een kerkorde, en geen grondwet voor de kerk, daar ligt toch een verschil. De DKO functioneert niet als een pauselijke 'ex cathedra'.
We hebben met elkaar een kerkorde, maar het maakt niet uit of je je er wel of niet aan houdt, zoiets?
Nee, dat is een karikatuur en dat weet jij vast ook wel :huhu
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

GJdeBruijn schreef:
Erasmiaan schreef:
GJdeBruijn schreef:De DKO is echter een kerkorde, en geen grondwet voor de kerk, daar ligt toch een verschil. De DKO functioneert niet als een pauselijke 'ex cathedra'.
We hebben met elkaar een kerkorde, maar het maakt niet uit of je je er wel of niet aan houdt, zoiets?
Nee, dat is een karikatuur en dat weet jij vast ook wel :huhu
Maar zullen we dan ook vaststellen dat jouw opmerkingen iets te relativerend zijn?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door GJdeBruijn »

Erasmiaan schreef:Maar zullen we dan ook vaststellen dat jouw opmerkingen iets te relativerend zijn?
Waarom?
Plaats reactie