Preekluisterkring

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preekluisterkring

Bericht door TSD »

Het gaat om de manier waarop je dingen opschrijft. DDD zal het ongetwijfeld niet negatief bedoelen, dat wil ik best geloven.

Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over. Dat heeft in mijn ogen niets met overgevoeligheid te maken, maar dat je wel met respect en hoogachting blijft spreken over Gods geroepen dienstknechten. Niet om hén, maar om hun ambt en om de verkondiging.

En binnen dat kader kan je volgens mij nog steeds prima opschrijven dat je van mening bent dat een bepaalde exegese onjuist is en waarom. En daar heeft volgens mij (vrijwel) niemand op dit forum problemen mee.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over.
Het feit? Nee, jouw perceptie. En die van meerdere blijkbaar, maar daarmee is het nog geen feit.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preekluisterkring

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over.
Het feit? Nee, jouw perceptie. En die van meerdere blijkbaar, maar daarmee is het nog geen feit.
Dat het negatief op anderen overkomt is een feit lijkt mij, dat is wel duidelijk inmiddels. ;)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ditbenik »

TSD schreef:Het gaat om de manier waarop je dingen opschrijft. DDD zal het ongetwijfeld niet negatief bedoelen, dat wil ik best geloven.

Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over. Dat heeft in mijn ogen niets met overgevoeligheid te maken, maar dat je wel met respect en hoogachting blijft spreken over Gods geroepen dienstknechten. Niet om hén, maar om hun ambt en om de verkondiging.

En binnen dat kader kan je volgens mij nog steeds prima opschrijven dat je van mening bent dat een bepaalde exegese onjuist is en waarom. En daar heeft volgens mij (vrijwel) niemand op dit forum problemen mee.
Ik heb de indruk dat je wel meet met twee maten. Hier is het de boodschapper die het fout doet, in de discussie over 'helwaardig' is het de luisteraar.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preekluisterkring

Bericht door TSD »

Nee hoor, het is een kwestie van goed lezen. In de andere discussie heb ik de verantwoordelijkheid van de boodschapper helemaal niet ontkend.

Verder is het ook appels met peren vergelijken en dat weet je zelf ook wel denk ik ;)
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Preekluisterkring

Bericht door Thuisvrouw »

Het is een kwestie van interpreteren van de lezer, en ook de manier van verwoorden van de schrijver. Dat zorgt er beide voor dat lezers in gemiddeld 2 groepen te plaatsen zijn. Gaat het over een preek, dan toch wel 3.

Misschien toch beter een 'respectvol preekbesprekingskring' aanmaken. Zelf dacht ik altijd dat de preekluisterkring een gelegenheid was om een preek samen te vatten en weer te geven en de geleerde lessen te delen. Geen kritiek dus. Best leerzaam om te zien wat verschillende luisteraars opgepikt hadden. Iedereen haalt er weer andere dingen uit.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

TSD schreef:Het gaat om de manier waarop je dingen opschrijft. DDD zal het ongetwijfeld niet negatief bedoelen, dat wil ik best geloven.

Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over. Dat heeft in mijn ogen niets met overgevoeligheid te maken, maar dat je wel met respect en hoogachting blijft spreken over Gods geroepen dienstknechten. Niet om hén, maar om hun ambt en om de verkondiging.

