Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:Kortom, iedereen moet doen wat hij of zij passend vindt.
Met die zinsnede wordt nogal eens het een en ander overboord gezet. Ongeveer in deze redeneertrant is het neo-liberalisme tot z'n hoogtepunt gekomen.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Met die zinsnede wordt nogal eens het een en ander overboord gezet. Ongeveer in deze redeneertrant is het neo-liberalisme tot z'n hoogtepunt gekomen.
Een andere conclusie lijkt me niet gepast. Jou wel?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:
Met die zinsnede wordt nogal eens het een en ander overboord gezet. Ongeveer in deze redeneertrant is het neo-liberalisme tot z'n hoogtepunt gekomen.
Een andere conclusie lijkt me niet gepast. Jou wel?
Ik zou 'm niet op alles toe willen passen. Zeker niet met alle opvoedkundige ellende die er ook in ons land is. Overigens zeg ik niet dat dit door keuzes van wel/geen kinderopvang komt.
(~)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

Ik ben vaak/meestal generaliserend volgens mensen hier.
In dit topic voert generaliseren de boventoon.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Hendrien schreef: Klinkt alsof je toch een beetje jaloers bent op deze thuisblijfmoeders!
Ik ben wel een beetje jaloers op Merel en wel hierom.
Zij heeft de energie, haar man ook en 4 gezonde kinderen om dit allemaal te kunnen doen.
.
Meer in het algemeen over die o zo noodzakelijke financiele zelfstandigheid van vrouwen/moeders en de consequenties daarvan:
Wacht maar. Over 20 jaar komen de onderzoeken waaruit het zal blijken dat al deze stress voor kinderen helemaal niet zo goed is geweest.
Ik ben daar van overtuigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:
Mara schreef:
Hendrien schreef: Klinkt alsof je toch een beetje jaloers bent op deze thuisblijfmoeders!
Ik ben wel een beetje jaloers op Merel en wel hierom.
Zij heeft de energie, haar man ook en 4 gezonde kinderen om dit allemaal te kunnen doen.
.
Meer in het algemeen over die o zo noodzakelijke financiele zelfstandigheid van vrouwen/moeders en de consequenties daarvan:
Wacht maar. Over 20 jaar komen de onderzoeken waaruit het zal blijken dat al deze stress voor kinderen helemaal niet zo goed is geweest.
Ik ben daar van overtuigd.
Zie anno 2018. Bewijs genoeg. ;)
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Lisanne van Dijk is 29 jaar, getrouwd en moeder van drie dochters (6 en 4 jaar en 6 maanden oud). Sinds vier jaar is ze thuisblijfmoeder; een bewuste keuze die deels met het geloof te maken heeft. De druk die de overheid oplegt om vrouwen meer te laten werken, irriteert haar. “De zorg voor je kinderen is de belangrijkste taak die je als vrouw krijgt.”

Ik heb meerdere studies gedaan en was me goed aan het ontwikkelen op mijn werk. Op zich had ik ook plezier in mijn werk, zeker aan het begin. Maar toen onze oudste dochter kwam, groeide eigenlijk de onvrede dat ze naar de oppas moest. Ik voelde steeds meer: ik ben haar moeder, ik ben verantwoordelijk, ik wil alles meemaken. Zeker in de tijd dat ze zo jong is. Ik ging steeds meer boeken lezen en in gesprek met andere moeders. Hierdoor groeide langzaamaan mijn overtuiging dat ik het anders wilde.

Ik wilde ook weten wat de Bijbel hierover zegt. Wat voor moeder kan je zijn? Daar las ik dat moeders en vrouwen een hele mooie rol hebben, namelijk zorgen voor het huishouden, gezin en man, zoals in Spreuken 31.

Het is de plek waar je als vrouw God kan dienen en dat heeft mij geraakt. De keuze om te stoppen met werken heeft mij vreugde en rust gegeven. Ik denk dat deze Bijbeltekst nog steeds actueel is. Ondanks dat het ook wel zwaar is en dat je je ontspanning moet vinden, is het leven als moeder met de kinderen echt heerlijk!

LISANNE IS BEWUST THUISBLIJFMOEDER
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Boertje »

Mijn vrouw ook, bewust er voor gekozen mede ook met het oog op het opvoeden van de kleine. Voorts is haar rol net zo belangrijk als mijn rol ook al breng ik de centjes binnen.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Allemaal prima als je daarvoor kiest, maar ik vind haar wel raar met het thuisonderwijs, omdat anders je kinderen door anderen beïnvloedt c.q. opgevoed worden. Succes als deze kinderen de maatschappij in moeten. Die lopen compleet vast. School is namelijk meer dan onderwijs
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Dat is echt niet zo. Kinderen die thuisonderwijs volgen, zijn vaak heel evenwichtige mensen als ze gaan studeren. Er is bij mijn weten geen aanleiding om zo te denken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is echt niet zo. Kinderen die thuisonderwijs volgen, zijn vaak heel evenwichtige mensen als ze gaan studeren. Er is bij mijn weten geen aanleiding om zo te denken.
Ken twee gezinnen met thuisonderwijs....rampzalig. Wat mij aangaat verbiedt de overheid dit fenomeen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat is echt niet zo. Kinderen die thuisonderwijs volgen, zijn vaak heel evenwichtige mensen als ze gaan studeren. Er is bij mijn weten geen aanleiding om zo te denken.
Ken twee gezinnen met thuisonderwijs....rampzalig. Wat mij aangaat verbiedt de overheid dit fenomeen.
Wat is er zo rampzalig aan?
En hoe zit dat dan met "onze" zendingsgezinnen die soms ook thuisonderwijs geven? Is dat ook zo rampzalig?

Ons onderwijssysteem kan je ook wel rampzalig noemen soms.

Dus ik ben benieuwd naar je onderbouwing van rampzalig. ( gek woord trouwens)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Ik ken ook 2 gezinnen..en inderdaad, dat zijn voorbeelden hoe het beslist niet moet. Er is trouwens totaal geen controle of de kinderen daadwerkelijk wel iets leren.
Je moet als ouders wel bepaalde capaciteiten hebben.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Ik ken ook 2 gezinnen..en inderdaad, dat zijn voorbeelden hoe het beslist niet moet. Er is trouwens totaal geen controle of de kinderen daadwerkelijk wel iets leren.
Je moet als ouders wel bepaalde capaciteiten hebben.

Er is een vorm van thuisonderwijs, schippers bijv. Daar is wel degelijk controle over door inspectie.
Zo ook bij de wereldschool.

En wees eerlijk. Inspectie controleert de papieren werkelijkheid. En die kan nogal eens afwijken van de realiteit.


En daar tegenover kan je net zo goed zeggen dat er velen voorbeelden zijn van hoe het niet moet in het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. En ook een PABO diploma is geen waarborg voor capaciteit. Helaas.
Ja je moet wel capaciteiten hebben. Veel thuisonderwijs kinderen hebben hoogopgeleiden ouders. Is geen garantie.
En er zijn er ook die bewust samenwerking zoeken met andere gezinnen.

Dus mijn vraag aan huisman blijft staan. ;)
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Habitat »

Laten we eens kijken of er onderzoek verricht is naar het thuisonderwijs. Ik vond wel een onderzoek van de UvA (Kohnstamm Instituut) op internet. Een beetje gedateerd onderzoek (2002) maar het is een begin:

"Conclusies
Bijna alle hier besproken onderzoeken wijzen
in dezelfde richting. Kinderen die thuisonderwijs gekregen hebben, onderscheiden zich in
hun schoolvorderingen en in hun sociaalemotionele ontwikkeling in positieve zin van
hun leeftijdsgenoten die schoolonderwijs
gekregen hebben.
Volgens sommige onderzoeken bedraagt de gemiddelde voorsprong
van to-kinderen zelfs meerdere leerjaren. Een
dergelijke voorsprong mag men zondermeer
fors noemen. Het aantal onderzoeken waarin
daarentegen geen verschillen tussen to-kinderen en schoolkinderen gevonden zijn, is klein.
Aanwijzingen voor een achterstand van tokinderen ontbreken zelfs volledig.
Uit het hier besproken onderzoek kan niet
worden afgeleid dat thuisonderwijs voor kinderen beter is dan schoolonderwijs. To-kinderen
vormen naar alle waarschijnlijkheid een bevoorrechte groep. Hun ouders hebben meer
scholing, hebben een hoger inkomen en voelen
zich ongetwijfeld ook sterk betrokken bij de
ontwikkeling van hun kinderen. Het is daardoor niet duidelijk waaraan de betere resultaten
te danken zijn, aan een gunstiger startpositie,
aan het thuisonderwijs zelf, of aan de combinatie van die twee omstandigheden. Maar hoe dit
verder ook zij, het mag voor velen een geruststellende conclusie zijn, dat to-kinderen gemiddeld een gunstige tot zeer gunstige ontwikkeling doormaken.
De kwaliteit van de verrichte onderzoeken
laat onderwijl nog veel te wensen over. Er is
weinig onderzoek gedaan en het weinige
onderzoek is bovendien slecht vertegenwoordigd in de wetenschappelijke literatuur. Ook de
kwaliteit van het onderzoek laat te wensen
over. De steekproeven zijn veelal klein, het
onderzoek heeft geen brede internationale
basis en de zeggingskracht van het onderzoeksontwerp (het ‘static group design’) is
beperkt. Om de verdiensten en beperkingen
van thuisonderwijs beter te kunnen doorgronden is meer – en beter – onderzoek nodig.
"

Wellicht dat iemand anders een recenter onderzoek kan vinden.
Plaats reactie