Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

Herman schreef:Overigens staan hier Saul Friedlander en Raul Hilberg in de kast. Die zijn ook zeer compleet.
Zeker. Over de geschiedenis van de naziconcentratiekampen is dit boek zeer lezenswaardig: https://www.debezigebij.nl/boeken/kl-2/.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Begonnen aan De erfenis van Adriaan. Heel boeiend zover, goed geschreven ook.
https://www.rd.nl/boeken/subscription-r ... =1.1528444
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Isala »

'Het bewogen leven van een Israëliet'

Uit de brieven en het dagboek van Philip Saphir.
Beschreven door zijn broer Adolf Saphir,
vertaald door L. J. van Valen

Philip Saphir (1823-1849) wordt in de Hongaarse hoofdstad Boedapest geboren.
De Joodse godsdienst waarin hij wordt opgevoed kan hem geen vrede verschaffen. Door de prediking van Schotse zendelingen ontkiemt het zaad van het evangelie in zijn hart.
Philip sticht een school in Boedapest. Het is zijn verlangen de kinderen te onderwijzen, maar hen bovenal in aanraking te brengen met de Christus der Schriften.

Dit boek vertelt het veelbewogen leven van Philip Saphir aan de hand van zijn dagboek en brieven.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Toch weer een roman met de oorlog als thema
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9656
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Prachtig boek!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Afbeelding

Jan Cline, Emancipated heart.

Het 3e boek wat ik nu lees over de Amerikaanse Japanners die in WOII in Amerika geïnterneerd werden omdat ze als een bedreiging werden gezien. Voor mij een stuk onderbelicht deel van de geschiedenis, maar wel heel indrukwekkend.
Eerst las ik van Ann Tatlock: 'Het huis van Musume'. Toen ' Under the silk Hibiscus' van Alice Wisler. En nu dit boek; erg indrukwekkend!


World War II. A period of history so recent that many people can still give firsthand accounts of it, yet so distant that the reality of it can feel murky and unreal. But in Emancipated Heart, Jan Cline brings to vivid life a fictionalized story of some of the most innocent and forgotten victims of that war.

Following the December 7, 1941 attack on Pearl Harbor, thousands of Japanese Americans were forced to leave their homes and relocate to internment camps as a precautionary measure against anti-American allegiances. In what amounted to an act of incarceration, the U.S. government effectively disrupted and destroyed the lives of many of its loyal citizens.

In this novel, Jan paints a brutally realistic picture of what life must have been like inside the walls of these internment camps. Her heroine, Hana Kato, is a young woman forced to keep her mother and siblings from losing hope when her father is taken from the camp to prison for bravely standing up for the rights of internees. Shunned by her fellow camp residents who want to disassociate from the resistance group, Hana loses her job as a laundress. She’s forced back into nursing as a source of income for the family, in spite of her hesitation to return to the career that was once her passion until she faced the horrors of Pearl Harbor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

In de week van voorbereiding.

Afbeelding
In 1620 publiceerde Willem Teellinck, de grondlegger van de Nadere Reformatie in Nederland, zijn boek over de praktijk van het Heilig Avondmaal onder de titel ‘Het geestelijk sieraad van Christus’ bruiloftskinderen’.
Het werd een toonaangevend geschrift over de juiste omgang met dit door Christus ingestelde sacrament. Groot belang hecht Teellinck aan de zelfbeproeving. Het lijdt echter geen twijfel dat zijn oproep tot zelfonderzoek niet de bedoeling heeft dat men het Avondmaal zal mijden, maar dat men tot de rechte deelname komt. Het treffende van Teellincks benadering is dat hij de klem op wat vereist is, harmonieus laat samengaan met een ruime nodiging. Met een inleiding van prof. dr. A. de Reuver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Gisteren verloren en gevonden van Samuel Rutherford gelezen.
Daarna begonnen in de grote scheiding van C.S. Lewis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:Gisteren verloren en gevonden van Samuel Rutherford gelezen.
Daarna begonnen in de grote scheiding van C.S. Lewis
'De knechtelijke wil' heb je snel uit...
Mooi dat dit soort boeken (ook) gelezen worden!
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:'De knechtelijke wil' heb je snel uit...
Mooi dat dit soort boeken (ook) gelezen worden!
Ik weet het, ik lees snel en sla dan lang niet alles op.
Maar ik herlees wel veel. N.A.V. een preek of een discussie hier.
Heb gisteren 15 bladzijdes uit het zien op Jezus gelezen over de lijdenstijd.
Fijn boek om daar het kerkelijk jaar mee te volgen.

Knechtelijke wil vond ik wel vrij makkelijk lezen trouwens, korte stukjes, to the point. Aanrader!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding
Tien preken over het Hooglied.

Koning Sálomo bejubelt in het Hooglied de overweldigende liefde van Christus jegens Zijn bruidskerk. Als vrucht van de ingestorte liefde Gods is de bruid vervuld met wederliefde jegens Hem.

In deze bundel bepreekt ds. Roos op Schriftuurlijk-bevindelijke wijze zeven uitspraken van de bruid en een vraag van de dochters van Jeruzalem en verbindt daar telkens de indringende en onderzoekende vraag aan wie van ons dat ook kan zeggen.

'Die de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend des Bruidegoms, die staat en Hem hoort, verblijdt zich met blijdschap om de stem des Bruidegoms. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld geworden.' (Joh. 3:29).
Een uiterst puriteins boek...wat een preken waar Christus centraal staat!!...wat een aanbod en gunning!!..echt prachtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Luther schreef:
Charles schreef:
Luther schreef: Maar goed, als je dan van geschiedenis houdt, lees dan ooit ook eens deze twee boeken:
- Stefan Zweig - De wereld van gisteren http://www.bol.com/nl/p/de-wereld-van-g ... 005043543/
- F. Taylor - De Berlijnse Muur http://www.bol.com/nl/p/berlijnse-muur/ ... 010920349/
Ben het boek van Zweig nu aan het lezen. In één woord: magistraal!
Als je het uit hebt, zou ik graag weten, hoe je staat tegen de europese samenwerking in de EU (met alle kritiek die je daarop wel kunt hebben)?
'De wereld van gisteren' van Stefan Zweig enige tijd geleden uitgelezen. Na lezen van dit boek sta ik niet anders tegenover Europese samenwerking dan voor het lezen van het boek. Nog steeds doet de recensie - waarin dit boek genoemd werd als waarschuwing tegen populisten zoals Wilders en Trump- afbreuk aan dit boek. Sterker nog, ik durf de stelling aan dat wie dit beweert van het boek niets begrepen heeft en zijn eigen tijd niet verstaat. Zweig is volstrekt a-politiek. Dat geeft hij meerdere keren aan in het boek. Hij beschrijft in zijn boek zijn liefde voor de rijke geschiedenis en cultuur van Europa. Of dat nou Engels, Duits of Frans is. Zijn tijd vergelijken met die van nu is onmogelijk. Want zijn Wilders, Trump dan de slechteriken? Maar hoe kan dat dan? Want zij zijn niet degenen die de Europese cultuur bedreigen maar juist opkomen voor de rijke Europese cultuur en die willen behouden (Baudet!). Ook nu worden de Joden weer bedreigd en emigreren bij tienduizenden. Waarom? Door Wilders? Le Pen? Trump? Nee, door de ongebreidelde immigratie van de Islam. Met bijbehorende aanvallen op de Europse cultuur. En hoe komt dat? Door de EU. Europese samenwerking? Ja graag, want de zoveelste Duits-Franse oorlog heeft niemand zin an. Maar inmiddels is het juist de Europese samenwerking die de vrijheid en cultuur van Europa bedreigt.

De SGP heeft dat zo op hun site verwoord:
De bijna dogmatische ideologie dat de EU één dient te worden en haar invloedssfeer en macht steeds verder uit moet breiden, is bij veel Europese burgers en ondernemers op haar retour. Alleen de Europese elite lijkt niet in de gaten te hebben dat het maatschappelijk draagvlak voor het ‘project Europa’ er sinds de oprichting van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) nog niet zo slecht voor heeft gestaan. Als gevolg van onder meer de financiële en de vluchtelingencrisis dringt steeds meer het besef door dat de EU bestaat uit een groot aantal staten die veel gemeenschappelijk hebben, maar waartussen ook wezenlijke verschillen bestaan. Deze zijn vaak terug te voeren op een andere geografische ligging, geschiedenis, cultuur en economische ontwikkeling. Juist de miskenning van deze verschillen zet de EU onder druk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

@Charles, misschien moet je dan 'Clash of Civilizations' van Samuel Huntington ook eens lezen. Buitengewoon actueel.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Danseres zonder benen van Clara Asscher Pinkhof. Dat boek moet ik regelmatig opzij leggen. Zeker toen ze beschreef hoe ze uit zichzelf in Westerbork samen met een andere vrouw de zorg op zich nam voor de barak met alle weeskinderen (of ouders opgepakt bij een razzia en onbekend waar die waren). Hele nachten in de weer om het ene na het andere kind te troosten (nachtmerries, ziek, bedplassers etc) en een moeder voor ze te zijn. Overdag ze vermaken dmv liedjes, onderwijs, verhalen, Joodse geschiedenis etc. En dan op een dag het bericht dat alle kinderen de volgende dag op transport gaan naar Polen. Ze allemaal 's ochtends extra warm aankleden, voeden, troosten en allemaal op de trein zonder volwassenen erbij. Zieken, peuters, kleuters, etc.

Ik dacht: De straf moet vreselijk zijn, want wie Mijn volk aanraakt, raakt Mijn oogappel aan.

Even hiervoor in het draadje ging het over oorlogromans versus getuigenissen. Er zijn genoeg (zeer goede) getuigenissen wat maakt dat ik romans al snel holocaustkitsch vind (Haar naam was Sarah, Jongen in de gestreepte pyjama etc). Men leze:
- Overduin: Hel en hemel van Dachau
- Bakels: Nacht und Nebel
- Gray: Uit naam van al de mijnen
- Presser: Ondergang
- Daarnaast zijn er diverse dagboeken bewaard zoals die van Etty Hillesum, Anne Frank, Helene Berr etc en literaire boeken (romans/novellen) die geschreven zijn op basis van eigen ervaring zoals Jacues Presser, Marga Minco, Imre Kertesz etc
Laatst gewijzigd door Charles op 08 mar 2019, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Ambtenaar schreef:@Charles, misschien moet je dan 'Clash of Civilizations' van Samuel Huntington ook eens lezen. Buitengewoon actueel.
Mooie tip! Ik wil eigenlijk Oswals Spengler een keer lezen.
Plaats reactie