Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Zeker wel. Als je spreekt over 'refo anno nu' dan horen daar een aantal kenmerken bij. Ik roep er zo maar wat. Gebruik SV, tegen tv-bezit, rok of jurk dragen voor dames, hoeden als hoofdbedekking voor dames i.p.v. hoofddoekje o.i.d., speciale kerkkleding, zwart pak voor ambtsdragers, jarenlang was een baard niet toegestaan, enz. Allemaal prima voor wie dat wil, maar vanuit Schrift of belijdenis nergens voorgeschreven. Voor wie daar in niet mee gaat of daar niet in is opgevoed is dan wel degelijk sprake van een andere lijn.
Nederveen noemt wat wel even wat andere kernmerken.
1. We schetsen een zwart beeld van de wereld
2. De wereld lijkt warempel wel vol met mensen die ons met geweld ons geloof willen afnemen.
3. Wij vinden dat: EO-jongerendagen lijken wel plaatsen vol werelds vermaak.
4. Wij vinden dat: Evangelische christenen zijn aangekomen bij de onderste trede van het hellend vlak.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Dat heeft ook helemaal niets te maken met een schoolkeuze. Hoe kom je daarbij? Ik reageer op Herman die Augustinus, Bunyan en de refo anno nu op één lijn stelt. Wat jij daar nu van maakt slaat echt helemaal nergens op.
Ah. Je voert 2 topics door elkaar heen. Dat is interessant. Overigens vind ik het stukje 'refo anno nu' vrij beperkt. Ik zie dit nl niet zo gebeuren. Daarnaast vind ik sommige van die zaken verklaarbaar en komen ze lang niet alleen bij een refo voor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het is de vraag of je dat moet toejuichen.
Dat is een ontwikkeling waar reformatorisch Nederland zich niet aan kan onttrekken. Hooguit kun je de effecten wat dempen.

Opmerkingen zoals bezinning op identiteit als kinderen niet naar reformatorische scholen gaan omdat daar aloude waarheden nog als waarheid worden geleerd en de intellectuele refo die met zijn verlichte postmoderne verstand bezig is om te morrelen aan de boodschap van het evangelie, dragen in ieder geval niet bij aan het tegengaan van segregatie.
Mooie zin. Het is ook helemaal mijn bedoeling niet om segregatie tegen te gaan. De segregatie is een feit en daar wil de gewraakte groep aan ontsnappen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Dat is wel degelijk heel goed mogelijk, want dat vindt plaats binnen de normering van de reformatorische subcultuur. De bril die daar gehanteerd wordt, namelijk dat er een rijk van God en een rijk van de duisternis is, wordt terzijde gesteld. Het zijn toch allemaal lieve mensen, zij die daar buiten zijn. Waar staat dat in de bijbel? Er is een wissel omgegaan die uitmond in de redenering dat alle mensen gelijk zijn, dan alle religies inwisselbaar zijn en dat we er maar het beste met elkaar van moeten maken. Dan ga je brokken maken. Of in mijn eenvoudige samenvatting: dan sta je niet meer in het rijtje Augustinus, Bunyan, en dan nu.
Deze zwart-wit benadering, namelijk de wereld indelen in goed en fout, is exact de reden waarom veel hoogopgeleide mensen hun kinderen niet naar het reformatorisch onderwijs sturen. De nuance ontbreekt.
Wel even je eigen kanttekening in de gaten houden: je waarneming is beperkt.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Wel even je eigen kanttekening in de gaten houden: je waarneming is beperkt.
Zeker. Mijn waarneming komt in ieder geval overeen met de schrijver van de column.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

parsifal schreef:En de alinea die je citeert gaat verder, waarbij ook duidelijk wordt waar voor Nederveen de schoen wringt. Het anderen verkeerd of gedeeltelijk weergeven (wat jij hier dus ook doet!), is kwalijk en doet meer kwaad dan goed. We willen ons gelijk halen, wat belangrijker lijkt te zijn dan eerlijk zijn en vertrouwen dat we echt vanuit de waarheid redeneren.
Nederveen vind ik doorgaans prima redeneren. Dus dat is het probleem niet. Mijn indruk is dat mensen tot andere conclusies komen dan tot heden voor hen gebruikelijk zijn en dat bij de school neerleggen. Houdoe, zeg ik dan. Ben je dan niet ook je gelijk aan het halen?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Maar grofweg komt mijn mening hier op neer, dat de intellectuele refo die zijn kind niet naar het reformatorisch onderwijs stuurt omdat aloude waarheden daar nog als waarheid wordt neergezet, zich wel eens mag bezinnen op zijn identiteit. Het is namelijk helemaal de vraag niet of de docenten geschikt of ongeschikt zijn, maar of de intellectuele refo met zijn verlichte postmoderne verstand bezig is om te morrelen aan de boodschap van het evangelie of niet.

Maar als ik dat laatste onomwonden stel, dan veroordeel ik mensen. Wil je leven in de lijn Augustinus, Bunyan, refo anno nu, of sta je in een heel andere lijn?
De maatschappelijke segregatie tussen hoog- en laagopgeleiden is klaarblijkelijk nu ook zichtbaar in reformatorisch Nederland.
Ik zie in mijn omgeving niet dat kinderen van hoog-opgeleiden minder naar refoscholen worden gestuurd. Is dit een breed verschijnsel, of gaat het om incidenten?
Het ligt ook wel aan de regio denk ik. Maar dit speelt zeker niet alleen onder hoog opgeleiden. Niet voor niets zijn er gereformeerde gemeenten die jaarlijks een ouderavond organiseren over de schoolkeuze VO. Dat doe je niet als vrijwel iedereen al weet naar welke school de kinderen zullen gaan.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Zeker wel. Als je spreekt over 'refo anno nu' dan horen daar een aantal kenmerken bij. Ik roep er zo maar wat. Gebruik SV, tegen tv-bezit, rok of jurk dragen voor dames, hoeden als hoofdbedekking voor dames i.p.v. hoofddoekje o.i.d., speciale kerkkleding, zwart pak voor ambtsdragers, jarenlang was een baard niet toegestaan, enz. Allemaal prima voor wie dat wil, maar vanuit Schrift of belijdenis nergens voorgeschreven. Voor wie daar in niet mee gaat of daar niet in is opgevoed is dan wel degelijk sprake van een andere lijn.
Nederveen noemt wat wel even wat andere kernmerken.
1. We schetsen een zwart beeld van de wereld
2. De wereld lijkt warempel wel vol met mensen die ons met geweld ons geloof willen afnemen.
3. Wij vinden dat: EO-jongerendagen lijken wel plaatsen vol werelds vermaak.
4. Wij vinden dat: Evangelische christenen zijn aangekomen bij de onderste trede van het hellend vlak.
Precies. Vier rare punten, maar volkomen terecht naar voren gebracht. De nuance ontbreekt, niet alleen in jouw bijdragen hierover, maar ook op sommige reformatorische scholen. Al weet ik ook mensen die hun kinderen niet naar de dichtstbijzijnde reformatorische school sturen, maar naar Amersfoort.

Ik verwacht dat reformatorische scholen in verhouding tot 30 jaar geleden wel wat extremer zijn geworden. Als je kijkt naar de aansturing van het Driestar College bijvoorbeeld, maar ook van de Pieter Zandt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

DDD schreef:Precies. Vier rare punten, maar volkomen terecht naar voren gebracht. De nuance ontbreekt, niet alleen in jouw bijdragen hierover, maar ook op sommige reformatorische scholen. Al weet ik ook mensen die hun kinderen niet naar de dichtstbijzijnde reformatorische school sturen, maar naar Amersfoort.

Ik verwacht dat reformatorische scholen in verhouding tot 30 jaar geleden wel wat extremer zijn geworden. Als je kijkt naar de aansturing van het Driestar College bijvoorbeeld, maar ook van de Pieter Zandt.
Uiteraard niet. Onder ons is het al decennia volkomen normaal om de EO-jongerendag te bekritiseren. Zij die nu hun kinderen naar de middelbare school doen, zijn daar sinds hun eigen jeugd volkomen mee bekend en die standpunten moeten hen niet bevreemden.
Maar dat doet het wel, omdat ze innerlijk van hun wortels vervreemd zijn en zich nu zelfrechtvaardigen door het allemaal maar als een karikatuur weg te zetten. Dan hebben ze hun eigen opvoeding gewoon niet begrepen.

Overigens horen daar nog een drietal punten bij:
5. Maar soms hoor ik ook over evangelischen die de Bijbel niet goed lezen
6. over evolutionisten die geloven dat er eerst niets was, dat nog ontploft is ook,
7. over moderne theologen die God loochenen.

Allemaal juiste karikaturen. Maar niet voor hen die zich niet meer verwant weten aan het reformatorisch gedachtengoed.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Precies. Vier rare punten, maar volkomen terecht naar voren gebracht. De nuance ontbreekt, niet alleen in jouw bijdragen hierover, maar ook op sommige reformatorische scholen. Al weet ik ook mensen die hun kinderen niet naar de dichtstbijzijnde reformatorische school sturen, maar naar Amersfoort.

Ik verwacht dat reformatorische scholen in verhouding tot 30 jaar geleden wel wat extremer zijn geworden. Als je kijkt naar de aansturing van het Driestar College bijvoorbeeld, maar ook van de Pieter Zandt.
Uiteraard niet. Onder ons is het al decennia volkomen normaal om de EO-jongerendag te bekritiseren. Zij die nu hun kinderen naar de middelbare school doen, zijn daar sinds hun eigen jeugd volkomen mee bekend en die standpunten moeten hen niet bevreemden.
Maar dat doet het wel, omdat ze innerlijk van hun wortels vervreemd zijn en zich nu zelfrechtvaardigen door het allemaal maar als een karikatuur weg te zetten. Dan hebben ze hun eigen opvoeding gewoon niet begrepen.

Overigens horen daar nog een drietal punten bij:
5. Maar soms hoor ik ook over evangelischen die de Bijbel niet goed lezen
6. over evolutionisten die geloven dat er eerst niets was, dat nog ontploft is ook,
7. over moderne theologen die God loochenen.

Allemaal juiste karikaturen. Maar niet voor hen die zich niet meer verwant weten aan het reformatorisch gedachtengoed.

Ik weet niet over welke ons jij het hebt, maar ik heb het nooit normaal gevonden om de EO-jongerendag te bekritiseren, laat staan om te doen alsof dat een werelds festijn zou zijn. Ik heb er in de loop van de jaren in de kerk wel eens een predikant daar wat over horen zeggen, vermoedelijk, maar ik heb dat zeker niet op jv en thuis en op school meegekregen, gelukkig. En ik heb altijd in de GG gekerkt, op twee reformatorische scholen gezeten.

Maar goed, jij bent een exemplarisch voorbeeld van degenen op wie de columnschrijver doelt. Het extremisme wordt extremer. Dat is het hele punt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik vind het een buitengewoon zorgelijk signaal dat iemand die kinderen heeft op een middelbare school nu juist deze punten als zorgen gaat benoemen. Dan heb je toch niet echt goed begrepen hoe christenen in deze tijd moeten staan. Ik hoor niets over vreemdelingschap, over secularisatie, over de navolging van Christus. Wel wordt het vreemdelingschap verdoezeld door te suggereren dat de wereld wel meevalt.
Als je door deze punten een extremist wordt genoemd, zal ik die naam met ere dragen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

eilander schreef:Ik vind het een buitengewoon zorgelijk signaal dat iemand die kinderen heeft op een middelbare school nu juist deze punten als zorgen gaat benoemen. Dan heb je toch niet echt goed begrepen hoe christenen in deze tijd moeten staan. Ik hoor niets over vreemdelingschap, over secularisatie, over de navolging van Christus. Wel wordt het vreemdelingschap verdoezeld door te suggereren dat de wereld wel meevalt.
Als je door deze punten een extremist wordt genoemd, zal ik die naam met ere dragen.
Binnenkort organiseren we de verkiezing van refogeus van het jaar.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

De columnist schrijft niet dat de wereld meevalt. Hij schrijft dat kortzichtige commentaren geen stand houden. Als kinderen de werkelijkheid ervaren, stort heel het kortzichtig bouwwerk van kritiek als een kaartenhuis ineen. Als je werkelijk inzicht hebt in wat er toe doet, dan valt er nog genoeg op te merken over onze tijd.

Het gebrek aan doorzien van de tijdgeest is een belangrijke oorzaak van kerkverlating. Helaas.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het gebrek aan doorzien van de tijdgeest is een belangrijke oorzaak van kerkverlating. Helaas.
Dat zijn we dan eens, zij het met een totaal verschillende invulling.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: Maar goed, jij bent een exemplarisch voorbeeld van degenen op wie de columnschrijver doelt. Het extremisme wordt extremer. Dat is het hele punt.
Als je het zo met de column eens ben, snap ik niet waarom je zelf karikaturen maakt. Ik lees hier dat je kwalificaties gebruikt als extremistisch en extreem.

Waarom laat je dat gewoon achterwege, en benoem je niet enkel inhoudelijk waar je van mening verschilt?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie