Gele-hesjes protesten

Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Heeft de beroepsgroep zich inmiddels gereinigd? :super
Nee, zeker niet. Zolang als de wereld nog duurt gaat dat niet gebeuren. Maar dat er rotte appels in een beroepsgroep zitten hoef ik mij toch niet persoonlijk op aangesproken te weten?
Nee zeker niet. Er zijn heel veel goede. Maar je staat voor een fout echt niet zomaar voor t hekje.
Het idee van het zzp-schap was oorspronkelijk m.i. Wel het hebben van diverse opdrachtgevers. Als men nu bij een werkgever ontslag neemt en zich langdurig laat inhuren, heb je m.i, geen recht op ondernemersaftrekposten oid. En ook ik ken de voorbeelden uit het verleden van even laten inhuren door een familielid voor een klusje om meerdere opdrachtgevers te hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Wat betreft die jonge gasten die veel uren maken: Wie doet de administratie? In mijn omgeving heb ik gezien dat ZZP mooi klinkt, maar ook vaardigheden vraagt die veel vakmensen niet hebben. Klantcontact, omgaan met klachten, ICT problemen, enz. De tijd die daar in zit valt verhoudingsgewijs mee, maar het zijn wel de energievreters. Om over de kunst van het nee zeggen maar te zwijgen.
Klopt. Het gaat nu goed omdat het economisch tegen de klippen opgaat. In de crisis vielen veel bouw- en schildersbedrijven om. De ontslagen mensen leek het de KvK goed als zzp’ers de markt op te duwen. Juist alle vaardigheden die je noemt, ondernemersvaardigheden, hadden ze niet. Werkten niet voor niets bij een baas.
De meesten kunnen prima een administratie voeren. Die redden zich wel. Een aantal kunnen dat niet. Dan adviseren we ze weer in loondienst te gaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Nee zeker niet. Er zijn heel veel goede. Maar je staat voor een fout echt niet zomaar voor t hekje. Het idee van het zzp-schap was oorspronkelijk m.i. Wel het hebben van diverse opdrachtgevers. Als men nu bij een werkgever ontslag neemt en zich langdurig laat inhuren, heb je m.i, geen recht op ondernemersaftrekposten oid. En ook ik ken de voorbeelden uit het verleden van even laten inhuren door een familielid voor een klusje om meerdere opdrachtgevers te hebben.
Voor en fout sta je niet zo maar voor de tuchtrechter, maar ik meende de suggestie van fraude in je opmerking te bespeuren en dat is heel andere koek.

Het probleem met deze problematiek is dat de overheid niet handhaaft. Dan gaan mensen gewoon doen wat ze willen. Want regels zijn er tenslotte om overtreden te worden.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Wat betreft die jonge gasten die veel uren maken: Wie doet de administratie? In mijn omgeving heb ik gezien dat ZZP mooi klinkt, maar ook vaardigheden vraagt die veel vakmensen niet hebben. Klantcontact, omgaan met klachten, ICT problemen, enz. De tijd die daar in zit valt verhoudingsgewijs mee, maar het zijn wel de energievreters. Om over de kunst van het nee zeggen maar te zwijgen.
Klopt. Het gaat nu goed omdat het economisch tegen de klippen opgaat. In de crisis vielen veel bouw- en schildersbedrijven om. De ontslagen mensen leek het de KvK goed als zzp’ers de markt op te duwen. Juist alle vaardigheden die je noemt, ondernemersvaardigheden, hadden ze niet. Werkten niet voor niets bij een baas.
De meesten kunnen prima een administratie voeren. Die redden zich wel. Een aantal kunnen dat niet. Dan adviseren we ze weer in loondienst te gaan.
Dat begrijp ik. Ik heb meer de ervaring uit de crisistijd. Toen werden veel van die mannen door de KvK uit de uitkering geduwd. En in crisistijd heb je (nog) meer ondernemersvaardigheden nodig. Dit uiteraard wel verder gaan dan wat administratie voeren. Jammer was dat, want het waren vaak echt vaklieden. Momenteel zouden die dan weer wel goed gedijen als zzp’er. Waarschijnlijk zou jij dan nu wellicht ook iets anders adviseren dan in 2009.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Nee zeker niet. Er zijn heel veel goede. Maar je staat voor een fout echt niet zomaar voor t hekje. Het idee van het zzp-schap was oorspronkelijk m.i. Wel het hebben van diverse opdrachtgevers. Als men nu bij een werkgever ontslag neemt en zich langdurig laat inhuren, heb je m.i, geen recht op ondernemersaftrekposten oid. En ook ik ken de voorbeelden uit het verleden van even laten inhuren door een familielid voor een klusje om meerdere opdrachtgevers te hebben.
Voor en fout sta je niet zo maar voor de tuchtrechter, maar ik meende de suggestie van fraude in je opmerking te bespeuren en dat is heel andere koek.

Het probleem met deze problematiek is dat de overheid niet handhaaft. Dan gaan mensen gewoon doen wat ze willen. Want regels zijn er tenslotte om overtreden te worden.
Ik geloof niet dat je dat laatste meent, maar inderdaad, zonder handhaving kun je helaas niet verwachten dat men zich aan de regels houdt. Zeker niet als men deze niet goed begrijpt en het ook lastig uitlegbaar is soms.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Dat begrijp ik. Ik heb meer de ervaring uit de crisistijd. Toen werden veel van die mannen door de KvK uit de uitkering geduwd. En in crisistijd heb je (nog) meer ondernemersvaardigheden nodig. Dit uiteraard wel verder gaan dan wat administratie voeren. Jammer was dat, want het waren vaak echt vaklieden. Momenteel zouden die dan weer wel goed gedijen als zzp’er. Waarschijnlijk zou jij dan nu wellicht ook iets anders adviseren dan in 2009.
De verhalen uit de crisis en iets daarvoor ken ik ook. Uit dienst gaan en bij hetzelfde bedrijf terugkeren als zzp'er is dan ook in de jaren daarna een explicite aanwijzing geworden voor het stellen van een verkapt dienstverband.

Overigens was ik toen niet bij deze problematiek betrokken, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik geloof niet dat je dat laatste meent, maar inderdaad, zonder handhaving kun je helaas niet verwachten dat men zich aan de regels houdt. Zeker niet als men deze niet goed begrijpt en het ook lastig uitlegbaar is soms.
Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar een constatering hoe er geredeneerd wordt: "Alles is geoorloofd tot het moment dat de overtreding vastgesteld en bekeurd wordt." En dat is inderdaad vrij triest.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik geloof niet dat je dat laatste meent, maar inderdaad, zonder handhaving kun je helaas niet verwachten dat men zich aan de regels houdt. Zeker niet als men deze niet goed begrijpt en het ook lastig uitlegbaar is soms.
Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar een constatering hoe er geredeneerd wordt: "Alles is geoorloofd tot het moment dat de overtreding vastgesteld en bekeurd wordt." En dat is inderdaad vrij triest.
Exact. Maar ja, het rijden van 140 bij max 130, daar waar niet geflitst wordt, is eigenlijk hetzelfde toch? En ja, dat doe ik wel eens. :oO
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Delftenaar »

Feit is dat er in de huidige maatschappij veel mensen zijn die niets meekrijgen van de economische bloei. En op hun werk als het ware als een sinasappel uitgeknepen worden. Dan is het logisch dat zij gaan protesteren.

Ook vanuit christelijk standpunt en zeker in onze gezindte mag best wel eens meer aandacht zijn voor het gelijk verdelen van de welvaart.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

https://www.ad.nl/politiek/voorman-gele ... ~ad12fa64/

Bewondering voor Rutte dat hij ook zijn deur openzet voor mensen die hem weigeren de hand te schudden en openlijk zeggen geen respect voor hem te hebben.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:https://www.ad.nl/politiek/voorman-gele ... ~ad12fa64/

Bewondering voor Rutte dat hij ook zijn deur openzet voor mensen die hem weigeren de hand te schudden en openlijk zeggen geen respect voor hem te hebben.
Bijna dubbel geschreven. :)
Rutte stond bij de open deur, gaf iedereen een hand en een meneer liep al append hem voorbij en groette hem niet eens.
Jeroen Pauw liet het filmpje gisteravond zien en die zei: "ik zou zeggen, doe eens even normaal zeg.".
Ik vond het inderdaad onbeschoft.
En de woordvoerster praatte het nog goed ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:https://www.ad.nl/politiek/voorman-gele ... ~ad12fa64/

Bewondering voor Rutte dat hij ook zijn deur openzet voor mensen die hem weigeren de hand te schudden en openlijk zeggen geen respect voor hem te hebben.
Bijna dubbel geschreven. :)
Rutte stond bij de open deur, gaf iedereen een hand en een meneer liep al append hem voorbij en groette hem niet eens.
Jeroen Pauw liet het filmpje gisteravond zien en die zei: "ik zou zeggen, doe eens even normaal zeg.".
Ik vond het inderdaad onbeschoft.
En de woordvoerster praatte het nog goed ook.
Inderdaad. Als we al geen respect meer hebben voor onze minister-president is het einde zoek. Zelfs deze bijzonder laagdrempelige man. Je mag het van harte met hem oneens zijn, maar op deze manier plaatsen de desbetreffende woordvoerders zich buiten elke discussie.
(~)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Boertje »

Heb jij dan respect voor hem?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Wandelende »

Boertje schreef:Heb jij dan respect voor hem?
Zeker! Het lijkt mij dat een christen niet anders past dan respect te hebben voor allen die over u gesteld zijn.

Tevens heb ik respect voor de wijze waarop hij reeds een heel aantal jaren ons land leidt en de diverse (zeer grote) meningsverschillen in de verschillende kabinetten op een formidabele wijze weet te verbinden. Ik ben van mening dat Nederland in z'n handjes mag knijpen met zo'n regeringsleider in vergelijking met vrijwel alle andere Europese leiders.

Dat wil niet zeggen dat ik inhoudelijk altijd blij ben met deze minister-president, zijn partij en het beleid van zijn kabinetten. Op sommige punten ben ik ook ongerust wat hij en zijn kabinetten uitvoeren.
(~)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gele-hesjes protesten

Bericht door Boertje »

Dat meen je toch niet? Rutte heeft zelf ooit gezegd dat hij geen visie heeft. En dat heeft hij ook niet, Ik heb zelf in mijn vakgebied veel te maken met het bestuurlijk besluitvormingsproces van de rijksoverheid. Geen daadkracht en geen visie. Een paar voorbeelden: waar gaan we heen met de zorg, woningbouw, defensie, pensioenen, europa, nieuw belastingstelsel, onderwijs, milieu etc etc.

En dan heb ik het nog niet eens over het mede kapotbezuinigen van lokale voorzieningen (ik werk bij een gemeente dus ik ben goed ingevoerd) en wat dacht je van defensie?
Plaats reactie