De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Jeremiah »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Hoe kijken jullie tegen de RKK aan in gebieden waar geen andere kerken zijn, en dit de enige openbaringsvorm is van Gods gemeente en waar tijdens de diensten Zijn Woord opengaat.

Komen daar mensen tot geloof en kan men daar gevoed worden?
Natuurlijk komen ook in de RKK mensen tot geloof, maar gevoed worden ze niet. 'Die pastoor brabbelt maar wat, de helft versta ik niet en door het tweejaarlijkse Bijbelrooster komt maar een klein deel van de Bijbel aan bod', zijn geluiden die ik hoor.
Waarom natuurlijk? McCheyne was er van overtuigd dat Gods Geest alleen daar werkt, waar het Woord zuiver gepredikt wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Valcke schreef: Ik geloof wel dat het mogelijk is in de RKK tot geloof te komen. Dat gebeurde toch ook met Luther, Calvijn, enzovoort.
Maar die verlieten de RKK.
Geloof je dat er in de huidige RKK Gods kinderen zitten en blijven zitten? Mensen die tot geloof zijn gekomen maar toch niet weg willen/durven?
Wat wil je met deze vraag bereiken? Wil je een soort minimumpunt bepalen: wel veel dwalingen, toch zalig worden? Met een dergelijk argument kun je echt niets in zo'n discussie.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Valcke schreef: Ik geloof wel dat het mogelijk is in de RKK tot geloof te komen. Dat gebeurde toch ook met Luther, Calvijn, enzovoort.
Maar die verlieten de RKK.
Geloof je dat er in de huidige RKK Gods kinderen zitten en blijven zitten? Mensen die tot geloof zijn gekomen maar toch niet weg willen/durven?
Wat wil je met deze vraag bereiken? Wil je een soort minimumpunt bepalen: wel veel dwalingen, toch zalig worden? Met een dergelijk argument kun je echt niets in zo'n discussie.
Het doet er niet zoveel toe, zeker geen miniumpunt.
Maar eerder werd gevraagd of er in de RKK mensen tot geloof kunnen komen, dat antwoord lijkt mij nogal makkelijk, ja dat kan, evenals in een moskee, hindoetempel of wat dan ook.
Ik denk dat de vraag anders bedoelt is, namelijk: Kunnen er, door de prediking in de RKK, mensen tot geloof komen en daar dan ook blijven?

Ik weet dat er in 2004 veel mensen de PKN niet uit durfden, of bepaalde kerken waar de prediking zeer oppervlakkig is, toch niet willen verlaten.
De RKK wordt terecht neergezet als met grote dwalingen. Ik ben benieuwd hoe er tegen de RKK aan wordt gekeken, als een kerk waar "gekerkt" kan worden maar met veel dwalingen, bijvoorbeeld vergelijkbaar met enkele gereformeerde kerken of pinksterkerken met dwalingen (ik zeg niet alle, bewust "enkele") of een kerk die absoluut verlaten dient te worden als iemand tot geloof komt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Wat wil je met deze vraag bereiken? Wil je een soort minimumpunt bepalen: wel veel dwalingen, toch zalig worden? Met een dergelijk argument kun je echt niets in zo'n discussie.
Het doet er niet zoveel toe, zeker geen miniumpunt.
Maar eerder werd gevraagd of er in de RKK mensen tot geloof kunnen komen, dat antwoord lijkt mij nogal makkelijk, ja dat kan, evenals in een moskee, hindoetempel of wat dan ook.
Ik denk dat de vraag anders bedoelt is, namelijk: Kunnen er, door de prediking in de RKK, mensen tot geloof komen en daar dan ook blijven?

