Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Ja, zo'n ouderwetse die je vastdraait aan de keukentafel.
:super
Ik moest vorig jaar wel een nieuwe kopen want de oude (zo'n oranje nog) was tot op de draad versleten.
Ik kreeg hem als huwelijkskado, heb hem regelmatig uitgeleend aan mijn ouders, die er zakken vol mee gesneden hebben.
Dit is wel een goede, maar toch niet zo sterk als de vorige.
Die bij de Blokker liggen zijn helemaal niks, van plastic. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Nee klopt, die zijn inderdaad niet fijn. Mijn draaier komt ergens van een rommelmarkt vandaag. Mijn oudoom wist dat ik er 1 zocht en bracht hem mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Zaterdagavond maakte ik het pakket open van de gele soep, maar het was niet om aan te zien.
Beschimmelde tomaten, aangevreten paprika, een misvormde prei.
Omdat de peterselie op de tomaat lag die het meest beschimmeld was, moest dat ook weg.
Ik heb het in zn geheel bewaard, met kassabon en vanmorgen terug gegeven aan de balie.
Verkoopster was het geheel met me eens. Dat heb ik nog niet eerder gezien, zei ze.
Pakket zou tot gisteren houdbaar moeten zijn. :hum

Kinderen eten niet thuis vanavond, dus man en ik eten het klassieke aspergerecht. Voor het laatst denk ik.
Het zijn de zogenoemde buitenbeentjes, maar daar is helemaal niks mis mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Asperges hebben wij dit jaar weinig gegeten. Ook de aspergesoep ( waar meer animo voor is dan gekookte asperges) heeft weinig op het menu gestaan.

Wij eten vanavond andijviestamppot met spekjes en worst. Ik heb weinig tijd om te koken tussen zwem- en muzieklessen in.

Ik zag in de buurt dat ze weet tomaten verkochten per 6 kg voor €3,00. Ik denk dat ik wat dozen in ga slaan voor de inmaak van saus en soep. Heerlijk! wij zitten midden in een verbouwing, dus naast elke dag stofzuigen en dweilen( en mijn gewone werk dat wel doorgaat) kan ik weinig doen. Dus dan maar de voedselvoorraad uitbreiden
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Asperges hebben wij dit jaar weinig gegeten. Ook de aspergesoep ( waar meer animo voor is dan gekookte asperges) heeft weinig op het menu gestaan.
Ik heb nog maar 2 keer aspergesoep gekookt dit seizoen en nog niet klaargemaakt als hoofdgerecht.
merel schreef:Ik zag in de buurt dat ze weet tomaten verkochten per 6 kg voor €3,00. Ik denk dat ik wat dozen in ga slaan voor de inmaak van saus en soep. Heerlijk!
Mijn schoondochter had een hele grote zak pomedori tomaten gekregen.
Ze gaf ze aan mij omdat ze echt geen tijd en puf had (vanwege een rijtje nachtdiensten achtereen) om ze te koken en ze konden niet lang blijven liggen.
Ik heb ze ontveld en er passata van gemaakt, meteen soep ervan gekookt en de rest staat in bakken in de vriezer.
Dat kwam zaterdag dus goed van pas toen de gele soep niet doorging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bertiel »

Mn favoriete groente: postelein :slurp
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:Mn favoriete groente: postelein :slurp
O heerlijk. :langue
Het valt nu onder de vergeten groentes.
Mijn leeftijdsgenoten zeggen: bleeegh, lust jij die slijmerige groernte? Maar die herinneren zich de te lang doorgekookte postelein van hun moeder.
En de jonge generatie zegt: porselein, nooit van gehoord.
AH verkoopt het kort, maar in afgepaste bakken. De groenteman verkoopt het los.
Rauw ook erg lekker Bertiel, gewoon door de aardappelpuree roeren. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zonnebloem »

Boontjes, aardappels uit de airfryer en soort peperburgers.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
Bertiel schreef:Mn favoriete groente: postelein :slurp
O heerlijk. :langue
Het valt nu onder de vergeten groentes.
Mijn leeftijdsgenoten zeggen: bleeegh, lust jij die slijmerige groernte? Maar die herinneren zich de te lang doorgekookte postelein van hun moeder.
En de jonge generatie zegt: porselein, nooit van gehoord.
AH verkoopt het kort, maar in afgepaste bakken. De groenteman verkoopt het los.
Rauw ook erg lekker Bertiel, gewoon door de aardappelpuree roeren. :)
Eet jij de postelein dan als stamppot? Hoeveel gram per persoon gebruik je? Ik had pas raapstelen stamppot, maar daar had ik een behoorlijke hoeveelheid van nodig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Eet jij de postelein dan als stamppot? Hoeveel gram per persoon gebruik je? Ik had pas raapstelen stamppot, maar daar had ik een behoorlijke hoeveelheid van nodig.
Ja in de stamppot gaat het rauw. Ik reken op zo'n 150-200 gram per persoon, ligt eraan of er veel dikke steeltjes zijn. Die snijd ik er nl af. Gekookt heb je uiteraard meer van nodig. Kort koken dan, hooguit 5 of 6 minuutjes.
Ik ben al een tijdje op zoek naar snijbiet. Dat ligt dus ook niet in de reguliere supermarkten.

Ik ben blij dat er toch weer een aantal vergeten groentes in het aanbod zijn gekomen, ook bij de supers.
Pastinaak en koolrabi is eigenlijk altijd wel verkrijgbaar bij de AH XL.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Zelfgemaakte yoghurt. Ik haal melk bij de boer en maak er yoghurt van. Ik moet even wennen, ik at nooit yoghurt eigenlijk, meer kwark. Maar het is wel lekker, en naar men zegt heel gezond. Het werk valt ook wel mee, het is dat het tien minuten fietsen is naar de boer. En als ik daar toch ben, neem ik meteen boerenkarnemelk mee. Die is lekkerder dan de gezuurde ondermelk uit de super... En een keer een stuk kaas, maar die smaakte niet zo boerig. Man dacht dat het fabriekskaas was.
Die yoghurt wil ik wel blijven doen, het is leuk. Ik heb een oude hooikist, die komt hierbij goed van pas.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:Zelfgemaakte yoghurt. Ik haal melk bij de boer en maak er yoghurt van. Ik moet even wennen, ik at nooit yoghurt eigenlijk, meer kwark. Maar het is wel lekker, en naar men zegt heel gezond. Het werk valt ook wel mee, het is dat het tien minuten fietsen is naar de boer. En als ik daar toch ben, neem ik meteen boerenkarnemelk mee. Die is lekkerder dan de gezuurde ondermelk uit de super... En een keer een stuk kaas, maar die smaakte niet zo boerig. Man dacht dat het fabriekskaas was.
Die yoghurt wil ik wel blijven doen, het is leuk. Ik heb een oude hooikist, die komt hierbij goed van pas.
Lekker is dat he zelfgemaakte yoghurt,Afbeelding
Ik maak regelmatig zelf yoghurt, karnemelk en kefir.
Ingrediënten koop ik bij yoghurt.nl.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Ik gebruik voor de yoghurt een beker van de vorige portie die ik gemaakt heb. Het lijkt steeds beter te worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

yoghurt.nl rekent wel prijsjes zeg :oO
Ik ben begonnen met volle yoghurt uit de supermarkt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Arja »

Dodo schreef:yoghurt.nl rekent wel prijsjes zeg :oO
Ik ben begonnen met volle yoghurt uit de supermarkt.
Griekse yoghurt is pas lekker! Dikker en romiger dan volle. Het wordt gezeefd om vloeibare melkwei te verwijderen.
Plaats reactie