Dankbaarheid

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Dankbaarheid

Bericht door Herman »

ejvl schreef:
Jantje schreef: Waar ik bezwaar tegen heb?

Wel: dat God te menselijk aangesproken wordt, als de Vader van alle mensen (Pas zei een dominee hierover dat het dan net lijkt alsof je met je buurman over de schutting staat te praten.) en dat over de heiligheid, de grootheid en de majesteit des Heeren heen gestapt wordt, maar boven alles dat er dan ook geen plaats meer is in het gebed voor het benoemen van onze nameloos diepe val in ons aller verbondshoofd Adam.
Gelukkig mogen wij God aanspreken in normaal hedendaags Nederlands zonder aparte woorden te hoeven gebruiken.
Als wij God willen danken, kunnen en mogen we dat ook zo direct zeggen, God wij danken u van harte.... enzovoorts. Los van het feit dat wij mensen nooit volmaakt kunnen danken, maar dat mogen we ook in ons gebed benoemen, God, wilt u ons leren bidden en leren danken zoals U dat bedoelt heeft.
Ik zie niet in wat dat met overstappen te maken heeft.

Tevens denk ik dat de nameloos diepe val niet genoemd hoeft te worden in het gebed, God weet van onze toestand af, we hoeven God niet in het gebed te vertellen hoe het staat, dat weet Hij zelf wel toch? Of vertellen hoe de weg van een bekeerde gaat, dat weet God zelf wel toch?
Wel moge we belijden en erkennen dat we nameloos diep gezonken zijn en direct daarop het gebed tot verlossing daarvan.

Zelf heb ik nogal moeite met (vaak lange) gebeden waarin de gehele weg benoemd wordt, dan gaat U zus en zo doen met de mens, dan gaat de mens dit beleven en dat beleven enzovoorts. Daar is een gebed niet voor bedoelt.
Eens ejvl

@Jantje, Het volmaakte gebed begint ook met de orde Onze Vader (dus een reguliere aanspraak die zowel liefde als gezag in zich heeft) en daarna pas 'Uw Naam worde geheiligd'.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Dankbaarheid

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef: Zelf vind ik het altijd mooi als ik op een geboortekaartje lees (je ziet het soms ook wel in advertenties in de krant): In stille verwondering en met grote blijdschap ontvingen wij uit Gods scheppende en bewarende hand een zoon en broertje (of: dochter en zusje): [roepnamen]
Dit is net zo goed een formulering die in wezen over dankbaarheid gaat. Want dankbaarheid gaat m.i. over verwondering en blijdschap.

De praktijk is helaas vaak weerbarstiger. Ik vind het eerlijk gezegd mooier om dankbaarheid en blijdschap te 'proeven' dan te 'lezen'.
(~)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankbaarheid

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Zelf vind ik het altijd mooi als ik op een geboortekaartje lees (je ziet het soms ook wel in advertenties in de krant): In stille verwondering en met grote blijdschap ontvingen wij uit Gods scheppende en bewarende hand een zoon en broertje (of: dochter en zusje): [roepnamen]
Buiten Christus is er anders helemaal geen ware blijdschap, om van echte verwondering maar niet te spreken, dus je bent ook nog eens bijzonder inconsequent. Dat kan ook niet anders met extreme opvattingen zoals deze.

Als je maar consequent genoeg bent, kun je niet eens zeggen dat je maar eens naar bed gaat. Het leven zou onleefbaar worden als iemand zou zeggen. 'Ik zou graag met de hulp des Heeren willen proberen om naar bed te gaan'. Ik zou het vooralsnog niet als vroomheid kunnen beschouwen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

DDD schreef:Buiten Christus is er anders helemaal geen ware blijdschap, om van echte verwondering maar niet te spreken (...).

Als je maar consequent genoeg bent, kun je niet eens zeggen dat je maar eens naar bed gaat. Het leven zou onleefbaar worden als iemand zou zeggen. 'Ik zou graag met de hulp des Heeren willen proberen om naar bed te gaan'. Ik zou het vooralsnog niet als vroomheid kunnen beschouwen.
Dat eerste is uiteraard waar.

Dat 2e: Ik zou zeggen dat alleen mensen die alleen zwart-wit kunnen denken komen tot dergelijke extreme vergelijkingen als die jij nu maakt ;).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dankbaarheid

Bericht door Terri »

Dat komt omdat woorden gewogen worden op een weegschaal en er veel 'wantrouwen' is.
Wellicht moet ik wantrouwen vertalen als voorzichtig zijn, maar het gaat heel ver. Meestal kan je gewoon niet zeggen wat je bedoelt/voelt of ervaart. Altijd die omslachtige bewoordingen, want stel je voor dat je ook maar enigszins zou laten merken dat je misschien een dankbaar kind van God bent.
Het lijkt gechargeerd, maar geloof me, het gaat ( ging) werkelijk zo. ( Let wel, mijn ervaring, vooral in het verleden)
Terwijl de Bijbel zo vol staat met oprechte eerlijke belijdenissen.
Als Petrus uitspreekt dat Jezus de Christus is, zegt Jezus ook niet, nou nou... ik zou maar wat voorzichtiger zijn, nee, Hij zegt zelfs dat Zijn Vader dat Petrus geopenbaard heeft.
Zo ook met Zijn vraag aan Martha, de hoofdman enz.
De Heere Jezus was 'recht toe, recht aan'. Hij verwacht ook zo'n antwoord. Geen omtrekkende bewegingen.
En hoe vaak bestraft Hij niet op kleingelovigheid.
Wees bescheiden over jezelf, maar nooit in je belijdenis van je geloof.
Mensen kunnen mensen niet beoordelen op oprechtheid, dat kan alleen de Heere.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dankbaarheid

Bericht door Terri »

Ik reageer niet speciaal op een posting, dat even voor de duidelijkheid, maar ik herken het zo....
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankbaarheid

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
DDD schreef:Buiten Christus is er anders helemaal geen ware blijdschap, om van echte verwondering maar niet te spreken (...).

Als je maar consequent genoeg bent, kun je niet eens zeggen dat je maar eens naar bed gaat. Het leven zou onleefbaar worden als iemand zou zeggen. 'Ik zou graag met de hulp des Heeren willen proberen om naar bed te gaan'. Ik zou het vooralsnog niet als vroomheid kunnen beschouwen.
Dat eerste is uiteraard waar.

Dat 2e: Ik zou zeggen dat alleen mensen die alleen zwart-wit kunnen denken komen tot dergelijke extreme vergelijkingen als die jij nu maakt ;).
Toch wordt het met het ene wel gedaan en met het andere niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

Uiteraard, omdat de meeste mensen gelukkig hun gedrag niet op een dergelijke extreme manier vormgeven.

Het is in het gewone leven nogal wiedes dat je van iets waarvan je voor jezelf taxeert dat het moeilijk is en waarvan je twijfelt of het jet gaat lukken dat je dan zegt 'ik probeer het' en bij zaken waarbij je in de praktijk niet twijfelt of dat je gaat lukken dat je dat natuurlijk niet zegt. Ook al is er een theoretische mogelijkheid dat het laatste het door omstandigheden niet lukt.

Wat dat betreft vind ik de vergelijking van DDD gewoon heel extreem en eigenlijk nergens op slaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankbaarheid

Bericht door Jantje »

TSD schreef:
DDD schreef:Buiten Christus is er anders helemaal geen ware blijdschap, om van echte verwondering maar niet te spreken (...).

Als je maar consequent genoeg bent, kun je niet eens zeggen dat je maar eens naar bed gaat. Het leven zou onleefbaar worden als iemand zou zeggen. 'Ik zou graag met de hulp des Heeren willen proberen om naar bed te gaan'. Ik zou het vooralsnog niet als vroomheid kunnen beschouwen.
Dat eerste is uiteraard waar.

Dat 2e: Ik zou zeggen dat alleen mensen die alleen zwart-wit kunnen denken komen tot dergelijke extreme vergelijkingen als die jij nu maakt ;).
@TSD, waarom heb je een stukje uit @DDD's reactie weggehaald? Ben je het daar niet mee eens?
Verder ben ik het met de laatste zin helemaal eens. Hoe kom je erbij, @DDD?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

Jantje schreef: @TSD, waarom heb je een stukje uit @DDD's reactie weggehaald? Ben je het daar niet mee eens?
Nee hoor, daar reageer ik niet op en daarom ook uit de reactie voorzien van (...) weggehaald zodat duidelijk is waar mijn reactie op slaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankbaarheid

Bericht door Mara »

Roeline schreef: Toch...zou je eens moeten letten op een bepaald deel van de mensen die zeer rechtzinnig zijn. Die praten opvallend vaak in termen als: "we zullen proberen te..". Te fietsen bijvoorbeeld. Zij zeggen ook niet: "Het gaat goed". Maar: "Het mag wel gaan". Ze zeggen niet: "Laten we bidden", maar: "We zullen trachten een gebedje te doen". Niet: "Ik zit steeds aan die mensen in Hardinxveld te denken" maar "We moeten gedurig aan de gemeente van Giessendam denken".
Ja inderdaad, nu je het zegt. Ook het in de derde persoon over jezelf praten is een typisch fenomeen.
(Niet: wilt U mij alles schenken wat nodig is, maar: Uw dienaar)
Pas gehoord: we hopen vrijdag op vakantie te gaan, dan hopen we naar Frankrijk toe te gaan en daar hopen we dan 2 weken te blijven. Daarna hopen we nog een paar dagen in de Ardennen te blijven.
Dat zijn heel veel hopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dankbaarheid

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:(Niet: wilt U mij alles schenken wat nodig is, maar: Uw dienaar)
Dat doet men, omdat het gebed in de eredienst namens de hele gemeente uitgesproken wordt.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

Mara schreef: Ja inderdaad, nu je het zegt. Ook het in de derde persoon over jezelf praten is een typisch fenomeen.
(Niet: wilt U mij alles schenken wat nodig is, maar: Uw dienaar)
Dat lijkt me dan weer heel logisch. Je bent als predikant in het openbare gebed namelijk de mond van de gemeente en spreekt dus niet (alleen) namens jezelf.

Edit: Ik zie dat Tiberius al hetzelfde zegt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dankbaarheid

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
Mara schreef:(Niet: wilt U mij alles schenken wat nodig is, maar: Uw dienaar)
Dat doet men, omdat het gebed in de eredienst namens de hele gemeente uitgesproken wordt.
Maar in een interview jezelf als "we" neerzetten heeft dan weer geen functie, behalve een ingeslopen? gewoonte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankbaarheid

Bericht door Herman »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:(Niet: wilt U mij alles schenken wat nodig is, maar: Uw dienaar)
Dat doet men, omdat het gebed in de eredienst namens de hele gemeente uitgesproken wordt.
Maar in een interview jezelf als "we" neerzetten heeft dan weer geen functie, behalve een ingeslopen? gewoonte.
Dat kan je makkelijk omzeilen door: wilt U alles schenken wat nodig is in de bediening van het Woord.

Dat is voor mij half zo indirect als het voorbeeld.

Overigens brak onlangs een ds bij ons op biddag de staf over de 'wil ons en wil mij' gebeden (uiteraard om daarin het menselijke te veroordelen).
Plaats reactie