Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://www.kerktijden.nl/gem/200/geref-gem-emmeloord

Weet iemand hoe het met ds. P.G. Heijkamp gaat? Hij gaat helemaal niet meer voor in de diensten, ds. D.W. Tuinier bedient zondag de Heilige Doop en de ambtsdragers worden binnenkort zelfs door ds. W.A. Zondag bevestigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:https://www.kerktijden.nl/gem/200/geref-gem-emmeloord

Weet iemand hoe het met ds. P.G. Heijkamp gaat? Hij gaat helemaal niet meer voor in de diensten, ds. D.W. Tuinier bedient zondag de Heilige Doop en de ambtsdragers worden binnenkort zelfs door ds. W.A. Zondag bevestigd.
Ik heb geen idee.
Wat me wel opvalt is dat dit de tweede keer in korte tijd is dat je hiernaar vraagt. Op basis van wat je allemaal signaleert op kerktijden.nl.
Is het nou geen betere weg om gewoon rustig af te wachten tot/of hier een bericht over komt? Waarom moeten we allemaal op de voorste rij staan rond kerkelijk nieuws?
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ik lees een paar pagina's terug:
Tom schreef:
Tom schreef:Waarom preekt ds. P. Heijkamp zeer onregelmatig in Emmeloord? Zie ook dat er andere predikanten ingeroosterd zijn.... Hopelijk toch geen moeilijkheden?
Silo schreef:Zeer zeker niet! Ze zijn daar heel blij met de predikant. Periode van rust.
Dan hoop ik maar dat het beroepingswerk niets aan die rust die nodig is afdoet (2 beroepen). Een beroep lijkt me altijd zwaar als prediker
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ik zie dat de eerste vraag van Tom was en niet van Jantje; excuses voor mijn voorbarige "beschuldiging".
Blijf ik er wel bij dat we niet teveel exegese moeten bedrijven op basis van preekroosters.
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Die Zeeuwen zijn zó nieuwsgierig...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

windorgel schreef:Die Zeeuwen zijn zó nieuwsgierig...
Dat heet een brede interesse hebben..... :huhu
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Die Zeeuwen zijn zó nieuwsgierig...
:haha
Spot niet met me. :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zo heel nieuwsgierig is het toch niet? Een predikant gaat geruime tijd niet voor. Als iemand zijn functie niet uitoefent, dan is het mooi als andere mensen weten waarom.

In een gereformeerde gemeente van 500 leden is een voltijdpredikant én een pastoraal werker toch al uitzonderlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hebben ze in Emmeloord een pastoraal werker dan?

Overigens telt de gemeente (al jarenlang) ruim 600 leden hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Het zou positief zijn als meer gemeenten dat hadden. Dit kan de werkdruk van zowel predikanten als ouderlingen ontlasten.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
kerkganger schreef:
YERSEKE - De bouw van een nieuwe, 2000 zitplaatsen tellende kerk aan de Steeweg in Yerseke gaat voor grote verkeersproblemen zorgen. Dat vrezen de toekomstige buren van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente. Ze voelen zich in de steek gelaten door de gemeente Reimerswaal, die ruim een jaar geleden groen licht gaf voor het bouwproject.
https://www.pzc.nl/bevelanden/grote-ver ... ~ae620dd5/
Dat zal geen probleem zijn, gezien de jaarlijkse Dankdagopbrengsten.

Verder begreep ik dat er al een heel groot gedeelte aan gelden is opgebracht. Verder valt het met die verkeersoverlast allemaal wel mee, het is meer een geroep om het horen. Ik denk niet dat het echt lukt om bij de Raad van State de zaak te winnen.
Vwb dat eerste, ik denk dat ik dichter bij het vuur zit dan jij.
Vwb het tweede, denk ook dat reuze meevalt. Maar ja, men maakt gewoon gebruik van het wettelijk recht.
Er is nu in ieder geval groen licht. https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... ht=yerseke
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Er is nu in ieder geval groen licht. https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... ht=yerseke
Zo, dat is een grondige uitspraak: vrijwel alle bezwaren zijn behoorlijk beargumenteerd naar de prullenbak verwezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KGPHP »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Er is nu in ieder geval groen licht. https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... ht=yerseke
Zo, dat is een grondige uitspraak: vrijwel alle bezwaren zijn behoorlijk beargumenteerd naar de prullenbak verwezen.
Toch vraag ik me af (na ook het nieuws op RD over GG Hendrik-Ido-Ambacht gelezen te hebben): Is het niet beter zulke gemeenten op te splitsen in (wijk)gemeenten met meerdere kerkgebouwen?
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

KGPHP schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Er is nu in ieder geval groen licht. https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... ht=yerseke
Zo, dat is een grondige uitspraak: vrijwel alle bezwaren zijn behoorlijk beargumenteerd naar de prullenbak verwezen.
Toch vraag ik me af (na ook het nieuws op RD over GG Hendrik-Ido-Ambacht gelezen te hebben): Is het niet beter zulke gemeenten op te splitsen in (wijk)gemeenten met meerdere kerkgebouwen?
Dat is in een klein dorp niet te doen denk ik. Bv Yerseke kent niet eens wijken.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef:
Dat is in een klein dorp niet te doen denk ik. Bv Yerseke kent niet eens wijken.
Maar zijn gemeenten van 2000 man nog wel echt gemeente?
Verder ben ik overigens blij voor de gemeente, dat er na grondig onderzoek, uiteindelijk toch een positieve uitspraak is gekomen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Plaats reactie