Vraag (algemeen)

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef: ... en daarom de diaken ook deze taak op zich neemt.
Of de preek wordt gelezen door iemand die niet ambtsdrager is.
Dat vind ik een grote stap te ver. Gaat die dan ook voor in gebed?
Maakt het voor de boodschap uit wie er leest?
Het gebed van de gemeente moet m.i. wel door een ouderling gebeuren als er geen predikant is.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dan hoor ik het wel.

Waarom wordt in de ene kerk wel en in de andere niet het te behandelen Bijbelgedeelte door een ouderling voorgelezen? Is daar een reden, orde of afspraak voor?
Naar mijn weten gewoon een gewoonte.
Ik ken ook een kerk waar een diaken het doet, terwijl er ouderlingen genoeg zijn.
Niet meer dan een gewoonte.
Een gewoonte die vroeger is ontstaan toen er nog geen geluidsinstallatie was. Om de stem van de voorganger te sparen deed een ander de lezing van de wet en het Schriftgedeelte. Vaak de schoolmeester.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vraagje

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Niet in alle misschien, maar wel in enkele.

Dat laatste zou kunnen. Er zijn ook gemeenten waar er ouderlingen zijn die nooit een leesdienst verzorgen. Ik denk zelf dat de hoofdreden is dat anders ouderlingen heel vaak een preek moeten lezen, en daarom de diaken ook deze taak op zich neemt.
Ik vermoed dat het te maken heeft met wie wel of niet kan lezen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vraagje

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef: ... en daarom de diaken ook deze taak op zich neemt.
Of de preek wordt gelezen door iemand die niet ambtsdrager is.
Dat vind ik een grote stap te ver. Gaat die dan ook voor in gebed?
Vroeger las de 'hoofdmeester' van de school. Daar hoef je echt geen ambtsdrager voor te zijn. In sommige kerken is dat wel de gewoonte of regel geworden maar Bijbels is er niets op tegen wanneer iemand leest of bidt. Zeker niet als er geen of weinig ambtsdragers zijn.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Panny schreef:
Zeeuw schreef:Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dan hoor ik het wel.

Waarom wordt in de ene kerk wel en in de andere niet het te behandelen Bijbelgedeelte door een ouderling voorgelezen? Is daar een reden, orde of afspraak voor?
Bij ons lezen ook de diakenen het Bijbelgedeelte voor.
Maar wij hebben lang geen eigen dominee gehad waardoor de ouderlingen toen vaak al een preek moesten lezen. Ik denk dat het daar een overblijfsel van is.
Ok. Bij ons is het de ds zelf. Gebruikt het moment ook vaak voor wat uitleg over het gedeelte.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Vraagje

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Panny schreef:
Zeeuw schreef:Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dan hoor ik het wel.

Waarom wordt in de ene kerk wel en in de andere niet het te behandelen Bijbelgedeelte door een ouderling voorgelezen? Is daar een reden, orde of afspraak voor?
Bij ons lezen ook de diakenen het Bijbelgedeelte voor.
Maar wij hebben lang geen eigen dominee gehad waardoor de ouderlingen toen vaak al een preek moesten lezen. Ik denk dat het daar een overblijfsel van is.
Ok. Bij ons is het de ds zelf. Gebruikt het moment ook vaak voor wat uitleg over het gedeelte.
Persoonlijk vindt ik dat wel mooi. Is het voor kinderen maar ook volwassenen duidelijker.
Komt nagenoeg altijd wel neer op de HSV.... :huhu
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Hendrikus »

Ditbenik schreef:
ejvl schreef:
Zeeuw schreef:Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dan hoor ik het wel.

Waarom wordt in de ene kerk wel en in de andere niet het te behandelen Bijbelgedeelte door een ouderling voorgelezen? Is daar een reden, orde of afspraak voor?
Naar mijn weten gewoon een gewoonte.
Ik ken ook een kerk waar een diaken het doet, terwijl er ouderlingen genoeg zijn.
Niet meer dan een gewoonte.
Een gewoonte die vroeger is ontstaan toen er nog geen geluidsinstallatie was. Om de stem van de voorganger te sparen deed een ander de lezing van de wet en het Schriftgedeelte. Vaak de schoolmeester.
Hoeft ook niet per se een ambtsdrager te zijn. In veel kerken wordt gewerkt met lectores, en dat zijn dikwijls gewoon gemeenteleden.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:Persoonlijk vindt ik dat wel mooi. Is het voor kinderen maar ook volwassenen duidelijker.
Komt nagenoeg altijd wel neer op de HSV.... :huhu
:hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Een wat rare vraag wellicht, maar goed... Ik ken iemand die officieel bij 65 jaar + 6 maanden jaar moest stoppen met werken ivm het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Ze wilde graag doorgaan, dus kreeg een halfjaarcontract. Dat gebeurde hierna nog vijf keer. Werkgever zegt dat het hierna echt voorbij is: vaker mag er geen halfjaarcontract gegeven worden. Deze persoon valt onder de CAO Ziekenhuizen. Is er nog een mogelijkheid om langer door te werken, of is het nu (bij 68 jaar + 6 maanden) echt voorbij?
De werkgever lijkt niet erg goed op de hoogte te zijn. Het is nu al twee keer gebeurd dat een paar weken voor het aflopen van het laatste contract werd gezegd: 'We hebben er nog eens heel goed naar gekeken, en nu blijkt dat we je toch nog een halfjaarcontract mogen aanbieden.' Maar bij het zesde halfjaarcontract werd gezegd dat ze het nu echt zeker wisten dat dit het laatste zou zijn, hoewel ook de werkgever de werknemer graag wilde behouden.
Waar zou ze iemand kunnen vinden die iets meer verstand van zaken heeft en uitsluitsel kan geven? Is de RMU daarvoor een geschikte instelling?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vraagje

Bericht door Adje »

Tijdelijke contracten
Een reeks van opvolgende tijdelijke arbeidsovereenkomsten wordt een keten genoemd. De zogenoemde ketenbepaling is voor tijdelijke contracten voor AOW-gerechtigden van toepassing. U mag als AOW-gerechtigde op maximaal 6 tijdelijke arbeidsovereenkomsten in maximaal 4 jaar werken. Na meer dan 6 opvolgende tijdelijke contracten of na 4 jaar wordt uw tijdelijke contract automatisch een vast contract.

Alleen de tijdelijke arbeidsovereenkomsten die zijn aangegaan nadat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, tellen mee voor de keten. Ook moeten de periodes tussen de tijdelijke contracten 6 maanden of korter duren. Bij een tussenperiode van meer dan 6 maanden gaat er een nieuwe keten lopen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... w-leeftijd
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Adje schreef:Tijdelijke contracten
Een reeks van opvolgende tijdelijke arbeidsovereenkomsten wordt een keten genoemd. De zogenoemde ketenbepaling is voor tijdelijke contracten voor AOW-gerechtigden van toepassing. U mag als AOW-gerechtigde op maximaal 6 tijdelijke arbeidsovereenkomsten in maximaal 4 jaar werken. Na meer dan 6 opvolgende tijdelijke contracten of na 4 jaar wordt uw tijdelijke contract automatisch een vast contract.

Alleen de tijdelijke arbeidsovereenkomsten die zijn aangegaan nadat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, tellen mee voor de keten. Ook moeten de periodes tussen de tijdelijke contracten 6 maanden of korter duren. Bij een tussenperiode van meer dan 6 maanden gaat er een nieuwe keten lopen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... w-leeftijd
De vraag (b)lijkt dus vooral te zijn waarom werkgever wèl zegt werknemer te willen behouden, maar deze geen vast contract wil geven. Die vraag kan alleen werkgever beantwoorden.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vraagje

Bericht door Adje »

Zita schreef:
De vraag (b)lijkt dus vooral te zijn waarom werkgever wèl zegt werknemer te willen behouden, maar deze geen vast contract wil geven. Die vraag kan alleen werkgever beantwoorden.
Inderdaad.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door windorgel »

Zita schreef:Een wat rare vraag wellicht, maar goed... Ik ken iemand die officieel bij 65 jaar + 6 maanden jaar moest stoppen met werken ivm het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Ze wilde graag doorgaan, dus kreeg een halfjaarcontract. Dat gebeurde hierna nog vijf keer. Werkgever zegt dat het hierna echt voorbij is: vaker mag er geen halfjaarcontract gegeven worden. Deze persoon valt onder de CAO Ziekenhuizen. Is er nog een mogelijkheid om langer door te werken, of is het nu (bij 68 jaar + 6 maanden) echt voorbij?
De werkgever lijkt niet erg goed op de hoogte te zijn. Het is nu al twee keer gebeurd dat een paar weken voor het aflopen van het laatste contract werd gezegd: 'We hebben er nog eens heel goed naar gekeken, en nu blijkt dat we je toch nog een halfjaarcontract mogen aanbieden.' Maar bij het zesde halfjaarcontract werd gezegd dat ze het nu echt zeker wisten dat dit het laatste zou zijn, hoewel ook de werkgever de werknemer graag wilde behouden.
Waar zou ze iemand kunnen vinden die iets meer verstand van zaken heeft en uitsluitsel kan geven? Is de RMU daarvoor een geschikte instelling?
Het antwoord staat in de Cao ziekenhuizen, artikel 3.1.2, in samenhang met artikel 7:668a BW. De duur van de opeenvolgende tijdelijke contracten na bereiken vd AOW-leeftijd is max 48 maanden en het aantal contracten max 6.
Na 6 keer halfjaarcontract moet de werkgever haar dus óf een vast dienstverband geven óf het contract beëindigen.
Hij had haar een jaar langer in tijdelijke dienst kunnen houden wanneer hij het 6e contract een looptijd van 1,5 jaar had gegeven ( dan totaal 48 maanden).
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
Mannetje schreef:Weet iemand of er in 2019 subsidieregelingen zijn (of komen) voor het isoleren van huizen? (Dak-, spouwmuur en/of bodemisolatie.)
Dat is niet te hopen.
(Subsidie wordt niet door de overheid betaald, maar door je medelandgenoten)
Vooralsnog kun je gerust zijn...

Vervolgvraag: heeft iemand ervaring met dakisolatie via de buitenzijde? (Van binnenuit isoleren is technisch (vrijwel) niet mogelijk.) En met spouwmuurisolatie?

Er zijn nogal wat aanbieders op de markt actief, maar ik wil wel graag een goede. Dus als iemand positieve ervaringen heeft, dan hoor ik dat graag. Negatieve ook, maar dan liever per PB.
-
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vraagje

Bericht door Adje »

Mannetje schreef:
Vervolgvraag: heeft iemand ervaring met dakisolatie via de buitenzijde? (Van binnenuit isoleren is technisch (vrijwel) niet mogelijk.) En met spouwmuurisolatie?
Met dakisolatie hebben wij geen ervaring, wel met spouwmuurisolatie.
\Wij hebben een jaren dertig woning. Spouwmuurisolatie hebben wij laten plaatsen door Pluimers, een bedrijf uit Rijssen.
https://www.pluimers.nl/spouwmuurisolatie/

Het was niet het goedkoopste bedrijf, maar kwam bij ons wat professioneler over dan het andere bedrijf (Feenstra).
Wij zijn tevreden en de energierekening is fors omlaag gegaan.
Plaats reactie