CDA wordt grootste!!!!!!

Plaats reactie
de orthodoxer

CDA wordt grootste!!!!!!

Bericht door de orthodoxer »

HEt CDA wordt de grootste partij van Nederland!!!
Hopelijk weten ze toch weer een iets conservatievere koers te gaan varen...


Helaas, zo als het er nu naar uitziet verliest de SGP!!!
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Ik hoorde op RTL4 (verkiezingsuitzending) Boudewijn Büch zeggen dat hij Balkenende graag mag. Hij schaart Balkenende in het rijtje traditionelen en ziet eindelijk weer eens een oud patroon terug. Veel hervormden stemden volgens hem op het CDA en de katholieken "krimpen" in deze partij.
Nederland keert heel geleidelijk terug naar haar oorsprong van Da Costa en Bilderdijk. Balkenende zou ook op deze mannen lijken.......... (aldus een positieve Büch )

Da's m.i. niet verkeerd. Wie weet is dit het begin en is Nederland weer wakker geschud. Over 4 jaar SGP twee zetels erbij??? CU ook een verdubbeling? Dan bouwen we langzaam aan een christelijk Nederland. Radicale omslag is natuurlijk nooit goed.
:%

Peet
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

The Critical Brother is blij en dankbaar voor de overwinning van het CDA!
Wat dit gaat uitwerken op langere termijn is natuurlijk nog de grote vraag. (Ze gaan natuurlijk niet alleen regeren.......).
Er wordt door die en gene wel eens schamper gedaan over de "C" in het CDA, maar ze kunnen van grote betekenis zijn als het gaat om een remmende factor op in onze (christelijke) ogen verkeerde wetsvoorstellen!

The Critical Brother (zeker van "de bereikte resultaten" van paars!!!):mad2:
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door P.Paape
Da's m.i. niet verkeerd. Wie weet is dit het begin en is Nederland weer wakker geschud. Over 4 jaar SGP twee zetels erbij??? CU ook een verdubbeling? Dan bouwen we langzaam aan een christelijk Nederland. Radicale omslag is natuurlijk nooit goed.
:%

Peet
Je blijft optimistisch, Peet, maar ik ben bang dat de daling een trend is...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Voor de kleine partijen is het m.i. erg moeilijk om van trends te spreken.
Het zetelverlies van de SGP is alleen te wijten aan de omvang van de achterban die nu eenmaal een bepaalde omvang heeft van twee zetels. Die restzetel was natuurlijk mazzel van de bovenste plank.

Veling vergeet voor zichzelf de hand in eigen boezem te steken. Hij wijt aan de kiezer dat ze voor macht, namelijk het CDA, en niet principieel gekozen hebben. Vandaar de dading van -virtueel- 7, misschien zelfs 8, naar vier zetels. De eerlijke vraag die je daarbij óók mag stellen is, heeft de CU niet gefaald in het hebben van een helder gezicht? (M.i is het een hardnekkig gebrek bij de partij wel te denken een gezicht te hebben, (en de zetels), maar het niet hebben. Achteraf gezien heeft Veling het dus in het geheel niet beter gedaan dan Leen van Dijke.
Het is dus de taak van de CU om hun potentieel kiezers, dat echt wel meer is dan de huidige vier zetels, aan zich te binden door principiele standpunten! Ik zie geen andere mogelijkheid voor de partij.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Erg fijn dat de CDA de grootste wordt! Maar of het ook christelijk Nederland helpt?????:( Ik hoop heb, maar heb er weinig vertrouwen in. Zeker als je kijkt wat er afgelopen jaren door de CDA is beslist.

Het is verblijdend dat de SGP ondanks de zetelverlies ongeveer 10.000 stemmen erbij heb gekregen!!!!! Dus geen trend?? Wie had dit verwacht? SGP ZOEK DE MEDIA!!!! Laat de getuigenis niet alleen voor de Kamer maar via de massa-media voor het hele volk!!
Een gedeelte van deze stemmen komt waarschijnlijk van verontruste ex-GPV-ers.

De CU een verlies van ruim 40.000 stemmen! Ongelofelijk. Ze hebben vaak een grote mond (RPF vier jaar geleden ook!) maar het lukt nog steeds niet om hierdoor kiezers te trekken!

[Veranderd op 16/5/02 door kridje]
Alfredt

Bericht door Alfredt »

Ik ben blij met een groot CDA. Deze vreugde hangt wel nauw samen met de heer Balkenende. Hij laat voor mij voor het eerst in jaren weer zien waar de C voor staat. Jaren lang was het een centrum partij die veel Chrsitenen aantrok, Nu zou het wel weer eens een Christelijke partij kunnen zijn die veel mensen uit het centrum aantrekt. Dat is een verheugende ontwikkeling.

Eigenlijk verbaast het mij niet heel erg, steeds meer mensen komen er achter dat ze met het lozen van hun geloof ook de normen en waarden van het Christelijk geloof hebben gedumpt. Ze zien nu dat ze die wel weer terug willen. Voor ons als Christenen ligt er dan ook een gigantische taak in het verschiet om hen niet alleen normen en waarden te bieden maar ook de enige Weg naar het Heil.

Om een oud spreekwoord iets te veranderen. Bij het CDA begint de victorie. In de hoop dat het CDA natuurlijk een echt Christelijke politiek wil en zal gaan bedrijven.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Een gedeelte van deze stemmen komt waarschijnlijk van verontruste ex-GPV-ers.

De CU een verlies van ruim 40.000 stemmen! Ongelofelijk. Ze hebben vaak een grote mond (RPF vier jaar geleden ook!) maar het lukt nog steeds niet om hierdoor kiezers te trekken!

[Veranderd op 16/5/02 door kridje]


jajajja en voorl ook boeren die waarschijnlijk eerst RPF/GPV stemden en niet mee kunnen voelen met de ""linkse"" gedachten t.o.v. de agrarische sector van de CU!!

Volgesn mij heeft het CDA en JPB vooral stemmen te danken aan zijn milde houding richting LPF en vooral ook de stabiliteit en het vertrouwen wat hij en zijn partij uitstraalt. En niet zozeer de heimwee van de kiezer naar CHRISTELIJKE politiek.
ik heb verschillende PVDA en VVD collega's die paars zat waren en zo automatisch bij het CDA terecht kwamen. dus absoluut niet om de ""C"" van het CDA.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Voor het SGP zijn 'de vrouwen' een molensteen geworden. Dat blijkt zo erg dat zelfs ex-cu-stemmers naar het CDA gaan. Maar laten ze het vallen, dan wordt ter rechterzijde meteen een nieuwe partij opgericht en zijn bij de verkiezingen ook de laatste zetels weg.

Ik heb me verbaasd over het CU in de campagne. Nu de euthanasie, homohuwelijk etc zijn geregeld, zagen ze wel mogelijkheden mee te regeren. Dan kun je inderdaad evengoed of zelfs beter CDA stemmen.
Plaats reactie