Erdee

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Erdee

Bericht door FlyingEagle »

Je kunt denken dat iets breed gedragen is maar het is de vraag of het ook echt zo is. Wel in de rechterflank denk ik maar of het dan in de hele gereformeerde gezindte ook zo is waag ik te betwijfelen.

Ik heb ooit een kinderbijbel van Anne de Vries geërfd van mijn opa en oma waar we als kind altijd uit lazen. Mijn opa was 40 jaar diaken in een rechtse gemeente.
Daarin staan ook gewoon afbeeldingen in van Jezus.

Tegen de Rembrandtbijbel heb ik ook nog nooit iemand bezwaar horen maken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erdee

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
DDD schreef:De bezwaren daartegen zijn toch eigenlijk geconcentreerd in de OGGiN?
Helemaal niet hoor. De GG(iN), de HHK, de rechtse flank van de CGK (BhP) en de uiterst rechtste flank van de PKN (GB) zijn daar ook op tegen. Ik trouwens ook. Het is een overtreding van het tweede gebod.
Het ligt iets genuanceerder, meen ik. De Heere Jezus wordt immers afgebeeld als mens en niet als God. Zolang we door een afbeelding Hem geen godsdienstige eer bewijzen, kun je niet zeggen dat het - in zichzelf - een zonde is tegen het tweede gebod. Aldus ook bv. Voetius.

Tegelijk vind ik het wel af te raden. Het beïnvloedt een mens (zeker een kind) in zijn voorstellingsvermogen en denken over de Heere Jezus en dat lijkt mij ongewenst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Boertje schreef:
Herman schreef:Ik zit wat in een boek van Willem Teellinck te lezen en het valt me op hoe concreet hij daarin de zonde bespreekt. En dat gaat ook over opsmuk en opzichtige kleding. In een opsomming van diverse voorbeelden die de gehele tweede tafel van de wet beslaat, overigens.
Ben benieuwd welk boek?
Het geestelijk sieraad van Christus’ bruiloftskinderen
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

FlyingEagle schreef:Je kunt denken dat iets breed gedragen is maar het is de vraag of het ook echt zo is. Wel in de rechterflank denk ik maar of het dan in de hele gereformeerde gezindte ook zo is waag ik te betwijfelen.

Ik heb ooit een kinderbijbel van Anne de Vries geërfd van mijn opa en oma waar we als kind altijd uit lazen. Mijn opa was 40 jaar diaken in een rechtse gemeente.
Daarin staan ook gewoon afbeeldingen in van Jezus.

Tegen de Rembrandtbijbel heb ik ook nog nooit iemand bezwaar horen maken.
Wij hadden vroeger een plaat van de Heere Jezus met de kinderen op onze slaapkamer hangen... Overigens lazen we wel de kinderbijbel van Vreugdenhil. :)
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 20 apr 2019, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Erdee

Bericht door helma »

Ik weet van mensen die vroeger de plaat van de brede en smalle weg hadden ophangen waar ze Jezus van het kruis hadden geknipt. Want je mocht Hem niet afbeelden. Ik vond dat echt verschrikkelijk!!
Later werden er ook platen met een leeg kruis gemaakt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik weet van mensen die vroeger de plaat van de brede en smalle weg hadden ophangen waar ze Jezus van het kruis hadden geknipt. Want je mocht Hem niet afbeelden. Ik vond dat echt verschrikkelijk!!
Later werden er ook platen met een leeg kruis gemaakt.
Wij hadden ook die plaat en hij hing bij veel familieleden. Ik heb hem ook nog steeds ophangen en mensen stellen daar weleens vragen over. Maar eruit geknipt heb ik nooit gezien. Hang die plaat dan niet op, als je de afbeelding van Jezus ongepast vindt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Ik zag eens een programma voor "kerstfeest met de zondagsschool"
De voorkant had een prachtige kerstafbeelding met een opvallende witte vlek. Men had het Kerstkind uit de tekening gehaald....
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

Valcke schreef: Tegelijk vind ik het wel af te raden. Het beïnvloedt een mens (zeker een kind) in zijn voorstellingsvermogen en denken over de Heere Jezus en dat lijkt mij ongewenst.
Opvallend is dat de Heere Jezus vaak wordt afgebeeld als een lieflijke, zachtaardige, blonde Man. Wellicht heeft dat te maken met de uitspraak "Hij is blank en rood". Toch is het aannemelijker dat de Heere een Oosters uiterlijk had. Elders wordt vermeld: "Hij had geen gedaante nog heerlijkheid dat we Hem zouden begeerd hebben". Ik ben niet lid van een middengemeente (@DDD), heb me vergist in m'n uitspraak over tekeningen van de Heere Jezus bij de reformatorische uitgevers (@Pioenroosje), maar ben er wel van overtuigd dat het scheppen van een romantisch beeld van de Heere Jezus ons op een heel verkeerd geloofsbeen kan zetten. Voor het uitknippen van de Heere Jezus ben ik dan weer niet.

Wanneer je in Digibron intypt: "afbeelden Heere Jezus" zul je overigens ontdekken dat deze discussie oude papieren heeft.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik weet wel dat die discussie oude papieren heeft althans, al minstens 80 jaar speelt, en ik heb niets geschreven over de gemeente waarbij jij hoort, maar wel dat het mij verbaasde dat zulke discussies in middengemeenten spelen. En dat mag ik toch wel aannemen uit jouw bijdrage. Anders zou je er niet zomaar vanuit gaan dat in de brede gereformeerde gezindte bezwaren zouden leven tegen een afbeelding van Jezus.

Verder zie ik er totaal geen probleem in.

Blank en blozend kun je toch ook zijn met een Arabisch uiterlijk? Alleen bij heel donkere mensen zie je misschien geen verschil tussen wel en niet blozend. Mensen uit het Midden Oosten zijn tamelijk wit.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

Bij mijn ouders in de boekenkast stond destijds een Christenreis van De Banier (als ik me goed herinner, een rode stoffen kaft), met voorin een plaat van christen knielend bij het kruis, waarbij Christus aan het kruis hing. Ik vond dat als kind indrukwekkend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Zie de Mens: hoe een schilderij van de lijdende Christus graaf Zinsendorf (grondlegger van de Hernhutter beweging) ertoe bracht zijn leven aan de dienst van God te wijden:
http://zinzendorf.com/pages/index.php?id=ecce-homo
~~Soli Deo Gloria~~
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Erdee

Bericht door Boertje »

Herman schreef:
Boertje schreef:
Herman schreef:Ik zit wat in een boek van Willem Teellinck te lezen en het valt me op hoe concreet hij daarin de zonde bespreekt. En dat gaat ook over opsmuk en opzichtige kleding. In een opsomming van diverse voorbeelden die de gehele tweede tafel van de wet beslaat, overigens.
Ben benieuwd welk boek?
Het geestelijk sieraad van Christus’ bruiloftskinderen
Vertel er eens wat over, ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Erdee

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:
Valcke schreef: Tegelijk vind ik het wel af te raden. Het beïnvloedt een mens (zeker een kind) in zijn voorstellingsvermogen en denken over de Heere Jezus en dat lijkt mij ongewenst.
Opvallend is dat de Heere Jezus vaak wordt afgebeeld als een lieflijke, zachtaardige, blonde Man. Wellicht heeft dat te maken met de uitspraak "Hij is blank en rood". Toch is het aannemelijker dat de Heere een Oosters uiterlijk had. Elders wordt vermeld: "Hij had geen gedaante nog heerlijkheid dat we Hem zouden begeerd hebben". Ik ben niet lid van een middengemeente (@DDD), heb me vergist in m'n uitspraak over tekeningen van de Heere Jezus bij de reformatorische uitgevers (@Pioenroosje), maar ben er wel van overtuigd dat het scheppen van een romantisch beeld van de Heere Jezus ons op een heel verkeerd geloofsbeen kan zetten. Voor het uitknippen van de Heere Jezus ben ik dan weer niet.

Wanneer je in Digibron intypt: "afbeelden Heere Jezus" zul je overigens ontdekken dat deze discussie oude papieren heeft.
Best wel apart als het uit het Hooglied afgeleid zou zijn daar staat immers: Hoogl. 5:11 Zijn hoofd is van het fijnste goud, van het dichtste goud; Zijn haarlokken zijn gekruld, zwart als een raaf.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

Staat er nou een spelfout op de voorpagina van het RD? Dat gebeurt nou echt maar zelden. Of weet ik niet wat triet is?
Plaats reactie