Ik weet dat er in 2004 veel mensen de PKN niet uit durfden, of bepaalde kerken waar de prediking zeer oppervlakkig is, toch niet willen verlaten.
De RKK wordt terecht neergezet als met grote dwalingen. Ik ben benieuwd hoe er tegen de RKK aan wordt gekeken, als een kerk waar "gekerkt" kan worden maar met veel dwalingen, bijvoorbeeld vergelijkbaar met enkele gereformeerde kerken of pinksterkerken met dwalingen (ik zeg niet alle, bewust "enkele") of een kerk die absoluut verlaten dient te worden als iemand tot geloof komt.
Laat even helder zijn: als er gevraagd wordt of je in de RKK tot bekering kunt komen, wordt natuurlijk niet het gebouw bedoeld. Daarom kun je onmogelijk in een moskee of hindoetempel bekeerd worden.
Zie verder de NGB over de kenmerken van een valse kerk. Als dat het geval is, moet die kerk verlaten worden.
Wat er desondanks allemaal gebeuren kan, kunnen we aan God overlaten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
Floppy schreef:
Valcke schreef:...
Over hoererij gesproken: kardinaal en penningmeester Vaticaan veroordeeld voor kindermisbruik. Seksorgien in het Vaticaan. Naar verluidt de drie vorige pausen praktiserend homofiel. Zijn dit dan geen duidelijke tekenen dat dit systeem afvallig is en tenonder gaat?
Bron?
Het boek Sodoma. Deze maand uitgekomen. Ook in het RD besproken onder titel: Homoseksualiteit is de regel in het Vaticaan. Ook in alle nieuwsmedia.

Auteur heeft zich 4 jaar ondergedompeld in Vaticaan en honderden mensen gesproken. Helft tot 80% kardinalen zou praktiserend homoseksueel zijn. Zelfs als hier sprake is van overdrijving en klopt maar de helft, dan nog...
Misschien had ik uit de krantenartikelen niet alles goed begrepen; daarom wil ik een voorbehoud maken ten aanzien van de pausen zelf, al zijn er voor sommige recente pausen sterke aanwijzingen voor, dat is wel duidelijk. Boek inmiddels in handen gehad in boekwinkel, maar ik ga mij daar niet verder in verdiepen.
Auteur speelt echter open kaart: gesprekspartners worden gewoon met hun eigen namen genoemd en gequoot. Het gaat om informatie die uit het Vaticaan zelf komt. Ik heb geen reden om aan de hoofdzaken te twijfelen evenmin als we die reden hebben voor de vele misbruikzaken die inmiddels in de openbaarheid gekomen zijn.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:
Valcke schreef:
Floppy schreef:
Valcke schreef:...
Over hoererij gesproken: kardinaal en penningmeester Vaticaan veroordeeld voor kindermisbruik. Seksorgien in het Vaticaan. Naar verluidt de drie vorige pausen praktiserend homofiel. Zijn dit dan geen duidelijke tekenen dat dit systeem afvallig is en tenonder gaat?
Bron?
Het boek Sodoma. Deze maand uitgekomen. Ook in het RD besproken onder titel: Homoseksualiteit is de regel in het Vaticaan. Ook in alle nieuwsmedia.

Auteur heeft zich 4 jaar ondergedompeld in Vaticaan en honderden mensen gesproken. Helft tot 80% kardinalen zou praktiserend homoseksueel zijn. Zelfs als hier sprake is van overdrijving en klopt maar de helft, dan nog...
Misschien had ik uit de krantenartikelen niet alles goed begrepen; daarom wil ik een voorbehoud maken ten aanzien van de pausen zelf, al zijn er voor sommige recente pausen sterke aanwijzingen voor, dat is wel duidelijk. Boek inmiddels in handen gehad in boekwinkel, maar ik ga mij daar niet verder in verdiepen.
Auteur speelt echter open kaart: gesprekspartners worden gewoon met hun eigen namen genoemd en gequoot. Het gaat om informatie die uit het Vaticaan zelf komt. Ik heb geen reden om aan de hoofdzaken te twijfelen evenmin als we die reden hebben voor de vele misbruikzaken die inmiddels in de openbaarheid gekomen zijn.
Ik heb wat recensies gelezen inmiddels. Het is duidelijk dat daar het een en ander mis is, daar hoeft niet veel meningsverschil over te bestaan. Wel maak ik uit de recensies op dat er ondescheid is tussen mannen die worstelen met hun homofiele geaardheid en mannen die praktiserend homoseksueel zijn. Ik vind dat een cruciaal verschil.

Dat veel bisschoppen / priesters homofiel geaard zouden zijn, verbaast mij niet. De leer van de kerk is duidelijk voor wat betreft homoseksualiteit; celibatair leven is voor hen kerkelijk gezien een opdracht.
Wat ik alleen niet goed begrijp is waarom het voor homofiel geaarde priesters moeilijker zou zijn celibatair te leven dan voor heterofielen? Misschien toch omdat het voor homofiel geaarde mannen minder een vrije keuze is?

Overigens, wie het boekje van ds. Hegger kent (mijn weg tot het licht) heeft daarin kunnen lezen dat in het wat verdere verleden er veel heteroseksuele losbandigheid heerste (hij noemde Brazilie als voorbeeld) onder hen die celibatair zouden moeten leven. En dat dat in zijn tijd (vlak na de oorlog) al een stuk was verbeterd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

Overigens is er over paus Paulus VI en zijn zaligverklaring in RK kring altijd al veel te doen geweest. Al voor zijn benoeming tot paus was bekend dat er een dossier over hem was bij de zedenpolitie en waren er verklaringen over homoseksuele relaties. Ook RK'en hebben er grote moeite mee gehad dat hij paus is geworden en daarna ook zalig en heilig is verklaard. Maar het homofielennetwerk in het Vaticaan is kennelijk sterk. Dat komt niet uit de koker van dit boek alleen maar kun je ook wel uit andere bronnen (RK!) op internet vinden.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Ambtenaar »

@Valcke, je uit allerlei beschuldigingen zonder dat je met bewijs komt. Mocht ik dezelfde beschuldigingen uiten jegens een predikant uit bijvoorbeeld de GG, was ik al van het forum verbannen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:@Valcke, je uit allerlei beschuldigingen zonder dat je met bewijs komt. Mocht ik dezelfde beschuldigingen uiten jegens een predikant uit bijvoorbeeld de GG, was ik al van het forum verbannen.
Het gaat hier om informatie uit een boek en publieke nieuwsbronnen.
Ik noem deze dingen alleen om iets te laten zien van de vervulling van de profetieën uit Openbaring 17.
Dat dit wellicht schokkend is, kan ik niet helpen.
Ik heb overigens geen behoefte om hierop door te gaan.

Wie meer wil weten hoe het in de Middeleeuwen aan het pauselijke hof wat betreft de zeden toeging, kan ik verwijzen naar De bijenkorf der H. Roomsche Kerke van Philips van Marnix van Sint Aldegonde. Dat ga ik hier maar niet citeren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 26 feb 2019, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Wat wil je met deze vraag bereiken? Wil je een soort minimumpunt bepalen: wel veel dwalingen, toch zalig worden? Met een dergelijk argument kun je echt niets in zo'n discussie.
Het doet er niet zoveel toe, zeker geen miniumpunt.
Maar eerder werd gevraagd of er in de RKK mensen tot geloof kunnen komen, dat antwoord lijkt mij nogal makkelijk, ja dat kan, evenals in een moskee, hindoetempel of wat dan ook.
Ik denk dat de vraag anders bedoelt is, namelijk: Kunnen er, door de prediking in de RKK, mensen tot geloof komen en daar dan ook blijven?

Ik weet dat er in 2004 veel mensen de PKN niet uit durfden, of bepaalde kerken waar de prediking zeer oppervlakkig is, toch niet willen verlaten.
De RKK wordt terecht neergezet als met grote dwalingen. Ik ben benieuwd hoe er tegen de RKK aan wordt gekeken, als een kerk waar "gekerkt" kan worden maar met veel dwalingen, bijvoorbeeld vergelijkbaar met enkele gereformeerde kerken of pinksterkerken met dwalingen (ik zeg niet alle, bewust "enkele") of een kerk die absoluut verlaten dient te worden als iemand tot geloof komt.
Laat even helder zijn: als er gevraagd wordt of je in de RKK tot bekering kunt komen, wordt natuurlijk niet het gebouw bedoeld. Daarom kun je onmogelijk in een moskee of hindoetempel bekeerd worden.
Zie verder de NGB over de kenmerken van een valse kerk. Als dat het geval is, moet die kerk verlaten worden.
Wat er desondanks allemaal gebeuren kan, kunnen we aan God overlaten.
Precies. Je kunt ook op een voetbalveld bekeerd worden. Dat betekent niet dat je dan elke zondag naar het voetbalveld gaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Wat wil je met deze vraag bereiken? Wil je een soort minimumpunt bepalen: wel veel dwalingen, toch zalig worden? Met een dergelijk argument kun je echt niets in zo'n discussie.
Het doet er niet zoveel toe, zeker geen miniumpunt.
Maar eerder werd gevraagd of er in de RKK mensen tot geloof kunnen komen, dat antwoord lijkt mij nogal makkelijk, ja dat kan, evenals in een moskee, hindoetempel of wat dan ook.
Ik denk dat de vraag anders bedoelt is, namelijk: Kunnen er, door de prediking in de RKK, mensen tot geloof komen en daar dan ook blijven?

Ik weet dat er in 2004 veel mensen de PKN niet uit durfden, of bepaalde kerken waar de prediking zeer oppervlakkig is, toch niet willen verlaten.
De RKK wordt terecht neergezet als met grote dwalingen. Ik ben benieuwd hoe er tegen de RKK aan wordt gekeken, als een kerk waar "gekerkt" kan worden maar met veel dwalingen, bijvoorbeeld vergelijkbaar met enkele gereformeerde kerken of pinksterkerken met dwalingen (ik zeg niet alle, bewust "enkele") of een kerk die absoluut verlaten dient te worden als iemand tot geloof komt.
Laat even helder zijn: als er gevraagd wordt of je in de RKK tot bekering kunt komen, wordt natuurlijk niet het gebouw bedoeld. Daarom kun je onmogelijk in een moskee of hindoetempel bekeerd worden.
Zie verder de NGB over de kenmerken van een valse kerk. Als dat het geval is, moet die kerk verlaten worden.
Wat er desondanks allemaal gebeuren kan, kunnen we aan God overlaten.
Precies. Je kunt ook op een voetbalveld bekeerd worden. Dat betekent niet dat je dan elke zondag naar het voetbalveld gaat.
Ik meende dat @Valcke het gebouw bedoelde en niet de RKK met haar prediking. Vandaar.

Sent from my Xperia Z5 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

Ambtenaar schreef:@Valcke, je uit allerlei beschuldigingen zonder dat je met bewijs komt. Mocht ik dezelfde beschuldigingen uiten jegens een predikant uit bijvoorbeeld de GG, was ik al van het forum verbannen.
De reden hiervoor is het verschil tussen de manier waarop tegen de GG aangekeken wordt, en de manier waarop tegen de RKK aangekeken wordt. Inderdaad betwijfel ik of een vergelijkbare aanklacht door een vergelijkbaar soort persoon als Roger Peyrefitte richting de GG hier op het forum inhoudelijk serieus genomen zou worden. (Laten we zeggen, Gerard Reve beweert iets over een GG predikant).
Maar als het om een paus gaat, ligt dat blijkbaar anders. Volgens mij komt dat omdat de paus hier op het forum al niet zo'n bijster hoge status heeft, en het niet de moeite waard lijkt te zijn om erg kritisch naar beschuldigingen te kijken.

Overigens heb ik geen idee wat er van die beschuldigingen waar is, ik weet er te weinig van af en ik durf wel te stellen dat dat voor iedereen hier geldt. Maar ik onderschrijf de constatering van Ambtenaar dat er richting de RKK met een andere maat gemeten wordt.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:...
Verder vind ik het nogal dwaas om de martelaren van Gorkum te vergelijken met de slachtoffers van de inquisitie. Het eerste gebeurde in opdracht van een ontspoorde geuzenhoofdman en werd door de predikanten veroordeeld, het laatste gebeurde in officiële opdracht van de kerk. Om over de enorme getalsmatige verschillen nog te zwijgen.
Misschien heb je gelijk. Ik ben opgegroeid met de geschiedenis van Alva en de bloedplakkaten.
Toch bekruipt me wel eens het gevoel dat de zaak wel erg veel van één kant belicht is. Als ik de wikipedia tekst lees over John Ogilvie bijvoorbeeld dan is de manier waarop hij in Schotland behandeld werd, herkenbaar.
Ik denk daarom dat je kan stellen dat in tegenstelling tot vandaag de staat ism de kerk heel ver ging in het bestrijden van ketterijen; waarbij ongelukkigerwijs er verschil van inzicht was over wat een ketterij was en wat de ware leer...
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Boertje »

Bedenk even in deze discussie, ook in de RKK komen zeer oprecht gelovige mensen voor. Ik kom zelf uit de RKK voor ik naar de CGK overging. Veel van wat er gezegd wordt schaar ik onder de noemer de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Een voorbeeld mariaverering is geen officiele rkk leer. Het is een volksgeloof. Wil niet zeggen dat ik mij hierachter schaar, ik ben niet voor niets overgestapt.
Ik heb overigens processies gezien waarin menigeen heel wat devoter was dan je op een doorsnee kerkdienst in de gereformeerde gezindte ziet.

Ik moet toch wel een beetje denken aan het volgende (ik zeg het even in mijn eigen woorden) hoe men destijds in Jerusalem er op reageerde toen de eerste reeks uit Israel in ballingschap was afgevoerd. Werd toe ook niet gepocht dat zij het wel verdiend hadden, maar nee zij de nog overgeblevenen waren zonder zonde. Hun zou zoiets niet overkomen. Zij hadden de tempel.

Laten we eerst eens zelf schoon schip maken. Denk bijvoorbeeld aan de huidige hervormde kerk (Kuitert, Hendrikse), het gedoe in Kruiningen, het wetticisme in sommige gemeenten, de wijze hoe sommige dominees bijna vereren, etc. En dan vooral kijk in de eerste plaats naar jezelf. De Heere kent geen gradaties in zondigen, we zijn een pot nat. Beste broeders en zusters we zijn geen haar beter. Haal eerst die balk uit ons eigen oog voor wij de splinter van de anderen willen verwijderen.
En bedenk alle kerken behoren tot het het lichaam van Christus: de hand is niet meer of minder dan de voet. Gods wegen brengt mensen in alle gezindten tot geloof, zelfs in de RKK.

Dat ik dan zelf over ben gegaan van de RKK naar de CGK is dat ik het niet eens ben hoe de RKK de Bijbel uitlegt, en dan vooral dat de leer van de RKK naast de Schrift ook de Traditie hanteert en deze soms zelfs boven de Schrift plaatst.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Bedenk even in deze discussie, ook in de RKK komen zeer oprecht gelovige mensen voor. Ik kom zelf uit de RKK voor ik naar de CGK overging. Veel van wat er gezegd wordt schaar ik onder de noemer de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Een voorbeeld mariaverering is geen officiele rkk leer. Het is een volksgeloof. Wil niet zeggen dat ik mij hierachter schaar, ik ben niet voor niets overgestapt.
Ik heb overigens processies gezien waarin menigeen heel wat devoter was dan je op een doorsnee kerkdienst in de gereformeerde gezindte ziet.

Ik moet toch wel een beetje denken aan het volgende (ik zeg het even in mijn eigen woorden) hoe men destijds in Jerusalem er op reageerde toen de eerste reeks uit Israel in ballingschap was afgevoerd. Werd toe ook niet gepocht dat zij het wel verdiend hadden, maar nee zij de nog overgeblevenen waren zonder zonde. Hun zou zoiets niet overkomen. Zij hadden de tempel.

Laten we eerst eens zelf schoon schip maken. Denk bijvoorbeeld aan de huidige hervormde kerk (Kuitert, Hendrikse), het gedoe in Kruiningen, het wetticisme in sommige gemeenten, de wijze hoe sommige dominees bijna vereren, etc. En dan vooral kijk in de eerste plaats naar jezelf. De Heere kent geen gradaties in zondigen, we zijn een pot nat. Beste broeders en zusters we zijn geen haar beter. Haal eerst die balk uit ons eigen oog voor wij de splinter van de anderen willen verwijderen.
En bedenk alle kerken behoren tot het het lichaam van Christus: de hand is niet meer of minder dan de voet. Gods wegen brengt mensen in alle gezindten tot geloof, zelfs in de RKK.

Dat ik dan zelf over ben gegaan van de RKK naar de CGK is dat ik het niet eens ben hoe de RKK de Bijbel uitlegt, en dan vooral dat de leer van de RKK naast de Schrift ook de Traditie hanteert en deze soms zelfs boven de Schrift plaatst.
Die Maria verering, heiligverklaring is echt geen volksgeloof volgens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesgegroet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_(moeder_van_Jezus)
http://www.stucom.nl/document/0336.pdf
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie