Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk waar. Maar jij bent wel degene die hier vaststelt dat dit geen middelmatige zaak is. Ik vind het namelijk wel een middelmatige zaak en ik meen dat daar heel goede redenen voor zijn, allemaal te vinden in het (minderheidsrapport van) de cgk hierover.

De christenen in Rome vonden het punt van discussie geen middelmatige zaak en aan hen schreef Paulus deze dingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Ik vind het werkelijk verbazingwekkend dat jij een on-Bijbels minderheidsrapport van de CGK tot norm verheft en de Bijbel gewoon ijskoud links laat liggen. Ik heb nog géén goede tekst gehoord die jouw standpunt rechtvaardigt. Nu ga ik er ook niet van uit dat jij die wel vindt, maar ik zou toch graag zien dat jij eens probeert om een tekst te zoeken die jouw mening staaft. We belijden hier op het forum dat onze mening gegrond is op de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Laat dat dan in je reactie ook eens blijken.

Overigens ben ik blij dat jij niet een gemiddelde doorsnee-GG'er bent (al zal jij dat wel zo vinden). Want dan verliet ik vandaag nog mijn kerkverband. Ik vermoed dat nog niet eens 100 mensen uit de gehele GG denken zoals jij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Met je onderschrift kan ik geheel instemmen. De rest moet ik nog beter verstaan, denk ik.

Er is in ieder geval geen enkele reden voor scheurmakerij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Jantje schreef:Ik vind het werkelijk verbazingwekkend dat jij een on-Bijbels minderheidsrapport van de CGK tot norm verheft en de Bijbel gewoon ijskoud links laat liggen. Ik heb nog géén goede tekst gehoord die jouw standpunt rechtvaardigt. Nu ga ik er ook niet van uit dat jij die wel vindt, maar ik zou toch graag zien dat jij eens probeert om een tekst te zoeken die jouw mening staaft. We belijden hier op het forum dat onze mening gegrond is op de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Laat dat dan in je reactie ook eens blijken.

Overigens ben ik blij dat jij niet een gemiddelde doorsnee-GG'er bent (al zal jij dat wel zo vinden). Want dan verliet ik vandaag nog mijn kerkverband. Ik vermoed dat nog niet eens 100 mensen uit de gehele GG denken zoals jij.
Nou, dat zal je nog verbazen.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Zeg dat wel ja. Je zou bijna de tekst uit Spreuken 26 vers 4 aanhalen.
Inhoudelijk zou wel prettig zijn. Dit soort opmerkingen maken een discussie bepaald niet aangenamer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:Zeg dat wel ja. Je zou bijna de tekst uit Spreuken 26 vers 4 aanhalen.
Inhoudelijk zou wel prettig zijn. Dit soort opmerkingen maken een discussie bepaald niet aangenamer.
Je hebt helemaal gelijk. Ik liet me gaan. Maar deze discussie maakt me (zoals bekend) dusdanig verontwaardigd, dat ik er gewoon niet goed van wordt. Ik denk daarom dat ik voorlopig maar niet meer deelneem aan deze discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

„Wanneer man en vrouw in de wereld volkomen gelijke rechten hebben, groeit in de kerk de druk om de vrouw in het ambt te aanvaarden. Als samenwonen een gewone zaak is, wordt het ook binnen de kerk moeilijker het huwelijk in ere te houden. Als homoseksualiteit vanzelfsprekend wordt, vraagt het moed om deze vorm van seksualiteit binnen de kerk af te wijzen. Ik heb de Nashvilleverklaring niet getekend, vanwege de suggestie dat een homofiele gerichtheid door bekering en gebed kan worden overwonnen. Dat doet onvoldoende recht aan de moeiten van homoseksuelen, maar de woede die uitbarstte tegen de ondertekenaars deed mij niet vergeten dat ik helemaal aan hun kant sta in het afkeuren van de homoseksuele praxis op grond van de Bijbel.

Deze voorbeelden illustreren de in uw vraag aangegeven volgorde. Eerst zwicht men voor de tegenwoordige wereld, vervolgens probeert men die wending theologisch goed te praten. Ik weet ook in mijn persoonlijk leven hoe groot de verzoeking kan zijn om water bij de wijn te doen, maar wie Christus wil navolgen, moet beseffen dat dit volgen ook kruisdragen betekent.
Hier nog een waardevol citaatje van prof. dr. J. Douma. Met een cursivering van het tweede stukje.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Het viel mij ook op, @Herman. Dat is het delen meer dan waard!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

De volgende passage uit hetzelfde interview vind ik nog veelzeggender

"Het vergoelijken van het afwijken van de gereformeerde confessie, het in de praktijk aanvaarden van ongehuwd samenwonen en homoseksueel verkeer, de steeds luidere roep om toelating van vrouwen tot de kerkelijke ambten, de afbrokkeling van het onderwijs in de christelijke leer in de middagdiensten en de liturgische veranderingen. De psalmen, hét liedboek van de christelijke gemeente, worden meer en meer verdrongen door oppervlakkige evangelische opwekkingsliederen, met meer aandacht voor het individuele geloof dan voor de beleving van het verbond met God, waarvan de psalmen getuigen.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/het-bewo ... -1.1561434
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:De volgende passage uit hetzelfde interview vind ik nog veelzeggender

"Het vergoelijken van het afwijken van de gereformeerde confessie, het in de praktijk aanvaarden van ongehuwd samenwonen en homoseksueel verkeer, de steeds luidere roep om toelating van vrouwen tot de kerkelijke ambten, de afbrokkeling van het onderwijs in de christelijke leer in de middagdiensten en de liturgische veranderingen. De psalmen, hét liedboek van de christelijke gemeente, worden meer en meer verdrongen door oppervlakkige evangelische opwekkingsliederen, met meer aandacht voor het individuele geloof dan voor de beleving van het verbond met God, waarvan de psalmen getuigen.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/het-bewo ... -1.1561434
Dat dit nog gezegd mag worden! Het ís de volle waarheid, maar wordt dat nog door iedereen geaccepteerd? Nee!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Het verschil is dat de professor onderdeel is van dat stukje kerk en dat jij langs de zijlijn staat te roeptoeteren. Daarmee ontkracht je het getuigenis.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Maar DIA heeft wel gelijk, dit is de kern waarom het in de GKv misging, maar tevens een waarschuwing voor ons als CGK en wellicht andere kerkverbanden. Daar waar men de Schrift tijdsgebonden verklaard zet men de gereformeerde beginselen buiten de deur.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Een helder, warm en bewogen artikel in De Saambinder van vandaag over de crisis in de CGK, door ds. W. Silfhout. Aanbevolen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Een helder, warm en bewogen artikel in De Saambinder van vandaag over de crisis in de CGK, door ds. W. Silfhout. Aanbevolen!
Hier wordt de krant (en de Saambinder) zo vroeg niet bezorgd. :fi Maar dank voor de tip, ik zal het straks eens lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Niet iedereen heeft de saambinder.....
Plaats reactie