Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:Bericht ds. J. Mijnders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-j-m ... met-preken
Ik herinner me dat hij tijdens een catechisatie te geloven kreeg dat er in deze stad nog toegebracht zouden worden.
Dat is intussen wel een poos geleden. Hij stond hier van 1970-1973. Zijn vertrek naar Ridderkerk kwam voor de gemeente
om zo te zeggen, als een donderslag bij heldere hemel. Ik meen dat het zijn eerste beroep was dat hij ontving nadat hij
beroepbaar was. De zondag na het aannemen van het beroep begon hij met een voorafspraak (wat hij normaal nooit deed): "Gods weg is in het heiligdom".
Nooit had hij kunnen denken dat hij hier zo snel de gemeente verlaten moest. Vooral de jeugd lag op zijn hart gebonden.
Ik herinner me een ouderling die de zich de schuld aantrok: Wij hebben niet gebeden, we dachten dat de dominee nog wel zou blijven.
Veel herinneringen aan deze dominee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

De laatste preek van ds. Mijnders is te beluisteren. Er staat een link naar zijn laatste preek op gergeminfo.nl
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:De laatste preek van ds. Mijnders is te beluisteren. Er staat een link naar zijn laatste preek op gergeminfo.nl
Zou je de link willen plaatsen DIA? Ik weet niet zo goed hoe je terug moet zoeken op die site.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:De laatste preek van ds. Mijnders is te beluisteren. Er staat een link naar zijn laatste preek op gergeminfo.nl
Zou je de link willen plaatsen DIA? Ik weet niet zo goed hoe je terug moet zoeken op die site.
https://www.gergeminfo.nl/application/f ... jnders.mp3
(Alleen de mededelingen, voorbedes en collectedoelen zijn weggehaald in het kader van de AVG. Verder betreft het de complete dienst.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

-DIA- schreef:
Zeemeeuw schreef:Bericht ds. J. Mijnders:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-j-m ... met-preken
Ik herinner me dat hij tijdens een catechisatie te geloven kreeg dat er in deze stad nog toegebracht zouden worden.
Dat is intussen wel een poos geleden. Hij stond hier van 1970-1973. Zijn vertrek naar Ridderkerk kwam voor de gemeente
om zo te zeggen, als een donderslag bij heldere hemel. Ik meen dat het zijn eerste beroep was dat hij ontving nadat hij
beroepbaar was. De zondag na het aannemen van het beroep begon hij met een voorafspraak (wat hij normaal nooit deed): "Gods weg is in het heiligdom".
Nooit had hij kunnen denken dat hij hier zo snel de gemeente verlaten moest. Vooral de jeugd lag op zijn hart gebonden.
Ik herinner me een ouderling die de zich de schuld aantrok: Wij hebben niet gebeden, we dachten dat de dominee nog wel zou blijven.
Veel herinneringen aan deze dominee.
Voor wie het niet gelezen heeft: de levensbeschrijving van ds. Mijnders is de moeite waard. Hulp van God verkregen hebbende. Daarin staan onder andere bovenstaande anekdotes vermeld, maar belangwekkender: ook bijvoorbeeld zaken over zijn bekering en de indrukwekkende herinneringen aan de oorlog. Ondanks dat het destijds uit de handel is genomen is het her en der tweedehands verkrijgbaar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Er stonden toen inderdaad fouten in. Waarom is er toendertijd geen herdruk gemaakt? Dat had toch ook gekund?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Er stonden toen inderdaad fouten in. Waarom is er toendertijd geen herdruk gemaakt? Dat had toch ook gekund?
Er stonden geen fouten in. Maar dat het uit de handel moest worden genomen vond zijn oorzaak in het feit dat er namen werden genoemd van mensen die nog in leven waren, die eisten dat het boek uit de handel werd genomen. Een (overleden) kennis had het boek, maar waar het na haar overlijden is gebleven weet ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Er stonden toen inderdaad fouten in. Waarom is er toendertijd geen herdruk gemaakt? Dat had toch ook gekund?
Er stonden geen fouten in. Maar dat het uit de handel moest worden genomen vond zijn oorzaak in het feit dat er namen werden genoemd van mensen die nog in leven waren, die eisten dat het boek uit de handel werd genomen. Een (overleden) kennis had het boek, maar waar het na haar overlijden is gebleven weet ik niet.
`
De familie die het betreft ziet dit anders blijkbaar: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -de-handel
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Er stonden toen inderdaad fouten in. Waarom is er toendertijd geen herdruk gemaakt? Dat had toch ook gekund?
Er stonden geen fouten in. Maar dat het uit de handel moest worden genomen vond zijn oorzaak in het feit dat er namen werden genoemd van mensen die nog in leven waren, die eisten dat het boek uit de handel werd genomen. Een (overleden) kennis had het boek, maar waar het na haar overlijden is gebleven weet ik niet.
`
In dit artikel lees ik iets anders: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -de-handel
Ik wist niet precies, wel dat het op verzoek (of last) van een familie uit de handel moest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:Er stonden toen inderdaad fouten in. Waarom is er toendertijd geen herdruk gemaakt? Dat had toch ook gekund?
"Er verschijnt binnenkort een gewijzigde derde druk", staat in het digibron-artikel.
Ik kan me uit de versie die ik pas gelezen heb (geleend van de kerkbieb en weer teruggebracht) niet herinneren iets over dhr. of familie Lans gelezen te hebben. Ik zal die derde druk dan dus wel in handen hebben gehad.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Mistig schreef:Gisteren werd er in de gemeente gebeden voor Ds. J.S. van der Net.
Heeft iemand enig idee hoe het met hem gaat?
Zou hij nog weer terug op de preekstoel kunnen komen?
Bij ons is ook gebeden. In de toelichting hoorde ik dat hij een operatie onderging, maar dat er complicaties waren.
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:De laatste preek van ds. Mijnders is te beluisteren. Er staat een link naar zijn laatste preek op gergeminfo.nl
Zou je de link willen plaatsen DIA? Ik weet niet zo goed hoe je terug moet zoeken op die site.
https://www.gergeminfo.nl/application/f ... jnders.mp3
(Alleen de mededelingen, voorbedes en collectedoelen zijn weggehaald in het kader van de AVG. Verder betreft het de complete dienst.)
Dank je. Ik heb geluisterd, mooie preek. Een vraag, de dominee lijkt nog behoorlijk goed uit zijn woorden te kunnen komen, ondanks zijn leeftijd. Ging het puur fysiek niet meer qua preken?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Luther schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:De laatste preek van ds. Mijnders is te beluisteren. Er staat een link naar zijn laatste preek op gergeminfo.nl
Zou je de link willen plaatsen DIA? Ik weet niet zo goed hoe je terug moet zoeken op die site.
https://www.gergeminfo.nl/application/f ... jnders.mp3
(Alleen de mededelingen, voorbedes en collectedoelen zijn weggehaald in het kader van de AVG. Verder betreft het de complete dienst.)
Dank je. Ik heb geluisterd, mooie preek. Een vraag, de dominee lijkt nog behoorlijk goed uit zijn woorden te kunnen komen, ondanks zijn leeftijd. Ging het puur fysiek niet meer qua preken?
Dat zegt hij in afscheidswoord in De Saambinder en het stond ook woordelijk op gergeminfo.nl
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Dat zegt hij in afscheidswoord in De Saambinder en het stond ook woordelijk op gergeminfo.nl
Zou je antwoord kunnen geven ipv een verwijzing aub? Dat helpt mij wat sneller verder.

Ik heb gelezen dat hij vertelde dat de Heere hem had verteld dat het genoeg was. Dat begrijp ik ook. Maar ik ben benieuwd van mensen die hem kennen of het preken om een fysieke reden niet meer ging. Zoals ik de preek luisterde (en ik ken ds Mijnders verder helemaal niet) leek het dat hij geestelijk nog helder was en goed uit zijn woorden kon komen voor iemand van zo een hoge leeftijd.
Ik heb er met ontroering naar geluisterd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Dat zegt hij in afscheidswoord in De Saambinder en het stond ook woordelijk op gergeminfo.nl
Zou je antwoord kunnen geven ipv een verwijzing aub? Dat helpt mij wat sneller verder.

Ik heb gelezen dat hij vertelde dat de Heere hem had verteld dat het genoeg was. Dat begrijp ik ook. Maar ik ben benieuwd van mensen die hem kennen of het preken om een fysieke reden niet meer ging. Zoals ik de preek luisterde (en ik ken ds Mijnders verder helemaal niet) leek het dat hij geestelijk nog helder was en goed uit zijn woorden kon komen voor iemand van zo een hoge leeftijd.
Ik heb er met ontroering naar geluisterd.
Ik had net toestemming van de mod om te citeren. Daarom zal ik de persoonlijke brief uit De Saambinden citeren:

Geliefde gemeenten,
De Heere gaf mij na mijn emeritaat in 1991 nog vele malen naar de lust van mijn hart in de gemeenten te mogen voorgaan. De leeftijd steeg, namelijk 97 jaar, de krachten namen echter vooral de laatste tijd steeds meer en meer af. Gods Woord zegt dat alles hier zijn bestemde tijd heeft. Dit betreft ook de prediking door Zijn knechten. Na de laatste keer in de gemeente van mijn woonplaats Barendrecht - op 2 december- en nog een keer in Ridderkerk -op 16 december- te zijn voorgegaan, sprak de Heere: ‘Het is genoeg’.

Na veel strijd moet ik nu niet, maar mag ik thans het voorgaan in het midden van de gemeenten, na bijna vijftig jaar overgeven in de handen van mijn grote Zender. Mijn bede is of de Heere al het tekort dat erin is geweest genadig wil verzoenen. Maar hetgeen van Hem was wil bekronen en achtervolgen met Zijn zegen. Hij schenke u allen in het bijzonder wat uw persoonlijk leven aangaat uit Zijn volheid genade voor genade te mogen ontvangen.

Ontvang een hartelijke groet, van uw
heilzoekende emeritus predikant, ds. J. Mijnders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie