Begraven of cremeren??

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
De RF-recherche doet hier weer goed werk :bobo
"Dit is door derden geregeld." Moet ik nog meer zeggen?
Dank voor het diepgaande onderzoek!
Nou zeg. Je begint zelf met een posting. En ik was wat verbaasd. Ik had dit van jou niet verwacht.
Graag gedaan hoor!
Ik bedoelde alleen hier op te merken hoe ongevoelig en zelfs agressief men mensen omtrent deze zaken benaderd. Dat kwartje viel dus niet meteen?
Neen zeker niet. Ik was vooral verbaasd dat jij met soms best wat stevige opvattingen geen moeite leek te hebben met een begrafenisverzekering. Ik hoop dat je dat een beetje kunt begrijpen.
Je moet het niet groter maken dan het is.
We gaan door. Ik moet immers duidelijk zijn naar het forum toe? En dan zou het, met een beetje nadenken, niet heel moeilijk behoeven te zijn dat ik zelf nooit voor een verzekering zou kiezen.
Ontbreken er nog gegevens? Leeftijd? Adres? Nu u eenmaal bezig bent...
Vat u waarom ik de geschiedenis van mijn vader hier vertelde? Is het standpunt veranderd?
Wel wordt het eng op de aarde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Verzekeren is meestal duurder op de lange termijn.
Blijkbaar heb je mijn eerdere post niet gelezen. Prima overigens. Maar dan moet je rekenkundige onjuistheden niet vol blijven houden.

In nagenoeg alle gevallen heeft een verzekering een financieel voordeel.

Dat staat overigens geheel los van mijn standpunt over wel of niet verzekeren. Dat is namelijk méér dan o.b.v. wel of geen financieel voordeel.
Ik vind het rekenvoorbeeld niet heel duidelijk.
Eens, dat na je eerste inleg het gelijk het gehele uit te keren bedrag vertegenwoordigd.
Maar verzekeringen als een begrafenisverzekering moeten voor de verzekeraar kostendekkend zijn omdat iedereen het bedrag op enig moment zal laten uitkeren. Dit is anders dan met andere verzekeringen waar een deel van de premie nooit zal worden uitgekeerd.
En je kunt me echt niet wijs maken dat verzekeraars er op een of andere manier NIET aan zouden verdienen. Dus dan zal zelf betalen van je spaargeld, altijd goedkoper zijn. (uitgezonderd jong overlijden na maar een paar jaar premie te hebben betaald. )
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:[

We gaan door. Ik moet immers duidelijk zijn naar het forum toe? En dan zou het, met een beetje nadenken, niet heel moeilijk behoeven te zijn dat ik zelf nooit voor een verzekering zou kiezen.
Ontbreken er nog gegevens? Leeftijd? Adres? Nu u eenmaal bezig bent...
Vat u waarom ik de geschiedenis van mijn vader hier vertelde? Is het standpunt veranderd?
Wel wordt het eng op de aarde.

DIA, waarom je doorgaat is mij een raadsel. blijkbaar voel je je op een of andere manier aangevallen, maar zo moet je het niet opvatten.
Maar je moet niet naar anderen gaan wijzen. Want: als je zo principieel tegen verzekeren bent, bel je nu die agent op en zeg je je verzekering op.
Daar hebben anderen niets mee te maken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door eilander »

Zullen we persoonlijke afwegingen ook maar gewoon bij de persoon zelf laten liggen, en niet op het forum in het openbaar bespreken?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door -DIA- »

[knip]
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Verzekeren is meestal duurder op de lange termijn.
Blijkbaar heb je mijn eerdere post niet gelezen. Prima overigens. Maar dan moet je rekenkundige onjuistheden niet vol blijven houden.

In nagenoeg alle gevallen heeft een verzekering een financieel voordeel.

Dat staat overigens geheel los van mijn standpunt over wel of niet verzekeren. Dat is namelijk méér dan o.b.v. wel of geen financieel voordeel.
Ik vind het rekenvoorbeeld niet heel duidelijk.
Eens, dat na je eerste inleg het gelijk het gehele uit te keren bedrag vertegenwoordigd.
Maar verzekeringen als een begrafenisverzekering moeten voor de verzekeraar kostendekkend zijn omdat iedereen het bedrag op enig moment zal laten uitkeren. Dit is anders dan met andere verzekeringen waar een deel van de premie nooit zal worden uitgekeerd.
En je kunt me echt niet wijs maken dat verzekeraars er op een of andere manier NIET aan zouden verdienen. Dus dan zal zelf betalen van je spaargeld, altijd goedkoper zijn. (uitgezonderd jong overlijden na maar een paar jaar premie te hebben betaald. )
Je vergeet de beleggingsresultaten. Als ik vandaag tijd zal ik enkele andere berekeningen tonen. Het is namelijk echt onjuist wat je 'onderbuikgevoel' zegt.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door -DIA- »

Ik wou dus alleen maar zeggen dat ik uit mezelf de vrijmoedigheid niet had. En, zoals ik meer hoor, om met jezelf ergens uit te gaan, dan is het ook niet goed. Het mag niet een God verzoeken worden. We leven in een maatschappij waarin je welhaast verplicht wordt dingen te doen die vroeger niet konden.
Dat bedoel ik. De man van die maatschappij had het meteen al over cremeren. Ik zei: Ik ben tegen cremeren... Hmmm…
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Ik wou dus alleen maar zeggen dat ik uit mezelf de vrijmoedigheid niet had. En, zoals ik meer hoor, om met jezelf ergens uit te gaan, dan is het ook niet goed. Het mag niet een God verzoeken worden. We leven in een maatschappij waarin je welhaast verplicht wordt dingen te doen die vroeger niet konden.
Dat bedoel ik. De man van die maatschappij had het meteen al over cremeren. Ik zei: Ik ben tegen cremeren... Hmmm…
Het was heel gebruikelijk om kleinere begrafenispolissen te kopen, bijv. van 100 gulden per stuk. De tussenpersoon kwam wekelijks een paar kwartjes halen.
Mijn ouders waren op zich ook tegen verzekeren, maar mijn vader vond wel dat je inderdaad daarin een zekere nuchterheid moest betrachten, want wij mensen zijn gezet om eenmaal te sterven.
Een dikke bankrekening was meer voor de rijken, de "gewone" man deed dit niet. Dus dan is het logisch als je daar zegeltjes voor koopt of een polis.
Cremeren is al zo ingeburgerd, ook onder christenen. De christenen in deze omgeving kozen altijd nog wel voor de begrafenisondernemer die geen crematies verzorgt, maar inmiddels is dat ook niet meer het geval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door TSD »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Verzekeren is meestal duurder op de lange termijn.
Blijkbaar heb je mijn eerdere post niet gelezen. Prima overigens. Maar dan moet je rekenkundige onjuistheden niet vol blijven houden.

In nagenoeg alle gevallen heeft een verzekering een financieel voordeel.

Dat staat overigens geheel los van mijn standpunt over wel of niet verzekeren. Dat is namelijk méér dan o.b.v. wel of geen financieel voordeel.
Ik vind het rekenvoorbeeld niet heel duidelijk.
Eens, dat na je eerste inleg het gelijk het gehele uit te keren bedrag vertegenwoordigd.
Maar verzekeringen als een begrafenisverzekering moeten voor de verzekeraar kostendekkend zijn omdat iedereen het bedrag op enig moment zal laten uitkeren. Dit is anders dan met andere verzekeringen waar een deel van de premie nooit zal worden uitgekeerd.
En je kunt me echt niet wijs maken dat verzekeraars er op een of andere manier NIET aan zouden verdienen. Dus dan zal zelf betalen van je spaargeld, altijd goedkoper zijn. (uitgezonderd jong overlijden na maar een paar jaar premie te hebben betaald. )
Je vergeet de beleggingsresultaten. Als ik vandaag tijd zal ik enkele andere berekeningen tonen. Het is namelijk echt onjuist wat je 'onderbuikgevoel' zegt.
Dan neem ik aan dat je in jou berekening ook het "beleggingsresultaat" meeneemt wat je zelf hebt op het moment dat je e.e.a. spaart?

Volgens mij heeft het met onderbuik gevoel niet zoveel te maken.
1. Een uitvaartondernemer wil gewoon zijn geld, of dat nu van jou rechtstreeks komt, of via een verzekering, dat zal niet zoveel uitmaken (behalve evt. tariefskorting, zie hieronder).
2. Een verzekeringsmaatschappij heeft kantoren, mensen, maakt kosten enz. die moeten gedekt worden uit de premie
3. Een verzekeringsmaatschappij wil ook wat verdienen, dat moet gedekt worden uit te premie.

Het enige voordeel wat een verzekeringsmaatschappij kan hebben is:
1. Eventuele tariefskortingen die ze kunnen bedingen bij uitvaartondernemers. Wat een individuele nabestaande wellicht niet lukt.
2. Ze kunnen wellicht rationeel meer risico nemen met beleggen inderdaad, dus afhankelijk van hoe je zelf met je 'potje' omgaat zou dat een voordeel moeten opleveren.

Overigens zou ik me sowieso hiertegen niet verzekeren, al zou het goedkoper zijn. Het is voor mij geen afweging.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door refo »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:
Verzekeren is meestal duurder op de lange termijn.
Blijkbaar heb je mijn eerdere post niet gelezen. Prima overigens. Maar dan moet je rekenkundige onjuistheden niet vol blijven houden.

In nagenoeg alle gevallen heeft een verzekering een financieel voordeel.

Dat staat overigens geheel los van mijn standpunt over wel of niet verzekeren. Dat is namelijk méér dan o.b.v. wel of geen financieel voordeel.
Ik vind het rekenvoorbeeld niet heel duidelijk.
Eens, dat na je eerste inleg het gelijk het gehele uit te keren bedrag vertegenwoordigd.
Maar verzekeringen als een begrafenisverzekering moeten voor de verzekeraar kostendekkend zijn omdat iedereen het bedrag op enig moment zal laten uitkeren. Dit is anders dan met andere verzekeringen waar een deel van de premie nooit zal worden uitgekeerd.
En je kunt me echt niet wijs maken dat verzekeraars er op een of andere manier NIET aan zouden verdienen. Dus dan zal zelf betalen van je spaargeld, altijd goedkoper zijn. (uitgezonderd jong overlijden na maar een paar jaar premie te hebben betaald. )
Als je een levensverzekering afsluit (en in feite is een begrafenisverzekering dat) bestaat de te betalen premie uit 4 componenten: het risicodeel en het spaardeel. En de kostenopslag en de winstopslag,
Het spaardeel zorgt ervoor dat je samen met eventuele rente aan het afgesproken bedrag bent op de afgesproken einddatum. Dat is dan te vergelijken met een spaarrekening: het is je eigen geld.
Het risicodeel is bedoeld om de uitkeringen te doen voor mensen die eerder overlijden dan op of na de einddatum van de verzekering. Dat deel wordt in een aparte pot gedaan en daar worden de voortijdige uitkeringen uit betaald.
De kostenopslag en de winstopslag spreken voor zich. De maatschappij maakt nu eenmaal kosten en wil ook winst maken.
Als je de einddatum van de verzekering mag bereiken, kun je stellen dat je duurder uit bent dan met sparen. Hoewel dat ook maar de vraag is. Je moet de vergelijking maken met spaarrentes en het rendement van de polis.

Overigens waren deze polissen ook in de gereformeerde gezindte wel populair in het verleden. Er werd een kind geboren. Er kwam iemand langs die men kende, men sloot voor het kind een verzekering af die men zelf ook al had meegekregen van de ouders. Het kostte een paar dubbeltjes per week.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Het geld dat je aan maandelijkse premie kwijt zou zijn, kun je beter in een spaarpotje gooien en dat op deposito zetten als je het gewenste bedrag bereikt hebt.
Bezorgd schreef:Verzekeren is meestal duurder op de lange termijn.
Bezorgd schreef:En je kunt me echt niet wijs maken dat verzekeraars er op een of andere manier NIET aan zouden verdienen. Dus dan zal zelf betalen van je spaargeld, altijd goedkoper zijn. (uitgezonderd jong overlijden na maar een paar jaar premie te hebben betaald. )
TSD schreef:Dan neem ik aan dat je in jou berekening ook het "beleggingsresultaat" meeneemt wat je zelf hebt op het moment dat je e.e.a. spaart?
Volgens mij heeft het met onderbuik gevoel niet zoveel te maken.
(…)
refo schreef:(…)Als je de einddatum van de verzekering mag bereiken, kun je stellen dat je duurder uit bent dan met sparen. Hoewel dat ook maar de vraag is. Je moet de vergelijking maken met spaarrentes en het rendement van de polis.
Goed dan, zoals beloofd zou ik e.e.a. financieel doorrekenen.
Drietal kanttekeningen vooraf:
- Berekeningen puur gemaakt om de financiële conclusies te onderbouwen
- Ik wil geen enkel standpunt vóór of tegen verzekeren met dit schema onderbouwen of weerleggen
- Mijn mening is dat overlijden in het teken van de eeuwigheid (en de ontmoeting met God) bezien moet worden, dit betekent voor mij niet dat we de kostprijsberekening (voor de nabestaanden) zouden mogen overslaan

De onderstaande uitkomsten zijn gebaseerd op berekeningen met de volgende voorwaarden:
- Leeftijd bij aanvang sparen/verzekeren: 20 jarige - 40 jarige - 60 jarige
- Einddatum premiebetaling (en dus ook van sparen): na 30 jaar (bij de 60-jarige na 10 jaar)
- Begrafeniskosten 2019 gemiddeld: € 8.000 (Jaarlijkse stijging; inflatie: 2%)
- Geïndexeerde uitvaartverzekering die in alle gevallen de totale begrafeniskosten dekt
- Jaarlijkse indexatie premies verzekeringen: 2%
- Jaarlijkse rente op spaarrekening: 2,5% (2,5% is gebaseerd op de gemiddelde rente van de afgelopen 20 jaar)
- Gerekend t/m 80 jarige leeftijd
- Premies zijn zelf na te rekenen bij Klaverblad

Uitkomsten:
Situatie van een 20 jarige bij aanvang van het sparen/verzekeren: https://afbeelding.im/SpqKW0e6
Situatie van een 40 jarige bij aanvang van het sparen/verzekeren: https://afbeelding.im/iz9Hlf9Q
Situatie van een 60 jarige bij aanvang van het sparen/verzekeren: https://afbeelding.im/jJadVW7v

Ter aanvulling nog een voorbeeld van de onderliggende berekeningen: https://afbeelding.im/WjOIHMVl

Conclusie:
Wandelende schreef:In nagenoeg alle gevallen heeft een verzekering een financieel voordeel.
(~)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door DDD »

Denk je niet dat de inflatie minstens 6 procent is? Heb je de begrafeniskosten in 1960 vergeleken met nu?

Je kunt bij het berekenen van de inflatie niet zomaar uitgaan van een gemiddelde inflatie inclusief productiviteit uit lagelonenlanden en van kapitaalintensieve sectoren. Begrafenisverzorging is een voornamelijk persoonlijke dienst waarin nauwelijks is geautomatiseerd in de afgelopen 40 jaar. Alleen de administratieve afhandeling en het versturen van kaarten en de afstemming zijn geautomatiseerd, voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Denk je niet dat de inflatie minstens 6 procent is? Heb je de begrafeniskosten in 1960 vergeleken met nu?

Je kunt bij het berekenen van de inflatie niet zomaar uitgaan van een gemiddelde inflatie inclusief productiviteit uit lagelonenlanden en van kapitaalintensieve sectoren. Begrafenisverzorging is een voornamelijk persoonlijke dienst waarin nauwelijks is geautomatiseerd in de afgelopen 40 jaar. Alleen de administratieve afhandeling en het versturen van kaarten en de afstemming zijn geautomatiseerd, voor zover ik weet.
Toekomstige inflatie is moeilijk te voorspellen. Gezien de huidige doelstelling van de Europese Centrale Bank wordt er standaard uitgegaan van een gemiddelde inflatie van zo'n 2%. En ja, dat verschilt per branche en product. Deze inflatie is echter zowel de basis onder het sparen als onder het verzekeren. Daarom ben ik in beide situaties uitgegaan van dezelfde stijging in begrafeniskosten.
(~)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door DDD »

Volgens mij is de inflatie op begraven in 40 jaar 200 procent. Dus de gemiddelde inflatie lijkt mij geen goede maatstaf.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Begraven of cremeren??

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Volgens mij is de inflatie op begraven in 40 jaar 200 procent. Dus de gemiddelde inflatie lijkt mij geen goede maatstaf.
Klopt, maar dat is natuurlijk wel een ander vraagstuk. Want de inflatie zal zowel in de situatie van verzekeren als van sparen hetzelfde zijn. In die zin kan er bij deze berekening een prima vergelijking worden gemaakt met een gemiddelde inflatie.
(~)
Plaats reactie