Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Hier stelt een hbo-opgeleid iemand dat hij niet in staat zou zijn om -laat ik het dan nu even noemen- de bijbeluitleg in deze preek te volgen of te verdedigen, maar dat hij wel voelt dat deze klopt. Dat vind ik voor een hbo-opgeleide echt onvoldoende. Terwijl ik dat van iemand die zijn eigen beperkingen op intellectueel gebied kent, prima kan accepteren.
Mooi is dat hè. Bij het beluisteren van een preek wordt het intellect wel eens ondergeschikt aan de gevoelige werking van Gods Geest. En dat heeft een oneindige waarde, ook voor een hbo-opgeleide.
Mooi antwoord Ad. Gelukkig gaat het niet om opleiding of listigheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Het is een groot knelpunt als de schriftuitleg niet helder is of zo ondoorzichtbaar, dat je je moet afvragen of de prediker het zelf wel snapt. Helaas hebben logisch denkende mensen dat sneller door dan mensen die zich in alle gemoedelijkheid laten meevoeren door het vurige betoog.

Het hebben van weinig of veel intellect is verder zeer ondergeschikt. Want het reformatorische principe dat de Geest door middel van het Woord werkt staat hierboven. Dat woord moet dus centraal staat, of op zijn minst ordelijk verklaard.

Het pleidooi van DDD val ik dus bij.

Niettemin wees een van mijn leermeesters mij erop niet op alle slakken zout te leggen en met een positieve grondhouding ter kerke te gaan.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GGotK »

Deze discussie doet me denken aan die eenvoudige ouderling, met de tere vreze des Heeren bekleed, die door een aantal bekeerde mensen met de oudvaders in de hand even dogmatisch werd afgebrand.

Het probleem is dat menig criticaster van de leer der GG hun eigen bekering er niet meer naast kan houden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:criticaster van de leer der GG
Wil je míj hier nu van bestempelen? :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar heeft ds Verschuure verder nooit zo iets vergeestelijkt of in die trend gepreekt ?
Als dat wel het geval is dan was dat toch al veel eerder aan bod gekomen ?
Normaal gesproken trekt hij juist hele mooie lessen en lijnen uit de tekst. Mede daarom heb ik hem ook hoog staan.

Ik heb me wellicht wat ongelukkig uitgedrukt, zoals @DDD zei, maar bepaalde elementen in deze specifieke preek zou ik toch niet in de mond nemen als predikant, omdat ze gewoon niet in de tekst staan en ook niet in de Bijbel.

En verder doet dit niks af aan de grote achting die ik heb voor deze dominee, omdat ik van harte geloof dat er door zijn prediking ook mensen zijn getrokken, zoals @Erasmiaan reeds aan het begin van deze discussie al stelde.
Iedereen weet dat niet alles wat men geestelijke lessen kan noemen (of vergeestelijken) rechtstreeks uit de Bijbel gehaald kan worden. Ook niet uit de kanttekeningen. Ik blijf er dus bij dat je hele grote woorden in de mond neemt die je niet onderbouwt.

Nu nog even over de embryoleer. Is dat nu onbijbels of niet ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Jantje, wees nu gewoon eens duidelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

GGotK schreef:Deze discussie doet me denken aan die eenvoudige ouderling, met de tere vreze des Heeren bekleed, die door een aantal bekeerde mensen met de oudvaders in de hand even dogmatisch werd afgebrand.

Het probleem is dat menig criticaster van de leer der GG hun eigen bekering er niet meer naast kan houden.
Andersom gebeurt het ook voortdurend. Wat dat betreft ga je je zo langzaam aan afvragen wie nu wel de liefde heeft.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Maar wie wordt hier nu afgebrand behalve dan Jantje en ik? Ik vind het erg suggestief allemaal.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

DDD schreef:Maar wie wordt hier nu afgebrand behalve dan Jantje en ik? Ik vind het erg suggestief allemaal.
Niemand, volgens mij. We proberen een discussie te voeren. Want dit is een discussie forum.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
GGotK schreef:criticaster van de leer der GG
Wil je míj hier nu van bestempelen? :bobo
Nee hoor, don't worry. Ik kan alleen het onderschrift onder je reacties niet rijmen met de meeste van je bijdragen, maar dat is een kleinigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
GGotK schreef:criticaster van de leer der GG
Wil je míj hier nu van bestempelen? :bobo
Ik eigenlijk wel. Ik ga het niet per pb doen maar blijf toch vragen. Nu zeg je dat je bepaalde uitdrukkingen in de preek van ds. V. niet in je mond zou nemen. Helder. Alleen heb ik van jou nog gelezen dat je de "embryo theologie" van deze predikant en van ds. de Heer onbijbels vindt. Ik ga wat duidelijker zijn: 1. Vind je dat nog steeds? Zo ja, waar zit voor jou dan precies het onbijbelse element? 2. Zeg je daarmee dar er in de GG predikanten zijn waarvan preken onbijbelse elementen bevatten?

Ik zou echt prijs stellen op antwoord op deze twee vragen Jantje. Ik lees namelijk best goed maar heb ze niet gevonden. Mocht je wel antwoord hebben gegeven en heb ik het gemist dan volstaat een quote van je antwoord. Zou ik ook al blij mee zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:criticaster van de leer der GG
Wil je míj hier nu van bestempelen? :bobo
Ik eigenlijk wel. Ik ga het niet per pb doen maar blijf toch vragen. Nu zeg je dat je bepaalde uitdrukkingen in de preek van ds. V. niet in je mond zou nemen. Helder. Alleen heb ik van jou nog gelezen dat je de "embryo theologie" van deze predikant en van ds. de Heer onbijbels vindt. Ik ga wat duidelijker zijn: 1. Vind je dat nog steeds? Zo ja, waar zit voor jou dan precies het onbijbelse element? 2. Zeg je daarmee dar er in de GG predikanten zijn waarvan preken onbijbelse elementen bevatten?

Ik zou echt prijs stellen op antwoord op deze twee vragen Jantje. Ik lees namelijk best goed maar heb ze niet gevonden. Mocht je wel antwoord hebben gegeven en heb ik het gemist dan volstaat een quote van je antwoord. Zou ik ook al blij mee zijn.
(1) Ik heb mijn visie over dit onderwerp uitvoerig uit de doeken gedaan. Daar verwijs ik dan ook naar. Of dit inhoudelijk overeenkomt met de visie van ds. Verschuure en ds. De Heer weet ik niet. Maar als er allerlei voorwaarden gesteld worden over dat je eerst kennis moet hebben aan lijnen die hij in deze tekst stelde, dan heb ik daar wel mijn vragen over. Ik kan dat namelijk in deze tekst niet vinden. (2) En zolang ik dat in deze tekst, de bijbehorende kanttekeningen en de gehele Bijbel niet kan vinden, vind ik dit elementen die niet in de Bijbel staan. Of het daarmee on-Bijbels is, dat is niet aan mij. Maar het is niet vólgens hetgeen de Bijbel ons leert.

Voor nu wil ik het hier graag bij laten. Ik vind het overigens allemaal geneuzel op de vierkante millimeter. Laat dat duidelijk zijn, voordat iemand denkt dat ik een antipathie heb ontwikkeld tegen ds. Verschuure, ds. De Heer en zelfs het halve kerkverband. Dat dat mij in de schoenen lijkt te worden geschoven, vind ik zeer kwalijk. Want ik heb beide predikanten, en niet alleen hen, maar ook de anderen, hoog staan (weliswaar de één wat meer dan de ander, maar dat is een voorkeurskwestie, die wellicht iedereen hier wel heeft ;)). Over het algemeen zijn ze allemaal Bijbelgetrouwe predikanten, en in vergelijking met al het goede wat ze verkondigen, is dit maar een druppel aan een emmer en een stofje aan de weegschaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Wil je míj hier nu van bestempelen? :bobo
Ik eigenlijk wel. Ik ga het niet per pb doen maar blijf toch vragen. Nu zeg je dat je bepaalde uitdrukkingen in de preek van ds. V. niet in je mond zou nemen. Helder. Alleen heb ik van jou nog gelezen dat je de "embryo theologie" van deze predikant en van ds. de Heer onbijbels vindt. Ik ga wat duidelijker zijn: 1. Vind je dat nog steeds? Zo ja, waar zit voor jou dan precies het onbijbelse element? 2. Zeg je daarmee dar er in de GG predikanten zijn waarvan preken onbijbelse elementen bevatten?

Ik zou echt prijs stellen op antwoord op deze twee vragen Jantje. Ik lees namelijk best goed maar heb ze niet gevonden. Mocht je wel antwoord hebben gegeven en heb ik het gemist dan volstaat een quote van je antwoord. Zou ik ook al blij mee zijn.
(1) Ik heb mijn visie over dit onderwerp uitvoerig uit de doeken gedaan. Daar verwijs ik dan ook naar. Of dit inhoudelijk overeenkomt met de visie van ds. Verschuure en ds. De Heer weet ik niet. Maar als er allerlei voorwaarden gesteld worden over dat je eerst kennis moet hebben aan lijnen die hij in deze tekst stelde, dan heb ik daar wel mijn vragen over. Ik kan dat namelijk in deze tekst niet vinden. (2) En zolang ik dat in deze tekst, de bijbehorende kanttekeningen en de gehele Bijbel niet kan vinden, vind ik dit elementen die niet in de Bijbel staan. Of het daarmee on-Bijbels is, dat is niet aan mij. Maar het is niet vólgens hetgeen de Bijbel ons leert.

Voor nu wil ik het hier graag bij laten. Ik vind het overigens allemaal geneuzel op de vierkante millimeter. Laat dat duidelijk zijn, voordat iemand denkt dat ik een antipathie heb ontwikkeld tegen ds. Verschuure, ds. De Heer en zelfs het halve kerkverband. Dat dat mij in de schoenen lijkt te worden geschoven, vind ik zeer kwalijk. Want ik heb beide predikanten, en niet alleen hen, maar ook de anderen, hoog staan (weliswaar de één wat meer dan de ander, maar dat is een voorkeurskwestie, die wellicht iedereen hier wel heeft ;)). Over het algemeen zijn ze allemaal Bijbelgetrouwe predikanten, en in vergelijking met al het goede wat ze verkondigen, is dit maar een druppel aan een emmer en een stofje aan de weegschaal.
Bedankt voor de uitleg, alhoewel ik nog niet echt het gevoel krijg dat we het over de embryotheologie hebben. Wat bedoel je met 'over het algemeen' in je bijdrage?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
helma schreef:CGK Renswoude, 10 maart 2019
Ds. G.R Procee.
Morgendienst:
Tekst: Johannes 19:17
(Gelezen: Genesis 22:1-14/ Joh 19:14-18)
17 En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats, genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha.

De Heere Jezus draagt Zijn kruis
1. De vervulling
2. De vertroosting


Middagdienst:
Johannes 6: 35
(Gelezen: Johannes 6:35-59)
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Jezus is het Brood des Levens. Dit brood wordt
1.Geschonken
2. Gegeten
3. Genoten

Twee bijzonder rijke preken, het naluisteren waard! Van harte aanbevolen!
+1
Ik wil dit nogmaals onder de aandacht brengen. En dan heb ik het voornamelijk over de middagpreek die ik heb beluisterd. Ik wil deze preek van harte aanbevelen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
(1) Ik heb mijn visie over dit onderwerp uitvoerig uit de doeken gedaan. Daar verwijs ik dan ook naar. Of dit inhoudelijk overeenkomt met de visie van ds. Verschuure en ds. De Heer weet ik niet. Maar als er allerlei voorwaarden gesteld worden over dat je eerst kennis moet hebben aan lijnen die hij in deze tekst stelde, dan heb ik daar wel mijn vragen over. Ik kan dat namelijk in deze tekst niet vinden. (2) En zolang ik dat in deze tekst, de bijbehorende kanttekeningen en de gehele Bijbel niet kan vinden, vind ik dit elementen die niet in de Bijbel staan. Of het daarmee on-Bijbels is, dat is niet aan mij. Maar het is niet vólgens hetgeen de Bijbel ons leert.
Het enige dat duidelijk is, is dat je niet eens duidelijk kan maken waar je het zelf over hebt. Gaat dit nu over jouw visie op de embryoleer of over vergeestelijken of over de standenleer? Ik denk dat je dit zelf niet eens weet.
Jantje schreef:
Ik vind het overigens allemaal geneuzel op de vierkante millimeter.
Ik niet. Om de prediking van sommige predikanten als onbijbels te bestempelen zonder dat te onderbouwen maak je je schuldig aan laster. Bedenk wel dat er Een is die meeleest en Die eenmaal rekenschap zal vragen, ook van zulke postings.
Jantje schreef:
... voordat iemand denkt dat ik een antipathie heb ontwikkeld tegen ds. Verschuure, ds. De Heer en zelfs het halve kerkverband. Dat dat mij in de schoenen lijkt te worden geschoven, vind ik zeer kwalijk…..
Niemand stelt dit. Probeer dus niet om even op een kinderachterige manier de aandacht af te leiden.
Gesloten