Gereformeerde Gemeenten

amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door amateur-theoloog »

Hendrikus schreef:
amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Wat een rare discussie. Alsof iemand met Asperger juist niet bij uitstek geschikt zou zijn voor analytische onderzoeken.
Een wetenschappelijk onderzoek (promotie dus) is een wetenschappelijk onderzoek. En de universiteit heeft de ruimte aan hem gegeven om dit promotieonderzoek uit te voeren. Ze trekken de intenties van Arie van der Knijff niet in twijfel wegens zijn stoornis. Wat heeft Asperger er dan überhaupt mee te maken?
Iemand met Asperger kan een uitmuntend wetenschapper zijn, no doubt.
Maar dit is wel een héél specifiek en teer onderwerp, iets wat -zoals ik al eerder aangaf- moeilijk in harde parameters meetbaar is, en wat naar mijn inschatting ook maar ten dele toetsbaar is wanneer je je op gedrukte preken baseert.
Alle respect en waardering voor de prestatie van de promovendus, maar de combinatie van ingrediënten doet bij mij toch vraagtekens rijzen.
Als het onwaarheden bevat, mag dat bestreden worden door de hoogleraren waarbij Arie van der Knijff hoopt te promoveren en door andere wetenschappers. Er mag altijd discussie zijn over de inhoud van een promotieonderzoek, maar we moeten het dan ook inhoudelijk blijven houden en geen vooroordelen hebben. Niet op dit forum, niet in de wetenschap.
En: blijkbaar heeft de universiteit voldoende vertrouwen in hun promovendus, die op dit onderwerp hoopt te promoveren! Als jullie betwijfelingen zouden moeten kloppen, zou de promotie allang gestopt zijn. Maar de hoogleraren zien er genoeg in om Arie van der Knijff te laten promoveren.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 18 mei 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Niet schijnbaar, maar blijkbaar.
Schijnbaar zou niet best zijn.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door amateur-theoloog »

Dodo schreef:Niet schijnbaar, maar blijkbaar.
Schijnbaar zou niet best zijn.
Ja, dat klopt, ik heb het aangepast.
Alhoewel: 'schijnbaar' kan ook kloppen, want wie weet hoe de hoogleraren hun promovendus aan de tand gaan voelen! Hoe zeker het ook is dat de promotie voltooid gaat worden, maar misschien blijft de kritiek niet uit.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:
U promoveert donderdag. En? Hebt u bevinding begrepen?
‘Tot op zekere hoogte. Ik heb volgens mij redelijk nauwkeurig in kaart gebracht wat er gebeurt in preken binnen de Gereformeerde Gemeenten. Net als de beleving, de gedachten, de motieven en de bedoelingen erachter. Het existentiële verlangen, de spiritualiteit van afhankelijkheid en verwondering. Maar mij die geloofsbeleving met zijn pieken en zijn dalen eigen maken, dat kan ik door mijn beperkingen niet. Dat hoeft ook niet; God heeft mij het geloof geschonken dat bij mij past.
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/zo-prek ... 8938.lynkx

Wat een ontzettend mooie uitspraak. Zo nuchter en zo waar. God geeft ieder het geloof dat bij hem past. De een heeft daar een scherper zicht op dan de ander, en er zijn mensen die zo beperkt van zicht zijn dat zij hele boeken volschrijven over hun eigen ideeën daarover. Maar op deze manier schittert de veelkleurige genade van God.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die zeggen dat God zich niet aanpast aan de mens. Die hebben er nog nooit iets van begrepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Juist.

Zou daar dan niet de veelkleurigheid der Gereformeerde Gemeenten-prediking uit voortkomen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:
U promoveert donderdag. En? Hebt u bevinding begrepen?
‘Tot op zekere hoogte. Ik heb volgens mij redelijk nauwkeurig in kaart gebracht wat er gebeurt in preken binnen de Gereformeerde Gemeenten. Net als de beleving, de gedachten, de motieven en de bedoelingen erachter. Het existentiële verlangen, de spiritualiteit van afhankelijkheid en verwondering. Maar mij die geloofsbeleving met zijn pieken en zijn dalen eigen maken, dat kan ik door mijn beperkingen niet. Dat hoeft ook niet; God heeft mij het geloof geschonken dat bij mij past.
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/zo-prek ... 8938.lynkx

Wat een ontzettend mooie uitspraak. Zo nuchter en zo waar. God geeft ieder het geloof dat bij hem past. De een heeft daar een scherper zicht op dan de ander, en er zijn mensen die zo beperkt van zicht zijn dat zij hele boeken volschrijven over hun eigen ideeën daarover. Maar op deze manier schittert de veelkleurige genade van God.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die zeggen dat God zich niet aanpast aan de mens. Die hebben er nog nooit iets van begrepen.

God past zich zó aan aan de mens dat Hij de mens aan Zichzelf laat aanpassen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:
U promoveert donderdag. En? Hebt u bevinding begrepen?
‘Tot op zekere hoogte. Ik heb volgens mij redelijk nauwkeurig in kaart gebracht wat er gebeurt in preken binnen de Gereformeerde Gemeenten. Net als de beleving, de gedachten, de motieven en de bedoelingen erachter. Het existentiële verlangen, de spiritualiteit van afhankelijkheid en verwondering. Maar mij die geloofsbeleving met zijn pieken en zijn dalen eigen maken, dat kan ik door mijn beperkingen niet. Dat hoeft ook niet; God heeft mij het geloof geschonken dat bij mij past.
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/zo-prek ... 8938.lynkx

Wat een ontzettend mooie uitspraak. Zo nuchter en zo waar. God geeft ieder het geloof dat bij hem past. De een heeft daar een scherper zicht op dan de ander, en er zijn mensen die zo beperkt van zicht zijn dat zij hele boeken volschrijven over hun eigen ideeën daarover. Maar op deze manier schittert de veelkleurige genade van God.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die zeggen dat God zich niet aanpast aan de mens. Die hebben er nog nooit iets van begrepen.
Dat was precies het zinnetje wat mij ook zo trof!
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:
U promoveert donderdag. En? Hebt u bevinding begrepen?
‘Tot op zekere hoogte. Ik heb volgens mij redelijk nauwkeurig in kaart gebracht wat er gebeurt in preken binnen de Gereformeerde Gemeenten. Net als de beleving, de gedachten, de motieven en de bedoelingen erachter. Het existentiële verlangen, de spiritualiteit van afhankelijkheid en verwondering. Maar mij die geloofsbeleving met zijn pieken en zijn dalen eigen maken, dat kan ik door mijn beperkingen niet. Dat hoeft ook niet; God heeft mij het geloof geschonken dat bij mij past.
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/zo-prek ... 8938.lynkx

Wat een ontzettend mooie uitspraak. Zo nuchter en zo waar. God geeft ieder het geloof dat bij hem past. De een heeft daar een scherper zicht op dan de ander, en er zijn mensen die zo beperkt van zicht zijn dat zij hele boeken volschrijven over hun eigen ideeën daarover. Maar op deze manier schittert de veelkleurige genade van God.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die zeggen dat God zich niet aanpast aan de mens. Die hebben er nog nooit iets van begrepen.
.
Wat jammer nu dat je je reactie moet afsluiten met zo'n opmerking.
God hoeft Zich helemaal niet aan te passen aan de mens om toch al Zijn uitverkorenen een 'passend' geloof te geven. Met daarbij ook nog de aantekening dat 'passend' niet betekent buiten het recht Gods om of zonder bevindelijke kennis van de 3 stukken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Gelukkig heeft God Zich wel aangepast. Het is nog sterker: de Schepper werd Zelf Schepsel.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Hier nog een interview met dhr. Van der Knijff: https://www.pthu.nl/actueel/nieuws/!/33 ... T9kARDvs5U

Laatste alinea:
Wat heeft jou zelf het meest geraakt tijdens je onderzoek?

Ik ben diep geraakt door die preken waarin predikanten wel modelmatig de bevinding aan de orde stelden, maar dan toch opeens in verwondering uitbarstten. Dan komt er opeens, geheel onverwacht, echt iets uit het hart. Dit gebeurt mijns inziens te weinig. Ik mis de preken met de jubelende verwondering, de doxologie. Dat kan toch niet? Je kunt toch niet wél roepen vanuit de diepten, maar vervolgens niet jubelen om wat God gedaan heeft? Als je Gods genade ervaart, kun je niet anders dan Hem prijzen. Ik mis in deze bevinding te vaak de vreugdevolle verwondering die zich uit in de lofzang op God.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

GGotK schreef:
Nasrani schreef:
CvdW schreef: We mogen blij zijn ook binnen de GG Gods Woord nog kan worden beluisterd.
Natuurlijk is het wel goed om te onderzoeken of het in de lijn is van Gods Woord en de oudvaders.

Wat Van der Knijff constateert:
Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. Het belangrijkste gedeelde patroon is de wijze waarop de predikanten de Bijbeltekst lezen en uitleggen. Ze benaderen de tekst vanuit het hart, dus? vanuit de geloofsbeleving, en zijn in de uitleg gericht op een toepassing voor het hart, dus voor het persoonlijk leven.”
Dat is nu net het punt wat volgens mij zo gevoelig ligt in de preken van de GG.
Geloofsweg.... script.... patroon.....
Deze vraag moet je lezen in combi met de vraag daarvoor gesteld:

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Dus als ik het goed begrijp wordt er gesteld dat het verschil tussen 'links' en 'rechts' in de GG niet ligt in de de patronen van de preken, maar wel in het verwoorden daarvan.
Ds. R: Kaïn kreeg wel een schuldbrief thuis. Ook een doodbrief. Maar geen rouwbrief!

Ds. L: Als er geen liefde bijkomt, dan vlucht je niet naar Christus.

Een linkse gemeente vraagt zich af waar ds. R. het over heeft.
Een rechtse gemeente herkent zich in het geheel niet in de woordkeuze van ds. L.

Maar per saldo bedoelen ze hetzelfde.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

GGBeroopingswerk schreef:
GGotK schreef: Deze vraag moet je lezen in combi met de vraag daarvoor gesteld:

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Dus als ik het goed begrijp wordt er gesteld dat het verschil tussen 'links' en 'rechts' in de GG niet ligt in de de patronen van de preken, maar wel in het verwoorden daarvan.
Ds. R: Kaïn kreeg wel een schuldbrief thuis. Ook een doodbrief. Maar geen rouwbrief!

Ds. L: Als er geen liefde bijkomt, dan vlucht je niet naar Christus.

Een linkse gemeente vraagt zich af waar ds. R. het over heeft.
Een rechtse gemeente herkent zich in het geheel niet in de woordkeuze van ds. L.

Maar per saldo bedoelen ze hetzelfde.
Ik vind dat wel 2 heel bijzondere voorbeelden en wat bedoelen ze dan hetzelfde???
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Het valt me op dat de schrijver wel wat over bevinding zegt, maar wat ik nog niet lees is het grote onderscheid tussen bevinding en gevoel. Gevoel kan bevinding in de waarneming zeer nauw benaderen. Tocht is het van het allergrootste belang om juist dit punt goed in het oog te houden en te onderscheiden. Er is wel geen bevinding zonder gevoel, maar er is zoveel gevoel en emotie wat geen bevinding is. Ik merk wel eens dat velen dit tegenwoordig als bevinding aanmerken. Het is te zeerste nodig, en dat zal ieder mens die een beetje aan zichzelf is ontdekt willen weten: Waar ligt het onderscheid tussen gevoel (emotie) en echte bevinding. De bevinding moet en wil nauw getoetst worden. Ik hoop dat het in het boek ter sprake komt, want anders wordt er wel heel veel gemist.
Het was maar een opmerking, in heb verder nog niets gelezen. Maar in wat ik gelezen heb mis ik dit aspect.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Juist, geloofservaring is niet hetzelfde als gevoel.

Maar om daar nu zo'n verschrikkelijk fijnmazig probleem van te maken omdat het nauwelijks te onderscheiden is, dat onderschrijf ik niet. Geloof verbindt aan Christus, een helder en afdoende onderscheid.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Herman schreef:Juist, geloofservaring is niet hetzelfde als gevoel.
Ook in evangelische kring worden deze begrippen met elkaar gelijk gesteld.
Plaats reactie