Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Dat valt onder de gezangen (dus geen opwekking!) die je van ds. De Heer thuis elke dag mag zingen. :D
Nee, nee.
Vanuit de liedbundel van de JBGG zomaar enkele voorbeelden:
- Opwekking 123
- Opwekking 407
- Opwekking 428
En uit de vorige editie:
- Opwekking 71

Ds. De Heer wees op het prachtige leid "Eens was ik een vreemd'ling" en dat is duidelijk geen opwekkingslied. Hoewel je er wel heel opgewekt van kan worden en het lied tot grote zegen kan zijn.
Met deze lederen is (n)iets mis:
Opwekking 123: Groot is Uw trouw, o Heer (Dat staat letterlijk in Klaagliederen, ik meen van hoofdstuk 3. Dus daar heb ik geen op- of aanmerkingen over.).
Opwekking 407: Hoe groot zijt Gij! (Hiermee heb ik ook enigszins moeite, omdat er voor ons geen voorstelling van te maken is. De wijs is echter wel heel mooi. Jammer dat er niet andere evenwichtige geestelijke liederen op die wijs zijn gedicht.
Opwekking 428: Genade zo oneindig groot (Dat is een versie op Amazing Grace, die dusdanig is aangepast dat ik er niet meer achter sta.)
Opwekking 71: Jezus leeft in eeuwigheid! (Hier heb ik ook moeite mee. De argumenten staan in het artikel.)

Ik heb met een aantal liederen dus wel moeite en zou er daarom voor pleiten om bij de JBGG-liedbundels geen Opwekking meer toe te voegen. Dan trek je een duidelijke lijn, ook als gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Dat valt onder de gezangen (dus geen opwekking!) die je van ds. De Heer thuis elke dag mag zingen. :D
Nee, nee.
Vanuit de liedbundel van de JBGG zomaar enkele voorbeelden:
- Opwekking 123
- Opwekking 407
- Opwekking 428
En uit de vorige editie:
- Opwekking 71

Ds. De Heer wees op het prachtige leid "Eens was ik een vreemd'ling" en dat is duidelijk geen opwekkingslied. Hoewel je er wel heel opgewekt van kan worden en het lied tot grote zegen kan zijn.
Met deze lederen is (n)iets mis:
Opwekking 123: Groot is Uw trouw, o Heer (Dat staat letterlijk in Klaagliederen, ik meen van hoofdstuk 3. Dus daar heb ik geen op- of aanmerkingen over.).
Opwekking 407: Hoe groot zijt Gij! (Hiermee heb ik ook enigszins moeite, omdat er voor ons geen voorstelling van te maken is. De wijs is echter wel heel mooi. Jammer dat er niet andere evenwichtige geestelijke liederen op die wijs zijn gedicht.
Opwekking 428: Genade zo oneindig groot (Dat is een versie op Amazing Grace, die dusdanig is aangepast dat ik er niet meer achter sta.)
Opwekking 71: Jezus leeft in eeuwigheid! (Hier heb ik ook moeite mee. De argumenten staan in het artikel.)

Ik heb met een aantal liederen dus wel moeite en zou er daarom voor pleiten om bij de JBGG-liedbundels geen Opwekking meer toe te voegen. Dan trek je een duidelijke lijn, ook als gemeenten.
Dan zeg je daarmee dus dat de JBGG de kerk uit moet.

En als je het laatste argument zou toepassen, dan kan ik je verzekeren dat ook de Joh. de Heer bundel niet toelaatbaar is want ook van hem zijn er liederen waarop (veel) kritiek is uit de reformatorische hoek. De JBGG-bundel staat er vol mee. Het lijkt mij ten allen tijde onverstandig om het kind met het badwater weg te gooien.

Ik ben zelf van harte blij dat de JBGG het wél aandurft om keuzes te maken en ze tot een redelijk breedgedragen en evenwichtige bundel zijn gekomen. Helaas een bundel die niet van iedereen de ondersteuning krijgt.

Tot slot; dit waren vier voorbeelden. Van de 117 liederen uit 'Tot Zijn eer' zijn er vast nog meer van Opwekking afkomstig. Wellicht tot ongenoegen van ds. De Heer en Lean Maclean, als ik zo hun uitspraken beoordeel.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Waarom zingen ze niet uit de berijming van ds. Meeuse? En er zijn toch ook nog prachtige gezangen?

Overigens heb ik enige tijd geleden ds. M. Karens horen waarschuwen tegen het lied: 'Mijn Verlosser hangt aan 't kruis.'
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Waarom zingen ze niet uit de berijming van ds. Meeuse? En er zijn toch ook nog prachtige gezangen?
Omdat de bundel 'Tot Zijn eer' klaar was vóór de berijming van ds. Meeuse en dat zijn géén gezangen maar psalmen.
En andere prachtige gezangen zijn opgenomen in de JBGG bundel 'Tot Zijn eer'.

Maar je zegt dus eigenlijk, zeg mij als ik het mis heb, dat de JBGG-bundel de deur uit moet?
(Dat lijkt mij namelijk de consequentie van de woorden uit het artikel)
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Waarom zingen ze niet uit de berijming van ds. Meeuse? En er zijn toch ook nog prachtige gezangen?
Omdat de bundel 'Tot Zijn eer' klaar was vóór de berijming van ds. Meeuse en dat zijn géén gezangen maar psalmen.
En andere prachtige gezangen zijn opgenomen in de JBGG bundel 'Tot Zijn eer'.

Maar je zegt dus eigenlijk, zeg mij als ik het mis heb, dat de JBGG-bundel de deur uit moet?
(Dat lijkt mij namelijk de consequentie van de woorden uit het artikel)
in tot Zijn eer staan een paar psalmen van ds Meeuse.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

liz boer schreef:in tot Zijn eer staan een paar psalmen van ds Meeuse.
Als dat zo is ben ik mis met de vorige editie, die heb ik hier thuis liggen. Dank voor de aanvulling. De nieuwe editie ligt in de kerk bij ons, dus kon ik er zo snel niet bijpakken. ;)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Ze moeten vanuit de Generale Synode maar een groepje ambtsdragers een bundel laten samenstellen: een ouderling uit Houten en Uddel, de dominees uit De Valk-Wekerom en Woerden, een diaken uit Lelystad en Vlissingen en ds. De Heer. Dan weet je zeker dat er een breed draagvlak is. Ds. De Heer wordt dan de voorzitter van deze groep. Één lied hebben ze alvast...
:nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:Ze moeten vanuit de Generale Synode maar een groepje ambtsdragers een bundel laten samenstellen: een ouderling uit Houten en Uddel, de dominees uit De Valk-Wekerom en Woerden, een diaken uit Lelystad en Vlissingen en ds. De Heer. Dan weet je zeker dat er een breed draagvlak is. Ds. De Heer wordt dan de voorzitter van deze groep. Één lied hebben ze alvast...
:nananere
Ik mis Gameren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Het ging nu even over de JBGG-bundel. Ongetwijfeld valt er ook een interkerkelijke samenstelling van te maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

De gele bundel is zo'n samengesteld boek. Wordt veel gebruikt binnen de cgk
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ze moeten vanuit de Generale Synode maar een groepje ambtsdragers een bundel laten samenstellen: een ouderling uit Houten en Uddel, de dominees uit De Valk-Wekerom en Woerden, een diaken uit Lelystad en Vlissingen en ds. De Heer. Dan weet je zeker dat er een breed draagvlak is. Ds. De Heer wordt dan de voorzitter van deze groep. Één lied hebben ze alvast...
:nananere
De JBGG doet haar werk met mandaat van de Generale Synode vanuit het Deputaatschap KGJO. Op de laatst gehouden Generale Synode (2016) werd grote waardering uitgesproken over het werk dat deze jongerenorganisatie doet. Je zou daarnaast ook blz. 263 t/m 281 kunnen lezen van de rapporten van de Generale Synode.

Dus het brede draagvlak zou er niet alleen moeten zijn, het ís er.
Wandelende schreef:Maar je zegt dus eigenlijk, zeg mij als ik het mis heb, dat de JBGG-bundel de deur uit moet?
(Dat lijkt mij namelijk de consequentie van de geciteerde woorden uit het RD-artikel)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Ik had het over een andere interkerkelijke lijst, @Carrie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Ze moeten vanuit de Generale Synode maar een groepje ambtsdragers een bundel laten samenstellen: een ouderling uit Houten en Uddel, de dominees uit De Valk-Wekerom en Woerden, een diaken uit Lelystad en Vlissingen en ds. De Heer. Dan weet je zeker dat er een breed draagvlak is. Ds. De Heer wordt dan de voorzitter van deze groep. Één lied hebben ze alvast...
:nananere
De JBGG doet haar werk met mandaat van de Generale Synode vanuit het Deputaatschap KGJO. Op de laatst gehouden Generale Synode (2016) werd grote waardering uitgesproken over het werk dat deze jongerenorganisatie doet. Je zou daarnaast ook blz. 263 t/m 281 kunnen lezen van de rapporten van de Generale Synode.

Dus het brede draagvlak zou er niet alleen moeten zijn, het ís er.
Wandelende schreef:Maar je zegt dus eigenlijk, zeg mij als ik het mis heb, dat de JBGG-bundel de deur uit moet?
(Dat lijkt mij namelijk de consequentie van de geciteerde woorden uit het RD-artikel)
Waarom komt er dan toch commentaar op?

In antwoord op je laatste vraag: voor mezelf ben ik daar heel streng in, maar een ander moet zelf in het gemoed ten volle verzekerd zijn. Daar laat ik iedereen vrij in. Ik heb daar geen verzekering van, dus houd me liever er zo ver mogelijk vandaan. Geef mij maar een Psalm, eventueel zelfs van Datheen. Ik zal dus ook niet openbare kritiek leveren op de JBGG. Want dat ze goed werk doen (en dan heb ik het niet zozeer over de bundel), is absoluut een feit. Het enige wat ik soms wel eens jammer vind, is dat er in de Daniël zo'n selectief beleid is als het gaat om de meditaties. Maar goed dat is geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Waarom komt er dan toch commentaar op?
Ik denk dat je zelf het antwoord geeft:
In antwoord op je laatste vraag: voor mezelf ben ik daar heel streng in, maar een ander moet zelf in het gemoed ten volle verzekerd zijn. Daar laat ik iedereen vrij in. Ik heb daar geen verzekering van, dus houd me liever er zo ver mogelijk vandaan. Geef mij maar een Psalm, eventueel zelfs van Datheen. Ik zal dus ook niet openbare kritiek leveren op de JBGG. Want dat ze goed werk doen (en dan heb ik het niet alleen over de bundel), is absoluut een feit. Het enige wat ik soms wel eens jammer vind, is dat er in de Daniël zo'n selectief beleid is als het gaat om de meditaties. Maar goed dat is geheel terzijde.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

Aha. Jammer dat ze dan niet allemaal denken zoals ik dat doe. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie