Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Precies, zo is het maar net.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:https://www.refoweb.nl/dwars/1554/dwars ... p-refoweb/
Dit stukje van ouderling Van den Brink uit Eindhoven (GG) is me uit het hart gegrepen! Het is werkelijk een bijzondere gave om zoiets zo raak te kunnen formuleren.
Toch Jan, meer openheid zou volgens mij goed doen. Ik heb nooit kritiek gehad op dit instituut, zeker nu niet meer, maar volgens mij kan het meer inrichten qua procedures naar deze tijd geen kwaad. Nu lijkt het, zoals ds Harinck ooit schreef, dat iedere vraag om verandering gezien wordt als kritiek. Daarmee maak je m.i. de discussie scherper dan nodig omdat mensen zich niet serieus genomen voelen.
Als je nu nog zo'n weerwoord op dit stukje hebt, begrijp je er ten diepste niks van. En ja, ik ben ook voor het standpunt van ds. Kersten, die gewoon in de Saambinder schreef hoeveel mannen er opkwamen. De vraag is echter wel, als je opener bent hierover, of je dan niet nog meer bakken kritiek over je uitgestort krijgt. Het is natuurlijk gewoon laster om het over Noord-Koreaanse toestanden te hebben. Als jij of ik daar hierover zou beginnen, werden we gelijk verbannen. En verder moet je nogmaals maar eens lezen wat ouderling Van den Brink allemaal schrijft. Want het is heel veel.
Zie je dat je precies hetzelfde doet? Ik geef gewoon een evenwichtige reactie met een opmerking en je geeft direct aan dat ik er heb diepste niets van begrijp.
Ik vind dat deze ouderling een keurig stuk schreef, maar dat er verder best op een open en eerlijke manier met elkaar gesproken mag worden. Dit schrijft hij trouwens ook.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Jawel. Maar hij schrijft ook dat het internet daar niet de juiste plaats voor is, zeker niet als je allerlei aan laster aangrenzende opmerkingen uitspuwt over het eerder verschenen artikel. Bovendien zegt het natuurlijk genoeg dat de schrijver dat onder een pseudoniem heeft laten publiceren.
Zeeuw schreef:(...) Ook heb nooit kritiek gehad op dit instituut, zeker nu niet meer. (...)
Dit komt op mij een beetje laatdunkend over, al is misschien niet het goede woord, maar het raakt mij wel. Begrijp je dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Volgens mij kan je weinig tegen hebben op dit stuk van dhr. v.d. Brink. Goed geschreven. En precies zoals het hoort dat de "vuile was" niet buiten wordt gehangen. Ben het volledig met het stuk eens.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Jawel. Maar hij schrijft ook dat het internet daar niet de juiste plaats voor is, zeker niet als je allerlei aan laster aangrenzende opmerkingen uitspuwt over het eerder verschenen artikel. Bovendien zegt het natuurlijk genoeg dat de schrijver dat onder een pseudoniem heeft laten publiceren.
Zeeuw schreef:(...) Ook heb nooit kritiek gehad op dit instituut, zeker nu niet meer. (...)
Dit komt op mij een beetje laatdunkend over, al is misschien niet het goede woord, maar het raakt mij wel. Begrijp je dat?
Nee, dat begrijp ik niet. Ik had geen kritiek toen ik lid was in deze kerk en heb het zeker niet nu ik er geen lid meer van ben, omdat het mij niet aangaat.

Ik denk dat je ook op internet gewoon een discussie kan voeren. Lasteren moet zowel online als offline niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:Ik denk dat je ook op internet gewoon een discussie kan voeren. Lasteren moet zowel online als offline niet.
Het gaat in dit artikel van Van de Brink natuurlijk niet over de gewone vorm van discussie voeren. Dat benoemt hij duidelijk. De discussies en opiniestukken over het GG curatorium zijn doorgaans niet opbouwend. Dát punt roert Van de Brink aan. En dat zal @Jantje denk ik ook bedoelen. Een normale discussie over het curatorium van de GG of als algemeen instituut kerkbreed, is natuurlijk altijd mogelijk en moet ook kunnen.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:En dat zal @Jantje denk ik ook bedoelen.
Uiteraard bedoel ik dat. Hoe raad je het zo? ;)
Overigens ben ik het verder niet helemaal met je eens. Op 'ons' forum mondde het pas ook al uit in een opeenstapeling van meningen (én namen... :fouet ). Dus dat houd je toch wel. Maar eigenlijk was dat ook geen normale discussie meer, maar meer een herhaling van zetten. De mods hebben dat draadje ook niet voor niks verwijderd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door pierre27 »

TSD schreef:
Jantje schreef:https://www.refoweb.nl/dwars/1554/dwars ... p-refoweb/
Dit stukje van ouderling Van den Brink uit Eindhoven (GG) is me uit het hart gegrepen! Het is werkelijk een bijzondere gave om zoiets zo raak te kunnen formuleren.
Helemaal mee eens, zowel met het stukje als jou toelichting. Bedankt voor het delen!
Ik vind het slot heel bemoedigend met de woorden uit de Bijbel: Ik ben met u, al de dagen tot de voleinding van de wereld. Verder een oprechte en terechte punten noemende reactie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:En dat zal @Jantje denk ik ook bedoelen.
Uiteraard bedoel ik dat. Hoe raad je het zo? ;)
Overigens ben ik het verder niet helemaal met je eens. Op 'ons' forum mondde het pas ook al uit in een opeenstapeling van meningen (én namen... :fouet ). Dus dat houd je toch wel. Maar eigenlijk was dat ook geen normale discussie meer, maar meer een herhaling van zetten. De mods hebben dat draadje ook niet voor niks verwijderd.
Waarmee ben je het dan niet eens?
Je bevestigt namelijk door je woorden dat het op "ons forum" uitmondde in een opeenstapeling van meningen, etc. Maar dat is dan dus toch geen normale discussie meer? En zodoende valt dat toch ook onder de kritiek van dhr. Van de Brink?
Volgens mij zeg je nu namelijk precies hetzelfde als ik. Dus ik ben benieuwd waarmee je het dan niet eens bent. :)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Ik bedoel ermee te zeggen dat er op forums geen normale discussie meer over gevoerd kan worden omdat het toch al snel uitmondt in onredelijke onzin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat er op forums geen normale discussie meer over gevoerd kan worden omdat het toch al snel uitmondt in onredelijke onzin.
Daar zijn we dan zelf bij toch?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat er op forums geen normale discussie meer over gevoerd kan worden omdat het toch al snel uitmondt in onredelijke onzin.
Daar zijn we dan zelf bij toch?
Juist, en is dat dan niet dubbel zo erg?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat er op forums geen normale discussie meer over gevoerd kan worden omdat het toch al snel uitmondt in onredelijke onzin.
Dit is dus echt onzin wat je nu beweert. Er kan best op een normale manier discussie gevoerd worden, en als dat niet lukt grijpen de moderators gewoon in.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat er op forums geen normale discussie meer over gevoerd kan worden omdat het toch al snel uitmondt in onredelijke onzin.
Daar zijn we dan zelf bij toch?
Juist, en is dat dan niet dubbel zo erg?
Ik ben over het algemeen niet degene met de scherpe mening hier Jan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat er op forums geen normale discussie meer over gevoerd kan worden omdat het toch al snel uitmondt in onredelijke onzin.
Uitwassen en uitmondingen sluiten toch het goede gebruik niet uit?
(~)
Plaats reactie