Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Tiberius »

Waarom zou hij specifiek voor N-Z opgeleid worden?
johannes1
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2012, 12:17

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door johannes1 »

Roeline schreef:Zou het feit dat New-Zealand weer gaat stemmen voor een predikant er indirect op kunnen wijzen dat dhr. Evers niet specifiek voor N-Z zal worden opgeleid?
Het zou ook er op kunnen wijzen dat ze ter overbrugging een dominee beroepen. Binnen de Ger Gem worden ze natuurlijk na 3 jaar weer beroepbaar en dan komt Evers juist van de Theologische School.

Of hebben ze hem al zo vaak gehoord dat ze hem niet meer willen

Of........

Of......

Of waarom zouden we hierover speculeren want het maakt niet uit wie ze beroepen of waar hij voor opgeleid wordt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Waarom zou hij specifiek voor N-Z opgeleid worden?

Eens. Dat is ook nergens gecommuniceerd, toch? In de OGG zie je ook wel dat lerend ouderlingen in een andere gemeente tot predikant worden bevestigd.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Roeline »

Tiberius schreef:Waarom zou hij specifiek voor N-Z opgeleid worden?
Ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. Hij wordt idd gewoon opgeleid als GG-predikant, maar de discussie op dit forum was vorige week of meneer Evers wellicht alleen voor Nieuw-Zeeland beroepbaar zou worden gesteld. Hoewel al aangetoond was dat dat kerkrechtelijk strikt genomen niet kan, bleef die vraag toch nog een beetje open, voor mij iig.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Roeline »

johannes1 schreef:
Roeline schreef:Zou het feit dat New-Zealand weer gaat stemmen voor een predikant er indirect op kunnen wijzen dat dhr. Evers niet specifiek voor N-Z zal worden opgeleid?
Het zou ook er op kunnen wijzen dat ze ter overbrugging een dominee beroepen. Binnen de Ger Gem worden ze natuurlijk na 3 jaar weer beroepbaar en dan komt Evers juist van de Theologische School.

Of hebben ze hem al zo vaak gehoord dat ze hem niet meer willen

Of........

Of......

Of waarom zouden we hierover speculeren want het maakt niet uit wie ze beroepen of waar hij voor opgeleid wordt.
Ik vind het eigenlijk best wel uitmaken of er een as zendingspredikant wordt aangenomen, een as predikant voor specifiek één werelddeel of een predikant die beschikbaar komt voor alle gemeenten in Nederland en overzee... :jongle
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Delftenaar »

Natuurlijk is het een beetje apart als iemand alleen toegelaten wordt voor een bepaald werelddeel. Net alsof de man voor Nederland (en Amerika) niet goed genoeg is. Dan kan hij later ook niet volwaardig als predikant functioneren, wegens een soort stempel "alleen geschikt voor Nieuw-Zeeland".

Overigens was een tijdje terug een student die opgeleid zou worden voor de zending maar uiteindelijk toch een gemeente in Nederland is gaan dienen.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door amateur-theoloog »

De gemeente in Carterton, Nieuw Zeeland, valt vanwege het deputaatschap Buitenlandse Kerken onder classis Utrecht, waar ds. J.J. van Eckeveld uit Zeist en ds. W. Harinck uit Utrecht deputaat van zijn. Vandaar dat dhr. J.M. Evers zich ook bij het curatorium in Nederland meldde. Wat is daar zo vreemd aan?
Hij zou een beroep aan kunnen nemen naar Carterton zodra hij kandidaat-predikant is over een aantal jaar, het zou ook niet kunnen. Hij zou net zo goed in een Nederlandse gemeente gaan kunnen dienen. Carterton wil namelijk nu ds. A.T. Vergunst of ds. H. Brons beroepen. Stel dat straks de beroepen dominee het beroep aanvaardt, dan zal dhr. J.M. Evers wellicht een Nederlandse gemeente gaan dienen als voorganger.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jongere »

Delftenaar schreef:Natuurlijk is het een beetje apart als iemand alleen toegelaten wordt voor een bepaald werelddeel. Net alsof de man voor Nederland (en Amerika) niet goed genoeg is. Dan kan hij later ook niet volwaardig als predikant functioneren, wegens een soort stempel "alleen geschikt voor Nieuw-Zeeland".
Een vreemde redenering. Het heeft natuurlijk niks te maken met "(niet) goed genoeg zijn".
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand in een afgezonderde gemeente als Carterton zich vanaf het begin geroepen weet voor die specifieke gemeente. Je woont er, je bent deel van die cultuur en dat taalveld, je ziet de nood van deze specifieke gemeente en die wordt 'op je hart gebonden', het kan zelfs een groot deel van je roeping uitmaken. Zeker in het geval van een late roeping kan ik me goed voorstellen dat iemand specifiek wordt opgeleid voor zo'n gemeente, die hij kent en waar hij al dient.
Ik zou niet direct een Bijbelse reden kunnen verzinnen waarom degenen die geroepen worden het Woord te prediken niet op voorhand zouden mogen weten én aangeven waar dat zou moeten zijn. Integendeel, ik denk dat de Schrift vaker voorbeelden geeft waarin roeping én zending naar een concrete plaats direct in elkaars verlengde liggen. In de nieuwtestamentische gemeenten kwamen de voorgangers vrijwel altijd 'op' vanuit de plaatselijke gemeente zelf.
Over het algemeen kan ik goed leven met de "normale" gang van zaken; namelijk een algemene toelating, opleiding en daarna via beroepen een plaats ontvangen in een gemeente die de Heere aanwijst. Ook van die situatie zijn voorbeelden in de Schrift te vinden. Ik zie echter geen reden om die gang van zaken te verabsoluteren. Integendeel, ik denk dat het gevaar aanwezig is om dan een stuk vrijheid te verliezen in het ontvankelijk zijn voor de leiding van de Heere. Dat is omgekeerd natuurlijk net zo waar: ook wie vanaf het begin weet (of meent te weten) waar hij naartoe moet, zal er altijd mee moeten rekenen dat de Heere toch anders kan leiden.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het in het geval van deze student ligt zoals hierboven beschreven. Dat zou ik niet weten en ik heb daar ook niets mee te maken; denk bovendien niet dat het goed is dat uitvoerig op het forum te bespreken. Ik reageer toch omdat ik nu een aantal reacties lees die maar één kant van de zaak belichten. Net zomin als het aan ons is om te besluiten of een student voor één werelddeel geroepen is, is het aan ons om uit te spreken dat hij voor "álle" werelddelen beschikbaar moet zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Jantje »

Ik ben het eens met @Delftenaar. En wat je nu precies allemaal schrijdt, is me niet duidelijk. Je laatste zin lijkt je eerste gedeelte tegen te spreken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door gallio »

Jongere schreef:
Delftenaar schreef:Natuurlijk is het een beetje apart als iemand alleen toegelaten wordt voor een bepaald werelddeel. Net alsof de man voor Nederland (en Amerika) niet goed genoeg is. Dan kan hij later ook niet volwaardig als predikant functioneren, wegens een soort stempel "alleen geschikt voor Nieuw-Zeeland".
Een vreemde redenering. Het heeft natuurlijk niks te maken met "(niet) goed genoeg zijn".
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand in een afgezonderde gemeente als Carterton zich vanaf het begin geroepen weet voor die specifieke gemeente. Je woont er, je bent deel van die cultuur en dat taalveld, je ziet de nood van deze specifieke gemeente en die wordt 'op je hart gebonden', het kan zelfs een groot deel van je roeping uitmaken. Zeker in het geval van een late roeping kan ik me goed voorstellen dat iemand specifiek wordt opgeleid voor zo'n gemeente, die hij kent en waar hij al dient.
Ik zou niet direct een Bijbelse reden kunnen verzinnen waarom degenen die geroepen worden het Woord te prediken niet op voorhand zouden mogen weten én aangeven waar dat zou moeten zijn. Integendeel, ik denk dat de Schrift vaker voorbeelden geeft waarin roeping én zending naar een concrete plaats direct in elkaars verlengde liggen. In de nieuwtestamentische gemeenten kwamen de voorgangers vrijwel altijd 'op' vanuit de plaatselijke gemeente zelf.
Over het algemeen kan ik goed leven met de "normale" gang van zaken; namelijk een algemene toelating, opleiding en daarna via beroepen een plaats ontvangen in een gemeente die de Heere aanwijst. Ook van die situatie zijn voorbeelden in de Schrift te vinden. Ik zie echter geen reden om die gang van zaken te verabsoluteren. Integendeel, ik denk dat het gevaar aanwezig is om dan een stuk vrijheid te verliezen in het ontvankelijk zijn voor de leiding van de Heere. Dat is omgekeerd natuurlijk net zo waar: ook wie vanaf het begin weet (of meent te weten) waar hij naartoe moet, zal er altijd mee moeten rekenen dat de Heere toch anders kan leiden.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het in het geval van deze student ligt zoals hierboven beschreven. Dat zou ik niet weten en ik heb daar ook niets mee te maken; denk bovendien niet dat het goed is dat uitvoerig op het forum te bespreken. Ik reageer toch omdat ik nu een aantal reacties lees die maar één kant van de zaak belichten. Net zomin als het aan ons is om te besluiten of een student voor één werelddeel geroepen is, is het aan ons om uit te spreken dat hij voor "álle" werelddelen beschikbaar moet zijn.
Duidelijk. Je beschrijft het vanuit het perspectief van de man die aangenomen is. Maar de vraagstelling gaat uit van het perspectief van de gemeenten die de man toelaten tot de studie. Dan moet er toch 1 van 2 situaties gelden; de man is alleen voor 1 gemeente beschikbaar, of voor alle gemeenten.

Ook al weet de man die aangenomen is voor 100% zeker dat zijn roeping in een bepaald land ligt, dan kan hij nog niet weten waar zijn Zender hem na die eerste periode stuurt.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Curatorium
Three persons were accepted by the Curatorium of our sister denomination in the Netherlands this past week,
namely, Mr. J. M. Evers, from Carterton, New Zealand, Mr. J. J. Hoogerbrug from Stolwijk and Mr. A. E. Brijder from Werkendam. May the Lord grant His indispensable blessing upon these decisions.
Our own Curatorium hopes to meet on June 5th, in Grand Rapids, MI, at which time several men hope to appear
before the Curatorium with attests. As well, Students J. Slingerland and H. de Leeuw must be examined with respect to their first and fourth year of studies respectively, while the latter must also deliver his final trial sermon before the Curatorium, after which we hope that he may be promoted to the status of Candidate for the minis-
try. May the Lord grant prayer for the members of the Curatorium, those that will appear before them, as well as the instructors and students. May He gladden us, undeservedly, with His deeds

Verstuurd vanaf Alberta (Canada)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door liz boer »

Wat oude berichten met dezelfde vragen
KGPHP schreef:
Daarbij geldt ten aanzien van de beroepbaarstelling van student M.L Dekker, dat hij uitsluitend beroepbaar is voor het werk van het deputaatschap voor Israël in Nazareth.
Bezorgd schreef: Dat vermoed ik ook, maar is geen antwoord op mijn vraag ;)
Bij Al-Chalabi speelde ook zo iets maar is later toch in NL beroepbaar gesteld.

Maar volgens mij word je beroepbaar gesteld in een kerkverband. Ik denk dat de opmerking wat betreft beroepbaarstelling kerkrechtelijk niet meer is dan een niet bindend advies.
Deze vraag stel ik dat, gezien de nood, ik me kan voorstellen dat een aantal gemeenten toch een beroep op Dekker zouden kunnen overwegen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door CvdW »

Wat al gedachten gaan er over RF.

Nu mag er een man van 53 jaar gaan studeren aan de TS. Dat is verblijdend nieuws. In de gebeden hoor ik meestal dat er om jonge mannen wordt gevraagd. Dit geeft hoop voor hen die zich geroepen weten en toch al vijftig jaar zijn geweest.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Pioenroosje »

Dit lees ik op Gergeminfo:
In memoriam (digibron)

Het was de bedoeling dat Ds. Vergunst als legerpredikant uitgezonden zou worden naar Nederlands-lndië, naar Soerabaja op het eiland Java. Zijn thuisgemeente, Leiden, bracht daarvoor een beroep op hem uit. Voor de andere gemeenten was hij niet beroepbaar. Dit beroep werd door hem aangenomen.

Een medische keuring, in verband met zijn uitzending, onderging kandidaat Vergunst met goed gevolg. De uitzending ging echter niet door, omdat de kandidaat zich niet wilde laten inenten. Vervolgens werd hij per 1 december 1949 beroepbaar gesteld voor alle gemeenten.

Vroeger kon dat dus wel.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Bericht door Roeline »

Pioenroosje schreef:Dit lees ik op Gergeminfo:
In memoriam (digibron)

Het was de bedoeling dat Ds. Vergunst als legerpredikant uitgezonden zou worden naar Nederlands-lndië, naar Soerabaja op het eiland Java. Zijn thuisgemeente, Leiden, bracht daarvoor een beroep op hem uit. Voor de andere gemeenten was hij niet beroepbaar. Dit beroep werd door hem aangenomen.

Een medische keuring, in verband met zijn uitzending, onderging kandidaat Vergunst met goed gevolg. De uitzending ging echter niet door, omdat de kandidaat zich niet wilde laten inenten. Vervolgens werd hij per 1 december 1949 beroepbaar gesteld voor alle gemeenten.

Vroeger kon dat dus wel.
Heel wijs.
Waarom zou je andere gemeenten onnodig hoop en gebed geven als de Heere je toch al een plekje gewezen heeft?
Plaats reactie