Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Zeeuw »

Vanuit het topic over vuurwerk startte ik, op de verkeerde plaats, maar met goede intenties, dit gesprek.

Mooi te zien dat er op veel plaatsen samen gelezen en gebeden wordt aan het einde van het oude en begin van het nieuwe jaar. Ik was dat, ondanks het streng gereformeerde nest, niet gewend helaas. Zelf wel in mijn eigen gezin mee begonnen. In het begin vond ik dat best spannend, maar het zijn goede momenten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Bezorgd »

Wij lezen en bidden altijd rond 23.45. Dat heeft wat meer rust als dat het precies om 24.00 gebeurd.
Een waardevolle gewoonte die ik weer overgenomen heb van mijn ouders.


Ik zeg het wel met wat schroom, maar opzich is het goed om te delen, Temeer om wat jij schrijft @Zeeuw , ik sta er ook van te kijken dat veel christenen dit niet doen. Ik denk dat dit dan niet bewust is maar dat deze goede gewoonte een stuk traditie is, waar je als je die niet meekrijgt in de opvoeding, verder ook niet over nadenkt.
Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Posthoorn »

Ik ben al sinds jaar en dag gewenst om (met elkaar) vóór twaalf uur Psalm 90 te lezen en ná twaalf uur Psalm 91. Dat er 's avonds en de volgende ochtend ook kerkdiensten zijn, vind ik dan weer onrustig. Wat mij betreft schaffen ze die af (al zal menigeen dat wellicht vinden klinken als 'vloeken in de kerk'). Oud en nieuw is was mij betreft een 'thuisgebeuren'.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door helma »

Half 12 lezen en bidden we. We lezen Psalm 90. Alle gezinsleden worden apart in het gebed genoemd, elk in eigen omstandigheden.
Nieuwjaar beginnen we met Psalm 91.
Ik heb deze waardevolle traditie uit mijn ouderlijk huis meegenomen. Bij mijn schoonfamilie gebeurde het niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Wandelende »

Posthoorn schreef:Ik ben al sinds jaar en dag gewenst om (met elkaar) vóór twaalf uur Psalm 90 te lezen en ná twaalf uur Psalm 91. Dat er 's avonds en de volgende ochtend ook kerkdiensten zijn, vind ik dan weer onrustig. Wat mij betreft schaffen ze die af (al zal menigeen dat wellicht vinden klinken als 'vloeken in de kerk'). Oud en nieuw is was mij betreft een 'thuisgebeuren'.
Wat is de reden dat je de jaarwisseling vooral een 'thuisgebeuren' vindt? En waarom zou je dan beide kerkdiensten af willen schaffen? Of zou je het ook terug willen brengen tot één dienst?
(~)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Wij lezen en bidden altijd rond 23.45. Dat heeft wat meer rust als dat het precies om 24.00 gebeurd.
Een waardevolle gewoonte die ik weer overgenomen heb van mijn ouders.


Ik zeg het wel met wat schroom, maar opzich is het goed om te delen, Temeer om wat jij schrijft @Zeeuw , ik sta er ook van te kijken dat veel christenen dit niet doen. Ik denk dat dit dan niet bewust is maar dat deze goede gewoonte een stuk traditie is, waar je als je die niet meekrijgt in de opvoeding, verder ook niet over nadenkt.
Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Dat laatste kan ook een valse schroom zijn he. Juist door ervaringen te wisselen kun je van elkaar leren toch?

Wij overigens ook rond 23.45. Later is het buiten simpelweg te veel herrie en, zeker voor de kinderen, trekt dat de aandacht weg van wat binnen gebeurt.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 02 jan 2019, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door eilander »

Wij lezen en bidden overigens niet gezamenlijk rond 12 uur. In een gezin met ook kleine kinderen vind ik dat niet handig. De gelezen hoofdstukken die ik eerder noemde is dus bij het avondeten 31-12 en ontbijt 1-1.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Lees jij dit echt?
Het uitwisselen hoeft toch niet altijd negatief opgevat te worden?
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Lees jij dit echt?
Het uitwisselen hoeft toch niet altijd negatief opgevat te worden?
Ik spreek in zijn algemeenheid. Als ik soms lees hoe we allerlei dingen delen rond om persoonlijke zaken, stille tijd, hoe we omgaan met geestelijke zaken , nu rondom dit soort onderwerpen, dan ligt zelfbedoeling op de loer. Natuurlijk kan het bespreken leerzaam zijn. Maar ik geloof net zo goed in Jeremia 17:9 https://www.statenvertaling.net/bijbel/jere/17.html
Als we ons eigen hart een beetje kennen zullen we dat beamen lijkt me.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Maar tegelijkertijd heb ik met dit soort topics wel eens het gevoel van "kijk mij het eens goed doen" Laten we daar voor waken.
Lees jij dit echt?
Het uitwisselen hoeft toch niet altijd negatief opgevat te worden?
Ik spreek in zijn algemeenheid. Als ik soms lees hoe we allerlei dingen delen rond om persoonlijke zaken, stille tijd, hoe we omgaan met geestelijke zaken , nu rondom dit soort onderwerpen, dan ligt zelfbedoeling op de loer. Natuurlijk kan het bespreken leerzaam zijn. Maar ik geloof net zo goed in Jeremia 17:9 https://www.statenvertaling.net/bijbel/jere/17.html
Als we ons eigen hart een beetje kennen zullen we dat beamen lijkt me.
Daarin (zelfbedoeling) kan ik wat mij betreft dicht genoeg bij mijzelf blijven en hoef ik het van de ander niet te peilen.
Dat sluit echter op geen enkele manier een normale, positieve uitwisseling rondom zulke punten uit. Voor mijn idee heeft dit topic (en ook de eerdere postings in het andere topic) nog geen aanleiding gegeven voor gedachten aan zelfbedoeling. Gelukkig hoef ik ook niet te weten wat er in het hart/hoofd van de ander speelt als een post wordt getypt. Een uitwisseling kan dan ook nuttig, leerzaam en opscherpend zijn.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Als we ons eigen hart een beetje kennen zullen we dat beamen lijkt me.
Naar mijn eigen overtuiging leven we in een geestelijk klimaat, waar elke oprechte manier om God te dienen onder de kritiek wordt gesteld van arglistigheid, misleiding, onvolkomenheid, zondigheid en wat dies meer zij.

Dan ben ik wel eens blij dat we ook gewoon Psalm 100 hebben: dient de Heere met blijdschap en komt voor Zijn aangezicht met vrolijk gezang.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:Wij lezen en bidden overigens niet gezamenlijk rond 12 uur. In een gezin met ook kleine kinderen vind ik dat niet handig. De gelezen hoofdstukken die ik eerder noemde is dus bij het avondeten 31-12 en ontbijt 1-1.
Helemaal eens. Na het avondeten probeer ik ook het ' gezinseindejaarsgebed' te doen, maar met een peutermannetje moet het ook dan niet te lang worden. Idem voor het gebed voor het ontbijt.

Voor het slapengaan eindig ik samen met mijn vrouw de dag en het jaar. Rond elven gaat het licht uit en proberen we te gaan slapen. Helaas had het kleinste mannetje last van zijn darmen dus even na elven stond ik een pamper te verschonen...
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Ad Anker »

Van huisgodsdienst naar poepluier. Dat zij zo...
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:Van huisgodsdienst naar poepluier. Dat zij zo...
Sorry hoor. Lees dat stukje maar niet... Het geeft iets aan van de weerbarstigheid van het gezinsleven, maar dat zul je herkennen.

Overigens is het wel een bewuste keuze om ook op oudjaarsdag op tijd in bed te liggen. De volgende ochtend is het kerk en daarna willen we ook nog familie bezoeken. Dan wil ik voor beide wat uitgerust zijn, samen met de gezinsleden.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Huisgodsdienst rond oud en nieuw

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:Van huisgodsdienst naar poepluier. Dat zij zo...
Heeft wel met oud en nieuw te maken.
(~)
Plaats reactie