Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba588e56/

Ook in Arnemuiden kwam de pers langs.
Ja, en moet iemand anders nu weer gaan roepen dat ook in Alblasserdam de pers langs kwam? Als we op iedere pagina dezelfde berichten gaan herhalen, blijven we nog even bezig.
Als je goed had gelezen, had je kunnen weten dat Alblasserdam al genoemd was.
Dat is nu juist wat ik je probeer duidelijk te maken. Een pagina eerder is Arnemuiden al genoemd.
Online
merel
Berichten: 9650
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Complimenten voor Hak, hij heeft het keurig opgevangen en netjes verwoord, is mijn indruk.
Zeker. Ga er maar aan staan, een vooringenomen verslaggever op een juiste manier van antwoorden te voorzien.

De mediatrainingen van de Erdee groep worden steeds urgenter in onze gezindte. Ik hoop dat elke kerkenraad iemand aan gaat wijzen als woordvoerder, die deze training gaat volgen. Op de basisschool waar mijn kinderen opzitten, hebben ze deze trainingen ook gevolgd. Het word steeds belangrijker om het christelijk geloof op een juiste manier te verwoorden.
Zo vooringenomen is de verslaggever niet. Ik vind de berichtgeving van het NRC over dit onderwerp erg netjes. In de afgelopen weekendeditie ook.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mona Lisa »

eilander schreef:
Mona Lisa schreef:Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, het wordt toch steeds meer herhalen. Maar goed, met de opmerking van dhr Hak kan ik het toch niet laten.
dhr Hak schreef:De Bijbel is volgens Hak „gewoon duidelijk” over mensen die zich voelen aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht: aan die gevoelens kunnen zij niets doen, maar „de praxis” is „zondig”. Er zijn verschillende leden van de kerk die „worstelen” met hun „gerichtheid”, zegt Hak. Er is een pastoraal medewerker aangewezen om hen bij te staan.

En als die worstelende leden ervoor kiezen een homoseksuele relatie aan te gaan? Dan zijn zij nog steeds welkom, verzekert Hak. „Ik kom zelf ook te kort. Ik ben óók een zondaar. Dan kan ik toch niet met een vingertje gaan wijzen naar andere zondaars?” Dit is overigens al honderden jaren de lijn van de kerk, zegt hij.
Als ze dhr Hak nou gewoon die Verklaring hadden laten schrijven was er niets aan de hand geweest.
Ik kan het dan ook niet laten natuurlijk. Twee opmerkingen:
1. Wat bedoel je met 'niets aan de hand'? Je gelooft toch niet werkelijk dat onze samenleving zo'n geluid (de homoseksuele praxis is zondig) wil horen?
2. Als Hak niet méér zou schrijven in de verklaring die hij dan volgens jou zou moeten schrijven, hadden we de duidelijkheid toch weer gemist. Want wat Hak niet zegt, maar wél waar is: samenwonende homo's mogen natuurlijk in de kerk komen. Maar als ze lid zijn en volharden in hun zonde, worden ze onder censuur geplaatst. Onze samenleving zal dat als 'niet welkom' beschouwen.
1) Onze samenleving begrijpt het prima als je het vertelt zoals dhr Hak doet: "Ik ben óók een zondaar. Dan kan ik toch niet met een vingertje gaan wijzen naar andere zondaars?".
2) Ik zei niet dat dit het enige zou moeten zijn. In sommige gemeenten zal het overigens wellicht moeilijker liggen dan hier genoemd. Maar dat is precies waar de bezinning op dit punt over zou moeten gaan. Huwelijken die stranden komen ook geregeld voor en er is hard nagedacht hoe daar mee om te gaan. Datzelfde moeten we doen voor LBHT-ers.
Laatst gewijzigd door Mona Lisa op 14 jan 2019, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba588e56/

Ook in Arnemuiden kwam de pers langs.
Ja, en moet iemand anders nu weer gaan roepen dat ook in Alblasserdam de pers langs kwam? Als we op iedere pagina dezelfde berichten gaan herhalen, blijven we nog even bezig.
Als je goed had gelezen, had je kunnen weten dat Alblasserdam al genoemd was.
Dat is nu juist wat ik je probeer duidelijk te maken. Een pagina eerder is Arnemuiden al genoemd.
Sorry, mijn nederige excuses. Het is maandagochtend, moet je maar denken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

Sorry, mijn nederige excuses. Het is maandagochtend, moet je maar denken.
Of het met maandag te maken heeft weet ik niet maar evenzogoed zijn je excuses aanvaard. :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

De facebook reacties op het volkskrant artikel zijn trouwens niet mis. Het geeft wel weer dat voor een deel van de mensen het niet uitmaakt hoe pastoraal je dingen verwoordt. Ik heb er niet zo veel moeite mee als ze Christenen idioot of achtelijk noemen, maar dat er serieus mensen zijn die vinden dat het afwijzen van homoseksuele relaties niet in de publieke ruimte mag gebeuren is erg eng.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Mona Lisa schreef:
eilander schreef: 1. Wat bedoel je met 'niets aan de hand'? Je gelooft toch niet werkelijk dat onze samenleving zo'n geluid (de homoseksuele praxis is zondig) wil horen?
Onze samenleving begrijpt het prima als je het vertelt zoals dhr Hak doet: "Ik ben óók een zondaar. Dan kan ik toch niet met een vingertje gaan wijzen naar andere zondaars?".
Weet je dat ik hier he-le-maal niets van geloof? En dat ik ook uit enige ervaring kan spreken?
Het wordt niet aanvaard dat de Bijbel iets zegt over liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. 'Dat zoeken we zelf wel uit. God is toch liefde? Kom nou, dat is middeleeuws.'
En dat jezelf zondaar bent, wordt helemaal niet begrepen. 'Jij een zondaar?! Laat me niet lachen. Je vloekt nooit, je bent aardig voor iedereen. Je bent te goed voor deze wereld.' Dat je gedachten ook zondig zijn, is extreem en veel te somber.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:2. Als Hak niet méér zou schrijven in de verklaring die hij dan volgens jou zou moeten schrijven, hadden we de duidelijkheid toch weer gemist. Want wat Hak niet zegt, maar wél waar is: samenwonende homo's mogen natuurlijk in de kerk komen. Maar als ze lid zijn en volharden in hun zonde, worden ze onder censuur geplaatst. Onze samenleving zal dat als 'niet welkom' beschouwen.
Ik denk zelfs dat Hak hier te ver gaat. Inderdaad is het zo dat praktiserende homo's niet 'welkom' zijn in de gemeente en daarom onder censuur worden geplaatst, wat de eerste trap is naar de 'afsnijding' als lid. Dat moeten we natuurlijk wel serieus blijven nemen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:2. Als Hak niet méér zou schrijven in de verklaring die hij dan volgens jou zou moeten schrijven, hadden we de duidelijkheid toch weer gemist. Want wat Hak niet zegt, maar wél waar is: samenwonende homo's mogen natuurlijk in de kerk komen. Maar als ze lid zijn en volharden in hun zonde, worden ze onder censuur geplaatst. Onze samenleving zal dat als 'niet welkom' beschouwen.
Ik denk zelfs dat Hak hier te ver gaat. Inderdaad is het zo dat praktiserende homo's niet 'welkom' zijn in de gemeente en daarom onder censuur worden geplaatst, wat de eerste trap is naar de 'afsnijding' als lid. Dat moeten we natuurlijk wel serieus blijven nemen.
Niet helemaal eens.
'Niet welkom' betekent: blijf alsjeblieft weg.
'Welkom' maar vermaning tot bekering en anders tuchtmaatregelen (met als doel: terugkeer) is ten diepste liefde.
Liefdevoller als wat er getoond is in alle kerken waar gisteren lief-christelijke je-mag-er-zijn-liedjes zijn gezongen, wat natuurlijk dan op social media verteld moet worden. Stel je voor, dat iedereen denkt dat je ook bij die engerds hoort.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mona Lisa »

eilander schreef:
Mona Lisa schreef:
eilander schreef:1. Wat bedoel je met 'niets aan de hand'? Je gelooft toch niet werkelijk dat onze samenleving zo'n geluid (de homoseksuele praxis is zondig) wil horen?
Onze samenleving begrijpt het prima als je het vertelt zoals dhr Hak doet: "Ik ben óók een zondaar. Dan kan ik toch niet met een vingertje gaan wijzen naar andere zondaars?".
Weet je dat ik hier he-le-maal niets van geloof? En dat ik ook uit enige ervaring kan spreken?
Het wordt niet aanvaard dat de Bijbel iets zegt over liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. 'Dat zoeken we zelf wel uit. God is toch liefde? Kom nou, dat is middeleeuws.'
En dat jezelf zondaar bent, wordt helemaal niet begrepen. 'Jij een zondaar?! Laat me niet lachen. Je vloekt nooit, je bent aardig voor iedereen. Je bent te goed voor deze wereld.' Dat je gedachten ook zondig zijn, is extreem en veel te somber.
Toch heb ik wel mogen ervaren dat over anderen spreken als je naasten heel anders gewaardeerd wordt (ook als men het niet met de inhoud eens is) dan spreken vanuit de hoogte over anderen. C'est le ton qui fait la musique. Zonder dat je de zonde hoeft goed te keuren maar het maakt verschil of je aangeeft niet met een vingertje te kunnen wijzen omdat je van dezelfde lap gescheurd bent of dat je een document opstelt met bevestigingen en ontkenningen waarin te lezen is dat wij (getrouwde hetero's) het goed doen en zij (LBHT) het verkeerd doen. Maar goed, dat hebben we nu al een paar keer uitgewisseld.

Dat je zelf zondaar bent wordt zelfs door de meeste kerkmensen niet begrepen. Paulus had daar al last van. Zijn gehoor meende de beste belijdenis te hebben (de wet) en de beste dominee (Mozes). Maar ze rekenden niet met de vrije liefde van Jezus. Die is zó vrij dat zelfs hoeren, tollenaren, homo's, drugsverslaafden, noem maar op, bereikt worden. Heel vervelend voor degenen die denken dat zij alleen het allemaal zo goed voor elkaar hebben. Deze alinea heb ik niet zelf bedacht overigens, hoorde ik gisteren in de kerk.

Ik schakel weer even over op lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Mona Lisa schreef:
eilander schreef:
Mona Lisa schreef:
eilander schreef:1. Wat bedoel je met 'niets aan de hand'? Je gelooft toch niet werkelijk dat onze samenleving zo'n geluid (de homoseksuele praxis is zondig) wil horen?
Onze samenleving begrijpt het prima als je het vertelt zoals dhr Hak doet: "Ik ben óók een zondaar. Dan kan ik toch niet met een vingertje gaan wijzen naar andere zondaars?".
Weet je dat ik hier he-le-maal niets van geloof? En dat ik ook uit enige ervaring kan spreken?
Het wordt niet aanvaard dat de Bijbel iets zegt over liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. 'Dat zoeken we zelf wel uit. God is toch liefde? Kom nou, dat is middeleeuws.'
En dat jezelf zondaar bent, wordt helemaal niet begrepen. 'Jij een zondaar?! Laat me niet lachen. Je vloekt nooit, je bent aardig voor iedereen. Je bent te goed voor deze wereld.' Dat je gedachten ook zondig zijn, is extreem en veel te somber.
Toch heb ik wel mogen ervaren dat over anderen spreken als je naasten heel anders gewaardeerd wordt (ook als men het niet met de inhoud eens is) dan spreken vanuit de hoogte over anderen. C'est le ton qui fait la musique. Zonder dat je de zonde hoeft goed te keuren maar het maakt verschil of je aangeeft niet met een vingertje te kunnen wijzen omdat je van dezelfde lap gescheurd bent of dat je een document opstelt met bevestigingen en ontkenningen waarin te lezen is dat wij (getrouwde hetero's) het goed doen en zij (LBHT) het verkeerd doen. Maar goed, dat hebben we nu al een paar keer uitgewisseld.

Dat je zelf zondaar bent wordt zelfs door de meeste kerkmensen niet begrepen. Paulus had daar al last van. Zijn gehoor meende de beste belijdenis te hebben (de wet) en de beste dominee (Mozes). Maar ze rekenden niet met de vrije liefde van Jezus. Die is zó vrij dat zelfs hoeren, tollenaren, homo's, drugsverslaafden, noem maar op, bereikt worden. Heel vervelend voor degenen die denken dat zij alleen het allemaal zo goed voor elkaar hebben. Deze alinea heb ik niet zelf bedacht overigens, hoorde ik gisteren in de kerk.

Ik schakel weer even over op lezen.
Oké, dat klinkt allemaal al weer heel anders dan 'onze samenleving begrijpt het prima'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
Sorry, mijn nederige excuses. Het is maandagochtend, moet je maar denken.
Of het met maandag te maken heeft weet ik niet maar evenzogoed zijn je excuses aanvaard. :)
Hartelijk dank!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Strandmeeuw schreef:De gemeente van ds. Sonnevelt kreeg ook bezoek: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/13/de ... o-a3628982
Ik moet wel glimlachen als ik de foto zie. Die hebben ze extra bewerkt om de kerkelijke gemeente het artikel een sombere en ernstige sfeer mee te geven :)
Ook wel interessant. GG is ultra-orthodox. Superlatieven komen blijkbaar tekort.
De meeste noemen ons ook (refo´s) geradicaliseerde christenen :oO
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

Wat ik wel me afvraag

Hoe ga je met antwoorden om van iemand die lid is van bijvoorbeeld de Gereformeerde Kerk ?
Die denken er toch heel anders over.
Ik sprak gisteren ook iemand over Nashville.
Maar vaak komen ze aan met dat als je alles letterlijk leest je ook niet meer weet wat je moet geloven...
Plaats reactie