Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:De DKO roept andere kerken niet op om deze beslissing te volgen, laat staan om individuele leden van andere kerken te inspireren om van kerk te wisselen.

Het was een besluit voor de Nederlandse Gereformeerde Kerk uit die tijd. Dat is niet te vergelijken met de oproep van deze meneer.
Tja, op die manier is echt werkelijk alles te relativeren en hoef je nergens meer discussie over te hebben. Volgens mij zijn er nog genoeg kerkverbanden die deze kerkorde grotendeels hanteren of de kerkorde baseren op de DKO.

Sterker nog, in de kerkorde van de Ger Gem (2008) staat de letterlijke tekst nog van de DKO (artikel 69). Het besluit van die tijd wordt dus nog zeker toegepast.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 11 jun 2019, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

Hendrikus schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Waarom is het vreemd? Ds de Heer volgt hierin gewoon de Dordste kerkorde:
Dordt, Dordter, Dordst? :langue
Foutje :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door gallio »

Simon0612 schreef:
merel schreef:Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Waarom is het vreemd? Ds de Heer volgt hierin gewoon de Dordtse kerkorde:

LXIX.
In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien Geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; het gezang: O God, Die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld om het zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en daar er enige al bereids ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.”
Het feit dat dit allicht in strijd is met Dordt was niet de reden voor de oproep natuurlijk. Het ging over de inhoud van de gezangen.

Als je trouwens met de DKO wil gaan schermen, zorg dan wel dat je die zelf 100% volgt. Ik geloof dat dat bij de meeste kerkverbanden ook niet zo is.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

gallio schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Waarom is het vreemd? Ds de Heer volgt hierin gewoon de Dordtse kerkorde:

LXIX.
In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien Geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; het gezang: O God, Die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld om het zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en daar er enige al bereids ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.”
Het feit dat dit allicht in strijd is met Dordt was niet de reden voor de oproep natuurlijk. Het ging over de inhoud van de gezangen.

Als je trouwens met de DKO wil gaan schermen, zorg dan wel dat je die zelf 100% volgt. Ik geloof dat dat bij de meeste kerkverbanden ook niet zo is.
Wat is dat nu weer voor gek verwijt? Ik scherm er helemaal niet mee. Ik stel alleen dat ds. de Heer hierin de DKO volgt. Niet meer en niet minder. Wellicht was dat niet de reden van zijn oproep, maar ongeacht de reden volgt hij hier wel de DKO. Volgens mij is dat gewoon een feit.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door gallio »

Simon0612 schreef:
Wat is dat nu weer voor gek verwijt? Ik scherm er helemaal niet mee. Ik stel alleen dat ds. de Heer hierin de DKO volgt. Niet meer en niet minder. Wellicht was dat niet de reden van zijn oproep, maar ongeacht de reden volgt hij hier wel de DKO. Volgens mij is dat gewoon een feit.
Rustig maar, je hoeft niet zo fel uit te pakken Simon0612.

De DKO roept op om de gezangen die al in gebruik zijn af te schaffen. De oproep om een kerk te verlaten gaat veel verder dan dat.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Precies. Het is een redenering van likmevestje.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

gallio schreef:
Simon0612 schreef:
Wat is dat nu weer voor gek verwijt? Ik scherm er helemaal niet mee. Ik stel alleen dat ds. de Heer hierin de DKO volgt. Niet meer en niet minder. Wellicht was dat niet de reden van zijn oproep, maar ongeacht de reden volgt hij hier wel de DKO. Volgens mij is dat gewoon een feit.
Rustig maar, je hoeft niet zo fel uit te pakken Simon0612.

De DKO roept op om de gezangen die al in gebruik zijn af te schaffen. De oproep om een kerk te verlaten gaat veel verder dan dat.

Ik ben de rust zelve hoor, maar ik hou er niet van als me woorden in de mond gelegd worden die ik niet gesproken heb.

Zeker gaat dat verder dan het artikel letterlijk zegt. Al is het artikel vrij duidelijk over de andere gezangen:

“Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men deze met de gevoeglijkste middelen afstellen.”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Precies. Het is een redenering van likmevestje.
Net zoals jouw laatste twee reacties.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door gallio »

Simon0612 schreef:… “Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men deze met de gevoeglijkste middelen afstellen.”
Juist. De oproep om een kerk te verlaten gaat veel verder dan de wens om het zingen van gezangen op termijn af te schaffen. Het was gewoon een zaak van weinig betekenis toen, en nu nog minder.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

gallio schreef:
Simon0612 schreef:… “Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en waar er enige alreeds ingevoerd zijn, zal men deze met de gevoeglijkste middelen afstellen.”
Juist. De oproep om een kerk te verlaten gaat veel verder dan de wens om het zingen van gezangen op termijn af te schaffen. Het was gewoon een zaak van weinig betekenis toen, en nu nog minder.
Een aantal dingen die je nu zegt kloppen volgens mij niet:

- Het is geen wens geweest om gezangen te weren. Maar een stellig besluit! Er staat duidelijk: “In de kerken zullen alleen....gezongen worden.” en “Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren”
- Op termijn afschaffen? Er staat “zal men weren”. Er staat niet “zal men op termijn weren”. En van de al reeds ingevoerde gezangen zegt men dat ze met gevoeglijkste middelen moet afstellen. Zoals ik dat lees dus: met gepaste/geschikste middelen ongedaan maken. Er wordt verder niets over termijnen geschreven.
- Waar basseer jij op dat het een zaak van weinig betekenis was? Juist het feit dat het in de kerkorde is opgenomen zegt dat het een zaak was die er wel degelijk toe deed.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door refo »

Heb je enig idee wat de Dortste vaderen aldus deed besluiten?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Zita »

De Morgenzang en de Avondzang vallen ook buiten de toegestane liederen, toch?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

Zita schreef:De Morgenzang en de Avondzang vallen ook buiten de toegestane liederen, toch?
Als je naar artikel 69 van de DKO kijkt wel ja.
Even als het “eigen geschrift van David”.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:De Morgenzang en de Avondzang vallen ook buiten de toegestane liederen, toch?
Terechte opmerking. In die zin word de DKO nergens meer strikt nageleefd. Ik herinner me dat we in de OGG op catechisatie regelmatig Een eigen geschrift Davids, en in de avonddienst het Symbolum Apostolorum uit het psalmboek van Datheen zongen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:De Morgenzang en de Avondzang vallen ook buiten de toegestane liederen, toch?
10 Geb: 9 ook
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie