Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:We lezen het kennelijk toch anders. Een conclusie kan best absoluut verwoord zijn. Dat is in Puntuit zo en dat is in het artikel in het RD zo. Maar dat wil niet zeggen dat met een conclusie een oordeel gegeven wordt over alle individuele gevallen. Dat element brengt DDD er wel in en dat is dus een aanzienlijke aanscherping.
Akkoord, ik begrijp dat met jouw manier van lezen je het element van DDD als aanzienlijke aanscherping typeert. Ik denk dat DDD uitgaat van de directe gevolgen uit de absolute manier van formuleren, terwijl jij de ruimte zoekt achter de woorden.

Overigens maakt dat het voor mij nog wel onduidelijker. En ik schat zo in dat deze onduidelijkheid niet alleen bij mij overblijft. Want wat de betekenis nu is van de argumentenwisseling, conclusies en oproepen, dat blijft dan min of meer gissen als de exacte bedoeling niet helder is.
We worden het niet eens, dat kan. Maar ik blijf hier wel bij.
Waarom hamer je toch zo op het niet eens worden?
Je bent, behalve op de formulering, richting mij nauwelijks op inhoudelijke punten ingegaan. Dat mag allemaal hoor, maar ik vind het in die context nogal wonderlijk als je tegen mij aangeeft dat ik mij er gemakkelijk vanaf zou maken.
(~)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Wandelende schreef:
Valcke schreef:We lezen het kennelijk toch anders. Een conclusie kan best absoluut verwoord zijn. Dat is in Puntuit zo en dat is in het artikel in het RD zo. Maar dat wil niet zeggen dat met een conclusie een oordeel gegeven wordt over alle individuele gevallen. Dat element brengt DDD er wel in en dat is dus een aanzienlijke aanscherping.
Akkoord, ik begrijp dat met jouw manier van lezen je het element van DDD als aanzienlijke aanscherping typeert. Ik denk dat DDD uitgaat van de directe gevolgen uit de absolute manier van formuleren, terwijl jij de ruimte zoekt achter de woorden.

Overigens maakt dat het voor mij nog wel onduidelijker. En ik schat zo in dat deze onduidelijkheid niet alleen bij mij overblijft. Want wat de betekenis nu is van de argumentenwisseling, conclusies en oproepen, dat blijft dan min of meer gissen als de exacte bedoeling niet helder is.
We worden het niet eens, dat kan. Maar ik blijf hier wel bij.
Waarom hamer je toch zo op het niet eens worden?
Je bent, behalve op de formulering, richting mij nauwelijks op inhoudelijke punten ingegaan. Dat mag allemaal hoor, maar ik vind het in die context nogal wonderlijk als je tegen mij aangeeft dat ik mij er gemakkelijk vanaf zou maken. Voelt niet echt heel fijn, moet ik zeggen.
O.k. Wandelende, het spijt mij dat het zo over is gekomen. Dat ik er inhoudelijk niet verder op in ging, had ermee te maken dat dit weinig relevantie had voor de conclusie. In een conclusie liggen niet alle nuances opgesloten, daar is het een conclusie voor. Maar dat is iets heel anders dan dat een conclusie diezelfde nuances uitsluit. Dat is de essentie. Als dit niet gevat wordt, kan ik het helaas niet duidelijker maken, ook niet door op je deelargumenten in te gaan.

Ik zie dat je het oprecht meende en meent, dus ik neem mijn verwijt helemaal terug. Aanvankelijk meende ik dat je toch echt wel moest zien dat je het ene regeltje onnodig aanscherpte. Dat gaf bij mij enige irritatie, maar onterecht. Excuus hiervoor!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:Ik zie dat je het oprecht meende en meent, dus ik neem mijn verwijt helemaal terug. Aanvankelijk meende ik dat je toch echt wel moest zien dat je het ene regeltje onnodig aanscherpte. Dat gaf bij mij enige irritatie, maar onterecht. Excuus hiervoor!
Waardering dat je dit zo zegt; aanvaard.

Ik heb al mijn posts in dit topic vanuit mijn hart geschreven en zodoende heb ik inderdaad alles gemeend. Juist omdat ik bedenkingen heb bij een deel van de liederen en gezangen. Ook heb ik zorgen over het (min of meer) klakkeloos overnemen van teksten zonder dat er nog echt sprake mag zijn van een gedegen doordenking. Ik maak mij juist zorgen over de verdeeldheid die in de breedte van onze gezindte aanwezig is en soms ook pijnlijk zichtbaar wordt. Van beide kanten.
(~)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Panny »

Ik vraag me echt af of Opwekking en dergelijke zo aantrekt omdat de teksten zo erg aanspreken.
Ik vind de teksten soms zelfs zo vaag dat ik het gewoon niet concreet kan maken.
Ik denk dat jongeren zulk soort muziek luisteren niet voor de teksten maar voor de muziek. Ze luisteren er liever naar dan naar een refokoor met orgelbegeleiding. Ik denk dat ze zelfs ook vaak wel beamen dat de teksten niet altijd even goed zijn.
Ik hou ook meer van goed verstaanbare solo zang met bijvoorbeeld piano/gitaar begeleiding dan van een amateur koor met orgelbegeleiding. Meestal zijn de refokoren ook nog slecht verstaanbaar. (Bij een band als Sela is dat niet het geval).
Ik kan ook geen uur luisteren naar de meeste refo koor cd's.

De teksten van de psalmen zijn prachtig. Maar er zijn vooral zwaar in het gehoor liggende opnames beschikbaar. Bijvoorbeeld een mannenkoor met een 'volle' orgelbegeleiding eronder.

Ik (en ik denk heel veel andere jonge mensen met mij) luisteren liever bijvoorbeeld zulk soort muziek:
https://youtu.be/iUZhTMZF_1I
https://youtu.be/84YASWe3_2Q
https://youtu.be/0k1WhFtVp0o
Dat is toch veel fijner om te luisteren dan de gangbare refo koor cd's?

Maar Nederlandstalig is zoiets schijnbaar niet beschikbaar wat de toets der kritiek kan doorstaan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Enige tijd geleden was er een discussietje tussen (ik meen) @Marion en @Hendrikus, over het massaal Psalmen zingen onder leiding van André Nieuwloop. Bij een concert in Kampen van een bepaalde organist waren er amper mensen, terwijl in Zaltbommel er 1500 mensen in de kerk zaten bij een Psalmzangavond met bovenstem (en bij sommige avonden is het nog uit Datheen ook). Ik weet zelf dat daar ook veel jongeren zijn. Dus volgens mij is het heel erg persoonlijk en heeft het niet zoveel van doen met leeftijd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Panny »

Natuurlijk, het orgel is heel geschikt voor de samenzang in de kerk. Er daar geniet ik ook van. Dat wil ik dus ook niet veranderen.
Maar ik vind het niet de koorzang of samenzang niet de mooiste muziek om naar te luisteren.
Alleen al omdat het meestal niet goed verstaanbaar is en heel zwaar in het gehoor ligt.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Panny »

Ik denk dat ook meespeelt dat in de rechterflank van de refowereld ook weinig ruimte is voor nieuwe generaties om zich bijvoorbeeld op nieuwe manieren te uiten wat betreft muziek.
Er is een bepaald 'beeld' onstaan van reformatorische muziek: bijvoorbeeld koorzang of massale samenzang begeleid met orgel, of psalmbewerkingen op het orgel. En alles wat daarvan afwijkt is dan een beetje verdacht. Denk bijvoorbeeld aan het zingen begeleid met gitaarakkoorden.

Ik weet zeker dat er GG'ers zijn die moeite hebben met de gitaarakkoorden in de JBGG bundel. Ik weet ook zeker dat er jeugdverenigingen zijn waar alleen gezongen mag worden bij een orgel.

Terwijl muziek is een creatief iets, het is kunst, een manier van uiten. Wat zich ontwikkelt en waar nieuwe generaties nieuwe vormen van vinden.
Ik vind dit juist ook mooi van klassieke muziek geschiedenis. Hoe je daar componisten ziet experimenteren met nieuwe vormen en bijvoorbeeld bij Beethoven je een overgang ziet van het classisisme naar de romantiek.

Je kunt teksten van de psalmen op meer manieren in muziek uitdrukken dan het zingen bij het orgel in de berijming van 1773 (Het liefst ook nog zo langzaam mogelijk en op hele noten).
Laatst gewijzigd door Panny op 09 mei 2019, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door amateur-theoloog »

Panny schreef:Ik denk dat ook meespeelt dat in de rechterflank van de refowereld ook weinig ruimte is voor nieuwe generaties om zich bijvoorbeeld op nieuwe manieren te uiten wat betreft muziek.
Er is een bepaald 'beeld' onstaan van reformatorische muziek: bijvoorbeeld koorzang of massale samenzang begeleid met orgel, of psalmbewerkingen op het orgel. En alles wat daarvan afwijkt is dan een beetje verdacht. Denk bijvoorbeeld aan het zingen begeleid met gitaarakkoorden.

Ik weet zeker dat er GG'ers zijn die moeite hebben met de gitaatakkoorden in de JBGG bundel. Ik weet ook zeker dat er jeugdverenigingen zijn waar alleen gezongen mag worden bij een orgel.

Terwijl muziek is een creatief iets, het is kunst, een manier van uiten. Wat zich ontwikkelt en waar nieuwe generaties nieuwe vormen van vinden.
Ik vind dit juist ook mooi van klassieke muziek geschiedenis. Hoe je daar componisten ziet experimenteren met nieuwe vormen en bijvoorbeeld bij Beethoven je een overgang ziet van het classisisme naar de romantiek.

Je kunt teksten van de psalmen op meer manieren in muziek uitdrukken dan het zingen bij het orgel in de berijming van 1773 (Het liefst ook nog zo langzaam mogelijk en op hele noten).
Waarvoor is het nodig dat je allemaal populair musicinstrumenten inzet voor psalmen? Het begint zowaar op de EO te lijken.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

amateur-theoloog schreef:
Panny schreef:Ik denk dat ook meespeelt dat in de rechterflank van de refowereld ook weinig ruimte is voor nieuwe generaties om zich bijvoorbeeld op nieuwe manieren te uiten wat betreft muziek.
Er is een bepaald 'beeld' onstaan van reformatorische muziek: bijvoorbeeld koorzang of massale samenzang begeleid met orgel, of psalmbewerkingen op het orgel. En alles wat daarvan afwijkt is dan een beetje verdacht. Denk bijvoorbeeld aan het zingen begeleid met gitaarakkoorden.

Ik weet zeker dat er GG'ers zijn die moeite hebben met de gitaatakkoorden in de JBGG bundel. Ik weet ook zeker dat er jeugdverenigingen zijn waar alleen gezongen mag worden bij een orgel.

Terwijl muziek is een creatief iets, het is kunst, een manier van uiten. Wat zich ontwikkelt en waar nieuwe generaties nieuwe vormen van vinden.
Ik vind dit juist ook mooi van klassieke muziek geschiedenis. Hoe je daar componisten ziet experimenteren met nieuwe vormen en bijvoorbeeld bij Beethoven je een overgang ziet van het classisisme naar de romantiek.

Je kunt teksten van de psalmen op meer manieren in muziek uitdrukken dan het zingen bij het orgel in de berijming van 1773 (Het liefst ook nog zo langzaam mogelijk en op hele noten).
Waarvoor is het nodig dat je allemaal populair musicinstrumenten inzet voor psalmen? Het begint zowaar op de EO te lijken.
Wat is je probleem ermee?
Waarom geen gitaar?
David speelde harp
Mirjam de tamboerijn
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

amateur-theoloog schreef:
Panny schreef:Ik denk dat ook meespeelt dat in de rechterflank van de refowereld ook weinig ruimte is voor nieuwe generaties om zich bijvoorbeeld op nieuwe manieren te uiten wat betreft muziek.
Er is een bepaald 'beeld' onstaan van reformatorische muziek: bijvoorbeeld koorzang of massale samenzang begeleid met orgel, of psalmbewerkingen op het orgel. En alles wat daarvan afwijkt is dan een beetje verdacht. Denk bijvoorbeeld aan het zingen begeleid met gitaarakkoorden.

Ik weet zeker dat er GG'ers zijn die moeite hebben met de gitaatakkoorden in de JBGG bundel. Ik weet ook zeker dat er jeugdverenigingen zijn waar alleen gezongen mag worden bij een orgel.

Terwijl muziek is een creatief iets, het is kunst, een manier van uiten. Wat zich ontwikkelt en waar nieuwe generaties nieuwe vormen van vinden.
Ik vind dit juist ook mooi van klassieke muziek geschiedenis. Hoe je daar componisten ziet experimenteren met nieuwe vormen en bijvoorbeeld bij Beethoven je een overgang ziet van het classisisme naar de romantiek.

Je kunt teksten van de psalmen op meer manieren in muziek uitdrukken dan het zingen bij het orgel in de berijming van 1773 (Het liefst ook nog zo langzaam mogelijk en op hele noten).
Waarvoor is het nodig dat je allemaal populair musicinstrumenten inzet voor psalmen? Het begint zowaar op de EO te lijken.
Begrijp ik het goed dat dat geen aanbeveling is?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Panny »

Carrie schreef:
amateur-theoloog schreef: Waarvoor is het nodig dat je allemaal populair musicinstrumenten inzet voor psalmen? Het begint zowaar op de EO te lijken.
Wat is je probleem ermee?
Waarom geen gitaar?
David speelde harp
Mirjam de tamboerijn
En juist deze visie (van amateur-theoloog) drijft jongeren naar muziekgroepen die teksten zingen waar we theologisch moeite mee hebben.
Maar omdat er in eigen kring niet veel anders beschikbaar is dan opnames van slechtverstaanbare koren begeleid met orgel.

Ik zou het prachtig vinden als er in rechts refo nederland ook zulk soort muziek gemaakt zou worden:
https://youtu.be/DkHqaBxPoAM
https://youtu.be/iUZhTMZF_1I
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Voor het overige concludeer ik dat kennelijk niemand de behoefte voelt om de stelling van de spreker over de gemeente waarin God hem een plaats gaf, te verdedigen. Dat is maar gelukkig ook.

De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.

Ik kan dat echt niet genuanceerd vinden. Ik vind het integendeel kortzichtig. Heel jammer dat bevindelijk gereformeerden zo in het nieuws moeten komen, enerzijds. Anderzijds is het wel fijn dat ds. De Heer van zich laat horen. Er zijn binnenkort weer verkiezingen voor allerlei functies in de GG en dan is het fijn dat iedereen weet waar hij voor stemt.

Overigens heeft nog niemand één tekst van Sela genoemd die ongereformeerd zou zijn. Maar misschien hoort dat nu in het andere draadje.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Panny schreef:Ik zou het prachtig vinden als er in rechts refo nederland ook zulk soort muziek gemaakt zou worden:
https://youtu.be/DkHqaBxPoAM
https://youtu.be/iUZhTMZF_1I
Je kunt toch ook prima naar deze uitvoeringen luisteren? Of is er iets mis met de tekst? Het voorbeeld wat ik luisterde, was prima.
Plaats reactie