En binnen dat kader kan je volgens mij nog steeds prima opschrijven dat je van mening bent dat een bepaalde exegese onjuist is en waarom. En daar heeft volgens mij (vrijwel) niemand op dit forum problemen mee.
Dit klopt. Ik vind het juist wel goed dat DDD de exegese bevraagt op juistheid. Dat mag wat mij betreft wel. Verder geeft TSD treffend aan wat ik bedoel. Ik ben daar blij mee, zodat er wellicht meer begrip ik voor mijn reacties de afgelopen dagen. Hoe denken anderen daarover? Ik wil daar graag wel kwetsbaar in zijn... Wellicht heb ik een blinde vlek.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over.
Het feit? Nee, jouw perceptie. En die van meerdere blijkbaar, maar daarmee is het nog geen feit.
Dat het negatief op anderen overkomt is een feit lijkt mij, dat is wel duidelijk inmiddels. ;)
Ik neem aan dat je bedoelt op sommige of op veel anderen, dat is onduidelijk zonder dat er een poll over is. Maar niet op alle anderen. Dat lijkt me ook erg onaannemelijk gezien berichten die ik wel zo nu en dan krijg om mij moed in te spreken;-) En trouwens kan ik me ook niet voorstellen dat mensen die mijn bijdragen overwegend negatief duiden, mij stemmen als refoforummer van het jaar. Het zou bespottelijk zijn om mij te beroemen op zoiets, maar je maakt mij niet wijs dat iedereen dan vindt dat ik onzin vertel. Wel is het zo dat een uitgesproken standpunt zowel instemming als tegenstand oproept.

En bovendien: ik wás ook negatief over de preek. Ik vond de hoofdboodschap daarvan onzin en de bijbelactualisatie onjuist, terwijl er ook heel mooie exegetische gedachten aan de orde kwamen. Ik houd het in mijn bespreking bij mijn persoonlijke ervaring en houd het dus dicht bij mijzelf. Vervolgens noem jij het denigrerend. Dat is prima, maar dat betekent waarschijnlijk dat je persoonlijk afstand nemen van hetgeen een ander doet al snel zelfingenomen vindt.

@Thuisvrouw:
Een boekbespreking is niet bedoeld om een boek samen te vatten, maar om een boek op hooflijnen te overwegen en daarover een onderbouwde mening te geven. Ik geef toe dat op een vmbo een boekbespreking minder diepgang heeft dan op het vwo, en dat wellicht daar ook wel eens een soort uittreksel als boekbespreking geldt, maar een boekbespreking in de krant hoort geen samenvatting te zijn.

Zo is een preekbespreking ook geen preeksamenvatting, maar een bespreking van de preek. Althans, zo zou ik het woord begrijpen. Maar de bedoeling van het draadje kan natuurlijk het beste door de oprichter ervan worden toegelicht.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:
TSD schreef:Het gaat om de manier waarop je dingen opschrijft. DDD zal het ongetwijfeld niet negatief bedoelen, dat wil ik best geloven.

Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over. Dat heeft in mijn ogen niets met overgevoeligheid te maken, maar dat je wel met respect en hoogachting blijft spreken over Gods geroepen dienstknechten. Niet om hén, maar om hun ambt en om de verkondiging.

En binnen dat kader kan je volgens mij nog steeds prima opschrijven dat je van mening bent dat een bepaalde exegese onjuist is en waarom. En daar heeft volgens mij (vrijwel) niemand op dit forum problemen mee.
Dit klopt. Ik vind het juist wel goed dat DDD de exegese bevraagt op juistheid. Dat mag wat mij betreft wel. Verder geeft TSD treffend aan wat ik bedoel. Ik ben daar blij mee, zodat er wellicht meer begrip ik voor mijn reacties de afgelopen dagen. Hoe denken anderen daarover? Ik wil daar graag wel kwetsbaar in zijn... Wellicht heb ik een blinde vlek.
Ik ben het helemaal met je eens.
Een goed gesprek moet mogelijk zijn en daarbij moet ook kunnen horen dat je fundamenteel van mening verschilt. Maar ik denk dat er maar weinig mensen op het forum zijn die daar anders over denken.

Het is wat mij betreft de toon die de muziek maakt in de reactie(s) van DDD. En ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat hij dat niet zo bedoelt als het bij mij (en meerderen) overkomt, maar met oprechte intentie neerschrijft.
Blijft dat ik me er alsnog stevig aan kan storen; vooral dat soms een antenne lijkt te ontbreken aan fijngevoeligheid rond preken/kerkelijk leven.
Het is dan heel vaak een kwestie van woordkeuze.
- Een wat zwaardere broeder is "extreem", een linkse broeder heet "gematigd". (Iemand wegzetten als extreem ervaar ik als een forse beschuldiging)
- De hoofdboodschap van een preek is "onzin". (Zo'n aantijging zou ik zelfs voor een vrijzinnige preek niet snel gebruiken)
- N.a.v. zondag 7/23 schrijven "maar misschien heb ik nog een dwaling over het hoofd gezien." (Klinkt voor mij wat badinerend, zo van "en er zaten er al zoveel in deze preek)

Nogmaals: ik schrik echt niet van stevige kritiek. En probeer me telkens af te vragen wat er nu zo prikkelt aan de bijdragen van DDD. Als dat een ongezonde kokerblik mijnerzijds is (of, zoals hij zelf suggereert, de onvolwassenheid in het omgaan met kritiek), wil ik me daar graag van bekeren.
Voor nu denk ik toch vooral hieraan: dat de toon van de verwoording voor mij persoonlijk te ver afstaat van de waarde die ik de prediking toeken en de zorgvuldigheid die m.i. nodig is in het spreken daarover. Ik ervaar vooral veel afstand, een hele beschrijvende manier van ernaar kijken. Het kan goed zijn dat dat oprecht een verschil in persoonlijkheid is dat meespeelt.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Preekluisterkring

Bericht door Thuisvrouw »

DDD schreef:
En bovendien: ik wás ook negatief over de preek. Ik vond de hoofdboodschap daarvan onzin en de bijbelactualisatie onjuist,

@Thuisvrouw:
Een boekbespreking is niet bedoeld om een boek samen te vatten, maar om een boek op hooflijnen te overwegen en daarover een onderbouwde mening te geven. Ik geef toe dat op een vmbo een boekbespreking minder diepgang heeft dan op het vwo, en dat wellicht daar ook wel eens een soort uittreksel als boekbespreking geldt, maar een boekbespreking in de krant hoort geen samenvatting te zijn.

Zo is een preekbespreking ook geen preeksamenvatting, maar een bespreking van de preek. Althans, zo zou ik het woord begrijpen. Maar de bedoeling van het draadje kan natuurlijk het beste door de oprichter ervan worden toegelicht.
Eigenlijk licht jezelf al toe hoe jij een preek beluistert en vervolgens bespreekt. Net als een boekbespreking. . Jouw preekbespreking van bijv. De rode vaars (staat in verkeerde topic als het bedoeld was als bespreking) komt op mij over als iemand die voor het eerst in een gereformeerde gemeente komt en samengevat weinig vruchtbaar gekerkt heeft.

Verder heb ik hier op het forum in zowel de 'preekluisterkring' alswel de 'waar ging de preek afgelopen zondag' over, nog niet snel zo'n samenvatting van een zondagje kerken gelezen.

Als mijn vader, om maar een voorbeeld te noemen, op deze wijze een preek had besproken met ons, had ik met ongeveer 3 weken mijn briefje opgevraagd. Het toegenegen oor en de onderzoeking of de dingen alzo zijn ontbreekt best. Ik zag tenminste geen resultaten van dat onderzoek maar ik geef toe dat ik mogelijk wat over het hoofd gezien heb. Corrigeer mij dan.

Ik hoop trouwens dat ik het mis heb, en je desondanks je bezwaren nog iets voor je persoonlijke geloofsleven overgehouden hebt. Want dat is de bedoeling van een preek toch?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik ben het op hoofdlijnen wel met Jongere eens. Maar dit draadje is niet primair bedoeld om mij te bespreken, maar om de preek te bespreken. Daarom zou ik het leuk vinden om ooit deze preek in dit draadje te bespreken, dan kan iemand anders er een andere bespreking tegenover zetten.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

Ik hoor een aantal keer mensen zeggen dat het gaat om de manier waarop dingen verwoord worden. Maar ligt daar dan niet de sleutel; dat we als welwillende lezers elkaar ondertussen een beetje kennen? Je weet ondertussen dat DDD de dingen zakelijk verwoordt, zoals je ook weet dat je bijvoorbeeld Dia niet om bewijzen moet gaan vragen, en ga zo maar door.

En verder vroeg ik me af of het voor de diepgang van dit topic niet bevordelijk is als we slechts één keer per twee weken een preek bespreken. Dan heeft iedereen wat meer ruimte om te luisteren en opmerkingen te maken, en kunnen we misschien wat meer de diepte in.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:
TSD schreef:Het gaat om de manier waarop je dingen opschrijft. DDD zal het ongetwijfeld niet negatief bedoelen, dat wil ik best geloven.

Maar het feit is dat het wel op anderen nu negatief overkomt. De toon van het hele stukje komt ook op mij denigrerend over. Dat heeft in mijn ogen niets met overgevoeligheid te maken, maar dat je wel met respect en hoogachting blijft spreken over Gods geroepen dienstknechten. Niet om hén, maar om hun ambt en om de verkondiging.

En binnen dat kader kan je volgens mij nog steeds prima opschrijven dat je van mening bent dat een bepaalde exegese onjuist is en waarom. En daar heeft volgens mij (vrijwel) niemand op dit forum problemen mee.
Dit klopt. Ik vind het juist wel goed dat DDD de exegese bevraagt op juistheid. Dat mag wat mij betreft wel. Verder geeft TSD treffend aan wat ik bedoel. Ik ben daar blij mee, zodat er wellicht meer begrip ik voor mijn reacties de afgelopen dagen. Hoe denken anderen daarover? Ik wil daar graag wel kwetsbaar in zijn... Wellicht heb ik een blinde vlek.
Ik lees de bijdrage over de rode vaars niet negatief of denigrerend, juist niet, wel objectief en doordacht.
Maar mij wordt vaker een autistische manier van lezen verweten, als er niets negatiefs staat, letterlijk, lees ik het ook niet als negatief.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preekluisterkring

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Ik neem aan dat je bedoelt op sommige of op veel anderen, dat is onduidelijk zonder dat er een poll over is. Maar niet op alle anderen. Dat lijkt me ook erg onaannemelijk gezien berichten die ik wel zo nu en dan krijg om mij moed in te spreken;-) En trouwens kan ik me ook niet voorstellen dat mensen die mijn bijdragen overwegend negatief duiden, mij stemmen als refoforummer van het jaar. Het zou bespottelijk zijn om mij te beroemen op zoiets, maar je maakt mij niet wijs dat iedereen dan vindt dat ik onzin vertel. Wel is het zo dat een uitgesproken standpunt zowel instemming als tegenstand oproept.

En bovendien: ik wás ook negatief over de preek. Ik vond de hoofdboodschap daarvan onzin en de bijbelactualisatie onjuist, terwijl er ook heel mooie exegetische gedachten aan de orde kwamen. Ik houd het in mijn bespreking bij mijn persoonlijke ervaring en houd het dus dicht bij mijzelf. Vervolgens noem jij het denigrerend. Dat is prima, maar dat betekent waarschijnlijk dat je persoonlijk afstand nemen van hetgeen een ander doet al snel zelfingenomen vindt.
1. Klopt, ik bedoel natuurlijk niet alle anderen, dat zou een aantoonbaar onjuiste uitspraak zijn geweest. ;)

2. Ik noem het niet denigrerend, ik heb alleen gezegd dat het op mij denigrerend overkomt. Jou conclusie over hoe ik in mekaar steek laat ik voor jou rekening. Misschien is het zo inderdaad.

Ik denk dat @Jongere beter heeft verwoord wat ik ook bedoelde.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Als Jongere opschreef wat jij bedoelde, dan ben ik het vast ook op hoofdlijnen met jou eens. En misschien kunnen we het hier dan weer over de preek hebben.

In ieder geval ben ik blij dat de preekbespreking voldoende aandacht kreeg. Het onderwerp is er mijns inziens belangrijk genoeg voor.
Plaats reactie