Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Toen mijn tante overleed, hebben haar kinderen besloten om dan toch een familiegraf te kopen en mijn oom bij haar te laten begraven. Dat is mogelijk, maar kost wel veel geld.
Daar zie ik de zin niet zo van in.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Toen mijn tante overleed, hebben haar kinderen besloten om dan toch een familiegraf te kopen en mijn oom bij haar te laten begraven. Dat is mogelijk, maar kost wel veel geld.
Daar zie ik de zin niet zo van in.
Dat zag ik ook niet. Maar zulke zaken liggen teer. De jongste dochter had spijt dat ze destijds voor haar vader geen graf hadden gekocht. Dus toen tante overleed, besloten ze om dit te doen en een mooie steen te laten plaatsen. Ze heeft er veel geld voor overgehad, want alleen haar jongste broer wilde meebetalen. De rest niet.
Moeilijk hoor, toch wel.
Als ik bij het graf van mijn ouders sta, geeft het toch een fijn gevoel dat ze er samen liggen. Ik weet het wel, ze weten er zelf niet meer van en zijn daar ook niet!
Maar rondom het sterven van een geliefde zijn je gevoelens zo anders.
En daar wordt soms op grove wijze misbruik van gemaakt, helaas :fi
Ook als er iets fout gaat tijdens een teraardebestelling is dat zo naar. Tijdens een bruiloft kan er dan gelachen worden, tijdens een begrafenis is het verdriet alleen maar intenser dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door DDD »

Het is wel verbazend dat dit soort regels inderdaad in het reglement zijn terechtgekomen. Niet zo gek dat niet alle gereformeerde gemeenten uit de buurt hieraan meedoen. Verbazend dat de CGK Ede het heeft volgehouden.

Een begraafplaats waar je zelfs geen buxus rond het graf mag plaatsen is wel erg bijzonder. Ik vraag me af of gras wel is toegestaan. Of is dat geen plant?

Ik ben benieuwd hoeveel gewone gemeenteleden (en hun nabestaanden) voor deze begraafplaats kiezen als ze doorhebben wat de eisen zijn. Ik zou er geen zin in hebben iemand ergens te begraven waar je geen fatsoenlijke plant op het graf mag plaatsen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Bezorgd »

Nav een opmerking uit een ander topic:
FlyingEagle schreef:Jazeker, er is een begraafplaats die beheerd wordt door een stichting. Als je er een graf wilt moet je je houden aan de regels van deze stichting.

http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl
Bezorgd schreef:
Als je denkt Refoland aardig te kennen, kun je toch nog verrast worden....
Waren de bestaande begraafplaatsen niet reformatorisch genoeg?

Als ik het goed begrijp zijn de hoofd argumenten voor deze begraafplaats:
- niet in de buurt van een crematorium te worden begraven
- geen bloemen , sobere kindergrafjes.

Dit gedrag op de Veluwe, poging tot eigen school , eigen begraafplaats, eigen politieke partij, krijgt bijna sectarische trekjes.


Geen vergunning zal worden verleend voor grafbedekking, grafzerken e.a. volgens onderstaande opsomming:
a. volwassenen eigen graven: staande zerken, welke breder zijn dan 90 cm, hoger dan 110 cm of dikker dan 12 cm. Liggende zerken, welke breder zijn dan 90 cm, langer zijn dan 200 cm of dikker dan 12cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 20 cm.​​
volwassenen algemene graven: staande zerken, liggende zerken, die breder zijn dan 60 cm en langer dan 60 cm en dikker zijn dan 12 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat.
grafkelders: staande zerken en liggende zerken die groter zijn dan de afmetingen van de grafkelder.
b. kinder eigen graven: staande zerken welke breder zijn dan 60 cm, hoger dan 70 cm of dikker dan 7cm. Liggende zerken welke breder zijn dan 60 cm, langer zijn dan 120 cm of dikker dan 7 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 15 cm.
kinder algemene graven: staande zerken en liggende zerken die breder zijn dan 50 cm en langer zijn dan 50 cm en dikker zijn dan 7 cm en niet voorzien zijn van een betonfundatieplaat.
c. (kunst)bloemen, zwerfstenen groter dan Ø 12,5 cm, bakstenen, metalen grafwerk.
d. hekwerken.
e. palen hoger dan 40 cm.
f. opschriften, welke melding maken van lidmaatschap(pen) of overige persoonlijke verdiensten, m.u.v. een dienaar van het Goddelijke Woord.
g. afbeeldingen, in welke vorm dan ook.
h. een ondergrond, waarop een inscriptie of opschrift is aangebracht, welke een verenigingsembleem, firmanaam, handelsnaam, productmerk, of enige reclame bevat.

Grafverzorging
1. Het graf dient in een ordelijke staat te worden gehouden en op aanwijzing van de beheerder in orde te worden gebracht.
2. Bloemen en planten alsmede kransen, speelgoed, foto’s e.d. zijn niet toegestaan.
3. Afkoop van onderhoud behoort tot de mogelijkheden.
http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl/d ... id/beleid/
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Ambtenaar »

Je hoeft er niet begraven te worden. Als de voorwaarden je niet bevallen kunnen elders een graf kopen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Lilian1975 »

Wij leggen geen bloemen op het graf. Heb er ook cht niets mee. Toch heeft mij iets heel erg getroffen. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wie het gedaan heeft, heb wel een vermoeden. In de eerste tijd na he tg overlijden van ons dochtertje had ik veel behoefte om langs het grafje te gaan. Op de een of andere manier deed het goed dat alles er zo verzorgd bijlag. Op een dag kwam ik er, en lag er een roos. Heel bewust. Ik heb het wel laten liggen. Tot het verdord was. Ondanks on s standpunt. Kennelijk was er iemand in onze omgeving die rouwde, net als ons. En dit gebaar deed. Het klinkt gek misschien, maar ik was er ontroerd door.
Het enige wat ik wilde delen met die persoon was dat er naast het intense verdriet een blijdschap was. Maar ik voelde op dat moment geen behoefte om iemand fe veroordelen die een bloem neerlegde
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Carrie »

Lilian1975 schreef:Wij leggen geen bloemen op het graf. Heb er ook cht niets mee. Toch heeft mij iets heel erg getroffen. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wie het gedaan heeft, heb wel een vermoeden. In de eerste tijd na he tg overlijden van ons dochtertje had ik veel behoefte om langs het grafje te gaan. Op de een of andere manier deed het goed dat alles er zo verzorgd bijlag. Op een dag kwam ik er, en lag er een roos. Heel bewust. Ik heb het wel laten liggen. Tot het verdord was. Ondanks on s standpunt. Kennelijk was er iemand in onze omgeving die rouwde, net als ons. En dit gebaar deed. Het klinkt gek misschien, maar ik was er ontroerd door.
Het enige wat ik wilde delen met die persoon was dat er naast het intense verdriet een blijdschap was. Maar ik voelde op dat moment geen behoefte om iemand fe veroordelen die een bloem neerlegde
Ik begrijp het....
Dank voor je onroerende bericht.

Je leest denk precies het gevoel waarmee de bloem is neergelegd, en dat het dan daarom mag gaan!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door eilander »

Simon schreef:
Mara schreef:
Simon schreef:Alsof er tijdens het leven al niet genoeg regels zijn.
Maar goed, na uiterlijk 30 jaar wordt een graf geruimd, en alles alsnog verbrand of vernietigd, begrijp ik.... \wat is het verschil dan nog met crematie, of zie ik het verkeerd?
Een vriend van ons is beheerder van de begraafplaats en mensen die geen graf gekocht hebben, worden later in een massagraf herbegraven. Maar niet vernietigd of verbrand.
Het is inderdaad een ingewikkelde regelgeving. Hij moest destijds een opleiding volgen en die was heel pittig.
En elke gemeente heeft ook weer eigen sub-regeltjes.
Oh, gaat het zo..maar mensen die dus geen graf gekocht hebben, wat gebeurt er met hun stoffelijke resten?
Die worden verzameld en op één plaats opnieuw begraven. Bij ons is daar dan weer een monument op geplaatst met alle namen. Het ziet er netjes uit.
Hoewel ik liever zou hebben dat er niets met de graven gebeurt, geloof ik ook niet dat je er voor 100% principieel op tegen kunt zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Dodo »

Ik zag zondag op onze begraafplaats dat er op verschillende plaatsen verzamelgraven zijn, van graven uit bepaalde periodes. Dat stond netjes op een bordje vermeld. De plek zelf was gewoon met gras begroeid en er stond een mooi glasobject met een bloemvorm op. Keurig gedaan.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:
Simon schreef:Alsof er tijdens het leven al niet genoeg regels zijn.
Maar goed, na uiterlijk 30 jaar wordt een graf geruimd, en alles alsnog verbrand of vernietigd, begrijp ik.... \wat is het verschil dan nog met crematie, of zie ik het verkeerd?
Een vriend van ons is beheerder van de begraafplaats en mensen die geen graf gekocht hebben, worden later in een massagraf herbegraven. Maar niet vernietigd of verbrand.
Het is inderdaad een ingewikkelde regelgeving. Hij moest destijds een opleiding volgen en die was heel pittig.
En elke gemeente heeft ook weer eigen sub-regeltjes.
Oh, gaat het zo..maar mensen die dus geen graf gekocht hebben, wat gebeurt er met hun stoffelijke resten?
Die worden verzameld en op één plaats opnieuw begraven. Bij ons is daar dan weer een monument op geplaatst met alle namen. Het ziet er netjes uit.
Hoewel ik liever zou hebben dat er niets met de graven gebeurt, geloof ik ook niet dat je er voor 100% principieel op tegen kunt zijn.
Dat is waar. Maar een monument met namen van herbegravenen ben ik verder nooit tegengekomen. En ook gekochte graven hebben een beperkte looptijd. Dat betreur ik. Wel konden we recent een graf voor een familielid kopen voor de duur van 50 jaar. Maar in dichtbevolkte gebieden is dat meestal niet eens mogelijk.

Ik vind de door Joden gehouden grafrust toch mooier.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Bertiel »

In onze (voormalige) gemeente was de laatste keer dat graven geruimd warden in WO II. Daarna is er niets geruimd en wordt er nu zelfs een nieuwe begraafplaats aangelegd.
Dit zijn nog wel besluiten van voor de samenvoeging, ik vrees het ergste voor de toekomst, nu we samengevoegd zijn met de rest van het eiland.

Verder heb ik niet zo'n problemen met bloemen, hoewel ik liever heb dat ze gebracht worden als ik nog leef.
Ik ben nog nooit tegen commentaar opgelopen over kransen op 4 mei, beetje dubbel is het dan natuurlijk wel om dan bij een begrafenis er moeilijk over te doen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door liz boer »

Lilian1975 schreef:Wij leggen geen bloemen op het graf. Heb er ook cht niets mee. Toch heeft mij iets heel erg getroffen. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wie het gedaan heeft, heb wel een vermoeden. In de eerste tijd na he tg overlijden van ons dochtertje had ik veel behoefte om langs het grafje te gaan. Op de een of andere manier deed het goed dat alles er zo verzorgd bijlag. Op een dag kwam ik er, en lag er een roos. Heel bewust. Ik heb het wel laten liggen. Tot het verdord was. Ondanks on s standpunt. Kennelijk was er iemand in onze omgeving die rouwde, net als ons. En dit gebaar deed. Het klinkt gek misschien, maar ik was er ontroerd door.
Het enige wat ik wilde delen met die persoon was dat er naast het intense verdriet een blijdschap was. Maar ik voelde op dat moment geen behoefte om iemand fe veroordelen die een bloem neerlegde
Dank je voor het delen, ik voelde hetzelfde toen ik na drie maanden een miskraam kreeg, we kregen een kaartje van een stel die geen kinderen had met erop: wij hebben er ook verdriet van, dat had me heel erg getroffen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:Nav een opmerking uit een ander topic:
FlyingEagle schreef:Jazeker, er is een begraafplaats die beheerd wordt door een stichting. Als je er een graf wilt moet je je houden aan de regels van deze stichting.

http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl
Bezorgd schreef:
Als je denkt Refoland aardig te kennen, kun je toch nog verrast worden....
Waren de bestaande begraafplaatsen niet reformatorisch genoeg?

Als ik het goed begrijp zijn de hoofd argumenten voor deze begraafplaats:
- niet in de buurt van een crematorium te worden begraven
- geen bloemen , sobere kindergrafjes.

Dit gedrag op de Veluwe, poging tot eigen school , eigen begraafplaats, eigen politieke partij, krijgt bijna sectarische trekjes.


Geen vergunning zal worden verleend voor grafbedekking, grafzerken e.a. volgens onderstaande opsomming:
a. volwassenen eigen graven: staande zerken, welke breder zijn dan 90 cm, hoger dan 110 cm of dikker dan 12 cm. Liggende zerken, welke breder zijn dan 90 cm, langer zijn dan 200 cm of dikker dan 12cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 20 cm.​​
volwassenen algemene graven: staande zerken, liggende zerken, die breder zijn dan 60 cm en langer dan 60 cm en dikker zijn dan 12 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat.
grafkelders: staande zerken en liggende zerken die groter zijn dan de afmetingen van de grafkelder.
b. kinder eigen graven: staande zerken welke breder zijn dan 60 cm, hoger dan 70 cm of dikker dan 7cm. Liggende zerken welke breder zijn dan 60 cm, langer zijn dan 120 cm of dikker dan 7 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 15 cm.
kinder algemene graven: staande zerken en liggende zerken die breder zijn dan 50 cm en langer zijn dan 50 cm en dikker zijn dan 7 cm en niet voorzien zijn van een betonfundatieplaat.
c. (kunst)bloemen, zwerfstenen groter dan Ø 12,5 cm, bakstenen, metalen grafwerk.
d. hekwerken.
e. palen hoger dan 40 cm.
f. opschriften, welke melding maken van lidmaatschap(pen) of overige persoonlijke verdiensten, m.u.v. een dienaar van het Goddelijke Woord.
g. afbeeldingen, in welke vorm dan ook.
h. een ondergrond, waarop een inscriptie of opschrift is aangebracht, welke een verenigingsembleem, firmanaam, handelsnaam, productmerk, of enige reclame bevat.

Grafverzorging
1. Het graf dient in een ordelijke staat te worden gehouden en op aanwijzing van de beheerder in orde te worden gebracht.
2. Bloemen en planten alsmede kransen, speelgoed, foto’s e.d. zijn niet toegestaan.
3. Afkoop van onderhoud behoort tot de mogelijkheden.
http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl/d ... id/beleid/
Dit zinnetje vind ik het ergste...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door Orchidee »

In een groot deel van mijn familie word geen eigen graf gekocht, geen steen geplaatst en zijn de meesten al in een verzamelgraf gelegd na ruiming.
Het motto is: "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Protestantse begraafplaats Meenthof Wekerom

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:In een groot deel van mijn familie word geen eigen graf gekocht, geen steen geplaatst en zijn de meesten al in een verzamelgraf gelegd na ruiming.
Het motto is: "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer"
Ik heb zelf ook niets met begraafplaatsen dat ik daar troost of rust uit kan halen of daar kan rouwen. De persoon is er niet meer, het is slechts een stoffelijk overschot zonder ziel.
Echter als ik eerder kom te overlijden dan m'n vrouw, of mijn kinderen vinden het wel belangrijk om een graf voor mij te hebben waar ze kunnen rouwen, wie ben ik dan om te zeggen dat ik dat niet wil.
Voor mijzelf hoef ik geen graf met steen en dergelijken, maar als dat voor de nabestaanden wel belangrijk is, prima.
Plaats reactie