Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef:@DDD een paar vragen?

1. Gaat eenheid wel boven waarheid ? Zijn er volgens jou onopgeefbare waarheden uit de Schrift die boven eenheid gaan?
2. Bewaar het Pand is idd geen kerk, wil dat ook niet zijn en is juist opgericht om het behoudende deel bij de CGK te houden.
3. Als je kijkt naar de prediking van voor 1940 in het geheel van de CGK is de prediking binnen de bewaar het pand groep daar het dichst bijgebleven. De prediking in de samenwerkingsgemeenten hebben met deze authentieke CGK prediking amper raakvlakken.
4. Het artikel van ds Silfhout is een betrokken maar feitelijke analyse met als slot een waarschuwing aan zijn eigen kerk.

Als CGKer voel ik mij door zo’n artikel gesteund.
1) Het is allebei belangrijk. Maar ik vind dat een predikant wel de hoofdlijnen van Schrift en belijdenis moet steunen. Als een predikant zich niet kan vinden in de Twaalf Artikelen, dan vind ik dat deze niet in een gereformeerde kerk kan functioneren.

2) Precies. En daarom ben ik niet zo enthousiast over artikelen die een onderscheid maken naar deelgroepen per kerkgemeenschap.

3) Ik kan dat niet zo goed beoordelen. Ik denk eerlijk gezegd dat het midden daar ook heel dicht bij is gebleven. Maar ik ben geen kenner van de CGK.

En verder ben ik het er mee eens dat iemand die afwijkt van de kerkelijke lijn en tegen afspraken ingaat, in beginsel zelf de scheurmaker is. Want je kunt de voorschriften waar het over gaat niet sektarisch noemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:@DDD een paar vragen?

1. Gaat eenheid wel boven waarheid ? Zijn er volgens jou onopgeefbare waarheden uit de Schrift die boven eenheid gaan?
2. Bewaar het Pand is idd geen kerk, wil dat ook niet zijn en is juist opgericht om het behoudende deel bij de CGK te houden.
3. Als je kijkt naar de prediking van voor 1940 in het geheel van de CGK is de prediking binnen de bewaar het pand groep daar het dichst bijgebleven. De prediking in de samenwerkingsgemeenten hebben met deze authentieke CGK prediking amper raakvlakken.
4. Het artikel van ds Silfhout is een betrokken maar feitelijke analyse met als slot een waarschuwing aan zijn eigen kerk.

Als CGKer voel ik mij door zo’n artikel gesteund.
1) Het is allebei belangrijk. Maar ik vind dat een predikant wel de hoofdlijnen van Schrift en belijdenis moet steunen. Als een predikant zich niet kan vinden in de Twaalf Artikelen, dan vind ik dat deze niet in een gereformeerde kerk kan functioneren.

2) Precies. En daarom ben ik niet zo enthousiast over artikelen die een onderscheid maken naar deelgroepen per kerkgemeenschap.

3) Ik kan dat niet zo goed beoordelen. Ik denk eerlijk gezegd dat het midden daar ook heel dicht bij is gebleven. Maar ik ben geen kenner van de CGK.

En verder ben ik het er mee eens dat iemand die afwijkt van de kerkelijke lijn en tegen afspraken ingaat, in beginsel zelf de scheurmaker is. Want je kunt de voorschriften waar het over gaat niet sektarisch noemen.
Wat je bij punt 1 zegt bevreemd mij wel . Een predikant die zich niet in de Twaalf Artikelen kan vinden kan namelijk ook niet in de RKK functioneren. Daar hebben ze deze onopgeefbare belijdenis ook. Het gereformeerde karakter komt juist uit in de 3FvE. Als een predikant die niet kan onderschrijven kan hij iig niet meer functioneren in een gereformeerde kerk.
Maar jij vindt (mijn interpretatie dus weerleg het als het anders is) dat je fundamenteel anders kunt denken over bv evolutie/schepping, homoseksuele relaties, vrouw in het ambt en toch beide gereformeerd genoemd kunnen worden.
Alhoewel je juist de meest bevindelijk kant van onze gezindte vaak niet gereformeerd noemt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat klopt helemaal. Omdat dat geen punten zijn waar het bij de reformatie om ging. Wel om het hart van het Evangelie, en dat is in sommige RK beter bewaard dan in sommige zeer bevindelijke kringen, waar feitelijk van het Evangelie niets over is gebleven.

Maar dat is een discussie apart, waar ik mij op deze dag niet toe moet begeven.

De onderwerpen die jij noemt, zijn naar mijn verwachting dingen die over 100 jaar niet kenmerkend zullen zijn voor de gereformeerde orthodoxie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Geldt dat ook voor de discussie over schepping en evolutie? :jongle :bobo :jongle :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat klopt helemaal. Omdat dat geen punten zijn waar het bij de reformatie om ging. Wel om het hart van het Evangelie, en dat is in sommige RK beter bewaard dan in sommige zeer bevindelijke kringen, waar feitelijk van het Evangelie niets over is gebleven.

Maar dat is een discussie apart, waar ik mij op deze dag niet toe moet begeven.

De onderwerpen die jij noemt, zijn naar mijn verwachting dingen die over 100 jaar niet kenmerkend zullen zijn voor de gereformeerde orthodoxie.
Ik vraag mij wel af hoe je met een goed geweten de grondslag van dit forum hebt kunnen onderschrijven. Want je opvattingen gaan sterk in tegen onze belijdenis als het gaat om het gezag van het Woord van God.
Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.
Bovendien: wanneer je de belijdenis 'uitkleedt' tot de Twaalf artikelen, zet je feitelijk ook de gereformeerde belijdenisgeschriften over boord als gemeenschappelijk kenmerk voor wat gereformeerd genoemd kan worden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Er gaat hier van alles door elkaar.

Natuurlijk zijn de drie formulieren van eenheid bepalend voor wat gereformeerd is. Maar ik heb helemaal niets gezegd dat aanleiding geeft om te veronderstellen dat ik daar anders over zou denken.

De vraag was, wat goede redenen zijn voor een kerkscheuring. Daar is veel meer over te zeggen, maar in ieder geval vind ik de drie genoemde punten daarvoor geen voldoende reden en ontkennen van de twaalf artikelen wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Geldt bovenstaande quote dan als een 'ja' op onderstaande vraag? Dat vind ik uitermate zeer verontrustend.
Jantje schreef:Geldt dat ook voor de discussie over schepping en evolutie? :jongle :bobo :jongle :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Er gaat hier van alles door elkaar.

Natuurlijk zijn de drie formulieren van eenheid bepalend voor wat gereformeerd is. Maar ik heb helemaal niets gezegd dat aanleiding geeft om te veronderstellen dat ik daar anders over zou denken.

De vraag was, wat goede redenen zijn voor een kerkscheuring. Daar is veel meer over te zeggen, maar in ieder geval vind ik de drie genoemde punten daarvoor geen voldoende reden en ontkennen van de twaalf artikelen wel.
O.k. om bij de laatste vraag te blijven: de gereformeerde belijdenisschriften zijn altijd bedoeld als 'formulieren van enigheid'. Het kan dus niet zo zijn dat daarvan afgeweken wordt binnen een gereformeerd kerkverband. Dan moet er toch leertucht geoefend worden.

Wat jou zelf betreft: je ontkent toch echt dat de uitspraken van de apostel Paulus over de homofiele praxis en het zwijgen van de vrouw in de gemeente in deze tijd gezag hebben en dus ook geschreven is "om ons geloof daarnaar te reguleren". En dat strijdt met wat ik citeerde uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Op die manier kun je alles in het begrip gereformeerd inlezen, als het volgens jou maar naar de bijbel is, dan is alles wat daarvan afwijkt, per definitie niet gereformeerd. Ik ben het er mee eens dat de bijbel ook voor gereformeerden maatstaf is, maar dat geldt niet voor de bijbelinterpretatie van een bepaalde richting.

Maar goed, dat is een eindeloze discussie. Ik betwist in ieder geval dat ik zou menen dat bepaalde bijbeluitspraken in deze tijd geen gezag zouden hebben. In andere draadjes heb ik uitvoerig toegelicht dat ik mij kan vinden in de benadering van Nicholas Wolterstorff en daar laat ik het graag bij.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 apr 2019, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Op die manier kun je alles in het begrip gereformeerd inlezen, als het volgens jou maar naar de bijbel is, dan is alles wat daarvan afwijkt, per definitie niet gereformeerd. Ik ben het er mee eens dat de bijbel ook voor gereformeerden maatstaf is, maar dat geldt niet voor de bijbelinterpretatie van een bepaalde richting.
Volgens mij gaat het verschil helemaal niet over de interpretatie van wat er staat en bedoeld is in deze specifieke gevallen... het gaat puur om het gezag dat er aan toegekend wordt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat klopt helemaal. Omdat dat geen punten zijn waar het bij de reformatie om ging. Wel om het hart van het Evangelie, en dat is in sommige RK beter bewaard dan in sommige zeer bevindelijke kringen, waar feitelijk van het Evangelie niets over is gebleven.

Maar dat is een discussie apart, waar ik mij op deze dag niet toe moet begeven.

De onderwerpen die jij noemt, zijn naar mijn verwachting dingen die over 100 jaar niet kenmerkend zullen zijn voor de gereformeerde orthodoxie.
Als dat waar is is de gereformeerde orthodoxie in de toekomst een leeg omhulsel. Nog wel de naam maar zonder inhoud.

Ik ben aan het lezen in een boek van dr A van de Beek “ Altijd het kruis” Niet echt een geestverwant van mij maar wel een erg leerzaam boek over o.a. het Godsbeeld van hedendaagse christenen. Een barmhatige liefdevol God zonder toorn en die het lijden van mensen niet wil. Dr van de Beek stelt dit Godsbeeld (bijna) gelijk met die van de vroege ketter Marcion. Hij zegt dat zeer veel hedendaags christendom puur Maricion volgt in zijn ketterij.
Hij beschrijft die bekende geschiedenis dat kerkvader Polycarpus een ontmoeting had met Marcion. Deze vroeg hem kent u mij Polycarpus? Polycarpus antwoordde : Ja ik ken u, u bent de eerstgeborene van de satan.

Staan wij nog zo radicaal tegenover de hedendaagse ketters in de kerk?

Voor Marcion zijn ketterse theologie zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Marcion_van_Sinope Helaas een herkenbare theologie in veel zich gereformeerd noemende kerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Op die manier kun je alles in het begrip gereformeerd inlezen, als het volgens jou maar naar de bijbel is, dan is alles wat daarvan afwijkt, per definitie niet gereformeerd. Ik ben het er mee eens dat de bijbel ook voor gereformeerden maatstaf is, maar dat geldt niet voor de bijbelinterpretatie van een bepaalde richting.
Volgens mij gaat het verschil helemaal niet over de interpretatie van wat er staat en bedoeld is in deze specifieke gevallen... het gaat puur om het gezag dat er aan toegekend wordt.
Dat is een karikatuur. En dat zou je moeten weten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Wat jou zelf betreft: je ontkent toch echt dat de uitspraken van de apostel Paulus over de homofiele praxis en het zwijgen van de vrouw in de gemeente in deze tijd gezag hebben en dus ook geschreven is "om ons geloof daarnaar te reguleren". En dat strijdt met wat ik citeerde uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Op die manier kun je alles in het begrip gereformeerd inlezen, als het volgens jou maar naar de bijbel is, dan is alles wat daarvan afwijkt, per definitie niet gereformeerd. Ik ben het er mee eens dat de bijbel ook voor gereformeerden maatstaf is, maar dat geldt niet voor de bijbelinterpretatie van een bepaalde richting.
Volgens mij gaat het verschil helemaal niet over de interpretatie van wat er staat en bedoeld is in deze specifieke gevallen... het gaat puur om het gezag dat er aan toegekend wordt.
Dat is een karikatuur. En dat zou je moeten weten.
Ik probeer duidelijk te zijn. De apostel Paulus is namelijk niet minder duidelijk als het om deze zaken gaat. ::bye
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Zita »

Discussie over schepping en evolutie gaan we niet in dit topic voeren. Voortzetting wordt geknipt.
Ontopic dus.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Op de website van CGK Assen lees ik dat ds Van Harten-Tip (VGKN Assen) op hemelvaartsdag om 10.00 uur voorgaat in de kerk van de VGKN in Assen. Het lijkt erop dat het een gezamenlijke dienst betreft (waarschijnlijk valt deze dan wel onder de verantwoordelijkheid van de VGKN neem ik aan). Bron: https://cgk-assen.nl/kerkdiensten/

Verder las ik dat deze mevrouw meerdere keren gepreekt heeft in een ontmoetingsdienst vanCGK Zwolle. Ze zegt dat ze mocht meehelpen aan de wegbereiding voor de sprekende vrouw in de kerk. Ook geeft ze aan dat ze dankbaar is nog te mogen meemaken dat nu ook andere vrouwen die ruimte krijgen (het artikel sugereert dat dit ook slaat op CGK Zwolle).

Bron: https://www.onderwegonline.nl/14341-die ... e-toekomst

Nadat CGK/NGK Nieuwegein heeft aangekondigd om het voorjaar van dit jaar vrouwen te laten dienen in de ambten van ouderling en diakenen zijn dit m.i. nieuwe signalen dat meerdere kerken binnen de CGK hier geen problemen in zien en andere manieren zoeken waarop ze toch vrouwen in de ambten (al dan niet officieel) kunnen toestaan.
Plaats reactie