Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Arie Flipse »

liz boer schreef:
Er komen hier meerdere uiteenlopende definities langs, maar ik zou graag horen wat je eronder verstaat.
Zoals DIA het de afgelopen jaren heeft geprobeerd te verwoorden.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:
liz boer schreef:
Er komen hier meerdere uiteenlopende definities langs, maar ik zou graag horen wat je eronder verstaat.
Zoals DIA het de afgelopen jaren heeft geprobeerd te verwoorden.
Nee ik vraag het jou, kun je een definitie geven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: De trend is: aangaan, altijd. Ook als je bestreden wordt, als je onzeker in de bank zit.
Je kan ontwikkelingen in jouw gemeente, waar de gemeenten van het overgrote deel van de forummers hier echt niet mee te vergelijken is, niet zomaar "trends" in de reformatorische gezindte noemen.
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zwaluw2 »

liz boer schreef: Wat is er mis met Ruth's keuze?
De keuze van Ruth om mee te gaan naar Kanaän was een goede keuze, maar wanneer zou ze verzekerd zijn geweest dat zij een plaats onder dat volk had verkregen? Niet onderweg, niet op de akker van Boaz, niet op de dorsvloer. Toen was ze nog steeds de Moabietische.

Pas toen Boaz de rechtshandelingen in de poort had afgedaan, en zij rechtens de bruid van Boaz was geworden, mocht zij verzekerd zijn van een naam en een plaats in Israël.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Zwaluw2 schreef:
liz boer schreef: Wat is er mis met Ruth's keuze?
De keuze van Ruth om mee te gaan naar Kanaän was een goede keuze, maar wanneer zou ze verzekerd zijn geweest dat zij een plaats onder dat volk had verkregen? Niet onderweg, niet op de akker van Boaz, niet op de dorsvloer. Toen was ze nog steeds de Moabietische.

Pas toen Boaz de rechtshandelingen in de poort had afgedaan, en zij rechtens de bruid van Boaz was geworden, mocht zij verzekerd zijn van een naam en een plaats in Israël.
Ruth kende de Heere al voor ze met Naomi mee ging, ook al was ze een Moabitische, dus ook voor haar was de zaligheid.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Arie Flipse »

Zwaluw2 schreef:
liz boer schreef: Wat is er mis met Ruth's keuze?
De keuze van Ruth om mee te gaan naar Kanaän was een goede keuze, maar wanneer zou ze verzekerd zijn geweest dat zij een plaats onder dat volk had verkregen? Niet onderweg, niet op de akker van Boaz, niet op de dorsvloer. Toen was ze nog steeds de Moabietische.

Pas toen Boaz de rechtshandelingen in de poort had afgedaan, en zij rechtens de bruid van Boaz was geworden, mocht zij verzekerd zijn van een naam en een plaats in Israël.
Ik had dit niet beter kunnen verwoorden!
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:
Zwaluw2 schreef:
liz boer schreef: Wat is er mis met Ruth's keuze?
De keuze van Ruth om mee te gaan naar Kanaän was een goede keuze, maar wanneer zou ze verzekerd zijn geweest dat zij een plaats onder dat volk had verkregen? Niet onderweg, niet op de akker van Boaz, niet op de dorsvloer. Toen was ze nog steeds de Moabietische.

Pas toen Boaz de rechtshandelingen in de poort had afgedaan, en zij rechtens de bruid van Boaz was geworden, mocht zij verzekerd zijn van een naam en een plaats in Israël.
Ik had dit niet beter kunnen verwoorden!
Maar er klopt niets van, als ze de God van Naomi niet oprecht lief had gekregen, had ze er niets aan gehad dat ze een naam in Israël had,
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Arie Flipse »

liz boer schreef:
Arie Flipse schreef:
Zwaluw2 schreef:
liz boer schreef: Wat is er mis met Ruth's keuze?
De keuze van Ruth om mee te gaan naar Kanaän was een goede keuze, maar wanneer zou ze verzekerd zijn geweest dat zij een plaats onder dat volk had verkregen? Niet onderweg, niet op de akker van Boaz, niet op de dorsvloer. Toen was ze nog steeds de Moabietische.

Pas toen Boaz de rechtshandelingen in de poort had afgedaan, en zij rechtens de bruid van Boaz was geworden, mocht zij verzekerd zijn van een naam en een plaats in Israël.
Ik had dit niet beter kunnen verwoorden!
Maar er klopt niets van, als ze de God van Naomi niet oprecht lief had gekregen, had ze er niets aan gehad dat ze een naam in Israël had,
Ruth stond voor zichzelf bezien overal buiten. Natuurlijk was ze een uitverkoren mens maar Boaz kende ze nog helemaal niet. Natuurlijk is Ruth geen typologie maar er zijn maar weinig bijbelboeken waar de geestelijke lessen zo duidelijk in verklaard worden.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Nasrani schreef: Wat @Zwaluw2 zegt is inderdaad waar. Maar als je dat bent dan mag je je plaats aan de Tafel niet zomaar leeg laten.
De bestrijding en onzekerheid waar zou dat vandaan komen?
Dan is het goed om op de tekenen van het Avondmaal te zien zodat je afziet van jezelf.
Niet zomaar Nasrani.
Natuurlijk weten die mensen heus waar de bestrijding vandaan komt. Ze hebben zichzelf leren kennen!
En dan kun je niet altijd van jezelf afzien.
Je kunt niet iemand overtuigen die een innerlijke strijd heeft om niet aan te kunnen.
Net zomin als je iemand vrijwel niet kunt overtuigen om niet aan te gaan.
Ik weet niet wat moeilijker is.
Niemand kan een mens overtuigen en dat moeten we ook niet willen.
De nadruk moet komen te liggen op een Bijbelse avondmaalsgang.
In de loop der eeuwen is er nogal wat verandering geweest wat dat betreft.
Er zijn tijden bekend dat het 'uitzonderlijk' was als je niet aanging.
Persoonlijk denk ik wel eens, hoe ver staan we eigenlijk af, van hoe de Heere Jezus het bedoelt heeft?
Tegelijk weet ik dat een opvoeding, verschillende visie's je danig in de weg kunnen zitten en je het er erg moeilijk mee kan hebben.
Toch geloof ik dat de Heere Jezus het heel eenvoudig bedoelt heeft; 'doe het tot Mijn gedachtenis' .
Het aspect van 'gehoorzamen' aan deze oproep wordt wel eens te veel onderbelicht.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

@Arie Flipse waar lees je in de Bijbel dat ze er voor zichzelf buiten stond, toen ze Boaz leerde kennen kende ze de God van Boaz al... dat was aan haar levenswandel te zien, aan de vrucht kent men de boom.
Wat ze verder dacht en vond staat nergens beschreven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zwaluw2 »

liz boer schreef:Maar er klopt niets van, als ze de God van Naomi niet oprecht lief had gekregen, had ze er niets aan gehad dat ze een naam in Israël had,
Je moet het ook niet uit elkaar trekken. Al die daden in het doorgaande werk aangaande Ruth kunnen niet van elkaar losgemaakt worden.
En zeker, zonder de eerste, beslissende daad van Gods trekkende liefde zou Ruth nooit meegegaan zijn. Maar de zekerheid van haar plaats in Israël had ze later pas.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door liz boer »

Zwaluw2 schreef:
liz boer schreef:Maar er klopt niets van, als ze de God van Naomi niet oprecht lief had gekregen, had ze er niets aan gehad dat ze een naam in Israël had,
Je moet het ook niet uit elkaar trekken. Al die daden in het doorgaande werk aangaande Ruth kunnen niet van elkaar losgemaakt worden.
En zeker, zonder de eerste, beslissende daad van Gods trekkende liefde zou Ruth nooit meegegaan zijn. Maar de zekerheid van haar plaats in Israël had ze later pas.
Je kan er niet iets inleggen wat er niet staat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Arie Flipse »

liz boer schreef:@Arie Flipse waar lees je in de Bijbel dat ze er voor zichzelf buiten stond, toen ze Boaz leerde kennen kende ze de God van Boaz al... dat was aan haar levenswandel te zien, aan de vrucht kent men de boom.
Wat ze verder dacht en vond staat nergens beschreven.
Durf jij te stellen dat ze op de grens van Moab bewuste kennis van een toegepaste Christus had? Ik mag toch aan nemen dat de meesten wel snappen dat dit niet het geval was. Dat er een verlangen geboren was naar die God van haar schoonmoeder zal ik niet ontkennen, dat was namelijk hetgeen haar van de wereld weg dreef.

Wat ik bedoelde met mijn opmerking is dat er hele scharen zijn die met de keuze in hun hand naar de Tafel gaan als er niet zuiver gesepareerd gaat worden. Dat is namelijk hetgeen opgesloten lag in de vraag van DIA. Ik herken en deel zijn angst volledig.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zeeuw »

Arie Flipse schreef:
Ruth stond voor zichzelf bezien overal buiten. Natuurlijk was ze een uitverkoren mens maar Boaz kende ze nog helemaal niet. Natuurlijk is Ruth geen typologie maar er zijn maar weinig bijbelboeken waar de geestelijke lessen zo duidelijk in verklaard worden.
16 Maar Ruth zeide: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; kt 32uw volk is mijn volk en uw God mijn God.

kt 32 Hiermede toont zij haar bekering tot den waren God en de gemeenschap Zijner kerk; waarin het schijnt dat Naomi haar met de voorgaande redenen, van het voorbeeld harer zwagerin, had willen beproeven. Vgl. Joz. 24:18. verwijsteksten


Hoe zie jij deze dan Arie?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik had het al gekopieerd en wilde het ook al vragen.

Volgens mij doen @Arie en @zwaluw2 hier nogal aan inlegkunde. Ik geloof vast dat Ruth bij de grens met Moab al door de Heere geleerd en bekeerd was, al was dat misschien voor de buitenwereld toen nog niet openbaar.

Bovendien: waarom wordt zo'n tekst anders (vaak) als Belijdenistekst gebruikt?
Laatst gewijzigd door Jantje op 18 feb 2019, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie