Hoe kom jij aan je boeken?

Hoe en waar koop jij je boeken het liefst?

Nieuw in de boekwinkel
25
27%
Nieuw maar dan online
12
13%
Nieuw op braderie/markt
3
3%
Tweedehands op marktplaats
12
13%
Tweedehands bij boekwinkeltjes
9
10%
Tweedehands bij een antiquariaat
7
8%
Tweedehands bij de kringloopwinkel
19
20%
E-boeken
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Wandelende »

Ik koop boeken niet altijd nieuw, maar wel zoveel mogelijk. Tweedehands boeken zijn namelijk de hoofdoorzaak van de dure nieuwe boeken.
(~)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:Ik koop boeken niet altijd nieuw, maar wel zoveel mogelijk. Tweedehands boeken zijn namelijk de hoofdoorzaak van de dure nieuwe boeken.
Maar per saldo zou je wel meer kwijt zijn als iedereen ieder boek nieuw ging kopen.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:Ik koop boeken niet altijd nieuw, maar wel zoveel mogelijk. Tweedehands boeken zijn namelijk de hoofdoorzaak van de dure nieuwe boeken.
Er is een verband, maar volgens mij is die andersom.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door helma »

Zou dat echt zo zijn?
Volgens mij komt er gewoon veel te veel uit. Wie kan dat nu allemaal bijhouden en betalen? En na een jaar of 2 ligt het alweer afgeprijsd...
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door dennis »

Ik gebruik zo ongeveer al de bovenstaande manieren. Ik koop alleen geen E-books.
En over het aantal: ik zou minder boeken kopen als ik alleen nieuwe exemplaren mocht aanschaffen, want dan ga ik failliet.
Maar sommige boeken koop ik graag nieuw.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Charles »

Nieuwe boeken: zeer zelden. De kringloop fungeert als een soort bibliotheek. Wat niet de moeite is om te bewaren gaat op enig moment weer retour kringloop.

Als je veel kringlopen bezoekt vallen je op enig moment de kringloop terroristen op. Namelijk dat sommige boeken veel gekocht zijn maar vervolgens massaal bij de kringloop belanden. Donna Tartt staat overal, vaak meerdere exemplaren. Sprak een keer de man die in een kringloop de boeken beheert. Hij gaf aan dat hij heel veel Donna Tarts bij het oud papier gooit; zolang er eentje in de winkel staat gaan degenen die nieuw binnenkomen bij het oud papier. Zou hij dat niet doen dan zouden er tientallen staan. Bonita Avenue zie ik nu ook overal opduiken bij de kringlopen. De ontdekking van de hemel staat ook in elke kringloop.

Dostojevski, Tolstoi ( de wat recentere vertalingen) en Stefan Zweig kom je vrijwel nooit tegen. Ook christelijke auteurs als Nijenhuis en Rosseels treft je zeer zelden aan. Die blijven blijkbaar in de boekenkast.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Wandelende schreef:Ik koop boeken niet altijd nieuw, maar wel zoveel mogelijk. Tweedehands boeken zijn namelijk de hoofdoorzaak van de dure nieuwe boeken.
Er is een verband, maar volgens mij is die andersom.
Volgens mij is hier een vicieuse cirkel niet ondenkbaar. En dan kan het verband dus ook andersom uitgelegd worden.
Complicerende factor is de vaste boekenprijs.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:
Herman schreef:
Wandelende schreef:Ik koop boeken niet altijd nieuw, maar wel zoveel mogelijk. Tweedehands boeken zijn namelijk de hoofdoorzaak van de dure nieuwe boeken.
Er is een verband, maar volgens mij is die andersom.
Volgens mij is hier een vicieuse cirkel niet ondenkbaar. En dan kan het verband dus ook andersom uitgelegd worden.
Complicerende factor is de vaste boekenprijs.
Naar mijn mening zijn de kosten voor het drukker, uitgeven, vervoeren en de marge voor de detaillist bepalend.

Zet eens een titel af tegen een ebookversie. Ik kijk nooit naar het prijsverschil maar ik zag vorige week een verschil van € 8 ten zichte van € 30.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Hoe kom jij aan je boeken?

Bericht door Terri »

Herman schreef:
Wandelende schreef:
Herman schreef:
Wandelende schreef:Ik koop boeken niet altijd nieuw, maar wel zoveel mogelijk. Tweedehands boeken zijn namelijk de hoofdoorzaak van de dure nieuwe boeken.
Er is een verband, maar volgens mij is die andersom.
Volgens mij is hier een vicieuse cirkel niet ondenkbaar. En dan kan het verband dus ook andersom uitgelegd worden.
Complicerende factor is de vaste boekenprijs.
Naar mijn mening zijn de kosten voor het drukker, uitgeven, vervoeren en de marge voor de detaillist bepalend.

Zet eens een titel af tegen een ebookversie. Ik kijk nooit naar het prijsverschil maar ik zag vorige week een verschil van € 8 ten zichte van € 30.
Drukkerijen hebben het erg moeilijk, kunnen amper hun hoofd boven water houden. Weet er helaas alles van ...... :sweat
Plaats reactie