Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Mara »

DDD schreef:Niet alle leden van de GG kunnen goed tegen kritiek, inderdaad. Het gekke is dat de prediking daar lang niet altijd aanleiding voor geeft, al zitten er wel dominees tussen met een extreem nauwe blik. Het is wel jammer.
Ik heb het niet persé over de inhoud van de prediking als zodanig. Maar ik vind het jammer dat in een huwelijksbevestiging of doopdienst, die bijgewoond wordt door onkerkelijke collega's, bevrienden en buren, de taal zo wollig blijft en er schijnbaar alleen tegen de insiders wordt gesproken. En dat de preek niet altijd één is met vreugde, omdat er getrouwd of gedoopt wordt.
Die mensen begrijpen dan niet wat er bedoeld wordt en blijven zich buitenstaander voelen.

Je moet eens (en dat lukt jou vast wel) proberen om met de oren van een onkerkelijke te luisteren. Doe dat maar eens. En soms schrik je.
Ik heb dat jaren geleden gedaan, kort nadat ik mijn man had leren kennen en hij met mij meeging. Hij was tot die tijd sporadisch in de kerk geweest en van hem weet ik dus hoe "buitenstaanders" luisteren.

Het is helaas niet over overal even gastvrij en dat is een gemiste kans. En dan heb ik het niet uitsluitend over de GG hoor!
Dan is dat bij ons toch wel anders, ongeacht hoe je eruit ziet, wat je achtergrond is, je wordt welkom geheten, er wordt uitleg gegeven hoe de dienst ingericht is, hoeveel collectes er zijn, dat we het laatste lied staande zingen enz.

Een kerk zoals de onze, is erg naar buiten gericht (is zo geworden, dat gebeurt bij veel meer stadse gemeentes) terwijl veel behoudende gemeenten teveel naar binnen gericht zijn m.i.
Laatst gewijzigd door Mara op 18 mei 2019, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:Men leze pagina 18 en 19 van het RD van gisteren en pagina 23 van het RD van vandaag.
Pagina 7 van accent is toch echt veel en dan ook heel veel belangrijker
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Marion »

DDD schreef:Niet alle leden van de GG kunnen goed tegen kritiek, inderdaad. Het gekke is dat de prediking daar lang niet altijd aanleiding voor geeft, al zitten er wel dominees tussen met een extreem nauwe blik. Het is wel jammer.

Ds. De Heer schreef een aardig artikel in het RD. Het is ook online te lezen.
Inderdaad een heel aardig artikel. Prettige toonzetting en mijns inziens ook evenwichtig.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

@Mara:
Dat hoeft niet. Maar zal vast voorkomen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Niet alle leden van de GG kunnen goed tegen kritiek, inderdaad. Het gekke is dat de prediking daar lang niet altijd aanleiding voor geeft, al zitten er wel dominees tussen met een extreem nauwe blik. Het is wel jammer.

Ds. De Heer schreef een aardig artikel in het RD. Het is ook online te lezen.
Wat is dat denk je ?
Hun eigen keuze om te blijven in de GG te verdedigen ?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Dat zou best een rol kunnen spelen. Ik weet het niet. Er zijn wel omgevingen waarin mensen denken dat je perse dom en conservatief moet zijn om lid te zijn van de GG. Dat kan er voor zorgen dat mensen zich aangevallen voelen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat zou best een rol kunnen spelen. Ik weet het niet. Er zijn wel omgevingen waarin mensen denken dat je perse dom en conservatief moet zijn om lid te zijn van de GG. Dat kan er voor zorgen dat mensen zich aangevallen voelen.
Dat je conservatief moet zijn snap ik wel.
Ik zie jou ook niet als een typische-GG' er :D
Dom vind ik dan weer een ander verhaal.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Dat zou best een rol kunnen spelen. Ik weet het niet. Er zijn wel omgevingen waarin mensen denken dat je perse dom en conservatief moet zijn om lid te zijn van de GG. Dat kan er voor zorgen dat mensen zich aangevallen voelen.
Welke 'omgevingen' moet ik hier dan wel onder verstaan :?:
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door ejvl »

amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Dat zou best een rol kunnen spelen. Ik weet het niet. Er zijn wel omgevingen waarin mensen denken dat je perse dom en conservatief moet zijn om lid te zijn van de GG. Dat kan er voor zorgen dat mensen zich aangevallen voelen.
Welke 'omgevingen' moet ik hier dan wel onder verstaan :?:
Wetenschappers kan ik mij zo indenken, of mensen met een hoge opleiding. Hoe kun jij nou in God geloven en bij die zwarte kousenkerk horen? Dan moet er wel een draadje bij je los zitten. De wetenschap is toch duidelijk?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door parsifal »

Pas had ik weer een tijdje muziek van de Getties en Townend opstaan en "In Christ Alone" heeft toch iets wat veel psalmen niet hebben: Een direct spreken over de Heere Jezus. En dan ook nog de apostolische geloofsbelijdenis volgend in combinatie met bevinding. Dit kan iets toevoegen aan een kerkdienst.
De Nederlandse vertaling doet af en toe pijn aan mijn ogen, maar de boodschap staat:
Jezus alleen, ik bouw op Hem
Hij is mijn hoop, mijn lied, mijn kracht.
Door stormen heen hoor ik zijn stem,
Dwars door het duister van de nacht.

Zijn woord van liefde dat mij sust
verdrijft mijn angst; nu vind ik rust!
Mijn vaste grond, mijn fundament;
dankzij zijn liefde leef ik nu.

Jezus alleen werd mens als wij;
klein als een kind, in kwetsbaarheid.
Oneindig veel hield Hij van mij,
leed om mijn ongerechtigheid.

door zijn offer werd ik vrij,
Hij droeg mijn straf,
Hij stierf voor mij, ontnam de dood zijn heerschappij;
dankzij zijn sterven leef ik nu.

Daar in het graf, in dood gehuld,
leek al zijn macht tenietgedaan.
Maar, o die dag, dat werd vervuld:
Jezus, de Heer is opgestaan!

Sinds Hij verrees in heerlijkheid
ben ik van vloek en schuld bevrijd
Ik leef in Hem en Hij in mij;
dankzij zijn bloed ben ik nu vrij.

Geen levensangst, geen stervensnood;
dat is de kracht, waar ik in sta.
Van eerste stap tot aan de dood
leidt Hij de weg waarop ik ga.

Geen duivels plan of aards bestaan
kan mij ooit roven uit zijn hand.
Als Hij verschijnt, roept Hij mijn naam;
in die verwachting houd ik stand.
In Hem alleen, in Hem alleen!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Pas had ik weer een tijdje muziek van de Getties en Townend opstaan en "In Christ Alone" heeft toch iets wat veel psalmen niet hebben: Een direct spreken over de Heere Jezus. En dan ook nog de apostolische geloofsbelijdenis volgend in combinatie met bevinding. Dit kan iets toevoegen aan een kerkdienst.
Ik luister de Getties ook regelmatig. Prachtige en bijbelse teksten, en zangers die ik niet zo kan vergelijken met een bepaalde Nederlandse zanger of groep. Persoonlijk classificeer ik ze niet als opwekkingsmuziek, maar als moderne hymns, ondanks de eigentijdse vorm.

Ook luister ik op Spotify lijsten als Reformed Modern Hymns, of Reformed Worship. Of muziek van Sovereign Grace Music, of de All Souls Orchestra.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Pas had ik weer een tijdje muziek van de Getties en Townend opstaan en "In Christ Alone" heeft toch iets wat veel psalmen niet hebben: Een direct spreken over de Heere Jezus. En dan ook nog de apostolische geloofsbelijdenis volgend in combinatie met bevinding. Dit kan iets toevoegen aan een kerkdienst.
Ik luister de Getties ook regelmatig. Prachtige en bijbelse teksten, en zangers die ik niet zo kan vergelijken met een bepaalde Nederlandse zanger of groep. Persoonlijk classificeer ik ze niet als opwekkingsmuziek, maar als moderne hymns, ondanks de eigentijdse vorm.

Ook luister ik op Spotify lijsten als Reformed Modern Hymns, of Reformed Worship. Of muziek van Sovereign Grace Music, of de All Souls Orchestra.
Ik ben het met je smaak eens. Maar ik heb het idee dat redelijk wat liederen van Townend en de Getties in de eerste plaats voor de opwekkingsbundel in het Nederlands zijn vertaald. Dan kun je het toch wel opwekkingsmuziek noemen. Sommige muziek van Graham Kendrick (bijv. Servant King of O Lord, the clouds are gathering), Matt Redman (bijv. Heart of Worship of Ten thousand reasons) zijn ook gewoon een aanvulling op wat er al gezongen kan worden. Zeker als de liederen direct over de Heere Jezus gaan.

Zelf zit ik in een gemeente waar vrijwel alleen Engelstalig (en soms in wat Afrikaanse talen vanwege de samenstelling van de gemeente) wordt gezongen en ik mis de psalmen soms, maar er zijn zeker liederen die ik mis als ik in Nederland weer in de kerk ben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Waarom is het vreemd? Ds de Heer volgt hierin gewoon de Dordtse kerkorde:

LXIX.
In de kerken zullen alleen de 150 psalmen Davids, de Tien Geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon gezongen worden; het gezang: O God, Die onze Vader zijt, wordt in de vrijheid der kerken gesteld om het zelve te gebruiken of na te laten. Alle andere gezangen zal men uit de kerken weren, en daar er enige al bereids ingevoerd zijn, zal men dezelve met de gevoeglijkste middelen afstellen.”
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 11 jun 2019, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

De DKO roept andere kerken niet op om deze beslissing te volgen, laat staan om individuele leden van andere kerken te inspireren om van kerk te wisselen.

Het was een besluit voor de Nederlandse Gereformeerde Kerk uit die tijd. Dat is niet te vergelijken met de oproep van deze meneer.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrikus »

Simon0612 schreef:
merel schreef:Niet vreemder dan de oproep van een ger hem ds om te vertrekken uit een kerk waar opwekking gezongen wordt ;)
Waarom is het vreemd? Ds de Heer volgt hierin gewoon de Dordste kerkorde:
Dordt, Dordter, Dordst? :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie