Licht of zwaar

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Licht of zwaar

Bericht door DDD »

Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: licht of zwaar

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
In de terminologie van de topictitel behoort jij iig tot een zwaar kerkverband en ik tot een licht kerkverband......Bredero zei het al: Het kan verkeren :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: licht of zwaar

Bericht door TSD »

DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.
Ik vraag me af of we daaruit gaan komen gelet op de verschillende perspectieven die er zijn hierop.

A) Wat is precies de “hoofdcultuur”, dat zou dan eerst helder moeten zijn
B) Je lijkt nu “gereformeerd” tegenover “bevindelijk” te zetten als uitersten. Daar valt volgens mij ook het nodige op af te dingen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: licht of zwaar

Bericht door DDD »

De hoofdcultuur is de zich ontwikkelende hoofdstroom van de Nederlandse samenleving.

Ik begrijp dat de formuleringen discutabel zijn, daarom begin ik dit draadje.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: licht of zwaar

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
In de terminologie van de topictitel behoort jij iig tot een zwaar kerkverband en ik tot een licht kerkverband......Bredero zei het al: Het kan verkeren :)
Ik vind anders niet dat jij tot een licht kerkverband behoort.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: licht of zwaar

Bericht door TSD »

DDD schreef:De hoofdcultuur is de zich ontwikkelende hoofdstroom van de Nederlandse samenleving.

Ik begrijp dat de formuleringen discutabel zijn, daarom begin ik dit draadje.
Van de Nederlandse samenleving? Of van kerkelijk Nederland?

En als het van het 1e is: Waarom zou je kerken daaraan willen afmeten?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: licht of zwaar

Bericht door Ambtenaar »

Conservatief - progressief
Orthodox - vrijzinnig
Etc.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: licht of zwaar

Bericht door DDD »

TSD schreef:
DDD schreef:De hoofdcultuur is de zich ontwikkelende hoofdstroom van de Nederlandse samenleving.

Ik begrijp dat de formuleringen discutabel zijn, daarom begin ik dit draadje.
Van de Nederlandse samenleving? Of van kerkelijk Nederland?

En als het van het 1e is: Waarom zou je kerken daaraan willen afmeten?
Wat een rare vragen weer. Ik doe mijn best helder te definiëren. Aangezien het verschil tussen de linkerflank en de rechterflank voor een belangrijk deel zit in aanpassen of juist weerstand tegen de hoofdcultuur, is dat een belangrijk onderscheid.

Overigens is het nog maar de vraag of dat in alle opzichten geldt, want er zijn ook weer aspecten waarin juist de (O)GG(iN) veel wereldgelijkvormiger zijn dan bijvoorbeeld de GKV.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: licht of zwaar

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Conservatief - progressief
Orthodox - vrijzinnig
Etc.
Met conservatief heb ik het probleem dat het conservatisme maar een beperkt bereik heeft. Maar verder zijn het bruikbare begrippen.

Orthodox-vrijzinnig vind ik geen goede aanduiding van het spectrum, omdat de uiterste rechterflank wat mij betreft net zo min orthodox is als de vrijzinnige hoek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwaar

Bericht door Jantje »

Je hebt ook nog de gematige conservatieven... ;)
DDD schreef:Orthodox-vrijzinnig vind ik geen goede aanduiding van het spectrum, omdat de uiterste rechterflank wat mij betreft net zo min orthodox is als de vrijzinnige hoek.
Je bedoelt waarschijnlijk: Orthodox-vrijzinnig vind ik geen goede aanduiding van het spectrum, omdat de uiterste linkerflank wat mij betreft net zo min vrijzinnig is als de orthodoxe hoek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Licht of zwaar

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Overigens is het nog maar de vraag of dat in alle opzichten geldt, want er zijn ook weer aspecten waarin juist de (O)GG(iN) veel wereldgelijkvormiger zijn dan bijvoorbeeld de GKV.
Heb je daar een onderbouwing voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: licht of zwaar

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
huisman schreef: In de terminologie van de topictitel behoort jij iig tot een zwaar kerkverband en ik tot een licht kerkverband......Bredero zei het al: Het kan verkeren :)
Ik vind anders niet dat jij tot een licht kerkverband behoort.
Hij behoort tot een zware gemeente, in een gematigd kerkverband. Jij en ik kerken in een gematigde gemeente in een zwaar kerkverband.
:nananere
(Flauw hé?)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: licht of zwaar

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Wat een rare vragen weer.
Hartelijk dank voor dit compliment. Ik deed mijn best om te begrijpen wat je bedoelt en/of waar je heen wilt en om een helder uitgangspunt te krijgen.

Excuus dat mijn gedachtenkronkels anders zijn dan die van jou. En ja, ze zullen best 'raar' zijn, dat kan ik zelf wat lastig beoordelen.

Ik concludeer dan ook dat ik jou niet verder kan helpen in je vraag en stop wel met deze discussie ;)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Licht of zwaar

Bericht door Framboos »

Rechts -links?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Licht of zwaar

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik zou graag suggesties krijgen voor het aanduiden van de kerken in het kerkelijk spectrum van de gereformeerde traditie van zeer aangepast aan de hoofdcultuur tot erg onaangepast, van zeer gereformeerd tot zeer bevindelijk etc.

Ik vind de termen zwaar en licht niet zo geschikt, alleen al omdat die woorden van alles kunnen betekenen. Zwaar zou kunnen staan voor zwaarmoedig, maar daar is dan ook alles mee gezegd en wat licht precies te zeggen heeft, is mij ook onduidelijk.

Maar als ik het verschil als gematigd en extreem aanduid, zijn er weer andere mensen die zich daaraan storen. En er zit ook wel een zeker waardeoordeel in, zeker sinds ook sprake is van moslimextremisme. Maar dat probleem heb je ook bij het woord fundamentalisme.
DDennogeenD, dit is een discussie waar je niet uitkomt. Wat wil je er mee bereiken? Ieder die opgegroeid is in de gereformeerde traditie heeft er wel een beeld bij. Als je ouder wordt merk je dat dit veel vooroordelen zijn geweest. Voor mij zijn de termen licht, zwaar etc vooral beladen en zelden tot nooit tot zegen dienend. Wel om elkaar de maat te nemen en dat lijkt me zeer onnodig.
Plaats reactie