Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door KGPHP »

Ik ben van plan om deze zomer naar Schotland te gaan met het gezin.
Nu willen we daar uiteraard ook de plaatselijke kerken bezoeken.

In sommige kerken wordt het 'Gaelic Psalm Singing' gehandhaafd. Onder andere in de Free Presbyterian Church of Scotland (FPCS), maar ook in de Free Church of Scotland-Continuing (FCSC). Hoe het is in de Free Church of Scotland (FCS) is, dat heb ik niet kunnen vinden.

Op internet heb ik wat zitten zoeken. Er zijn wel wat filmpjes te vinden, zoals onderstaande link.
https://www.youtube.com/watch?v=k4etJC5vQaw
Ik kan het nog niet echt waarderen; misschien komt dat nog. Echt heel veel informatie hierover kan ik verder niet vinden.

Is er iemand die een antwoord heeft op één of meerdere vragen:
- Hoe is dit ontstaan?
- Zijn er principiële bezwaren tegen het gebruik van instrumenten?
- Is er verandering bij sommige kerken waar te nemen?
- Hebben de lokale kerken enige vrijheid om te bepalen of ze deze vorm van zingen handhaven?
- Is er nog verschil in op te merken (zoals bij ons langzaam/snel, ritmisch/iso-ritmisch)?

Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer van weet.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Hendrikus »

KGPHP schreef:Ik ben van plan om deze zomer naar Schotland te gaan met het gezin.
Nu willen we daar uiteraard ook de plaatselijke kerken bezoeken.

In sommige kerken wordt het 'Gaelic Psalm Singing' gehandhaafd. Onder andere in de Free Presbyterian Church of Scotland (FPCS), maar ook in de Free Church of Scotland-Continuing (FCSC). Hoe het is in de Free Church of Scotland (FCS) is, dat heb ik niet kunnen vinden.

Op internet heb ik wat zitten zoeken. Er zijn wel wat filmpjes te vinden, zoals onderstaande link.
https://www.youtube.com/watch?v=k4etJC5vQaw
Ik kan het nog niet echt waarderen; misschien komt dat nog. Echt heel veel informatie hierover kan ik verder niet vinden.

Is er iemand die een antwoord heeft op één of meerdere vragen:
- Hoe is dit ontstaan?
- Zijn er principiële bezwaren tegen het gebruik van instrumenten?
- Is er verandering bij sommige kerken waar te nemen?
- Hebben de lokale kerken enige vrijheid om te bepalen of ze deze vorm van zingen handhaven?
- Is er nog verschil in op te merken (zoals bij ons langzaam/snel, ritmisch/iso-ritmisch)?

Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer van weet.
Ik kende het ook niet. Vond hier wat info: https://www.thewire.co.uk/in-writing/th ... lm-singing
Over het principiële bezwaar tegen het gebruik van instrumenten heb ik wel wat literatuur staan. Argument is doorgaans dat nergens in de Bijbel wordt geboden om instrumenten te gebruiken tijdens de samenkomsten.
Tja, er wordt ook nergens in de Bijbel geboden om kunstlicht in te schakelen tijdens de samenkomsten. En er wordt ook nergens in de Bijbel verboden om instrumenten te gebruiken tijdens de samenkomsten. Het zijn wat gewrongen, sektarische redeneringen die aan zulke abstinenties ten grondslag liggen.

Fijne vakantie alvast! Breng je t.z.t. verslag uit?
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Valcke »

- Ik heb begrepen dat de gezongen tekst weinig afwijkt van de Bijbeltekst zelf; er is dus heel weinig aanpassing geweest van de tekst, minder dan wij gewend zijn met Datheen / 1773.
- Het niet willen gebruiken van muziekinstrumenten vindt zijn oorsprong in de calvinistische visie hierop, waarbij men de instrumentale begeleiding in de eredienst ziet als iets ceremonieels, dus OT-isch. Het gaat wel heel ver om dit sektarisch te noemen. Het was ook de visie van de eerste Nederlandse synoden in de 16e eeuw.
- Overigens ben ik verder niet bekend met Gaelic.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef:- Ik heb begrepen dat de gezongen tekst weinig afwijkt van de Bijbeltekst zelf; er is dus heel weinig aanpassing geweest van de tekst, minder dan wij gewend zijn met Datheen / 1773.
Zou kunnen, en dat zou dan ook aansluiten bij de Anglicaanse manier van psalmen zingen, waar men de letterlijke Bijbeltekst zingt.
Als ik echter lees van "basic metrical psalm tunes were adapted to localised voices and abilities", dan lijkt dat wel degelijk te duiden op een vorm van metrisering, dus van aanpassing in de oorspronkelijke tekst.
Maar het blijft gissen. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar het betoog in genoemde link is.
Valcke schreef: - Het niet willen gebruiken van muziekinstrumenten vindt zijn oorsprong in de calvinistische visie hierop, waarbij men de instrumentale begeleiding in de eredienst ziet als iets ceremonieels, dus OT-isch. Het gaat wel heel ver om dit sektarisch te noemen. Het was ook de visie van de eerste Nederlandse synoden in de 16e eeuw.
- Overigens ben ik verder niet bekend net Gaelic.
In de literatuur die ik heb uit bijvoorbeeld kringen van de Covenanters lees je steeds weer als argument tégen het gebruik van instrumenten dat nergens in de Bijbel geboden wordt om instrumenten te gebruiken tijdens de samenkomsten. En dat is toch een vreemde redeneerkronkel, want is er zoveel méér te verzinnen wat ook niet geboden wordt. En als het niet expliciet geboden worden, is het dan per definitie verboden? Met zulke redenaties kan ik niet veel.
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Valcke »

M.i. begrijp je het niet en maak je er een karikatuur van. Het punt is dat we onze wijze van godsdienst geheel moeten richten naar Gods inzetting en daar niets aan toedoen. Menselijke inzettingen mogen dus in onze godsdienst geen plaats hebben. Deze redenering is zuiver Bijbels en ook door Calvijn expliciet geleerd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door windorgel »

De meeste Psalmen kunnen op meerdere wijzen gezongen worden, heb ik destijds begrepen tijdens een bezoek aan Schotland. Aan de inzet van de voorzanger hoor je welke wijs er ingezet wordt en je mag gaan zingen. Vandaar dat de gemeente achter de voorzanger aan zingt.
Het is in ieder geval heel apart om mee te maken, kan ik uit ervaring zeggen. 's Lands wijs, 's lands eer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:M.i. begrijp je het niet en maak je er een karikatuur van. Het punt is dat we onze wijze van godsdienst geheel moeten richten naar Gods inzetting en daar niets aan toedoen. Menselijke inzettingen mogen dus in onze godsdienst geen plaats hebben. Deze redenering is zuiver Bijbels en ook door Calvijn expliciet geleerd.
In dat geval kom je al snel bij het OT terecht en daar komen muziek en zelfs zaken als reidans voor. In het NT vind je geen lijstje m.b.t. het inrichten van de eredienst. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door helma »

Wij hopen ook naar Schotland te gaan van de zomer. Zal eens vragen waar wij naar de kerk hopen te gaan.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:M.i. begrijp je het niet en maak je er een karikatuur van. Het punt is dat we onze wijze van godsdienst geheel moeten richten naar Gods inzetting en daar niets aan toedoen. Menselijke inzettingen mogen dus in onze godsdienst geen plaats hebben. Deze redenering is zuiver Bijbels en ook door Calvijn expliciet geleerd.
In dat geval kom je al snel bij het OT terecht en daar komen muziek en zelfs zaken als reidans voor. In het NT vind je geen lijstje m.b.t. het inrichten van de eredienst. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.
Jawel, het lezen van het Woord, de vermaning en vertroosting vanuit het Woord en het gebed. En ook het psalmzingen wordt in het NT genoemd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door helma »

North Edinburgh Reformed Presbyterian Church
Voor zover ik begrijp zingen ze de 150 Psalmen

http://www.edinburghrpcs.org/public-worship/
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door DDD »

Het YouTube-filmpje heeft wel wat weg van Arabische zang.

De zang in Edinburgh is meer gewoon westers. Zo heb ik het in Engeland en Schotland ook meegemaakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:North Edinburgh Reformed Presbyterian Church
Voor zover ik begrijp zingen ze de 150 Psalmen

http://www.edinburghrpcs.org/public-worship/
Hier dus wel berijmd, op bestaande gezangmelodieën. En onbegeleid, maar wel meerstemmig.
Zoiets heb ik in Amerika ook meegemaakt bij Independent Baptists. Als er gezongen moest worden, haalde de dominee een stemfluitje uit z'n binnenzak en hup, daar werd een meerstemmig lied aangeheven. De gemeente had dus ook een hymnal met vierstemmige koralen voor zich.
(In de kerk stonden wel een orgel en een vleugel, maar die waren voor middenin de week maar zondags niet).
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:M.i. begrijp je het niet en maak je er een karikatuur van. Het punt is dat we onze wijze van godsdienst geheel moeten richten naar Gods inzetting en daar niets aan toedoen. Menselijke inzettingen mogen dus in onze godsdienst geen plaats hebben. Deze redenering is zuiver Bijbels en ook door Calvijn expliciet geleerd.
In dat geval kom je al snel bij het OT terecht en daar komen muziek en zelfs zaken als reidans voor. In het NT vind je geen lijstje m.b.t. het inrichten van de eredienst. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.
Jawel, het lezen van het Woord, de vermaning en vertroosting vanuit het Woord en het gebed. En ook het psalmzingen wordt in het NT genoemd.
Maar het is ons niet bekend hoe dat in het NT ging, of ze eenstemmig of meerstemmig zongen, of er wel of geen instrumenten gebruikt werden, of er langzaam of snel gezongen werd, enzovoorts.
De OT psalmen zijn in elk geval wel (in elk geval deels) geschreven voor op muziek en met muziekinstrumenten.

Ik ben geen voorstander van instrumenten tijdens de eredienst, het orgel voldoet in alles, echter zou ik niet durven zeggen dat het gebruik van instrumenten tijdens de eredienst verkeerd is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:M.i. begrijp je het niet en maak je er een karikatuur van. Het punt is dat we onze wijze van godsdienst geheel moeten richten naar Gods inzetting en daar niets aan toedoen. Menselijke inzettingen mogen dus in onze godsdienst geen plaats hebben. Deze redenering is zuiver Bijbels en ook door Calvijn expliciet geleerd.
In dat geval kom je al snel bij het OT terecht en daar komen muziek en zelfs zaken als reidans voor. In het NT vind je geen lijstje m.b.t. het inrichten van de eredienst. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.
Jawel, het lezen van het Woord, de vermaning en vertroosting vanuit het Woord en het gebed. En ook het psalmzingen wordt in het NT genoemd.
Maar het is ons niet bekend hoe dat in het NT ging, of ze eenstemmig of meerstemmig zongen, of er wel of geen instrumenten gebruikt werden, of er langzaam of snel gezongen werd, enzovoorts.
De OT psalmen zijn in elk geval wel (in elk geval deels) geschreven voor op muziek en met muziekinstrumenten.

Ik ben geen voorstander van instrumenten tijdens de eredienst, het orgel voldoet in alles, echter zou ik niet durven zeggen dat het gebruik van instrumenten tijdens de eredienst verkeerd is.
In ieder geval staat vast dat ze in het NT geen orgel gebruikte. Als er instrumenten waren, waren het dus andere instrumenten. Een prima oplossing als er geen organist of orgel aanwezig is, zo heb ik al eens ervaren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zingen in Schotse kerken (Gaelic Psalm Singing)

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Ik ben geen voorstander van instrumenten tijdens de eredienst, het orgel voldoet in alles, echter zou ik niet durven zeggen dat het gebruik van instrumenten tijdens de eredienst verkeerd is.
Ik hoef jou toch niet te vertellen dat het orgel ook een instrument is? :haha
Mensen die tegen het gebruik van instrumenten zijn (zoals die Schotten en de Covenanters) zingen a capella.
Maar soms dus wel meerstemmig.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie